Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1553) z 165. posiedzenia

Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi

w dniu 2 grudnia 2004 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o wypowiedzeniu Konwencji o rybołówstwie i ochronie żywych zasobów w Morzu Bałtyckim i Bełtach, sporządzonej w Gdańsku dnia 13 września 1973 r. (druk nr 831).

2. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz o zmianie innych ustaw (druk nr 830).

3. Sprawy organizacyjne.

(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Pieniążek)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Otwieram sto sześćdziesiąte piąte posiedzenie senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z następującym porządkiem obrad: przyjęcie ustawy o wypowiedzeniu Konwencji o rybołówstwie i ochronie żywych zasobów w Morzu Bałtyckim i Bełtach, sporządzonej w Gdańsku 13 września 1973 r. oraz rozpatrzenie ustawy o zmianie w ustawie o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Punkt trzeci to sprawy organizacyjne.

Nie wiem, Pani Sekretarz, czy jesteśmy przygotowani, bo widzę tu ministrów rolnictwa, jak również przedstawicieli MSZ. Osoby z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wiedzą, że będą zabierały głos w drugim punkcie, tak?

Dobrze.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk: Nie, ja jestem do pierwszego punktu.)

Pan też do pierwszego punktu. Jesteśmy wielce zaszczyceni, że na nasze posiedzenie przybyło dwóch ministrów z resortu rolnictwa. Rozumiem, że zabiorą głos przy rozpatrywaniu drugiego punktu.

Witam wszystkich przybyłych gości - reprezentantów rządu: pana Piotra Kaszubę z MSZ, pana Józefa Pilarczyka i panią Darię Oleszczuk z resortu rolnictwa, a także przedstawiciela ministra finansów panią Elżbietę Rawicz. Pani Elżbieta Suprun reprezentuje ARiMR. Obecna jest tu również pani Jadwiga Szelągowska - szefowa finansów w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam wszystkich przybyłych senatorów.

Mamy na sali Biuro Legislacyjne, a więc możemy zacząć procedować.

Czy ktoś z senatorów ma wnioski do takiego porządku obrad, żebyśmy najpierw rozpatrywali konwencję o rybołówstwie, a później ustawę o ARiMR i sprawy organizacyjne? Nie ma.

W takim razie porządek został przyjęty.

Pan minister Pilarczyk, proszę bardzo

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Projekt ustawy o wypowiedzeniu konwencji o rybołówstwie i ochronie żywych zasobów Morza Bałtyckiego na Morzu Bałtyckim i Bełtach sprowadza się do upoważnienia prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do wypowiedzenia tej konwencji. Stało się to konieczne z tej racji, że Polska, wchodząc do Unii Europejskiej, przyjęła regulacje, zgodnie z którymi w sprawach zewnętrznych, określonych umowami i konwencjami, będą nas reprezentować organy Unii. W konwencji stroną jest Unia Europejska, jak również nowo wstępujące kraje członkowskie, a z krajów trzecich już tylko Rosja, a więc w zasadzie nie ma możliwości prawnych, by Polska, w sytuacji, kiedy jest reprezentowana w konwencji przez Unię Europejską, funkcjonowała jeszcze na prawach jej członka. Jest to zobowiązanie wynikające z traktatu akcesyjnego, które po prostu wykonujemy.

Konwencja na pewno w ogóle zostanie rozwiązana z tej racji, że jej stronami byłyby tylko Unia Europejska i Rosja. W przyszłości będzie zawarta nowa umowa bilateralna i w tej chwili Unia przygotowuje dokumenty i prowadzi z Rosją rozmowy w sprawie rozwiązania tej konwencji i podpisania umowy dwustronnej.

Praktycznie nie ma tutaj żadnych skutków prawnych, gospodarczych czy społecznych. Kwestie dotyczące rybołówstwa na Bałtyku i Bełtach są regulowane zasadami Wspólnej Polityki Rybackiej, która od 1 maja obowiązuje wszystkie kraje członkowskie i ten projekt ma na celu jedynie uporządkowanie sytuacji prawnej na tym obszarze. Wnoszę o przyjęcie tej ustawy. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Czy dyrektor Kaszuba z MSZ chce zabrać głos?

Prosimy bardzo.

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Kaszuba:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Tylko gwoli uzupełnienia chcę dodać, że wypowiedzenie obecnej konwencji jest jednym z etapów wypowiadania wielu umów zawartych w państwami trzecimi w zakresie tak zwanych wyłącznych kompetencji Wspólnoty Europejskiej. Sprawy rybołówstwa należą do takich wyłącznych kompetencji i to jest właśnie bezpośredni powód, dla którego musimy z tej konwencji wystąpić. Jak wspomniał pan minister, strona rosyjska jest zainteresowana podtrzymaniem współpracy i tymczasowo umowa ta będzie stosowana między Rosją a Wspólnotą Europejską.

Do wypowiedzenia wymagane jest upoważnienie ustawowe, bowiem konwencja była ratyfikowana przez Radę Państwa, dotyczy członkostwa w organizacji międzynarodowej i w związku z tym spełnione są przesłanki art. 89 w związku z art. 241 konstytucji. Konwencja została uznana za ratyfikowaną w oparciu o upoważnienie ustawowe i przy jej wypowiedzeniu należy zastosować tryb analogiczny. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Nasze Biuro Legislacyjne.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Dziękuję bardzo.

Ustawa nie budzi naszych zastrzeżeń.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Kto z uczestników posiedzenia chce jeszcze zabrać głos? Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, wypowiedzi ministra rolnictwa, jak również dyrektora z MSZ oraz naszego Biura Legislacyjnego upoważniają nas do tego, abyśmy zawnioskowali o przyjęcie ustawy o wypowiedzeniu Konwencji o rybołówstwie i ochronie żywych zasobów w Morzu Bałtyckim i Bełtach bez poprawek. Zgłaszam taki formalny wniosek.

Kto jest za tak sformułowanym wnioskiem, proszę o podniesienie ręki do góry.

Dziękuję. Stwierdzam, że ustawa została przyjęta bez poprawek jednogłośnie.

Szanowni Państwo, proponuję aby naszym sprawozdawcą był kolega senator Bartos.

Czy senator wyraża zgodę?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję.

Czy senatorowie wyrażają zgodę?

(Głos z sali: Z zadowoleniem.)

Dziękuję.

W takim razie stwierdzam, że naszym sprawozdawcą będzie senator Bartos.

Panu ministrowi Pilarczykowi i panu dyrektorowi Kaszubie serdecznie dziękujemy za przygotowanie i pomoc.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Myślę, że ustalimy to wieczorem.

Serdecznie dziękujemy. Życzę miłego dnia.

Szanowni Państwo, przechodzimy do drugiego punktu. Wiodącą rolę w rozpatrzeniu ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ma pani minister Oleszczuk. Pani minister obchodzi dzisiaj urodziny, w związku z tym, nie dopytując się które, życzymy wszystkiego najlepszego w życiu prywatnym, rodzinnym i osobistym, jak również w dalszej miłej współpracy z Komisją Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daria Oleszczuk: Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.)

Szanowni Państwo, dajmy więc pani minister możliwość wypowiedzenia się.

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daria Oleszczuk:

Panie Przewodniczący, dziękuję za życzenia.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Ustawa z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz o zmianie innych ustaw ma na celu: wprowadzenie możliwości wnoszenia zabezpieczeń należności w ramach Wspólnej Polityki Rolnej na rynkach owoców i warzyw, zapewnienie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jako agencji płatniczej, możliwości korzystania z instytucji potrącenia, zgodnie z przepisami unijnymi, oraz zapewnienie spójności przepisów dotyczących wydawania decyzji odnośnie zwrotu ze środków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej nienależnie wypłaconych środków w ramach pomocy finansowej dla grup, organizacji lub zrzeszeń producentów owoców i warzyw. Najważniejsze w tej ustawie jest wyłączenie należności ustalanych w drodze decyzji administracyjnych lub wierzytelności wynikających z umów cywilnoprawnych z tytułu płatności realizowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz ze środków krajowych, przeznaczonych na współfinansowanie zajęcia na podstawie przepisów kodeksu postępowania cywilnego oraz przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Polega to na tym, że komornicy nie będą mogli składać tytułów egzekucyjnych do agencji, a agencja nie będzie tych tytułów realizować. Będzie się to odbywało na normalnych zasadach określonych w kodeksie postępowania cywilnego, bądź w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Chcę poinformować Wysoką Komisję, że w Sejmie ustawę tę jednogłośnie poparły wszystkie kluby i uzyskała ona większość - nikt nie wstrzymał się, nikt nie był przeciwny. Projekt był przyjęty bardzo dobrze od razu na pierwszym czytaniu w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi i został przekazany do drugiego czytania bez powoływania podkomisji. Opinia Biura Legislacyjnego była taka, że projekt nie budzi wątpliwości pod względem prawnym. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Czy pani główna księgowa chce zabrać głos?

Prosimy.

Główny Specjalista w Departamencie Polityki Regionalnej i Rolnictwa w Ministerstwie Finansów Elżbieta Rawicz:

Do tego, o czym mówiła pani minister, chcę tylko dodać, że przyjęcie tej ustawy pozwoli agencji na realizację zadań zgodnie z przepisami unijnymi. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękujemy za dobrą wiadomość.

Głos ma nasz legislator pani Hanna Kaśnikowska.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Hanna Kaśnikowska:

Z radością stwierdzam, że Biuro Legislacyjne nie ma do ustawy żadnych uwag.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Ale ta radość jakoś słabo wyrażona, Pani Haniu.)

(Głos z sali: Pani jest skromna.)

Bardzo dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo za opinię.

Świadczy to o tym, że ustawa jest pożądana przez zarówno agencję, jak i beneficjentów, ale także dobrze przygotowana przez ministerstwo.

Proszę bardzo o wypowiedzi senatorów.

Członek społecznej rady ARiMR kolega senator Anulewicz.

Senator Andrzej Anulewicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przede wszystkim chcę na ręce pani minister złożyć podziękowanie dla rządu, ponieważ ustawa ta dotyczy w pewnym stopniu resortu finansów i ministra sprawiedliwości, ale przede wszystkim resortu rolnictwa. Mieliśmy okazję składać w tej sprawie stosowne oświadczenia. Z agencji szły sygnały i sprawne oraz szybkie działanie, a także solidne przygotowanie projektu zaowocowały w Sejmie wynikiem, o którym przed chwilą informowała pani minister. A więc serdecznie dziękuję i proponuję, żeby komisja przyjęła ustawę bez uwag. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

W sprawie wniosków głos zabierze senator Bartos, szef fundacji Agroma z Kielc.

Senator Tadeusz Bartos:

Pani Minister, czy może pani w telegraficznym skrócie powiedzieć, na jaką pomoc może liczyć grupa producentów i jakie warunki grupa taka musi spełnić?

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Pani Minister, czy pani odpowie?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daria Oleszczuk:

Tak, Panie Przewodniczący.

Zgodnie z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich i rozporządzeniem w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy finansowej oraz wsparcia dla grup producentów rolnych, przewidziane jest, że w pierwszym roku wsparcie to wynosi 100 tysięcy, w drugim - 80 tysięcy, a w następnych latach pomoc ta zmniejsza się. Są to fundusze przewidziane przede wszystkim na wsparcie organizacyjne, na marketing, czyli po prostu na rozwój grup producentów rolnych. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Pani Minister.

Pani Elżbieto, macie bardzo ciekawe materiały, taką zieloną książeczkę, w której, między innymi, jest ta kwestia dobrze opisana. Pan Bartos nie dostał jej, więc jest prośba, żeby zechciała pani dostarczyć ją członkom komisji, aby każdy z nas mógł tam znaleźć szczegóły. Dziękuję.

Szanowni Państwo, w tym miejscu chcę jeszcze powiedzieć, że w poniedziałek w moim okręgu wyborczym gościł wiceprezes Edward Adamiec, też rodem z Kielc, co podkreślam. Byliśmy na spotkaniu z rolnikami, z przedsiębiorcami, z obecnymi i przyszłymi beneficjentami SAPARD, ARiMR oraz funduszy strukturalnych.

(Głos z sali: A Kielce to są w Polsce?)

Szczególnie w Polsce.

Chcę państwu powiedzieć, że pomimo tego, iż dzisiaj ARiMR jest agencją płatniczą, która przyjmuje wnioski, weryfikuje je, podpisuje, a także wypłaca i sprawdza pieniądze, to jednak jej funkcja informacyjno-doradcza wciąż jest bardzo ważna. Dziękuję za wiele działań agencji, bowiem nasze doradztwo rolne, niestety, nie podjęło jeszcze całego ciężaru swoich obowiązków i wszystko to wciąż jest przed nami.

Szanowni Państwo, wniosek został postawiony.

Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w sprawie wniosku senatora Anulewicza?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

W takim razie proszę o przegłosowanie wniosku, aby ustawę przyjąć bez poprawek.

Dziękuję. Ustawa została przyjęta bez poprawek, jednogłośnie.

Propozycja jest taka, by naszym sprawozdawcą był senator Anulewicz jako członek rady ARiMR.

Jest zgoda, Senatorze?

(Głos z sali: Tak jest.)

Nasza zgoda też jest. W takim razie sprawozdawcą zostaje senator Anulewicz.

Serdecznie dziękujemy pani minister, pani Szelągowskiej, pani Kaśnikowskiej oraz przedstawicielowi Krajowego Związku Rewizyjnego SKR, który jako jedyny nas zaszczycił.

Życzymy miłego dnia i miłych urodzin, Pani Minister.

My mamy jeszcze sprawy organizacyjne. Dalszy tok pracy naszej komisji przedstawi pani sekretarz

Proszę bardzo.

Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska:

Jutro o godzinie 8.20 z Nowego Domu Poselskiego przewidziany jest wyjazd do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na posiedzenie komisji. Bardzo proszę o poinformowanie sekretariatu, którzy z senatorów biorą udział w tym posiedzeniu i będą korzystali ze środka transportu.

Wczoraj odbyło się drugie czytanie drugie czytanie ustawy o Agencji Rynku Rolnego. Trzecie czytanie przewidziane jest na piątek 3 grudnia na godzinę 9.00. W związku z tym posiedzenie komisji jest zaplanowane na 8 grudnia na godzinę 11.00.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Posiedzenie Senatu jest planowane na wtorek, a więc musielibyśmy przyjechać, bo nie ma innej daty. Tu jest ten kłopot.

Mamy dwie ustawy, tak?

(Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska: Tak, druga ustawa dotyczy doświadczeń na zwierzętach.)

Pani Sekretarz, tak jak zawsze, zadba oczywiście o to, żeby było kworum. Proszę tak to ustalać, byśmy mogli procedować w tę środę.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, żeby dojechać.

Rozumiem, że na godzinę 11.00 wszyscy dojadą, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha. Zaraz, zaraz, będzie ustawa o zwierzętach, tak? A więc jest to sprawa ważna, o czym mówi nasz profesor. Przecież ustawa o środkach żywienia to jest jego projekt.

A więc środa 8 grudnia, tak?

(Głos z sali: Profesor proponuje 7 grudnia.)

(Głos z sali: A kiedy jest posiedzenie Senatu?)

(Głos z sali: 14, 15 i 16 grudnia.)

Jaki to jest dzień tygodnia?

(Głos z sali: Wtorek.)

13 grudnia to jest poniedziałek i wtedy jesteśmy w okręgach wyborczych. Każdy ma zaplanowany swój wyjazd i to jest problem.

(Głos z sali: W okręgu wyborczym trzeba być na trzy miesiące przed wyborami.) (Wesołość na sali)

Każdy ma inny okręg wyborczy. U nas, Panie Senatorze, pojawił się teraz jeden z przedstawicieli różnych agencji, który zaczyna jeździć po okręgach, a ludzie pytają: a gdzie byłeś przez trzy lata? Dlatego jest propozycja, żeby posiedzenie było we wtorek.

(Głos z sali: Tak, 7 grudnia.)

No dobrze, termin pasuje, tak? We wtorek,7 grudnia.

(Głos z sali: Ale nie wcześniej, jak o godzinie 11.00.)

Posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska jest 8 grudnia, tak?

(Głos z sali: Tak.)

No to ustaliliśmy - 7 grudnia o godzinie 11.00.

Teraz, Szanowni Państwo, jeszcze jedna kwestia: w piątek 10 grudnia planowane są przesłuchania przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych. To spotkanie przewidziane było na 8 grudnia i zostało przesunięte. Ja mam zaplanowaną wizytę i nie mogę na nim być. Mam dwóch wiceprzewodniczących.

Który z panów może być na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych 10 grudnia, czyli w piątek?

(Głos z sali: Godzina 11.30.)

(Głos z sali: Niech na wszelki wypadek będą obaj.)

Rozumiem, że ty możesz być, tak?

(Głos z sali: Niech lepiej będą obaj, ale ja zrobię wszystko, żeby być.)

A więc kolega może być, a kolega?

(Głos z sali: Ja zaraz zobaczę.)

Jak będzie mógł. to będzie, tak? Rozumiem.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Informowałem was, że 10 grudnia nie mogę uczestniczyć w posiedzeniu, bo mam inne sprawy, ale to nie jest problem. Ustaliliśmy, że nasze posiedzenie będzie 7 grudnia i już nie mieszajmy.

(Głos z sali: A 10 grudnia o której godzinie?)

Godzina 11.30, tak? Jeden z wiceprzewodniczących musi być obecny, żeby zaprezentować nasze stanowisko.

Co jeszcze mamy w sprawach różnych?

Chciałbym, żeby pani sekretarz rozdała stanowisko przyjęte w sprawie roślin genetycznie modyfikowanych, z drobną poprawką. Chodzi o to, żeby wszyscy senatorowie je sobie wzięli. Do mojego biura też proszę wysłać. To jest ważne stanowisko, sformułowane na wniosek senatora Jaworskiego, za co dziękujemy. Trzeba je opublikować w lokalnych mediach.

Co mamy jeszcze?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Jeżeli nic nie mamy, to dziękuję za przygotowanie spotkania i za przybycie.

Posiedzenie uważam za zamknięte.

(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 27)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie: Katarzyna Zonn
Publikacja
: Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów