10 marca 2004 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie innych ustaw.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister finansów Elżbieta Sochucka-Roguska oraz dyrektor Departamentu Prawnego w Agencji Nieruchomości Rolnych Jerzy Marczak. Swoje uwagi przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Uchwalona przez Sejm ustawa powstała na podstawie projektu rządowego, wniesionego 7 stycznia 2004 r. Podstawowym jej celem jest pozbawienie Agencji Nieruchomości Rolnych kompetencji w zakresie tworzenia miejsc pracy w związku z restrukturyzacją państwowej gospodarki rolnej oraz wspierania działań mających na celu udzielanie pomocy byłym pracownikom państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i członkom ich rodzin w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych. Intencją projektodawcy było doprowadzenie do sytuacji, w której cały zakres tematyczny związany z udzielaniem pomocy społecznej będą regulowały przepisy wydawane bądź inspirowane przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Sergiusza Plewę.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o przewozie koleją towarów niebezpiecznych.
Senatorowie wysłuchali informacji udzielonych przez przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury: wiceministra Macieja Leśnego, dyrektora Departamentu Kolejowego Wiesława Jarosiewicza oraz naczelnika wydziału Waldemara Niedzielę. Na posiedzeniu obecny był także przedstawiciel Urzędu Transportu Kolejowego. Ponadto zapoznano się ze szczegółowymi uwagami biura legislacyjnego.
Uchwalona przez Sejm ustawa dokonuje transpozycji trzech dyrektyw unijnych (dyrektywy Rady 96/49/WE z 23 lipca 1996 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie kolejowego transportu towarów niebezpiecznych; dyrektywy 96/35/WE z 3 czerwca 19996 r. w sprawie wyznaczania i kwalifikacji zawodowych doradców do spraw bezpieczeństwa w transporcie drogowym, kolejowym i śródlądowym towarów niebezpiecznych oraz dyrektywy 2000/18/WE z 17 kwietnia 2000 r. w sprawie minimalnych wymogów egzaminacyjnych dla doradców do spraw bezpieczeństwa w drogowym, kolejowym i śródlądowym transporcie towarów niebezpiecznych). Ponadto ustawa reguluje w jednym akcie prawnym problematykę przewozu koleją towarów niebezpiecznych.
W toku prac sejmowych wprowadzono do ustawy poprawki, które zmierzają do wdrożenia w ustawie dodatkowo dyrektywy 1999/36/WE z 29 kwietnia 1999 r. w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych.
W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilkunastu poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Lewickiego.