13 marca 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła ustawę o ustanowieniu programu wieloletniego "Program ochrony brzegów morskich".

W głosowaniu, po wysłuchaniu opinii wiceministra infrastruktury oraz Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, a także w wyniku przeprowadzonej dyskusji, komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki do omawianej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Czesławę Christową.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o transporcie kolejowym, która jest projektem rządowym i dostosowuje polskie przepisy do prawa unijnego. Najważniejsze zmiany, wprowadzone nową ustawą, dotyczą działalności gospodarczej w zakresie kolei. Dotychczas działalność gospodarcza polegająca na zarządzaniu liniami kolejowymi podlegała koncesjonowaniu. Ustawa wprowadziła licencję na przewozy kolejowe oraz udostępnianie pojazdów trakcyjnych.

Powstanie także Urząd Transportu Kolejowego na bazie dotychczas istniejącego Głównego Inspektoratu Kolejnictwa. Ustawa wprowadza także wymóg posiadania świadectwa bezpieczeństwa przez przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury i użytkowników bocznic kolejowych.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, które przedstawili: wiceminister infrastruktury A. Piłat, główny inspektor kolejnictwa Bolesław Musiał, biuro legislacyjne oraz przedstawiciele kolei lokalnych - Andrzej Poturalski ze Żnińskiej Kolei Powiatowej i Stanisław Rytlewski z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Samorządów na rzecz Kolei Lokalnych.

W dyskusji przedstawiciele kolei lokalnych wyrażali obawy, że ustawa może utrudnić funkcjonowanie tych jednostek.

Wiceminister infrastruktury poinformował, że decyzja o likwidacji 1050 pociągów z ruchu regionalnego została wstrzymana do 30 kwietnia br. "Odłożyliśmy tę decyzję i powołaliśmy niezależny zespół, składający się z przedstawicieli samorządów wojewódzkich, marszałków, PKP, kolei regionalnych i Ministerstwa Infrastruktury. Do końca tego tygodnia będziemy mieli jasność (...), może niektóre pociągi faktycznie straciły rację bytu" - powiedział A. Piłat.

W opinii wiceministra infrastruktury, istnieje możliwość, że będą funkcjonowały te linie, na które marszałkowie rozdysponują środki przyznane im z budżetu państwa. A. Piłat przypomniał, że marszałkowie dostali z budżetu 270 mln zł na dofinansowanie kolei regionalnych. "I w dużej mierze oni będą decydowali, jakie linie będą zlikwidowane. Mamy na to jeszcze półtora miesiąca i wspólnie ze związkami zawodowymi takie decyzje spółka podejmie. Ale po bardzo szerokich konsultacjach" - podkreślił.

W przyjętym stanowisku Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie szeregu poprawek do uchwalonej przez Sejm ustawy o transporcie kolejowym. Proponowane zmiany miały charakter legislacyjny. Ustalono, że ich przyjęcie na posiedzeniu plenarnym zarekomenduje Izbie senator Włodzimierz Łęcki.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".

Senatorowie wysłuchali opinii o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister infrastruktury A. Piłat, główny inspektor kolejnictwa B. Musiał, członek Zarządu PKP SA Janusz Lach i wiceprzewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP Włodzimierz Sztern.

Zastrzeżenia do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. W opinii biura, nowelizacja uchwalona przez Sejm nie zapewni ochrony praw wierzycieli PKP i nowo powstałych spółek. W ustawie nie ma również wyodrębnionego organu kontrolującego wierzytelności. Zastrzeżenia budzi przede wszystkim artykuł dotyczący restrukturyzacji finansowej zobowiązań cywilnoprawnych. Zgodnie z przepisami tego artykułu ma nastąpić "coś na kształt postępowania układowego bądź naprawczego". W opinii biura napisano, że wydaje się, iż idea takiego odrębnego postępowania nie znajduje dostatecznego uzasadnienia, a wierzyciele PKP i nowo powstałych spółek uzyskają znacznie gorszą ochronę swoich praw.

Znowelizowana przez Sejm ustawa ma się przyczynić do uzyskania płynności finansowej przez PKP SA. Rozszerzony został zakres restrukturyzacji finansowej na zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych powstałych do 30 czerwca 2002 roku oraz z tytułu zobowiązań wobec państwowych funduszy celowych powstałych do końca 2001 roku.

Ustawa zakłada możliwość podwyższenia limitu gwarantowanych przez państwo w latach 2001-2004 emisji obligacji z 3,9 mld zł do 6 mld zł. Podwyższenie limitu gwarancji i poręczeń wymaga jednak zgody ministra finansów. Obligacje mają być przeznaczone na spłatę zobowiązań, w tym kredytów i pożyczek wraz z odsetkami i na świadczenia przedemerytalne. Ustawa zakłada także przedłużenie terminu składania wniosku restrukturyzacyjnego przez Polskie Koleje Państwowe.

Rząd szacuje, że proponowana nowelizacja spowoduje umorzenie zobowiązań publicznoprawnych na kwotę prawie 2,5 mld zł.

W przyjętym stanowisku Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury zaproponowała wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Lewickiego.