Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (792) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury (64.)

oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej (105.)

w dniu 29 maja 2003 r.

Porządek obrad

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy - Prawo pocztowe.

(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 09)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury Marian Noga)

Przewodniczący Marian Noga:

W imieniu pani przewodniczącej, senator Genowefy Grabowskiej, i swoim otwieram wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Temat posiedzenia: wnioski zgłoszone podczas debaty plenarnej do ustawy - Prawo pocztowe.

Proszę państwa, proponuję następującą procedurę. Myślę, że nie będziemy już debatować nad poprawkami wspólnymi obu komisji, chyba żeby ktoś sobie tego bardzo życzył. Ponieważ jednak Biuro Legislacyjne proponowało oddzielne głosowanie nad każdą z nich, to będziemy głosować oddzielnie, ale bez debaty, że tak powiem.

Rozumiem, że przedstawiciele rządu znają te wspólne poprawki i mają co do nich pozytywną opinię. Tak, Panie Ministrze? Tak?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Krzysztof Heller:

Generalnie tak. Ale gdyby były jakieś kwestie szczegółowe, to będziemy...

(Przewodniczący Marian Noga: ...będziemy pana ministra pytać o zdanie.)

Znakomita większość tych poprawek zgłoszonych bądź przez Biuro Legislacyjne, bądź przez panów senatorów, to poprawki o charakterze porządkująco-korygującym. Jest też kilka o charakterze merytorycznym. Jeśli będą jakieś wątpliwości, to ja będę się na bieżąco zgłaszał.

Przewodniczący Marian Noga:

Jasne.

Są poprawki zgłoszone tylko przez Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury, z którymi koledzy z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oczywiście mogli się zapoznać, no ale nie debatowano nad nimi na posiedzeniu ich komisji, więc także w tym wypadku pan minister czy pani mecenas Agata Sokołowska będą mogli ewentualnie udzielić wyjaśnień.

I są też poprawki zgłoszone podczas debaty plenarnej przez pana senatora Mariana Lewickiego i przeze mnie. Są to poprawki doprecyzowujące, niejednokrotnie poprawki niejako redakcyjne. I w ich wypadku ja i pan senator możemy udzielić wyjaśnienia albo pani mecenas, która też jest bardzo dokładnie z nimi zapoznana.

Wszystkich poprawek jest dwadzieścia siedem. Nad czterema z nich należy głosować łącznie - które to są, to państwo sami zobaczycie - a wykluczające się są dwie.

Proponuję teraz przejść do głosowania, chyba że ktoś z państwa ma inne życzenie. Nie ma innych życzeń.

Przechodzimy więc do głosowania nad poprawką pierwszą, która ma charakter doprecyzowujący, a nawet, powiedzielibyśmy, bardziej językowy. Tak, Pani Mecenas?

Proszę bardzo.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

To jest poprawka, która ma charakter redakcyjny.

(Przewodniczący Marian Noga: Redakcyjny, aha.)

Chodzi w niej o spójność przepisów ustawowych.

Przewodniczący Marian Noga:

Dobrze.

Przygotowani jesteśmy do liczenia głosów? Tak.

Kto jest za przyjęciem poprawki pierwszej? (12)

Kto jest przeciw? (0)

Nie stwierdzam głosów sprzeciwu.

Kto się wstrzymał? (0)

Poprawka uzyskała poparcie obu komisji.

Poprawka druga to poprawka obu komisji. Nie widzę w tym wypadku potrzeby dyskutowania, chyba że ktoś bardzo tego chce. Ale nie widzę zgłoszeń.

osujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki drugiej? (12)

Kto jest przeciw? (0)

Nie stwierdzam głosów sprzeciwu.

Kto się wstrzymał? (0)

Nie stwierdzam wstrzymania się od głosowania.

Poprawka uzyskała poparcie.

Poprawka trzecia jest również propozycją obu komisji.

Czy ktoś chce zabrać głos? Nie widzę chętnych. Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem?

Poprawka została przyjęta jednomyślnie.

Nad poprawkami czwartą i dwudziestą pierwszą należy głosować łącznie.

Ponieważ mogą być w związku z nimi jakieś wątpliwości, może ja poproszę panią mecenas Sokołowską o wyjaśnienie.

(Głos z sali: Bo to są poprawki tylko Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.)

No właśnie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Tak, poprawka czwarta to poprawka przyjęta przez komisję skarbu państwa. Eliminuje ona to niezdefiniowane pojęcie przesyłki priorytetowej, zastępując je pojęciem, które jest określone na gruncie ustawy. A poprawka dwudziesta pierwsza jest jej konsekwencją.

Przewodniczący Marian Noga:

Jasne.

Czy są uwagi w tej sprawie?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo, pan senator Litwiniec.

Senator Bogusław Litwiniec:

Proszę bardzo o wyjaśnienie mi pojęcia "masa".

(Przewodniczący Marian Noga: "Masa"?)

Uzasadniam moje pytanie. Pojęcie "masa", jak mi wiadomo, zastępuje pojęcie "waga" wtedy, kiedy związane jest z energią w ramach szczególnej teorii względności. Pojęcie "masa" jest bardzo trudne do zdefiniowania przy pomocy tradycyjnych linijek.

Przewodniczący Marian Noga:

Pan minister prosi o głos w tej sprawie.

Proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Krzysztof Heller:

Ja w tym momencie czuję się podwójnie upoważniony do występowania w tej sprawie, ponieważ nie tylko reprezentuję rząd, ale również jestem doktorem fizyki, tak że...

(Wesołość na sali)

Rzeczywiście, w ramach szczególnej i ogólnej teorii względności masa jest ekwiwalentem energii. Ale na ogół w obszarach, w których działa poczta, obowiązuje niutonowska teoria fizyki, taka klasyczna... (wesołość na sali) ...i w tym wypadku, jeżeli chodzi o masę, to ona jest dobrze określana: nie przy pomocy linijki - bo zgadza się, że byłoby to trudne - ale przy pomocy wagi. A więc tu "masa" to jest po prosu zwyczajne, fizyczne pojęcie. Tutaj nie ma to żadnego specjalnego znaczenia, chodzi o, mówiąc popularnie, wagę, ale waga jest związana z siłą ciężkości, a masa jest własnością obiektu. I dlatego właśnie lepsze jest pojęcie "masa".

Przewodniczący Marian Noga:

Trafiła kosa na kamień, bo pytał fizyk fizyka, jakby ktoś nie wiedział.

Dobrze.

Czy są jeszcze jakieś inne prośby o wyjaśnienia? Nie widzę zgłoszeń.

Głosujemy łącznie nad poprawkami czwartą i dwudziestą pierwszą.

Kto jest za?

Jednomyślnie jesteśmy za, jak widzę.

Nawet pan senator Litwiniec też głosował za, jak państwo widzieli. Dobrze.

Poprawka piąta jest znana obu komisjom i nie widzę, by ktoś zgłaszał jakieś uwagi.

Kto jest za przyjęciem poprawki piątej?

Została jednomyślnie przyjęta przez obie komisje.

Poprawka szósta również jest poprawką obu komisji, więc została już przeanalizowana.

Kto jest za przyjęciem poprawki szóstej?

Dziękuję. Została jednomyślnie przyjęta przez obie komisje.

Poprawka siódma jest propozycją samej tylko Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Panią mecenas proszę teraz o jej wyjaśnienie obu komisjom.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Poprawka siódma ma charakter uściślający.

Przewodniczący Marian Noga:

Rozumiem.

Czy są uwagi? Nie ma żadnych uwag.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki siódmej?

Jednomyślnie została przyjęta.

Poprawka ósma jest również propozycją samej tylko Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Proszę panią mecenas o jej wyjaśnienie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Poprawka ósma to poprawka, która dostosowuje regulacje ustawy do rozwiązań unijnych w zakresie zastrzeżenia świadczenia tak zwanej usługi hybrydowej. Chodzi tu mianowicie o taką usługę, w której część informacji jest przenoszona na przykład na nośniku elektronicznym, a część w formie tradycyjnie pojmowanej przesyłki z korespondencją. I tak jak powiedziałam, ta poprawka zmierza do wyłączenia tej usługi hybrydowej z katalogu usług zastrzeżonych. To tyle.

Przewodniczący Marian Noga:

Tak.

Czy są jakieś uwagi? Nie ma uwag.

Głosujemy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pan minister ma głos.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Krzysztof Heller:

Ja chciałbym tylko dopowiedzieć, że to była ta sprawa, co do której zastrzeżenie zgłaszał Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Ale, jak rozumiem, w tej redakcji zapisu to zastrzeżenie już zostało wzięte pod uwagę i UKIE już nie powinien...

Przewodniczący Marian Noga:

Jasne. Czyli spełniamy pewne życzenia UKIE. Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem poprawki ósmej?

Dziękuję. Została przyjęta jednomyślnie.

A teraz... Proszę o uwagę. Zajmiemy się poprawką dziewiątą. Chcę do niej w imieniu Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury zgłosić autopoprawkę - tak to nazwijmy - polegającą na przeredagowaniu tego zapisu, a to ze względu na to, że jest on, według pana ministra Hellera, niezbyt precyzyjnie sformułowany, mimo że chodzi tu tylko, dosłownie, o pewną grę słów.

Proszę panią mecenas o wyjaśnienie tej kwestii.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Po dokonaniu przez komisję skarbu państwa autopoprawki, poprawka dziewiąta miałaby brzmienie następujące: "w art. 51 w ust. 4 skreśla się wyrazy «, w zakresie powszechnych usług pocztowych», po wyrazie «podlegają» dodaje się wyraz «niezwłocznie» oraz skreśla się wyraz «najbliższym»".

Przewodniczący Marian Noga:

Bo teraz ta poprawka brzmi: "w art. 51 w ust. 4 wyrazy «Cenniki powszechnych» zastępuje się wyrazem «Cenniki», po wyrazie «podlegają» dodaje się wyraz «niezwłocznie» oraz skreśla wyraz «najbliższym»". To po prostu jest troszeczkę inna redakcja, która według pana ministra jest zdecydowanie lepsza.

Proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Krzysztof Heller:

Tak, ja chcę tylko potwierdzić to, co pan przewodniczący tutaj powiedział. Poza tym mnie się wydaje, że ta poprawka, która była pisemnie zgłoszona, a potem, w trakcie dyskusji była jeszcze ustnie podawana właśnie w tym brzmieniu, które pan przewodniczący teraz przytoczył... W sumie, no, taki zapis, jaki podała pani legislator, to nawet nie jest zmiana merytoryczna, że tak powiem, to jest tylko zmiana sformułowania. Ale jest to o tyle istotne, że popieram jej przyjęcie z tą autopoprawką.

Przewodniczący Marian Noga:

W takim razie ja bym poddał pod głosowanie już tę zmodyfikowaną poprawkę. Tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Albo niech pani legislator to wyjaśni, dobrze.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Przepraszam, może od strony formalnej lepiej będzie jednak przeprowadzić najpierw głosowanie nad przyjęciem modyfikacji...

(Przewodniczący Marian Noga: ...autopoprawki, dobrze...)

...czyli autopoprawki w ramach samej tylko komisji skarbu, a później dopiero w obydwu komisjach.

Przewodniczący Marian Noga:

A potem już wszyscy wspólnie.

Proszę o głosowanie członków Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury w sprawie przyjęcia autopoprawki.

Jednomyślnie za. Dobrze. Autopoprawka została przyjęta jednomyślnie.

W związku z tym teraz wszyscy głosujemy już nad nową, zmodyfikowaną poprawką.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki dziewiątej, zmodyfikowanej?

Również jednomyślnie. Dziękuję.

Poprawka została przyjęta przez obie komisje.

Nad poprawkami dziesiątą i dwudziestą trzecią należy głosować łącznie. Obie komisje je znają. Czy są jakieś pytania w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.

Głosujemy nad poprawkami dziesiątą i dwudziestą trzecią.

Obie zostały jednomyślnie przyjęte.

Poprawka jedenasta, autorstwa obu komisji, znana obu komisjom. Czy są uwagi? Nie widzę, by ktoś miał jakieś uwagi.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki jedenastej?

Obie komisje przyjęły poprawkę.

Poprawka dwunasta jest propozycją samej tylko Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, w związku z tym proszę panią mecenas o wyjaśnienie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Poprawka dwunasta to poprawka, która rozszerza zakres informacji, jakie będą zawarte w rocznym raporcie prezesa URTiP, o informacje dotyczące sposobu rozpatrywania reklamacji przez operatorów innych niż Poczta Polska.

Przewodniczący Marian Noga:

Dziękuję pani.

Czy są jakieś pytania w tej sprawie?

Jeżeli nie ma, to głosujemy nad poprawką dwunastą.

Kto jest za?

Dziękuję. Poprawka została przyjęta przez obie komisje.

Poprawka trzynasta jest propozycją pana senatora Lewickiego i moją.

Proszę panią mecenas o jej wyjaśnienie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Poprawka trzynasta zmierza do tego, aby adresat albo nadawca mieli prawo wniesienia reklamacji w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego.

Przewodniczący Marian Noga:

Bardzo dziękuję.

Czy są uwagi w sprawie poprawki trzynastej? Nie ma.

Głosujemy.

Kto jest za?

Dziękuję.

Kto jest przeciw? Aha, jednomyślnie było, przepraszam.

Poprawka została przyjęta przez obie komisje jednomyślnie.

Poprawka czternasta jest autorstwa Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

W związku z tym proszę o wyjaśnienie panią mecenas. Chodzi o poprawkę czternastą.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Jest to poprawka o charakterze redakcyjnym.

Przewodniczący Marian Noga:

Dobrze. Poprawka redakcyjna.

Kto jest za jej przyjęciem, oczywiście tej czternastej poprawki?

Dziękuję. Jednomyślnie została przyjęta.

Poprawka piętnasta jest autorstwa obu komisji, a więc obie już nad nią dyskutowały. Ale może są jeszcze w tej sprawie jakieś uwagi? Nie ma żadnych uwag.

Głosujemy nad poprawką piętnastą.

Kto jest za?

Poprawka została przyjęta jednomyślnie.

Przechodzimy do poprawki szesnastej, autorstwa Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

A więc proszę panią mecenas o jej wyjaśnienie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Celem poprawki szesnastej jest to, aby operatorzy, którzy nie stosują znaków opłaty pocztowej lub oznaczeń, podlegali karom pieniężnym przewidzianym w ustawie.

Przewodniczący Marian Noga:

Bardzo dziękuję.

Czy są uwagi w tej sprawie? Nie ma uwag.

Głosujemy nad poprawką szesnastą.

Kto jest za?

Dziękuję. Poprawka została przyjęta przez obie komisje jednomyślnie.

Poprawka siedemnasta również jest autorstwa samej tylko Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Proszę o jej wyjaśnienie panią mecenas.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

To jest poprawka, która ma charakter językowy.

Przewodniczący Marian Noga:

Dziękuję bardzo.

Czy są uwagi? Nie ma.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki siedemnastej?

Jednomyślnie została przyjęta przez obie komisje.

Poprawka osiemnasta, także autorstwa samej tylko Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Proszę o jej wyjaśnienie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Poprawka osiemnasta w sposób prawidłowy odsyła do tych przepisów ustawy, które dotyczą kar pieniężnych.

Przewodniczący Marian Noga:

Czy są uwagi? Nie ma uwag.

Głosujemy.

Kto jest za?

Dziękuję. Poprawka została przyjęta przez obie komisje.

Poprawka dziewiętnasta jest również propozycją Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Proszę o jej wyjaśnienie panią mecenas.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Ta poprawka określa szacunkową podstawę kary pieniężnej, nakładanej przez prezesa URTiP w przypadku naruszenia przepisów ustawy, przy czym chodzi tu o sytuacje, w których kara ta będzie nakładana na osoby fizyczne, a nie na operatora.

Przewodniczący Marian Noga:

Dziękuję.

Czy są jakieś uwagi w tej sprawie? Nie ma.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Krzysztof Heller: Ja chciałbym tylko uzupełnić...)

Aha, pan minister, proszę bardzo. Pan minister Heller.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Krzysztof Heller:

Chcę uzupełnić wyjaśnienie pani legislator, bo to jest poprawka merytoryczna. Po prostu Biuro Legislacyjne słusznie zauważyło, że mieliśmy w ustawie opisaną sytuację odnoszącą się do podmiotu gospodarczego, nie mieliśmy za to ujętej tej szacunkowej podstawy w wypadku osoby fizycznej. I tu chodzi po prostu o uzupełnienie tej luki.

Przewodniczący Marian Noga:

Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.

Czy są jeszcze jakieś inne uwagi? Nie ma.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki dziewiętnastej?

Jednomyślnie została przyjęta przez obie komisje.

Poprawka dwudziesta...

(Głos z sali: Nie ma podanego autorstwa?)

Nie wiadomo, czyjego autorstwa, Pani Mecenas? Bo tutaj...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

A czyjego jest? Niech pani...

(Głos z sali: Komisji skarbu państwa.)

Dobrze, komisji skarbu państwa, rozumiem.

Proszę w takim razie ją wyjaśnić.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Przepraszam bardzo, bo w druku faktycznie zagubiło się autorstwo...

(Przewodniczący Marian Noga: Już wyjaśniamy. To jest poprawka Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.)

Tak, Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

To jest poprawka, która systematyzuje przepisy z zakresu postępowania cywilnego, dotyczące sposobu postępowania z niedoręczonymi pismami sądowymi.

Przewodniczący Marian Noga:

Jasne.

Czy są jakieś uwagi w sprawie poprawki dwudziestej? Nie ma uwag.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Jednomyślnie została przyjęta przez obie komisje.

Nad poprawką dwudziestą pierwszą już głosowaliśmy, tak, Pani Mecenas? Dobrze.

Teraz poprawka dwudziesta druga. To znów poprawka autorstwa Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, w związku z tym proszę o jej wyjaśnienie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Jest to poprawka o charakterze precyzującym.

Przewodniczący Marian Noga:

Dziękuję bardzo.

Czy są uwagi? Nie ma.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej drugiej?

Jednomyślnie została przyjęta przez obie komisje.

Nad poprawką dwudziestą trzecią już głosowaliśmy? Tak, dobrze? Dobrze mówię.

W związku z tym przechodzimy do poprawek wykluczających się, to jest do poprawki dwudziestej czwartej, która wyklucza poprawkę dwudziestą piątą.

W tej sytuacji proszę panią mecenas o wyjaśnienie.

(Głos z sali: Która lepsza?)

Obie dobre.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Poprawka dwudziesta czwarta określa termin, w którym wygasną wierzytelności Skarbu Państwa wobec Poczty Polskiej, oraz tryb, w jakim zostaną wykreślone hipoteki zabezpieczające te wierzytelności. Ponadto poprawka ta wskazuje w sposób prawidłowy, że podmiotem, wobec którego powstały zobowiązania Skarbu Państwa, nie jest Poczta Polska, lecz jej poprzednicy prawni. To jest kwestia...

(Przewodniczący Marian Noga: To jest ta istotna zmiana.)

...jednoznacznego doprecyzowania. I tym właśnie doprecyzowaniem ta poprawka różni się od poprawki dwudziestej piątej, bo zarówno w sposób prawidłowy wskazuje ona tych poprzedników prawnych, którzy nabyli nieruchomości, jak i prawidłowo określa termin wygaśnięcia wierzytelności i hipotek.

Przewodniczący Marian Noga:

Dobrze, a teraz stanowisko rządu, jednym zdaniem proszę. Którą poprawkę rząd popiera?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Krzysztof Heller:

Jest dokładnie tak, jak pani mecenas to przedstawiła. Po prostu ta poprawka dwudziesta czwarta dodatkowo podkreśla fakt, że przed Pocztą Polską byli jej poprzednicy prawni i że te zobowiązania są przenoszone - to żeby potem nie było w sądach jakichś wątpliwości. Redakcja tego zapisu jest w pełni uzgodniona z Ministerstwem Skarbu Państwa i z Ministerstwem Sprawiedliwości. I to właśnie Ministerstwo Sprawiedliwości zasugerowało, żeby zapis nie pozostawiał, jak to się mówi, najmniejszej wątpliwości co do tego, jaka powinna być procedura sądowa i decyzja, no bo to będą musiały właściwe sądy już na poziomie regionalnym rozstrzygać.

Przewodniczący Marian Noga:

Myślę, że otrzymali państwo pełne wyjaśnienie. Możemy więc już głosować. Chyba że jest jeszcze jakaś uwaga. Nie ma uwag.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej czwartej?

Jednomyślnie została przyjęta.

To wykluczyło głosowanie nad poprawką dwudziestą piątą.

Przechodzimy do poprawki dwudziestej szóstej, autorstwa Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Proszę o jej wyjaśnienie panią mecenas.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

To jest poprawka zmierzająca do tego, aby nie utrzymywać czasowo w mocy rozporządzenia, które reguluje kwestie związane z depozytem i zabezpieczaniem przesyłek przez pocztę i innych operatorów, ponieważ po wejściu w życie prawa pocztowego te zagadnienia będą uregulowane w przepisach tej właśnie ustawy, czyli będą miały rangę ustawową.

Przewodniczący Marian Noga:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś chciałby jeszcze...?

Pan minister chciałby coś dodać.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Krzysztof Heller:

Ja chcę tylko dodać, że w tej sprawie odbyła się pewna dyskusja, bo utrzymywanie takich przepisów przejściowych to taka trochę niedobra praktyka. Ten zapis w ustawie jest w tej sytuacji rodzajem kompromisu: my się zobowiązujemy do jak najszybszego wydania nowych rozporządzeń... No ale rozumiem, że skreślenie tego jednego rozporządzenia usuwa taką najbardziej rażącą legislatorów nieprawidłowość. Dzięki temu... Ja dziękuję za wyrozumiałość, a my, tak jak powiedziałem, już postaramy się, aby te cztery rozporządzenia do nowej ustawy zostały wydane jak najszybciej.

Przewodniczący Marian Noga:

Czy są może jeszcze jakieś pytania albo uwagi w tej sprawie? Nie ma żadnych.

Głosujemy nad poprawką dwudziestą szóstą.

Kto jest za?

Jednomyślnie została przyjęta.

I ostatnia poprawka, także autorstwa Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, czyli poprawka dwudziesta siódma.

Proszę panią mecenas o jej wyjaśnienie.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Zgodnie z tą poprawką obowiązek prowadzenia przez operatora ksiąg rachunkowych w sposób umożliwiający odrębną kalkulację kosztów usług, które są usługami zastrzeżonymi, i tych, które takimi usługami nie są, ma wejść w życie od dnia 1 stycznia 2004 r., czyli od początku nowego roku obrachunkowego. Taki jest cel tej poprawki.

Przewodniczący Marian Noga:

Dziękuję.

Czy są uwagi w tej sprawie jeszcze?

(Rozmowy na sali)

Pan senator...? Proszę bardzo, Panie Senatorze.

(Głos z sali: Nie, nie...)

Już nie trzeba? Już wszystko jest wyjaśnione?

Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania? Nie, dobrze. Nikt nie ma pytań.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwudziestej siódmej?

Jednomyślnie obie komisje przyjęły poprawkę dwudziestą siódmą.

Pani Mecenas, czy musimy jeszcze raz głosować nad całością poprawek? Aha, nie musimy, bo obie komisje już raz głosowały za przyjęciem ustawy z poprawkami.

Na senatora sprawozdawcę obu komisji wyznaczam dotychczasowego sprawozdawcę Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, to znaczy pana senatora Józefa Sztorca.

Czy jest zgoda na takie właśnie rozwiązanie?

(Senator Genowefa Grabowska: Czy możemy się przychylić...)

Czy możecie się przychylić?

(Senator Genowefa Grabowska: ...choć nie zostaliśmy spytani o to wcześniej?)

O, przepraszam... Przychyla się pani profesor?

(Senator Genowefa Grabowska: Tak, przychylam się.)

Dobrze.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pan wiceprzewodniczący też się przychyla.

Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 30)