13 kwietnia 2005 r.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi w pierwszym punkcie porządku posiedzenia zapoznała się z informacją o przygotowaniach do realizacji działania Zalesianie Gruntów Rolnych w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście: Stanisław Kowalczyk - podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Daria Oleszczuk - zastępca prezesa Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa, Janusz Zaleski - zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
W informacji przedstawionej przez resort rolnictwa zaznaczono, że wsparcie finansowe w ramach działania 5 PROW "Zalesianie gruntów rolnych" może obejmować wsparcie na zalesianie, premię pielęgnacyjną za utrzymanie nowej uprawy leśnej oraz premię zalesieniową, która stanowi ekwiwalent za wyłączenie gruntów z upraw rolnych. Pomoc wypłacana w ramach tego działania ma na celu powiększenie obszarów leśnych poprzez wyłączenie z użytkowania gruntów o małej przydatności rolniczej i podatnych na takie zagrożenia
, jak erozja czy zanieczyszczenie wód.Działanie uruchomiono 1 września 2004 r. Budżet działania na lata 2004-2006 wynosi 101,8 mln euro.
Według danych AriMR, stan realizacji działania na dzień 4 stycznia br. jest następujący:
- liczba złożonych wniosków
- 2211,- powierzchnia przeznaczona do zalesiania - 9062,48 ha,
- średnia kwota zaangażowanych środków na 1 ha przeznaczony do zalesiania - 7320,57 zł,
- średnia kwota zaangażowanych środków dla 1 beneficjenta - 30 032,84 zł.
Od 1 marca br. biura powiatowe ARiMR rozpoczęły wydawanie postanowień, będących pierwszym etapem postępowania w agencji, na mocy których beneficjenci mogą rozpocząć zalesianie. Do 7 kwietnia br. wydano 1608 postanowień dotyczących powierzchni 5990 ha, co odpowiada kwocie 42,3 mln zł.
Pierwsze wypłaty pomocy finansowej na zalesianie gruntów rolnych są przewidywane na sierpień br., po złożeniu przez beneficjentów oświadczeń o dokonaniu zalesienia.
W drugim punkcie porządku posiedzenia komisja zapoznała się z informacją o realizacji ustawy o ustroju rolnym. Przedstawił ją Jan Bielański - dyrektor Departamentu Gospodarki Ziemią w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ustawa z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego określa zasady obrotu nieruchomościami rolnymi, mające w swoim założeniu sprzyjać poprawie struktury obszarowej gospodarstw rolnych i przeciwdziałać nadmiernej koncentracji nieruchomości rolnych. Na podstawie przepisów tej ustawy Agencja Nieruchomości Rolnych ma możliwość interwencji na rynku ziemi rolniczej, w sytuacji gdy nabycie nieruchomości rolnej nie będzie pożądane z punktu widzenia polityki rolnej, np. gdy nabywcą nie jest osoba prowadząca gospodarstwo rodzinne, a na danym terenie występuje efektywny popyt na grunty rolne ze strony rolników indywidualnych. Agencja realizuje przysługujące jej uprawnienia poprzez prawo pierwokupu i tzw. prawo wykupu nieruchomości.
Od początku obowiązywania ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego (16.07.2003 r.) do końca 2004 r. do agencji wpłynęło ponad 113,1 tys. umów przenoszących własność nieruchomości rolnych, w stosunku do których przysługiwało jej prawo pierwokupu lub wykupu. Do końca 2004 r. w 83 wypadkach agencja skorzystała z przysługującego jej prawa pierwokupu lub wykupu, składając notarialne oświadczenia o nabyciu nieruchomości, dotyczące łącznej powierzchni 2021 ha i wartości 10,5 mln zł. Z tej powierzchni 1715 ha przejęto do Zasobu. Spośród przejętych nieruchomości sprzedano 711 ha, a wydzierżawiono 240 ha. Pozostałe grunty są przygotowywane do rozdysponowania.
Grunty nabyte przez agencję są rozdysponowywane pomiędzy rolników w drodze przetargów ograniczonych bądź wydzierżawiane na czas określony. Po wejściu w życie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego zmieniły się niektóre preferencje stosowane dotychczas przez agencję przy rozdysponowaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa. Zgodnie z art. 29 ust. 3b ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa agencja ma prawo zastrzec, że w przetargu może uczestniczyć wyłącznie grupa osób spełniających określone kryteria, np. osoby fizyczne spełniające warunki określone w przepisach o kształtowaniu ustroju rolnego, zamierzające utworzyć lub powiększyć gospodarstwo rodzinne. W praktyce umożliwia to realizację jednego z głównych celów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, tj. poprawę struktury obszarowej gospodarstw. Agencja organizuje coraz więcej tego typu przetargów - w 2003 r. przeprowadzono blisko 2 tys. przetargów ograniczonych, a w ub.r. ich liczba wzrosła prawie dwukrotnie.
Ponadto, w celu przeciwdziałania nadmiernej koncentracji własności gruntów rolnych, przepisy ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego wprowadziły zmianę w ustawie z 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości rolnej przez agencję może nastąpić, jeżeli w wyniku tej sprzedaży łączna powierzchnia użytków rolnych będących własnością nabywcy nie przekroczy 500 ha. Regulacja ta ograniczyła powstawanie wielkoobszarowych własnościowych gospodarstw rolnych tworzonych na gruntach pochodzących z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
W opinii resortu, po niespełna dwuletnim okresie funkcjonowania ustawy zostały osiągnięte zakładane cele jej uchwalenia.
Po dyskusji Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi sformułowała swoje stanowisko w sprawie przedstawionych informacji. Postanowiono, że stanowisko to zostanie przyjęte na następnym posiedzeniu komisji.