17 września 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywała ustawę o wykonywaniu prac podwodnych.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, które przedstawili wiceminister infrastruktury Witold Górski oraz dyrektor departamentu w tym resorcie Ireneusz Bulski. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm, z przedłożenia rządowego, ustawa uwzględnia zmiany organizacyjne oraz postęp techniczny i technologiczny, który nastąpił w zakresie wykonywania prac podwodnych. Zawarte w ustawie rozwiązania dotyczą m.in. ustanowienia obligatoryjnej certyfikacji organizatorów prac podwodnych w zakresie spełnienia wymagań systemu zarządzania bezpieczeństwem prac podwodnych, określenia podstawowych obowiązków organizatora prac podwodnych, wprowadzenia wymogu projektowania i budowy obiektów zanurzalnych pod nadzorem instytucji klasyfikacyjnej oraz zasady, że dopuszczenie ich do użytkowania może nastąpić dopiero po sprawdzeniu przez państwową inspekcję pracy, inspekcję sanitarną oraz Urząd Morski w Gdyni, unormowania czasu pracy nurków pod powierzchnią wody, określenia zasad nadzoru medycznego nad pracami podwodnymi, wskazania kwalifikacji zawodowych nurków, kierowników prac podwodnych i operatorów systemów nurkowych oraz wprowadzenia zasady, zgodnie z którą uznawanie kwalifikacji zawodowych nabytych przez obywateli państw Unii Europejskiej będzie się odbywało na warunkach określonych w ustawie o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek o charakterze legislacyjnym, sugerowanych w opinii biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o wykonywaniu prac podwodnych wybrano senator Czesławę Christową.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o gospodarce komunalnej, która była projektem rządowym wniesionym do Sejmu 27 czerwca br.

W imieniu rządu projekt przedstawił wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek, wyjaśnień udzielał także dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Marcin Wereszczyński.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, zasadniczym celem ustawy jest zapewnienie fachowego nadzoru nad środkami publicznymi ulokowanymi w spółkach przez jednostki samorządu terytorialnego.

Nowelizacja wprowadza obowiązek ustanowienia rady nadzorczej w każdej spółce z udziałem jednostki samorządu terytorialnego. Członkowie rady reprezentujący w spółce jednostkę samorządu będą powoływani spośród osób, które złożyły egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem. W myśl ustawy rada nadzorcza będzie powoływała i odwoływała członków zarządu spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego. Kadencja członka rady nadzorczej w spółce z większościowym udziałem jednostki samorządu terytorialnego będzie trwać 3 lata.

Aby zapobiec obchodzeniu prawa, nowelizacja zobowiązuje do stosowania wyżej określonych zasad także spółki zależne od spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego.

W już istniejących spółkach rady nadzorcze będą musiały być ustanowione w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Członkowie rad nadzorczych powołani przed dniem wejścia w życie ustawy, którzy przed tym dniem nie złożyli egzaminu na członka rady nadzorczej, będą obowiązani do złożenia tego egzaminu w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek o charakterze legislacyjnym, zasugerowanych w opinii biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mieczysława Mietłę.