Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (483) ze wspólnego posiedzenia
Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury (31.)
oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych (58.)
w dniu 30 października 2002 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o p
oręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz o zmianie niektórych ustaw.(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 42)
(Posiedzeniu przewodnicz
y przewodniczący Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych Jerzy Markowski)Przewodniczący Jerzy Markowski:
Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych poświęcone rozpatrzeniu wniosków do ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez skarb państwa oraz niektóre osoby prawne oraz o zmianie niektórych ustaw.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Proszę uprzejmie o przerwanie na chwilę rozmów.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Pan
ie Senatorze, czy można już kontynuować, czy jeszcze nie bardzo? Można?Proszę państwa, mamy do rozpatrzenia szereg wniosków. Pierwszy wni
osek, najdalej idący, to wniosek Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych o przyjęcie ustawy bez poprawek. Przy czym, jeśli dobrze pamiętam sytuację, w jakiej podejmowaliśmy to stanowisko, wiązało się ono z faktem, że właściwie akceptujemy...(
Sygnał telefonu komórkowego)Przepraszam, teraz ja zawiniłem.
(
Wesołość na sali)No, przepraszam, co się śmiejecie?
Panie Ministr
ze, sekundkę. Za pół godzinki, dobrze? Prowadzę posiedzenie komisji.Przepraszam bardzo. To minister. Nie wszystko widać.
Nasze stanowisko wynikało z faktu, że praktycznie uznaliśmy racje zawarte we wszystkich wnioskach Komisji Skarbu Państwa i Infrastrukt
ury i postanowiliśmy niczego nowego do tego pomysłu nie wnosić. Czyli, innymi słowy, idziemy w kierunku naprawienia tej ustawy poprzez, jak sądzę, zaakceptowanie wniosków Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Jednak żeby tak się stało, najpierw musimy przegłosować swój własny wniosek. Zatem poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Jest to wniosek Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku? (1)
Kto jest przeciwko? (8)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Dziękuję bardzo.
Proponuję znowu, tytułem usprawnienia - ponieważ my rozważaliśmy na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych wnioski przyjęte przez Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury - niejako
en bloc przegłosować rozwiązania już przyjęte przez Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury, czyli z wniosku drugiego: pkt 1, pkt 2, pkt 4, pkt 5, pkt 6 i pkt 8. Rozumiem, że jest zgoda na takie procedowanie, tak?Kto z państwa, członków połączonych komisji, jest za przyjęciem tych p
oprawek? (12)Dziękuję.
Pozostało nam rozpatrzenie trzeciego wniosku, którego autorem jest pan senator Suchański. Będę tu prosił o szczególną uwagę pana ministra finansów, ponieważ od pana ministra Uczkiewicza będziemy oczekiwali przedstawienia stanowiska rzą
du w powyższej sprawie.Czy pan senator chce zabrać głos jako wnioskodawca?
Senator
Jerzy Suchański:Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.
Jest to poprawka, która została uzgodniona z Ministerstwem Gospodarki. Mam prośbę do Wysokich Komisji, żeby ją poparły.
Przewodniczący Jerzy Markowski:
Dziękuję bardzo.
(Senator Andrzej Wielowieyski
: Czy mogę zadać pytanie?)Bardzo proszę, oczywiście. Pan marszałek Wielowieyski.
Senator Andrzej Wielowieyski:
Byłbym ostatnim, który by chciał utrudniać rozwój eksportu i sprawną pr
acę naszych przedsiębiorstw, ale powiedzmy sobie szczerze, że jeżeli przyjęliśmy zasadę, iż przy dofinansowaniu ze środków publicznych obowiązuje ustawa o zamówieniach publicznych, to nie ma istotnej różnicy między zamówieniami eksportowymi a importowymi. Wchodzimy we wspólny rynek. To byłby zupełnie zasadniczy wyłom, który podważa zasadę przyjętą przy zamówieniach publicznych dotyczącą środków pieniężnych. Ta decyzja jest dość istotna, jeśli chodzi o kwestię systemu.Przewodniczący Jerzy Markowski
:Rozumiem, że pytanie po tym wywodzie brzmi: czyż nie tak? (Wesołość na sali
)Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.
Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?
Panie Ministrze, proszę.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Uczkiewicz:
W tej sprawie chyba trzeba się porządnie podrapać po głowie. Rozumiem, że istniały bardzo ważne powody, dla których akurat ta poprawka nie znalazła się w toku prac komisji. To by dało rządowi czas na wszechstronne spojrzenie na konsekwencje tej poprawki. W tej chwili mówię wprost, Wysokie Komisje: nie przedstawię stanowiska w tej kwestii, dlatego że jest to w moim odczuciu p
oprawka, która może mieć bardzo duże konsekwencje dla innych sytuacji w naszej gospodarce. Może być swego rodzaju precedensem. I żeby odnieść się do niej odpowiedzialnie, muszę uzyskać oficjalne stanowisko gospodarza ustawy o zamówieniach publicznych, którym jest Urząd Zamówień Publicznych.Proszę zwrócić uwagę na to, że nawet w brzmieniu takim, jakie ona ma: że do realizacji zakupu materiałów nie stosuje się wymienionych... o których mowa w ust. 2 pkt 1... A tam mówi się o materiałach w połączeniu z wartością ko
ntraktu.(
Senator Jerzy Suchański: Powyżej 10 milionów zł.)Nie złotych, a euro. A jak będzie poniżej, to co?
(
Wypowiedź poza mikrofonem)No więc właśnie. A dlaczego tylko w tej gałęzi gospodarki?
Ja rozumiem te intencje, ale ubolewając nad tym, że ta propozycja nie z
ostała zaprezentowana wcześniej, muszę powiedzieć, że na dzień dzisiejszy nie jestem w stanie przedstawić stanowiska, ponieważ - powtarzam raz jeszcze - muszę uzyskać oficjalne stanowisko prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.Przewodniczący Jerzy Markowski:
Tak. Kto z państwa...
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Tak, pani senator Ferenc.
Senator Genowefa Ferenc:
Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.
Uważam, że do ustawy o zamówieniach publicznych powinniśmy osobno podejść i dokonać jej szczegółowej analizy przy udziale właśnie głównego zai
nteresowanego, prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, bowiem na podstawie zapisów tej ustawy między innymi z budżetu państwa uciekają olbrzymie pieniądze.Podam przykład Agencji Rynku Rolnego, o której wcześniej już dyskut
owaliśmy na którymś z posiedzeń Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Postanowiliśmy, że do tego tematu wrócimy. Dlatego uważam, że nie powinniśmy robić jakichkolwiek innych wyłączeń z tej ustawy, bowiem skutki dla budżetu mogą się okazać naprawdę bardzo duże. Jeśli chodzi o Agencję Rynku Rolnego, to uciekają nie dziesiątki, ale setki milionów zł. Uważam więc, że w tym momencie nie powinniśmy takich zmian wprowadzać. Dziękuję.Przewodniczący Jerzy Markowski:
Dziękuję, Pani Senator.
Czy Biuro Legislacyjne mogłoby nam jeszcze tak naprawdę dogłębnie przybliżyć istotę tej poprawki?
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurz
e Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:Muszę tutaj nadmienić, że odpowiednik ust. 2 pkt 1 w art. 7 w tej chwili jest w ustawie, więc nie rozumiem uzasadnienia poprawki, zgodnie z którym brak proponowanego ust. 2 uniemożliwiłby realizację bądź dotrzymanie term
inów kontraktowych. Czyli musi z tego wynikać - po prostu wynika z tego - że do tej pory niemożliwe było stosowanie tego odpowiednika ust. 2 pkt 1 w art. 7.I to już pytanie do rządu: czy to rzeczywiście było niemożliwe? Czy jest to is
totna zmiana?Przewodniczący Jerzy Markowski:
Dziękuję, Pani Mecenas.
Kto z państwa ma jakieś pytania?
Jeszcze może pan minister mógłby odpowiedzieć, gdyby zechciał.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Uczkiewicz:
Nie ma wątpliwości, że przyjęcie tej poprawki i przeprowadzenie jej przez Sejm ułatwiłoby realizację kontraktów; to z całą pewnością. Tym niemniej je
dnak, jak powiedziałem, sprawa musi być zbadana w szerszym kontekście, również w kontekście zgodności z prawem unijnym. I tyle tylko w tej sprawie mogę powiedzieć.Przewodniczący Jerzy Markowski:
Dobrze, dobrze, dziękuję bardzo. Nie będziemy pana dłużej ciągnąć za język, bo, jak widać, obu stronom nie sprawia to przyjemności.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Uczkiewicz:
Jeśli można, Panie Przewodniczący. Jest jeszcze przed nami droga w Sejmie, no ale tu już nie chcę niczego podpowiadać. Ja w każdym razie oświadczam, że na dzień dzisiejszy, na dzisiejszą godzinę, nie mam stanowiska.
Przewodniczący Jerzy Markowski:
Na dobrą sprawę mamy dwie drogi. Pierwsza z nich to droga, którą pan minister sugeruje, o której - może tak bym powiedział - pan minister myśli, która nam jednak splendoru nie przynosi, zwłaszcza wtedy, kiedy Sejm postanawia inaczej niż my. Ale jest jeszcze druga droga, o której powiedziała pani senator Ferenc, droga, która daje nam czas, moment na refleksję, a jednocześnie pozwala uregulować więcej kwestii. My tutaj mówimy tylko o jednej, a druga kwestia to ta, którą poruszyła pani senator Ferenc mówiąc o agencjach rolnych skarbu państwa; jest jeszcze parę innych spraw, które miał na pewno na myśli pan marszałek Wielowieyski.
Dlatego, jeśli pan przewodniczący pozwoli, może byśmy przegłosowali tę poprawkę.
Czy państwo są w komplecie, gotowi do głosowania?
(Senator Marian Noga
: Jeżeli chodzi o moją komisję, to jest kworum.)Ja już nawet nie mówię o kworum, tylko o stanie gotowości, ponieważ na przykład pani senator jeszcze musi się rozprawić z płaszczem.
(Senator Marian Noga: Ale pani senator nie jest z mojej komisji.)
A to z mojej, z mojej. Musisz mi to wszystko wypominać. Z mojej komisji. Zresztą my byśmy pani senator nie oddali.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
No, co sama zrobi, tego my już nie wiemy; my jej nie oddamy.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Tak. Dziękuję ba
rdzo.Wo
bec tego przystępujemy do głosowania.Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki senatora Suchańskiego, p
oprawki trzeciej? (2)Kto z państwa jest przeciw? (9)
Kto się wstrzymał od głosu? (5)
Poprawka nie uzyskała poparcia połączonych komisji.
Senator Jerzy
Suchański:Zgłaszam wniosek mniejszości.
Przewodniczący Jerzy Markowski:
Wniosek mniejszości: pana senatora Suchańskiego i osoby towarzyszącej.
Poprawka siódma, pana senatora Nogi.
Czy pan przewodniczący chce to zrefer
ować?(Senator Marian Noga
: Poproszę panią mecenas o dokładne wyjaśnienie.)Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:
Poprawka ta ma na celu wyraźne sformułowanie obowiązku ponownego wszczęcia i prowadzenia na nowych zasadach postępowań egzekucyjnych um
orzonych na podstawie tej właśnie nowelizacji. W tej chwili w art. 12 ustawy jest jedynie sformułowanie: postępowanie egzekucyjne wszczęte przed dniem wejścia w życie ustawy umarza się. Można jedynie domniemywać, że one będą wszczęte, powinny być wszczęte i prowadzone na nowych zasadach, natomiast z ustawy jasno to nie wynika. Być może tak by było, ale taki zapis w ustawie budzi pewne wątpliwości.Przewodniczący Jerzy Markowski:
Taki, jaki jest?
(
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka: Taki jaki jest w art. 12.)A ten zapis wprowadza rozjaśnienie, bez wątpliwości.
Dziękuję bardzo.
Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytanie? Dziękuję.
Głosujemy.
Kto z państwa jest za przyjęciem
poprawki siódmej?(Wypowiedzi w tle nagrania)
Ach, przepraszam. Pan minister nie palił się do zabrania głosu. Bardzo przepraszam pana ministra.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Uczkiewicz:
Pan Przewodniczący pytał: kto z członków komisji... Mogłem się wyp
owiedzieć po głosowaniu.Panie Przewodniczący, rząd nie zgłasza sprzeciwu wobec tej poprawki.
Przewodniczący Jerzy Markowski:
Dziękuję. Wiedzieliśmy tyle samo przed pańską wypowiedzią, co i po niej. Dziękuję bardzo. (Wesołość na sali
)Kto
z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (12)Dziękuję bardzo.
Przegłosujemy całą ustawę, wraz z przyjętymi poprawkami.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Nie trzeba? No widzicie, już nie musimy nic robić.
Dziękuję państwu.
Zamykam posiedzenie.
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Dziękuję, Panie Ministrze.
(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 55)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.