Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (483) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury (31.)

oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych (58.)

w dniu 30 października 2002 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz o zmianie niektórych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 42)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych Jerzy Markowski)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych poświęcone rozpatrzeniu wniosków do ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez skarb państwa oraz niektóre osoby prawne oraz o zmianie niektórych ustaw.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Proszę uprzejmie o przerwanie na chwilę rozmów.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Panie Senatorze, czy można już kontynuować, czy jeszcze nie bardzo? Można?

Proszę państwa, mamy do rozpatrzenia szereg wniosków. Pierwszy wniosek, najdalej idący, to wniosek Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych o przyjęcie ustawy bez poprawek. Przy czym, jeśli dobrze pamiętam sytuację, w jakiej podejmowaliśmy to stanowisko, wiązało się ono z faktem, że właściwie akceptujemy...

(Sygnał telefonu komórkowego)

Przepraszam, teraz ja zawiniłem.

(Wesołość na sali)

No, przepraszam, co się śmiejecie?

Panie Ministrze, sekundkę. Za pół godzinki, dobrze? Prowadzę posiedzenie komisji.

Przepraszam bardzo. To minister. Nie wszystko widać.

Nasze stanowisko wynikało z faktu, że praktycznie uznaliśmy racje zawarte we wszystkich wnioskach Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury i postanowiliśmy niczego nowego do tego pomysłu nie wnosić. Czyli, innymi słowy, idziemy w kierunku naprawienia tej ustawy poprzez, jak sądzę, zaakceptowanie wniosków Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Jednak żeby tak się stało, najpierw musimy przegłosować swój własny wniosek. Zatem poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Jest to wniosek Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku? (1)

Kto jest przeciwko? (8)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Dziękuję bardzo.

Proponuję znowu, tytułem usprawnienia - ponieważ my rozważaliśmy na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych wnioski przyjęte przez Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury - niejako en bloc przegłosować rozwiązania już przyjęte przez Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury, czyli z wniosku drugiego: pkt 1, pkt 2, pkt 4, pkt 5, pkt 6 i pkt 8. Rozumiem, że jest zgoda na takie procedowanie, tak?

Kto z państwa, członków połączonych komisji, jest za przyjęciem tych poprawek? (12)

Dziękuję.

Pozostało nam rozpatrzenie trzeciego wniosku, którego autorem jest pan senator Suchański. Będę tu prosił o szczególną uwagę pana ministra finansów, ponieważ od pana ministra Uczkiewicza będziemy oczekiwali przedstawienia stanowiska rządu w powyższej sprawie.

Czy pan senator chce zabrać głos jako wnioskodawca?

Senator Jerzy Suchański:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Jest to poprawka, która została uzgodniona z Ministerstwem Gospodarki. Mam prośbę do Wysokich Komisji, żeby ją poparły.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

(Senator Andrzej Wielowieyski: Czy mogę zadać pytanie?)

Bardzo proszę, oczywiście. Pan marszałek Wielowieyski.

Senator Andrzej Wielowieyski:

Byłbym ostatnim, który by chciał utrudniać rozwój eksportu i sprawną pracę naszych przedsiębiorstw, ale powiedzmy sobie szczerze, że jeżeli przyjęliśmy zasadę, iż przy dofinansowaniu ze środków publicznych obowiązuje ustawa o zamówieniach publicznych, to nie ma istotnej różnicy między zamówieniami eksportowymi a importowymi. Wchodzimy we wspólny rynek. To byłby zupełnie zasadniczy wyłom, który podważa zasadę przyjętą przy zamówieniach publicznych dotyczącą środków pieniężnych. Ta decyzja jest dość istotna, jeśli chodzi o kwestię systemu.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozumiem, że pytanie po tym wywodzie brzmi: czyż nie tak? (Wesołość na sali)

Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.

Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?

Panie Ministrze, proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Uczkiewicz:

W tej sprawie chyba trzeba się porządnie podrapać po głowie. Rozumiem, że istniały bardzo ważne powody, dla których akurat ta poprawka nie znalazła się w toku prac komisji. To by dało rządowi czas na wszechstronne spojrzenie na konsekwencje tej poprawki. W tej chwili mówię wprost, Wysokie Komisje: nie przedstawię stanowiska w tej kwestii, dlatego że jest to w moim odczuciu poprawka, która może mieć bardzo duże konsekwencje dla innych sytuacji w naszej gospodarce. Może być swego rodzaju precedensem. I żeby odnieść się do niej odpowiedzialnie, muszę uzyskać oficjalne stanowisko gospodarza ustawy o zamówieniach publicznych, którym jest Urząd Zamówień Publicznych.

Proszę zwrócić uwagę na to, że nawet w brzmieniu takim, jakie ona ma: że do realizacji zakupu materiałów nie stosuje się wymienionych... o których mowa w ust. 2 pkt 1... A tam mówi się o materiałach w połączeniu z wartością kontraktu.

(Senator Jerzy Suchański: Powyżej 10 milionów zł.)

Nie złotych, a euro. A jak będzie poniżej, to co?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No więc właśnie. A dlaczego tylko w tej gałęzi gospodarki?

Ja rozumiem te intencje, ale ubolewając nad tym, że ta propozycja nie została zaprezentowana wcześniej, muszę powiedzieć, że na dzień dzisiejszy nie jestem w stanie przedstawić stanowiska, ponieważ - powtarzam raz jeszcze - muszę uzyskać oficjalne stanowisko prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Tak. Kto z państwa...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, pani senator Ferenc.

Senator Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Uważam, że do ustawy o zamówieniach publicznych powinniśmy osobno podejść i dokonać jej szczegółowej analizy przy udziale właśnie głównego zainteresowanego, prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, bowiem na podstawie zapisów tej ustawy między innymi z budżetu państwa uciekają olbrzymie pieniądze.

Podam przykład Agencji Rynku Rolnego, o której wcześniej już dyskutowaliśmy na którymś z posiedzeń Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Postanowiliśmy, że do tego tematu wrócimy. Dlatego uważam, że nie powinniśmy robić jakichkolwiek innych wyłączeń z tej ustawy, bowiem skutki dla budżetu mogą się okazać naprawdę bardzo duże. Jeśli chodzi o Agencję Rynku Rolnego, to uciekają nie dziesiątki, ale setki milionów zł. Uważam więc, że w tym momencie nie powinniśmy takich zmian wprowadzać. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Pani Senator.

Czy Biuro Legislacyjne mogłoby nam jeszcze tak naprawdę dogłębnie przybliżyć istotę tej poprawki?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Muszę tutaj nadmienić, że odpowiednik ust. 2 pkt 1 w art. 7 w tej chwili jest w ustawie, więc nie rozumiem uzasadnienia poprawki, zgodnie z którym brak proponowanego ust. 2 uniemożliwiłby realizację bądź dotrzymanie terminów kontraktowych. Czyli musi z tego wynikać - po prostu wynika z tego - że do tej pory niemożliwe było stosowanie tego odpowiednika ust. 2 pkt 1 w art. 7.

I to już pytanie do rządu: czy to rzeczywiście było niemożliwe? Czy jest to istotna zmiana?

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję, Pani Mecenas.

Kto z państwa ma jakieś pytania?

Jeszcze może pan minister mógłby odpowiedzieć, gdyby zechciał.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Uczkiewicz:

Nie ma wątpliwości, że przyjęcie tej poprawki i przeprowadzenie jej przez Sejm ułatwiłoby realizację kontraktów; to z całą pewnością. Tym niemniej jednak, jak powiedziałem, sprawa musi być zbadana w szerszym kontekście, również w kontekście zgodności z prawem unijnym. I tyle tylko w tej sprawie mogę powiedzieć.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze, dobrze, dziękuję bardzo. Nie będziemy pana dłużej ciągnąć za język, bo, jak widać, obu stronom nie sprawia to przyjemności.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Uczkiewicz:

Jeśli można, Panie Przewodniczący. Jest jeszcze przed nami droga w Sejmie, no ale tu już nie chcę niczego podpowiadać. Ja w każdym razie oświadczam, że na dzień dzisiejszy, na dzisiejszą godzinę, nie mam stanowiska.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Na dobrą sprawę mamy dwie drogi. Pierwsza z nich to droga, którą pan minister sugeruje, o której - może tak bym powiedział - pan minister myśli, która nam jednak splendoru nie przynosi, zwłaszcza wtedy, kiedy Sejm postanawia inaczej niż my. Ale jest jeszcze druga droga, o której powiedziała pani senator Ferenc, droga, która daje nam czas, moment na refleksję, a jednocześnie pozwala uregulować więcej kwestii. My tutaj mówimy tylko o jednej, a druga kwestia to ta, którą poruszyła pani senator Ferenc mówiąc o agencjach rolnych skarbu państwa; jest jeszcze parę innych spraw, które miał na pewno na myśli pan marszałek Wielowieyski.

Dlatego, jeśli pan przewodniczący pozwoli, może byśmy przegłosowali tę poprawkę.

Czy państwo są w komplecie, gotowi do głosowania?

(Senator Marian Noga: Jeżeli chodzi o moją komisję, to jest kworum.)

Ja już nawet nie mówię o kworum, tylko o stanie gotowości, ponieważ na przykład pani senator jeszcze musi się rozprawić z płaszczem.

(Senator Marian Noga: Ale pani senator nie jest z mojej komisji.)

A to z mojej, z mojej. Musisz mi to wszystko wypominać. Z mojej komisji. Zresztą my byśmy pani senator nie oddali.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

No, co sama zrobi, tego my już nie wiemy; my jej nie oddamy.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak. Dziękuję bardzo.

Wobec tego przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki senatora Suchańskiego, poprawki trzeciej? (2)

Kto z państwa jest przeciw? (9)

Kto się wstrzymał od głosu? (5)

Poprawka nie uzyskała poparcia połączonych komisji.

Senator Jerzy Suchański:

Zgłaszam wniosek mniejszości.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Wniosek mniejszości: pana senatora Suchańskiego i osoby towarzyszącej.

Poprawka siódma, pana senatora Nogi.

Czy pan przewodniczący chce to zreferować?

(Senator Marian Noga: Poproszę panią mecenas o dokładne wyjaśnienie.)

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Poprawka ta ma na celu wyraźne sformułowanie obowiązku ponownego wszczęcia i prowadzenia na nowych zasadach postępowań egzekucyjnych umorzonych na podstawie tej właśnie nowelizacji. W tej chwili w art. 12 ustawy jest jedynie sformułowanie: postępowanie egzekucyjne wszczęte przed dniem wejścia w życie ustawy umarza się. Można jedynie domniemywać, że one będą wszczęte, powinny być wszczęte i prowadzone na nowych zasadach, natomiast z ustawy jasno to nie wynika. Być może tak by było, ale taki zapis w ustawie budzi pewne wątpliwości.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Taki, jaki jest?

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka: Taki jaki jest w art. 12.)

A ten zapis wprowadza rozjaśnienie, bez wątpliwości.

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytanie? Dziękuję.

Głosujemy.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki siódmej?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Ach, przepraszam. Pan minister nie palił się do zabrania głosu. Bardzo przepraszam pana ministra.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Uczkiewicz:

Pan Przewodniczący pytał: kto z członków komisji... Mogłem się wypowiedzieć po głosowaniu.

Panie Przewodniczący, rząd nie zgłasza sprzeciwu wobec tej poprawki.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję. Wiedzieliśmy tyle samo przed pańską wypowiedzią, co i po niej. Dziękuję bardzo. (Wesołość na sali)

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (12)

Dziękuję bardzo.

Przegłosujemy całą ustawę, wraz z przyjętymi poprawkami.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie trzeba? No widzicie, już nie musimy nic robić.

Dziękuję państwu.

Zamykam posiedzenie.

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Dziękuję, Panie Ministrze.

(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 55)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.