19 marca 2003 r.
Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywano ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister infrastruktury Andrzej Piłat i generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad Tadeusz Suwara. Swoje uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Sugestie co do zmian w ustawie zgłaszali także prawnicy reprezentujący resorty zaangażowane w ten dokument. Ponadto senatorowie wysłuchali uwag Grażyny Magdziarz ze Stowarzyszenia "Ekologiczny Ursynów".
Uchwalona przez Sejm ustawa ma stanowić podstawę prawną zdecydowanego uproszczenia postępowania w sprawach przygotowania i realizacji budowy dróg krajowych, zwłaszcza autostrad. Określa ona zasady i warunki lokalizacji dróg, nabywania nieruchomości pod drogi i realizacji inwestycji drogowej, a także organy właściwe w tych sprawach.
W swojej opinii biuro legislacyjne zwróciło uwagę na trzy zasadnicze kompleksy problemów. Po pierwsze, ustawa była elementem całościowej koncepcji zmian w polskim ustawodawstwie, mającej na celu przyspieszenie budowy i modernizacji autostrad i innych dróg krajowych. Jednak w związku z odrzuceniem przez Sejm projektu ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych, ustawa stanowi klasyczny przykład niespójnej regulacji na tle obowiązującego systemu prawnego. Stawia to pod znakiem zapytania celowość jej uchwalenia, a w najlepszym razie - rodzi postulaty dokonania w niej zasadniczych zmian, przy uwzględnieniu konstytucyjnych uprawnień Senatu w tym zakresie.
Po drugie, zdaniem biura legislacyjnego, wiele przepisów budzi zasadnicze wątpliwości co do ich zgodności z Konstytucją RP. Nie kwestionując zasadniczego celu zawartych w niej uregulowań, tj. uproszczenia procedur w zakresie przygotowania inwestycji drogowych, w opinii biura podkreślono, iż jego realizacja musi się odbywać na gruncie obowiązujących unormowań konstytucyjnych. Dyrektywa ta nakazuje również uwzględniać dotychczasowe orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego oraz poglądy nauki prawa konstytucyjnego.
Po trzecie, ustawa wymaga wprowadzenia również innych poprawek, zmierzających do zapewnienia jej zgodności z zasadami techniki legislacyjnej.
W związku z tymi uwagami, a także propozycjami zgłaszanymi w dyskusji, komisja postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie szeregu poprawek do omawianej ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży w imieniu komisji senator Kazimierz Drożdż.