1 czerwca 2005 r.
Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrywano skierowany przez marszałka Senatu wniosek oskarżyciela prywatnego - dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie z 18 stycznia br., reprezentowanego przez radcę prawnego Stanisława Grabowskiego, o wyrażenie przez Senat RP zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca.
Posiedzenie w tej sprawie odbyło się 16 lutego br., Przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu zgłosił wówczas zastrzeżenia formalnoprawne do rozpatrywanego wniosku. Przed kolejnymi trzema posiedzeniami komisji, na których miał być rozpatrywany uzupełniony wniosek, senator J. Sztorc przesyłał faksem pisma wraz z kserokopią zwolnień lekarskich, prosząc o przesunięcie posiedzenia na terminy późniejsze z powodu jego choroby. W tych okolicznościach Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich nie uchwaliła dotąd sprawozdania wraz z propozycją przyjęcia lub odrzucenia wniosku. Na bieżącym posiedzeniu komisja postanowiła zaprosić senatora J. Sztorca na kolejne posiedzenie. Ustalono, że jeżeli uczestnictwo w posiedzeniu komisji nie będzie możliwe, senator J. Sztorc będzie mógł przedstawić wyjaśnienia i własne wnioski w formie pisemnej. Ustalono, że na kolejnym posiedzeniu komisja rozpatrzy wniosek i uchwali sprawozdanie nawet w wypadku braku wyjaśnień, o czym senator J. Sztorc zostanie powiadomiony. Pismo w tej sprawie skierowano do marszałka Senatu.
W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich dokonała analizy oświadczeń senatorów o stanie majątkowym zgodnie z art. 35 ust. 6 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora.
W wyniku przeprowadzonej analizy komisja stwierdziła, że wszyscy senatorowie wykonali ustawowy obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego.
Jednocześnie Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich postanowiła zwrócić się do marszałka Senatu z prośbą o wystąpienie do ministra finansów, aby urzędy skarbowe przedstawiły jak najszybciej Prezydium Senatu wyniki analiz oświadczeń majątkowych senatorów za rok 2004. Opinie prezentowane przez urzędy skarbowe są pomocne w pracy Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, zobowiązanej do dokonania analogicznej analizy. Pismo tej treści skierowano do marszałka Senatu.
Ponadto w kolejnym piśmie Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich poinformowała marszałka Senatu, że zgodnie z jego zleceniami z 3 lutego br. Oraz 16 marca br. komisja analizowała oświadczenia senatorskie o stanie majątkowym wraz z wynikami analiz tych oświadczeń dokonanymi przez urzędy skarbowe. W wyniku przeprowadzonych prac komisja uznała znaczną większość uwag urzędów skarbowych za słuszne. Analizując problemy związane z wypełnianiem przez senatorów oświadczeń majątkowych, komisja zwróciła uwagę na problem ich niedokładnego wypełniania. W szczególności dotyczy to punktu, w którym senatorowie mają obowiązek podawania wartości posiadanego majątku ruchomego i nieruchomości. Kolejnym istotnym uchybieniem popełnianym przy wypełnianiu oświadczeń jest brak informacji o dochodach osiągniętych przez współmałżonka senatora. Inną nieprawidłowością jest niepodawanie warunków, na jakich zostały zaciągnięte zobowiązania pieniężne. Komisja zwróciła się z propozycją przekazania wszystkim senatorom wykazu najczęściej popełnianych błędów. Dzięki temu senatorowie, składając kolejne oświadczenie majątkowe w związku z zarządzeniem wyborów do Senatu, zrobią to poprawnie.
W piśmie stwierdzono ponadto, że w związku z prowadzonymi analizami komisja dostrzega również potrzebę nowelizacji art. 35 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz załącznika do tej ustawy. Zdaniem komisji, należy sprecyzować konsekwencje rozbieżności analiz dokonanych przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich i przez urzędy skarbowe. Również załącznik do ustawy, w opinii komisji, wymaga doprecyzowania uwzględniającego aktualne uwarunkowania gospodarcze.
Analizę kompleksową oświadczeń złożonych w ciągu całej V kadencji komisja zamierza przedstawić Prezydium Senatu po otrzymaniu oświadczeń składanych do 24 czerwca br. oraz stosownych analiz urzędów skarbowych.
W sprawach różnych Komisja Regulaminowa dyskutowała m.in. na temat pisma prezesa Najwyższej Izby Kontroli z propozycjami tematów, które powinny być przedmiotem badań kontrolnych przeprowadzanych przez tę instytucję.
W piśmie skierowanym do marszałka Senatu poinformowano, że Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich postanowiła nie przekazywać propozycji tematów, które powinny być przedmiotem badań kontrolnych przeprowadzanych przez NIK w 2006 r.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, w związku z przesłanymi przez senatora Mariana Lewickiego dokumentami i wyjaśnieniami, postanowiono zwrócić się do dyrektora Biura Prawno-Organizacyjnego Kancelarii Senatu z prośbą o sporządzenie dla komisji ekspertyzy prawnej na temat oceny skutków prawnych zatrudnienia senatora M. Lewickiego na stanowisku prezesa spółki Minova-Ksante, w której kapitałowo zaangażowany jest Skarb Państwa, w świetle zakazów zawartych w art. 34 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.