22.02.2002 roku
Odbyło się posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Polskim Rejestrze Statków.
Senatorowie wysłuchali Elżbiety Nibisz, dyrektora Departamentu Nadzoru i Prywatyzacji w Ministerstwie Skarbu Państwa i wiceministra Infrastruktury Marka Szymońskiego. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Celem uchwalonej przez Sejm 15 lutego br. ustawy jest modyfikacja obowiązujących zasad zbycia przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa akcji Polskiego Rejestru Statków Spółka Akcyjna (PRS SA) w trybie pierwszej oferty skierowanej imiennie do zakładów ubezpieczeń, banków oraz przedsiębiorców, których dotyczy działalność tej spółki. Modyfikacja ta dotyczy trze
ch zasadniczych kwestii.Po pierwsze, ustawa nowelizująca wprowadza obowiązek przeprowadzenia przed zbyciem akcji analizy dotyczącej ustalenia rodzaju powiązań PRS SA z wyżej wymienionymi podmiotami.
Po drugie, sześciomiesięczny termin na zbycie akcji, liczony od dnia dokonania komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego Polski Rejestr Statków (PRS), zastąpiono terminem dwunastomiesięcznym od daty tego zdarzenia.
Po trzecie, od zasady przewidującej, że zbycie wszelkich akcji PRS SA następuje po cenie ich nabycia i wymaga zgody PRS SA, ustanowiono wyjątek, wedle którego nie dotyczy to akcji zbywanych przez Skarb Państwa w trybie pierwszej oferty.
W głosowaniu Komisja Infrastruktury i Skarbu Państwa postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do nowelizacji ustawy o Polskim Rejestrze Statków. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Czesława Christowa.
Podczas swojego posiedzenia komisja rozpatrzyła także ustawę budżetową na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W opinii sporządzonej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych stwierdzono:
"Komisja na posiedzeniu w dniu 22 lutego 2002 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 (druk senacki nr 67) w zakresie:
Ponadto Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła zgodnie ze swoimi kompetencjami następujące części ustawy budżetowej:
"Kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2002 roku" - rozdział VIII uzasadnienia projektu ustawy budżetowej.
Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury, po wnikliwej analizie zebranych dokumentów oraz wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych resortów w tym: Ministerstwa Skarbu Państwa, Urzędu Regulacji Telekomunikacji, Głównego Inspektoratu Kolejnictwa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Finansów, przyjęła zgodnie ze swoim przedmiotowym zakresem działania - ustawę budżetową na rok 2002 wraz z dwoma wnioskami.
Opinię Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury na posiedzeniu Komisji Gospodarki
i Finansów Publicznych przedstawi senator Marian Noga.
PROPOZYCJE POPRAWEK KOMISJI SKARBU PAŃSTWA I INFRASTRUKTURY DO USTAWY BUDŻETOWEJ
NA ROK 2002
1) W załączniku nr 2 w części 21 - Gospodarka mor
ska:Źródłem pokrycia jest zmniejszenie obsługi długu publicznego o kwotę 9.000 tys. złotych w załączniku nr 2 w części 79 - Obsługa długu krajowego w dziale 757 w rozdziale 75703 w poz. 3 - Obsługa krajowych skarbowych papierów wartościowych.
2) W
załączniku nr 2 w części 71 - Główny Inspektorat Kolejnictwa w dziale 750 w rozdziale 75001 w poz. 3 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 1.000 tys. zł.Źródłem pokrycia jest zmniejszenie wydatków o kwotę 1.000 tys. zł w załączniku nr 5 "1. Środki specjalne" w części 19 w poz. 2 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe".