23 październik 2002 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury. W pierwszym punkcie porządku obrad rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra infrastruktury Mieczysława Muszyńskiego na temat uregulowań zawartych w omawianej nowelizacji. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa ma na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. Ustawa statuuje m.in. obowiązek wyposażania określonych pojazdów w homologowane ograniczniki prędkości, a także dodaje do ustawy nowelizowanej i modyfikuje niektóre przyjęte w niej definicje. Nowelizacja zawiera również przepisy nie dotyczące problematyki dostosowawczej, lecz mające na celu doprecyzowanie obecnie istniejących regulacji.

W głosowaniu Komisja Infrastruktury i Skarbu Państwa postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 11 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę wybrano senatora Kazimierza Drożdża.

Ponadto podczas posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich.

Po wysłuchaniu omówienia zapisów sejmowych przedstawionego przez wiceministra infrastruktury Marka Szymońskiego oraz uwag szczegółowych reprezentanta biura legislacyjnego komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie 5 zmian do nowelizacji sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie podczas obrad plenarnych złoży senator Czesława Christowa.

Uchwalona przez Sejm ustawa modyfikuje zasady ustalania i pobierania opłat portowych za użytkowanie infrastruktury portowej, a także przenosi zadania i uprawnienia w zakresie zarządzania portami niemającymi podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej oraz przystaniami morskimi z terenowych organów administracji morskiej na gminy. W związku z tym ustawa znosi opłatę ładunkową, określa podmioty pobierające opłatę tonażową, przystaniową i pasażerską, a także wprowadza rezygnację z zasady, iż określenie wysokości opłat portowych należy do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Infrastruktury i Skarbu Państwa rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Podczas posiedzenia przepisy zawarte w sejmowej nowelizacji omówili wiceminister finansów Jacek Uczkiewicz i dyrektor Departamentu Gwarancji i Poręczeń w MF Piotr Sawicki. Ponadto senatorowie zapoznali się z uwagami biura legislacyjnego.

Nowelizacja ustawy wprowadza obowiązek oceny ryzyka finansowego, ponoszonego przez Skarb Państwa przy udzielaniu gwarancji i poręczeń. Państwo nie będzie mogło ich udzielać, jeżeli z analizy wyniknie, że pewna jest wypłata z tytułu wspomnianych gwarancji i poręczeń.

Przyjęty zapis ma zapobiec ewentualnym naciskom na wykorzystywanie tego rodzaju państwowego wsparcia jako formy dotacji. Nie będzie jednak stosowany w wypadku funduszy obsługiwanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, co wynika ze strategii rządowej i jej programu gospodarczego.

Zgodnie z nowelizacją, BGK, poza udzielaniem gwarancji i poręczeń m.in. małym i średnim firmom, będzie przyznawał je np. na zorganizowanie własnego miejsca pracy przez absolwentów, zapobieganie lub usuwanie skutków klęsk żywiołowych i wdrażanie nowych rozwiązań będących wynikiem prac naukowych.

Zmieniono również przedział kwoty poręczeń i gwarancji, których może udzielić minister finansów. Dotychczasowy zakres to 1,5-15 mln euro, zaproponowany przedział wynosi 5-30 mln euro. Poręczeń i gwarancji na kwotę niższą niż 5 mln euro udzielałby Bank Gospodarstwa Krajowego a na wyższą od 30 mln euro - Rada Ministrów.

Nowelizacja ustawy wprowadza też możliwość udzielania gwarancji kredytów dla podmiotów krajowych. Do tej pory takie gwarancje mogły otrzymywać tylko zagraniczne instytucje finansowe. Gwarancję będą mogły otrzymywać także banki krajowe.

Ustawa wprowadza również możliwość udzielenia gwarancji lub poręczenia kredytów przeznaczonych na spłatę wcześniejszych pożyczek objętych gwarancjami.

Zgodnie z nowelizacją, kwota gwarancji i poręczeń powinna kształtować się na poziomie 1,3% PKB, z możliwością wzrostu do 1,8% PKB w wypadku udzielania nowych gwarancji i poręczeń o wysokim stopniu ryzyka.

Na sprawozdawcę swojego stanowiska w sprawie ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne oraz o zmianie niektórych innych ustaw Komisja Infrastruktury i Skarbu Państwa wyznaczyła senatora Mariana Nogę.