10 marca 2005 r.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na swym posiedzeniu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście - podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Andrzej Kowalski, prezes Agencji Rynku Rolnego Roman Wenerski, zastępca prezesa ARR Mariusz Lipiński, przedstawiciel resortu finansów Cezary Dziuban.

Uchwalona 4 marca br. ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów, wypracowana przez Sejm na podstawie projektu rządowego, ma na celu wdrożenie nowych regulacji unijnych dotyczących rynku mleka oraz doprecyzowanie funkcjonujących już w prawie krajowym rozwiązań w tym zakresie.

Do najważniejszych regulacji należą: zmiana zasad określania referencyjnej zawartości tłuszczu w mleku dla producentów rozpoczynających produkcję; zmiana terminu składania wniosku o dokonanie konwersji indywidualnej ilości referencyjnej; zmiany w przepisach dotyczących warunków uzyskania statusu podmiotu skupującego, podstaw wykreślenia z rejestru oraz kar pieniężnych za nieprzestrzeganie obowiązków nałożonych ustawą; określenie podstaw cofnięcia dostawcy bezpośredniemu indywidualnej ilości referencyjnej.

Ponadto nowela wprowadza zmiany w niektórych regulacjach, wynikające z doświadczeń Agencji Rynku Rolnego, oraz zmiany o charakterze doprecyzowującym.

Nowelizacja rozszerza zakres działania Agencji Rynku Rolnego o wydawanie zezwoleń na wykorzystanie kazeiny i kazeinianów do produkcji serów.

Podczas dyskusji na posiedzeniu komisji uwag do ustawy nie zgłaszał resort rolnictwa, Agencja Rynku Rolnego, a także przedstawiciele związków branżowych ani przedstawiciel ministra finansów.

Senatorowie przyjęli z zadowoleniem utrzymanie przez Sejm Funduszu Promocji Mleka. Część posłów chciała likwidacji tego funduszu, twierdząc, że dotychczas nie spełniał on swojego zadania, tj. promowania mleka i wyrobów mleczarskich.

Po dyskusji komisja postanowiła rekomendować Senatowi przyjęcie ustawy bez poprawek.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Sławomira Izdebskiego.

Ponadto komisja, w wyniku głosowania, zaakceptowała przyjęte na poprzednim posiedzeniu stanowisko w sprawie perspektyw uprawy buraka cukrowego w Polsce oraz programu wykorzystania potencjału produkcyjnego wygaszanych państwowych cukrowni:

"Warszawa, 16 lutego 2005 r.

STANOWISKO

Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP podjęte na posiedzeniu w dniu 16 lutego 2005 r. w sprawie perspektyw uprawy buraka cukrowego w Polsce oraz programu wykorzystania potencjału produkcyjnego wygaszanych państwowych cukrowni.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniu się z informacją przedstawioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Skarbu Państwa, Prezesa Krajowej Spółki Cukrowej oraz po uwzględnieniu przebiegu dyskusji z udziałem przedstawicieli polskiej nauki, organizacji rolniczych, w tym plantatorów buraków cukrowych, a także producentów cukru wyraża swą satysfakcję z tytułu poprawy sytuacji ekonomicznej polskich plantatorów buraka cukrowego oraz kondycji finansowej funkcjonujących dziś cukrowni.

Analizując założenia reformy rynku cukru w Unii Europejskiej, komisja akceptuje aktualne działania negocjacyjne przedstawicieli Rządu RP w zakresie utrzymania dotychczasowych kwot produkcyjnych, ograniczenia ich transferów między poszczególnymi krajami Wspólnoty, a także utrzymywania obecnego poziomu dochodów w polskim sektorze cukrowym. Jednak biorąc pod uwagę postępujący wzrost wydajności w produkcji cukru, szczególnie w nowych krajach członkowskich, konkurencję izoglukozy czy taniego cukru z trzciny cukrowej, a także perspektywy rozszerzenia Unii Europejskiej o nowe państwa o dużym potencjale rolniczym czy postępującą globalną liberalizację handlu artykułami spożywczymi, w tym cukru, komisja uznaje za stosowne:

1. kontynuować wspólnie z innymi państwami - producentami cukru w Unii Europejskiej - negocjacje na rzecz ewolucyjnego trybu reformy rynku cukru z kompensatami dla plantatorów w przypadku potencjalnego obniżenia ich dochodów,

2. poszukiwanie alternatywnych koncepcji użytkowania gruntów rolnych wyłączanych z upraw buraka cukrowego przy współpracy z władzami poszczególnych województw, powiatów oraz organizacji plantatorów i przedsiębiorców.

Jednocześnie komisja wyraża swą dezaprobatę wobec braku kompleksowej strategii wykorzystania potencjału produkcyjnego wygaszanych cukrowni w tym zakresie. Widzimy potrzebę aktywniejszych działań Krajowej Spółki Cukrowej przy wsparciu Ministerstwa Skarbu Państwa i innych resortów odpowiedzialnych za produkcję rolną i rynek pracy przy ścisłym współdziałaniu z władzami regionalnymi oraz wykorzystaniu środków pomocowych w ramach restrukturyzacji tzw. obszarów postprzemysłowych.

Komisja postuluje także do Ministra Finansów o stałe obniżenie akcyzy dla producentów paliw z dodatkiem biokomponentów, by tworzyć finansowe bodźce dla produkcji biopaliw w kraju z uwzględnieniem rodzimych surowców i naszego potencjału produkcyjnego.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP"