Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (75) z 7. posiedzenia

Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury

w dniu 19 grudnia 2001 r.

Porządek obrad

1. Rozpatrzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz o zmianie innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 45)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marian Noga)

Przewodniczący Marian Noga:

Zaczynamy procedurę. W zestawieniu wniosków są wnioski przegłosowane wczoraj przez naszą komisję. Są one oznaczone jako poprawki Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. W pewnym momencie poddam je dzisiaj jeszcze raz pod głosowanie, możemy nawet głosować nad nimi blokowo. Zresztą możemy zrobić to nawet w tej chwili. Podam tylko jeszcze raz numery tych poprawek, żeby można zapisać to w protokole. Są to poprawki: pierwsza i dziesiąta, nad którymi należy głosować łącznie, oraz druga, trzecia, czwarta, ósma, dziewiąta i dwunasta.

Kto jest za przyjęciem tych wniosków, które wczoraj jako komisja już przegłosowaliśmy?

Dziękuję. Jednogłośnie.

Przechodzimy teraz do debaty nad wnioskami złożonymi w czasie debaty plenarnej.

Proszę państwa, mamy poprawkę piątą, która została zgłoszona przez pana senatora Kulaka. Może poproszę pana mecenasa o skomentowanie tej poprawki.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Poprawka piąta zwiększa z 78% do 100% ulgę przysługującą dzieciom i młodzieży dotkniętym inwalidztwem lub niepełnosprawnym. Chodzi tu o przejazd z miejsca zamieszkania do przedszkola, szkoły, właściwej placówki, ośrodka, zakładu, poradni i z powrotem. Ulga wzrastałaby więc z 78% do 100%.

Przewodniczący Marian Noga:

Tak, już udzielam głosu, bo widzę, że senator Łęcki chce zabrać głos w tej sprawie.

Przypominam tylko, że to jest ta poprawka, o której wczoraj dyskutowaliśmy. Chcieliśmy ją wprowadzić, tyle tylko że ten proponowany wczoraj przez senatora Drożdża zapis, jak państwo pamiętają, zwiększał ulgę z 78% do 100% przy przejazdach kolejowych, ale likwidował ulgę przy przejazdach autobusowych. Rozumiem, że zapis, o którym w tej chwili dyskutujemy, nie likwiduje ulgi autobusowej. Ile ta ulga by wynosiła w przypadku autobusów, Panie Mecenasie?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Też 100%, bo to jest w tym samym zapisie.

Przewodniczący Marian Noga:

Też byłoby to 100%.

Proszę bardzo, pan senator Łęcki ma głos.

Senator Włodzimierz Łęcki:

Panie Przewodniczący, myśmy na ten temat wczoraj dyskutowali i mnie osobiście przekonało, co zresztą znalazło później odzwierciedlenie w głosowaniu, że ministerstwo nie chce ulgi stuprocentowej, ponieważ ona umożliwia pewne machlojki wśród przewoźników. Poza tym prawda jest taka, że w większości przypadków samorządy refundują te przejazdy.

Generalnie byłbym za tą poprawką, ale bacząc na to, iż w znakomitej większości rodzice dzieci w jakimś stopniu upośledzonych - w tym zapisie wymienione są te wszystkie zakłady opiekuńcze, do których one dojeżdżają - koszty mają refundowane przez gminy, proponowałbym dla czystości sprawy zostawić te 78%, bo ustawa jest między innymi po to konstruowana, aby zapobiec nadużyciom ze strony przewoźników. Wprowadzenie ulgi stuprocentowej spowoduje, że przewoźnicy będą wystawiali tak zwane lipne bilety, czyli bilety bez pokrycia, za które państwo będzie im zwracało koszty. Nawet gdyby nie było to zwracane, różnica 22% jest jednak jakąś różnicą. Wiem też, że w znakomitej większości, co mówię na podstawie Wielkopolski, te przejazdy są refundowane przez samorządy. Tak więc dla czystości sprawy uważam, że powinno zostać 78%.

Przewodniczący Marian Noga:

Głos zabierze teraz pan senator Mietła, a potem poproszę pana dyrektora o opinię, dobrze?

Senator Mieczysław Mietła:

Mam pytanie do pana mecenasa. Pan senator Kulak w swojej wypowiedzi podkreślił, że ten, kto opiekuje się niepełnosprawnym, korzysta z ulgi 100%, a niepełnosprawnym przysługuje tylko ulga 78%.

(Głosy z sali: To następna poprawka.)

Następna, tak?

Przewodniczący Marian Noga:

Panie Dyrektorze, proszę o zabranie głosu w sprawie poprawki piątej.

Dyrektor Departamentu Finansów i Analiz Ekonomicznych w Ministerstwie Infrastruktury Mieczysław Bajurski:

W pełni podzielam uwagę pana senatora. Oczywiście rząd, przygotowując ten projekt ustawy, miał na myśli dwie rzeczy: po pierwsze, zapobieżenie nadyciom w zakresie wystawiania biletów ulgowych i bezpłatnych, a po drugie, oczywiście zmniejszenie wydatków z budżetu państwa na refundację tych ulg. Nie ma w tej ustawie propozycji stuprocentowych zniżek, dlatego że przewoźnicy, a szczególnie przewoźnicy autobusowi, wystawiali bilety, nie wożąc ludzi, ale pobierając 100% ceny biletu z budżetu państwa, jak również składali dwa ulgowe bilety pięćdziesięcioprocentowe i wydawali je osobie, która nie ma ulgi, dzięki czemu znowu brali z budżetu państwa pieniądze. Były takie nadużycia

Przewodniczący Marian Noga:

Czy są jeszcze jakieś głosy w tej sprawie? Nie ma.

Głosujemy nad poprawką.

Kto jest za poprawką pana senatora Kulaka? Nikt.

Kto jest przeciw? (4)

Kto wstrzymał się od głosu? (2)

Dziękuję.

Poprawka nie otrzymała poparcia.

Poprawka szósta jest również autorstwa pana senatora Kulaka. Proszę pana mecenasa o skomentowanie tej poprawki.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka usuwa pewną niezgodność przepisów polegającą na tym, że osobie niewidomej, ociemniałej albo niezdolnej do samodzielnej egzystencji przysługuje ulga na przejazdy pociągami tylko osobowymi i pospiesznymi, zaś przewodnikowi czy opiekunowi towarzyszącemu w podróży takiej osobie przyuguje ulga na przejazdy pociągami osobowymi, pospiesznymi i ekspresowymi. W przypadku przejazdów pociągami ekspresowymi osoba niewidoma czy ociemniała płaciłaby normalnie 100%, a opiekunowi czy przewodnikowi przysługiwałaby ulga.

Przewodniczący Marian Noga:

Dziękuję panu.

Chyba jest jasne, na czym polega ta poprawka.

To jest właśnie ta poprawka, Panie Senatorze, o którą pan pytał.

Kto jest za poprawką szóstą, której autorem jest pan senator Kulak? (7)

Dziękuję.

Poprawka została przyjęta.

Poprawka siódma jest mojego autorstwa. Proszę pana mecenasa o jej skomentowanie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Ta poprawka ma charakter doprecyzowujący. Przyjmując zasady zapisu stosowane w ustawie, jednoznacznie wskazuje ona, w jakich pociągach dzieci i młodzież w wieku szkolnym oraz studenci mogą podróżować z ulgą 37%.

Przewodniczący Marian Noga:

Dotychczasowy zapis mówił tylko o przejazdach kolejowych, nie określając, o jaki pociąg chodzi: czy to pospieszny, czy osobowy. Teraz jest to doprecyzowane, że chodzi o wszystkie rodzaje pociągów.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, już przyjęliśmy taką nomenklaturę.

Aha, przepraszam, nie pytałem przedstawiciela rządu, czy jest zgoda na taką poprawkę.

Dyrektor Departamentu Finansów i Analiz Ekonomicznych w Ministerstwie Infrastruktury Mieczysław Bajurski:

Tak. W ogóle przez użyte w tym zapisie słowo "kolejowego" rozumiane były wszystkie wymienione rodzaje pociągów, ale może być to sprecyzowane tak, jak to tutaj zaproponowano, że chodzi o pociągi: osobowy, pospieszny i ekspresowy. Z kolei wyrażenia "wszelkiego rodzaju" użyć tutaj nie można, dlatego że ustawa ta wyłącza tak zwane pociągi kwalifikowane, czyli InterCity, EuroCity, EuroNight. Ustawa nie dotyczy wszystkich pociągów, więc jednak trzeba to zmienić.

Przewodniczący Marian Noga:

Czyli zapis po uwzględnieniu poprawki byłby dobry?

Dyrektor Departamentu Finansów i Analiz Ekonomicznych w Ministerstwie Infrastruktury Mieczysław Bajurski:

Tak.

Przewodniczący Marian Noga:

Rozumiem, że opinia rządu jest pozytywna, wobec czego głosujemy.

Kto jest za tą poprawką? (7)

Dziękuję.

Poprawka została przyjęta.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Mamy pana dyrektora departamentu, który też nam pomaga, Panie Dyrektorze.

(Głos z sali: Przepraszam pana przewodniczącego.)

Nic nie szkodzi, wszystko w porządku. Przyspieszyło się troszkę.

Zostały jeszcze w zasadzie dwie poprawki: jedenasta i trzynasta. Dotyczą one rozporządzenia, jakie minister właściwy do spraw transportu powinien wydać. Rozporządzenie to ma określić, jakie rodzaje dokumentów są potrzebne do poświadczenia możliwości korzystania z ulgowych przejazdów.

Może pan mecenas chciałby ewentualnie powiedzieć coś jeszcze na ten temat?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Jest sugestia, żeby nad tymi poprawkami głosować łącznie. I w jednym, i w drugim przypadku chodzi po prostu o dodanie delegacji dla ministra do wydania rozporządzenia. W przypadku poprawki jedenastej chodzi o inwalidów wojennych, a w przypadku poprawki trzynastej o kombatantów. W dotychczasowych przepisach rzeczywiście brakuje odpowiednika przepisu art. 6 ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych przejazdów.

Przewodniczący Marian Noga:

Dziękuję bardzo.

Proszę o opinię pana dyrektora. Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.

Dyrektor Departamentu Finansów i Analiz Ekonomicznych w Ministerstwie Infrastruktury Mieczysław Bajurski:

Minister właściwy do spraw transportu wydawał rozporządzenia i wyda rozporządzenie odnośnie do rodzajów dokumentów poświadczających te uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów.

Przewodniczący Marian Noga:

Rozumiem, że nie ma w tej sprawie sprzeciwu rządu.

(Głos z sali: A upoważnienie?)

Dyrektor Departamentu Finansów i Analiz Ekonomicznych w Ministerstwie Infrastruktury Mieczysław Bajurski:

Upoważnienie? Tak, tak, było.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Marian Noga:

Panie Mecenasie, jest pytanie, czy to było w ustawie matce. Takie jest pytanie, taka jest wątpliwość - żeby nie było dwóch upoważnień.

Pan mecenas zabierze głos.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Roman Kapeliński:

Proszę państwa, niestety ulgi przysługujące tym dwu grupom, czyli inwalidom wojennym i kombatantom, nie są uregulowane w ustawie o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów, tylko w pierwszym przypadku - w ustawie o zaopatrzeniu inwalidów wojennych, a w drugim przypadku - w ustawie o kombatantach. W związku z tym ta delegacja, która jest w ustawie o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów, nie dotyczy tych osób.

Przewodniczący Marian Noga:

W tej sytuacji zdaje się zasadne wprowadzenie tej poprawki, dlatego też ją zgłosiłem.

Dyrektor Departamentu Finansów i Analiz Ekonomicznych w Ministerstwie Infrastruktury Mieczysław Bajurski:

Po prostu będzie to wydawał jeden organ, bo w tej chwili zajmują się tym organizacje kombatanckie.

Przewodniczący Marian Noga:

Ale organizacje kombatanckie nie mają prawa do wydawania rozporządzenia, one wydają zaświadczenia. Zaświadczenia im wolno wydawać, mogą też wnioskować.

W każdym razie rozumiem, że nie ma sprzeciwu rządu co do tego, żeby minister transportu takie rozporządzenie wydawał.

Dyrektor Departamentu Finansów i Analiz Ekonomicznych w Ministerstwie Infrastruktury Mieczysław Bajurski:

Po prostu obejmie on wszystkie grupy.

(Głosy z sali: Minister infrastruktury?)

Przewodniczący Marian Noga:

Nie, nie, tu jest inna sprawa. W prawie używa się pojęcia ministra właściwego do spraw transportu. W obecnej strukturze rządu rzeczywiście jest to minister infrastruktury, ale to już jest sprawa od dawna legislacji znana.

(Głos z sali: Ustawa o działach.)

Tak jest, to jest ustawa o działach. To jest sprawa znana.

Rozumiem, że nie ma sprzeciwu.

Wobec tego głosujemy.

Kto jest za poprawkami jedenastą i trzynastą?

Jednogłośnie "za". Dziękuję bardzo.

Pozostało nam jeszcze tylko przegłosować całość ustawy ze wszystkimi poprawkami.

Kto jest za przyjęciem ustawy z tymi poprawkami?

Jednogłośnie "za". Dziękuję.

Proponuję, żeby sprawozdawcą jeszcze raz był pan senator Mieczysław Mietła.

Dziękuję bardzo.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 56)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.