Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (810) z 29. posiedzenia

Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich

w dniu 11 czerwca 2003 r.

Porządek obrad:

1. Zmiany w składzie komisji senackich.

2. Analiza oświadczeń senatorów o stanie majątkowym.

3. Rozpatrzenie pisma prezesa Najwyższej Izby Kontroli w sprawie zgłaszania przez senatorów propozycji dotyczących przedmiotów kontroli NIK w 2004 r.

4. Sprawy różne.

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 41)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Andrzej Spychalski)

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Spychalski:

Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

Jest propozycja, żeby porządek naszego posiedzenia obejmował następujące punkty:

1. Zmiany w składzie komisji senackich.

2. Analiza oświadczeń senatorów o stanie majątkowym, złożonych na podstawie art. 35 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora - mówiąc ściślej, będzie to sprawozdanie trzyosobowego zespołu z prac, które zostały przeprowadzone.

3. Rozpatrzenie pisma prezesa Najwyższej Izby Kontroli z dnia 12 maja 2003 r.

4. Sprawy różne.

Czy są jakieś uwagi lub zastrzeżenia do porządku posiedzenia? Nie ma.

Dziękuję bardzo. Rozumiem, że go przyjmujemy.

Przystępujemy zatem do realizacji porządku obrad.

Punkt pierwszy dotyczy zmian w składzie komisji senackich. Są dwa wnioski. Jeden z nich to wniosek senatora Tadeusza Wnuka, skierowany do marszałka Longina Pastusiaka, z prośbą o umożliwienie mu podjęcia pracy w Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Chciałbym zapytać, czy są pytania w tej sprawie.

(Głos z sali: Do jakich komisji należy senator Wnuk?)

(Głos z sali: Mamy tutaj...)

Chwileczkę, bo kiedy przejdziemy do omawiania spraw różnych, to zechcę przedstawić państwu pewną informację.

Kolega Wnuk jest w Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Na ostatnim posiedzeniu akceptowaliśmy jego wystąpienie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności.

(Głos z sali: To nie ma wątpliwości...)

Proszę?

(Głos z sali: To nie ma przeszkód.)

Tak, nie ma. Rozumiem, że akceptujemy ten wniosek.

I jest drugi wniosek - senatora Januarego Bienia. Senator Bień, zwracając się do marszałka, prosi o umożliwienie mu pracy w senackiej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Kolega January Bień był w Komisji Ochrony Środowiska. Na poprzednim posiedzeniu akceptowaliśmy jego rezygnację z pracy w Komisji Ustawodawstwa i Praworządności.

Nie ma zastrzeżeń?

(Głos z sali: Nie ma.)

Wobec tego akceptujemy ten wniosek.

(Głos z sali: A sprawozdawca?)

Sprawozdawcą będzie chyba kolega Gerard Czaja, który przez przypadek został na poprzednim posiedzeniu pominięty, a wyrażał chęć bycia sprawozdawcą. W związku z tym, żeby to zrekompensować, spełnić oczekiwania, mam propozycję, żeby kolega Gerard był sprawozdawcą.

Punkt drugi dotyczy analizy oświadczeń senatorów o stanie majątkowym.

Chcę państwa poinformować, że trzyosobowy zespół do spraw analizy tych oświadczeń zakończył swoją pracę. Przedłożyliśmy panu przewodniczącemu Adamskiemu sprawozdanie i chciałbym, żeby komisja z nim się zapoznała. Jeśli uzna je za w pełni odpowiadające oczekiwaniom, to sprawozdanie o podobnej treści przekażemy marszałkowi - już my jako komisja, a nie zespół.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Oto to sprawozdanie:

"1. Powołany przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich zespół do spraw oświadczeń senatorów o swoim stanie majątkowym, w składzie: senator Andrzej Spychalski, senator Gerard Czaja i senator Zdzisław Jarmużek, w dniach 28 i 29 maja 2003 r. zapoznał się z treścią oświadczeń senatorów o swoim stanie majątkowym i dokonał ich analizy.

2. W wyniku przeprowadzonej analizy zespół stwierdził, że:

- senatorowie, wraz z wybranym w wyborach uzupełniających do Senatu RP w dniu 27 kwietnia 2003 r. senatorem Mirosławem Lubińskim, wykonali obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego na podstawie art. 35 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora,

- nie nastąpiło naruszenie przepisów ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.

3. Zespół informuje, że jedno z oświadczeń o stanie majątkowym zostało złożone na formularzu innym niż wzór oświadczenia o stanie majątkowym stanowiącym załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zespół uznał, że spełnia ono wymogi ustawy.

4. W ocenie zespołu oświadczenia przedłożone przez senatorów nadają się do publikacji w formie zapisu elektronicznego.

5. Zespół przedstawi analizę oświadczeń majątkowych senatorów na posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. Jednocześnie zespół kontynuować będzie, w zależności od potrzeb, swoją pracę".

Z informacji uzyskanych dzisiaj od pana dyrektora generalnego Piotra Miszczuka wiem, że te oświadczenia już w zdecydowanej większości...

(Głos z sali: Wszystkie.)

...czy nawet wszystkie zostały umieszczone w Internecie; tak że są już ogólnodostępne.

W związku z tym mam pytanie: czy panie i panowie senatorowie mieliby jakieś uwagi do przedstawionego sprawozdania?

Ja tylko dodam, że komisja stwierdziła, że te oświadczenia były złożone z wyjątkową starannością, były czytelne. Zdarzały się sporadyczne zastrzeżenia, bo trzeba było wpisać tylko "złotych" czy wyjaśnić jeszcze jakieś inne drobne kwestie, ale w tym roku praktycznie można było wszystko zaakceptować bez poprawek.

(Głos z sali: Ludzie nabierają doświadczenia...)

Tak.

Nie ma zastrzeżeń?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: Nie ma...)

(Senator Zbigniew Romaszewski: Będzie sprawozdanie. Będziemy...)

Będzie sprawozdanie. Być może media się zainteresują, bo poselskimi oświadczeniami...

(Głos z sali: Media...)

(Głos z sali: Już chyba posłowie wyczerpali zainteresowanie mediów...)

(Głos z sali: No właśnie.)

Ja mogę z doświadczenia powiedzieć, że w tej chwili chyba bardziej atrakcyjnym elementem są analizy oświadczeń działaczy samorządowych, a nie parlamentarzystów, a zwłaszcza senatorów.

Jeżeli nie ma zastrzeżeń, to dziękuję bardzo. Rozumiem, że zaakceptujemy pracę tego zespołu i przekażemy stanowisko komisji marszałkowi Senatu.

Przechodzimy do punktu trzeciego: rozpatrzenie pisma prezesa Najwyższej Izby Kontroli z dnia 12 maja 2003 r., skierowanego do marszałka Senatu.

Nie będę czytał całego pisma, powiem tylko, że szef NIK zwraca się z prośbą o ewentualne zaproponowanie tematów, które byłyby elementami budowy planu kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Tematy zgłoszone przez senatorów byłyby priorytetowo uwzględniane w tym programowaniu zadań.

Chciałbym zatem zapytać: czy mielibyście państwo propozycje zgłoszenia takich tematów?

Przypomnę, że w ubiegłym roku komisja regulaminowa nie zgłosiła żadnego tematu. Ja potem w trybie indywidualnym zgłosiłem temat dotyczący kontroli zobowiązań inwestorów zagranicznych w polskich cukrowniach. Temat ten został przyjęty, kontrola została przeprowadzona i muszę powiedzieć, że dla mnie były to interesujące materiały.

Proszę bardzo, czy mielibyście państwo jakieś propozycje?

Pan senator Romaszewski.

Senator Zbigniew Romaszewski:

Propozycja była już właściwie zgłaszana w oświadczeniu i potem zwracałem się w tej sprawie do prezesa Sekuły. Dotyczy ona przeprowadzenia kontroli w zakresie budowy autostrad. Obecnie, jak rozumiem, zostaną tam skierowane - mogą zostać skierowane - duże środki z funduszy infrastrukturalnych. Uporządkowanie tej sytuacji, która jest, powiedziałbym, bardzo niepokojąca.... No, w każdym razie ta sytuacja wymaga wyczyszczenia. Stąd uważam, że to jest jedna z priorytetowych kwestii. Biorąc pod uwagę tempo, w jakim posuwa się budowa autostrad, boję się, że to już nie tylko my nie doczekamy tego, ale i nasze dzieci nie mają szans na to, niezależnie od wydatkowanych funduszy i ponoszonych kosztów. Wydaje mi się zatem, że przeprowadzenie kontroli w tym zakresie byłoby bardzo wskazane.

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Spychalski:

Dziękuję bardzo.

Kto jeszcze z państwa, pań i panów, senatorów...

Proszę bardzo, pan senator Chronowski.

(Senator Ewa Serocka: Nie...)

Proszę bardzo, senator Serocka, przepraszam.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Ewa Serocka:

W jakim terminie należałoby to zgłosić? Ja bym miała parę...

(Głos z sali: Do końca lipca.)

Do końca lipca... Ja bym miała kilka tematów, które mogłabym ewentualnie przedstawić, ale musiałabym po prostu przemyśleć, który jest najbardziej istotny. Interesuje mnie sprawa sprzedaży i leasingu polskich statków, polskiego transportu morskiego, czyli chodzi o PLO. Ta sprawa wyprowadzenia stu osiemdziesięciu statków z Polski jest... Wiem, że interesował się tym prokurator, że jakoś tak to wszystko się odbywało w sposób dziwny. Jest to sprawa bardzo bulwersująca właściwie dla całego społeczeństwa województwa pomorskiego, oczywiście głównie Wybrzeża.

Drugą sprawą, która jest również bardzo, bardzo niepokojąca, jest sprawa całego przemysłu stoczniowego, który został w sposób taki, a nie inny "zrestrukturyzowany".

Muszę po prostu zebrać sporo materiałów, żeby się zastanowić, który temat najlepiej by było zgłosić, żeby Najwyższa Izba Kontroli to zbadała. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Spychalski:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, senator...

Senator Gerard Czaja:

Niezależnie od tego, że przedstawiono tu już tematy, mam propozycję, abyśmy z pismem komisji wstrzymali się ewentualnie do końca lipca, dlatego że mogą być jeszcze zgłoszone inne tematy. Ja dopiero dzisiaj o tym się dowiaduję, więc nie chcę od razu informować, ale być może znajdą się jakieś tematy, które mógłbym przedstawić. Stąd wydaje mi się, że ten termin dla nas jest na tyle długi, żeby można było nad tym się zastanowić.

(Głos z sali: Wystarczający.)

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Spychalski:

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, kto z państwa jeszcze chciałby...

Proszę bardzo, senator Chronowski.

Senator Andrzej Chronowski:

Ja chciałbym zgłosić jeden temat, Panie Przewodniczący. Z końcem tego roku właściwie zacznie być zamykany program narodowych funduszy inwestycyjnych. W związku z tym, że to było pięćset czternaście firm, tych lepszych, - a wiem, że niektóre narodowe fundusze inwestycyjne nawet nie wpuszczały na kontrolę Najwyższej Izby Kontroli i były z tym perypetie - myślę, że warto by było zająć się całym tym programem globalnie, od startu do zakończenia, i wysłuchać opinii Najwyższej Izby Kontroli w tym zakresie. A dzieją się tam rzeczy na pewno bulwersujące.

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Spychalski:

Dziękuję bardzo.

Czy byłyby jeszcze jakieś inne propozycje? Nie ma.

Ja się zastanawiam, czy my nie powinniśmy w tych propozycjach, które państwo zgłaszają, zawrzeć precyzyjniejszego określenia sprawy. Bo na przykład sprawa stoczni... Chodzi o to, żebyśmy może określili to trochę bliżej...

Senator Ewa Serocka:

Temat jest w tej chwili ujęty bardzo ogólnie, hasłowo. Ja sprecyzuję ten temat w sposób jednoznaczny. Bo akurat tak się stało, że obecnie stocznie, nie remontowe, tylko stocznie produkcyjne, są połączone w jedną: Grupę Stoczni Gdynia. W związku z tym jest to niejako jeden problem, który się ciągnie od 1991 r. Zebrało się więc bardzo dużo materiału. Chodzi o okres dwunastu lat, zatem jest co zbadać, decyzje były podejmowane w kolejnych latach.

Musiałabym więc ująć w sposób, powiedziałabym, dość syntetyczny kwestię, pod jakim kątem należałoby się temu przyjrzeć. Dziś dowiedziałam się, że taki temat może być przedstawiony. W związku z tym nie wiem, czy zgłosić oba tematy...

Bo to są dwa tematy, które przewijają się na wielu spotkaniach, w wielu... Ciągle prasa wraca do tego, ciągle przychodzą do mnie, do mojego biura, materiały. Ostatnio otrzymałam bardzo duży materiał ze Stoczni Gdańskiej, dwanaście stron. Znów kwestia zgłoszenia do Prokuratury Okręgowej w Gdańsku całej sprawy, przeprowadzenia śledztwa w zakresie sprzedaży, ponieważ w wielu miejscach w tym akcie oskarżenia występuje nazwisko pana Szlanty oraz innych osób, które tam...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, ale jego nazwisko. On uczestniczył w sprzedaży tej stoczni.

Jest to tak skomplikowana materia, że uważam, iż rzeczywiście tylko zespół kontrolerów z Najwyższej Izby Kontroli prawdopodobnie byłby w stanie zajrzeć do tych wszystkich dokumentów. Bo faktycznie Grupa Stoczni Gdynia - tak to się nazywa - to jest gdańska stocznia produkcyjna i gdyńska stocznia produkcyjna, tak że są to dwie stocznie. Chodzi o cały przemysł stoczniowy, jest to ściśle ze sobą powiązane.

W najbliższym czasie będzie restrukturyzacja całego przemysłu stoczniowego, jest już podpisany program działań restrukturyzacyjnych. Ponieważ ma nastąpić dalsza restrukturyzacja, która będzie polegała na połączeniu Grupy Stoczni Gdynia z Hutą Częstochowa oraz z "Cegielskim" w jeden holding, uważam, że byłoby dobrze, żeby na tym etapie wiele spraw zostało tam wyczyszczonych, tak żeby ten holding powstał na czystym terenie. Myślę, że byłoby to bardzo istotne dla całej naszej, polskiej gospodarki, bo z przemysłem stoczniowym jest związanych wiele firm rozsianych po całym kraju.

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Spychalski:

Dziękuję bardzo.

Ponieważ nie ma nowych propozycji, ja bym proponował, żebyśmy sugestię senatora Czai przyjęli do wiadomości. Chodzi o to, żeby państwo, którzy zgłosiliście te wnioski, na następnym posiedzeniu spróbowali to rozwinąć i zaakcentować te elementy, które powinny być przedmiotem szczególnych dociekań kontrolerów NIK. Te cztery tematy przyjmujemy jako sygnały, przyjmujemy także tę problematykę do ewentualnego przemyślenia i ostatecznie sprecyzujemy nasze wnioski na następnym posiedzeniu.

Przechodzimy do spraw różnych.

Na ostatnim posiedzeniu państwo zgłaszaliście propozycję i wyrażaliście chęć zainteresowania się sprawą członkostwa poszczególnych senatorów w komisjach, a zwłaszcza ich liczbą. W związku z tym mamy tutaj przygotowany przez biuro, przez kolegę Piotra, materiał, z którego wynika, że: jeden senator pracuje w trzech komisjach... Nie wiem, czy tu będziemy mówić...

(Głos z sali: Pan Chronowski?)

Tak, pan senator Chronowski. Otrzymał indywidualną zgodę...

(Głos z sali: W komisji budżetowej i Parlamentu Europejskiego.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głos z sali: W tym momencie sytuacja jest taka, że tam jest bardzo drobna kolizja, ale myślę, że zobaczymy w ciągu kilku miesięcy...)

Przedstawiam stan faktyczny, jaki jest.

W jednej komisji pracują senatorowie: Janusz Bielawski, Krzysztof Borkowski, Krystyna Doktorowicz, Henryk Dzido, Zbigniew Gołąbek...

(Głos z sali: W jakiej komisji?)

Kto?

(Głos z sali: Senator Dzido.)

(Głos z sali: W komisji spraw zagranicznych.)

Tak.

Następnie: Sławomir Izdebski, Andrzej Jaeschke, Zdzisław Jarmużek, Kazimierz Kutz, Jerzy Markowski, Marian Noga, Krzysztof Piesiewicz, Zbigniew Religa, Dorota Simonides, Robert Smoktunowicz, Jerzy Smorawiński, Jerzy Suchański, Jan Szafraniec i Marian Żenkiewicz.

Nie wymieniłem senatora Wnuka i senatora Bienia, ponieważ jeśli to zostanie zaakceptowane, będą pracowali w dwóch komisjach.

Pozostali senatorowie pracują w dwóch komisjach.

(Głos z sali: Skąd się wziął taki wniosek?)

Na poprzednim posiedzeniu komisji była prowadzona dyskusja w związku ze zmianami w składzie komisji. Powstały takie zapytania, członkowie byli zainteresowani. Uważam, że nie naruszamy w tym zakresie żadnego przepisu, aczkolwiek jest to indywidualna sprawa każdego z senatorów. Jest to zgodne z obowiązującymi nas uwarunkowaniami w tym zakresie.

(Głos z sali: Klubów.)

Klubów, tak.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Ale zgodnie z regulaminem każdy senator powinien być co najmniej w jednej komisji.)

(Głos z sali: Tak jest. Powinien.)

Czyli można powiedzieć, że wszyscy senatorowie spełniają ustawowe wymogi dotyczące ich aktywności w komisjach Senatu Rzeczypospolitej.

Czy w ramach spraw różnych są jeszcze jakieś inne problemy do poruszenia? Nie ma.

(Senator Teresa Liszcz: Jeśli można... Do kiedy jest przerwa?)

Przerwa jest do godziny...

(Senator Teresa Liszcz: Nie chodzi o dzisiejsze posiedzenie, tylko o prace Senatu. Kiedy wakacje?)

Ja nie potrafię odpowiedzieć.

Senator Teresa Liszcz:

Myślałam, że państwo znają projektowany plan prac do wakacji... Bo mamy rozkład do wakacji. Rozumiem, że jedno posiedzenie jest w pierwszych dniach sierpnia. Czy następne będzie jeszcze w sierpniu, czy we wrześniu? Nie wiadomo.

(Głos z sali: Nie jest planowane...)

Proszę?

(Głos z sali: Nie jest planowane.)

Nie jest planowane. Nie wiadomo...

(Głos z sali: Tylko że problem polega na tym, że marszałek dzisiaj zapowiedział, że może być taka potrzeba i w sierpniu zbierze się Sejm. W związku z tym gdyby w sierpniu Sejm się zbierał, to i my mamy posprzątane.)

Zastępca Przewodniczącego Andrzej Spychalski:

Z tego, co ja pamiętam, to ten plan dostaliśmy, ale...

(Senator Teresa Liszcz: Ale od pierwszych dni sierpnia...)

(Głos z sali: Ostatnie posiedzenie jest planowane na pierwszy tydzień sierpnia.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Spróbuję się zorientować, czy byłaby szansa, żeby taką informację podać w formie komunikatu, bo każdy z nas zapewne by chciał planować urlopy.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Proszę koleżeństwa, serdecznie dziękuję za udział w posiedzeniu komisji.

Wyczerpaliśmy porządek obrad.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 00)