7 grudnia 2004 r.

Na swoim posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w sprawie ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

<<Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP wita z zadowoleniem poważny wzrost całościowych wydatków na rolnictwo, rozwój wsi i rynki rolne przewidziany w ustawie budżetowej na rok 2005 związany z realizacją w Polsce Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej.

Zagrożeniem jednak dla rysującej się poprawy sytuacji na polskiej wsi jest zaplanowane już w tym budżecie zmniejszenie środków na cele KRUS związane z proponowaną reformą systemu ubezpieczeń społecznych rolników. Komisja stoi bowiem na stanowisku, iż redukcja budżetu KRUS - nie może wyprzedzić poprawy sytuacji dochodowej gospodarstw rolnych, stąd uznajemy potrzebę przesunięcia w czasie kompleksowej reformy KRUS.

Problemem jawi się też zmniejszenie tzw. krajowej części powyższego budżetu w aspekcie:

1) rosnących cen środków do produkcji rolnej szczególnie paliw i nawozów sztucznych,

2) funkcjonowania w innych państwach Unii Europejskiej krajowych systemów wsparcia wybranych dziedzin rolnictwa, w tym postępu biologicznego czy zakupu paliwa rolniczego,

3) otrzymywania przez polskich rolników jeszcze przez wiele lat niepełnych stawek dopłat bezpośrednich,

4) wyłączenia z systemu działań interwencyjnych na rynku zbóż - żyta tradycyjnie uprawianego w Polsce na glebach lżejszych.

Dlatego też komisja proponuje następujące poprawki:

1. w załączniku nr 2 w części 32 Rolnictwo, dz. 010 Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01015 Postęp biologiczny w produkcji roślinnej w kol. 6 i 7 zwiększa się z kwoty 33 060 tys. zł do kwoty 50 000 tys. zł,

2. w załączniku nr 2 w części 32 Rolnictwo, dz. 010 Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01020 Postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej w kol. 6 i 7 zwiększa się z kwoty 90654 tys. zł do kwoty 100 000 tys. zł,

3. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe, dz. 758 Różne rozliczenia, rozdz. 75818 Rezerwy ogólne i celowe, poz. 35 - Utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych w kol. 6 i 7 zwiększa się z kwoty 13 500 tys. zł do kwoty 14 000 tys. zł,

Źródło pokrycia poz. 1-3: w załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe, dział 758 - Różne rozliczenia, rozdz. 75818 Rezerwy ogólne i celowe, poz. 11 - Kontrakty wojewódzkie oraz współfinansowanie programów rozwoju regionalnego w kol. 6 i 10 zmniejsza się wydatki z kwoty 1 070 000 tys. zł do kwoty 1 043 214 tys. zł.

4. Propozycja dotycząca zapewnienia dofinansowania izb rolniczych:

a) w art. 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje ust. 2 i 3 w brzmieniu:

"2. Izbom rolniczym przysługuje dotacja celowa na wykonywanie ich zadań ustawowych. Środki finansowe w kwocie 6000 tys. zł na realizację tych zadań ujęte są w rezerwie celowej budżetu państwa.

3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa i właściwymi wojewodami dokona podziału rezerwy celowej w ramach kwoty o której mowa w ust. 2, w terminie do dnia 28 lutego 2005 r.",

b) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe dział 758 - Różne rozliczenia, rozdz. 75818 Rezerwy ogólne i celowe, poz. 11 - Kontrakty wojewódzkie oraz współfinansowanie programów rozwoju regionalnego w kol. 6 i 10 zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 6000 tys. zł,

- tworzy się nową pozycję Rezerwy celowe nr 78 o treści: "Wsparcie działalności ustawowej izb rolniczych" na kwotę w kol. 6 i 7 po 6000 tys. zł.

5. Propozycja dotycząca zapewnienia dofinansowania Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin
i Nasiennictwa:

- dodaje się art. ... w brzmieniu:

"Art. ... 1. W przypadku uzyskania do końca III kwartału 2005 r. dodatkowej kwoty dochodów z podatku akcyzowego ponad kwotę planowaną na ten okres - dochody w kwocie 6968 tys. zł przeznaczy się na zwiększenie wydatków wojewódzkich inspektoratów ochrony roślin i nasiennictwa.

2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa na wniosek właściwego wojewody zwiększy, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 1, wydatki w części 85 Budżety wojewodów, dział 010 Rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01032 Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa.".

6. Propozycje dotyczące zmian w ustawie budżetowej koniecznych w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2005 r. ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego, która zmienia organizację i sposób finansowania tych jednostek. Jednostki doradztwa rolniczego, będące dotychczas jednostkami budżetowymi, jako państwowe jednostki organizacyjne mają otrzymywać z budżetu państwa dotacje podmiotowe na wykonywanie ich zadań ustawowych:

a) w art. 1 dochody i wydatki budżetu państwa zmniejsza się o 495 tys. zł,

b) w załączniku nr 1 w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo zmniejsza się dochody o 495 tys. zł, w tym:

- w części 32 Rolnictwo o 116 tys. zł,

- w części 85/02 Województwo dolnośląskie o 15 tys. zł,

- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie o 21 tys. zł,

- w części 85/06 Województwo lubelskie o 7 tys. zł,

- w części 85/08 Województwo lubuskie o 6 tys. zł,

- w części 85/10 Województwo łódzkie o 28 tys. zł,

- w części 85/12 Województwo małopolskie o 46 tys. zł,

- w części 85/14 Województwo mazowieckie o 20 tys. zł,

- w części 85/16 Województwo opolskie o 36 tys. zł,

- w części 85/18 Województwo podkarpackie o 82 tys. zł,

- w części 85/20 Województwo podlaskie o 30 tys. zł,

- w części 85/24 Województwo śląskie o 47 tys. zł,

- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie o 18 tys. zł,

- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie o 10 tys. zł,

- w części 85/30 Województwo wielkopolskie o 13 tys. zł,

c) w załączniku nr 2:

- w części 32 Rolnictwo skreśla się poz. 3,

- w części 33 Rozwój wsi dodaje się poz. 2a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01001

Centrum Doradztwa Rolniczego

2a

8660

8660

           

- w części 85/02 Województwo dolnośląskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

12 412

12 412

           

- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

11 283

11 283

           

- w części 85/06 Województwo lubelskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

15 975

15 975

           

- w części 85/08 Województwo lubuskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

5160

5160

           

- w części 85/10 Województwo łódzkie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

11 931

11 931

           

- w części 85/12 Województwo małopolskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

11 745

11 745

           

- w części 85/14 Województwo mazowieckie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

22 380

22 380

           

- w części 85/16 Województwo opolskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

5050

5050

           

- w części 85/18 Województwo podkarpackie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

12 746

12 746

           

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

9057

9057

           

- w części 85/22 Województwo pomorskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

10 696

10 696

           

- w części 85/24 Województwo śląskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

8370

8370

           

- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

9011

9011

           

- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

6924

6924

           

- w części 85/30 Województwo wielkopolskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

17 456

17 456

           

- w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

01002

Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego

3

7713

7713

           

d) w załączniku nr 4 w tabeli nr 2 Gospodarstwa pomocnicze:

- poz. 17 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

32

ROLNICTWO

17

1830

50 179

29

50 179

1 830

- poz. 32-48 otrzymują brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

85

BUDŻETY WOJEWODÓW OGÓŁEM

32

-1333

213 952

216 589

4

-3977

85/02

Województwo dolnośląskie

33

-527

11 823

13 167

-1871

85/04

Województwo kujawsko-pomorskie

34

234

10 357

10 357

234

85/06

Województwo lubelskie

35

670

20 867

20 867

670

85/08

Województwo lubuskie

36

-598

14 411

14 695

-883

85/10

Województwo łódzkie

37

355

11 197

11 214

338

85/12

Województwo małopolskie

38

-283

9321

9321

-283

85/14

Województwo mazowieckie

39

-777

15 367

15 363

1

-775

85/16

Województwo opolskie

40

-423

5660

5660

-423

85/18

Województwo podkarpackie

41

96

14 713

14 713

96

85/20

Województwo podlaskie

42

85

11 829

11 829

85

85/22

Województwo pomorskie

43

265

19 638

19 654

249

85/24

Województwo śląskie

44

-283

18 658

18 666

3

-295

85/26

Województwo świętokrzyskie

45

488

7340

7340

488

85/28

Województwo warmińsko-mazurskie

46

16

9085

9085

16

85/30

Województwo wielkopolskie

47

-290

22 231

22 231

-290

85/32

Województwo zachodniopomorskie

48

-361

11 455

12 427

-1 333

e) w załączniku nr 10:

- w części 33 Rozwój wsi dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01001

Centrum Doradztwa Rolniczego

1a

8660

- w części 85/02 Województwo dolnośląskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Dolnośląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

12 412

- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Kujawsko-pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

11 283

- w części 85/06 Województwo lubelskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Lubelski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

15 975

- w części 85/08 Województwo lubuskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Lubuski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

5160

- w części 85/10 Województwo łódzkie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

11 931

- w części 85/12 Województwo małopolskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

11 745

- w części 85/14 Województwo mazowieckie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

22 380

- w części 85/16 Województwo opolskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

5050

- w części 85/18 Województwo podkarpackie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

12 746

- w części 85/20 Województwo podlaskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

9057

- w części 85/22 Województwo pomorskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

10 696

- w części 85/24 Województwo śląskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Śląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

8370

- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

9011

- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Warmińsko-mazurski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

6924

- w części 85/30 Województwo wielkopolskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

17 456

- w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

 

010

01002

Zachodniopomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

1a

7 713

f) w załączniku nr 12 w tabeli - Wyszczególnienie (osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń) w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo zmniejsza się wynagrodzenia o 137 278 tys. zł, w tym:

- w części 32 Rolnictwo: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 22 069 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 1821 tys. zł,

- w części 85/02 Województwo dolnośląskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 6075 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 501 tys. zł,

- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 5108 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 423 tys. zł,

- w części 85/06 Województwo lubelskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 10.983 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 906 tys. zł,

- w części 85/08 Województwo lubuskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 3329 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 275 tys. zł,

- w części 85/10 Województwo łódzkie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 8422 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 695 tys. zł,

- w części 85/12 Województwo małopolskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 8391 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 692 tys. zł,

- w części 85/14 Województwo mazowieckie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 10 543 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 869 tys. zł,

- w części 85/16 Województwo opolskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 3146 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 260 tys. zł,

- w części 85/18 Województwo podkarpackie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 8525 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 705 tys. zł,

- w części 85/20 Województwo podlaskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 6201 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 512 tys. zł,

- w części 85/22 Województwo pomorskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 4432 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 366 tys. zł,

- w części 85/24 Województwo śląskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 3692 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 305 tys. zł,

- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 6008 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 496 tys. zł,

- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 4797 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 395 tys. zł,

- w części 85/30 Województwo wielkopolskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 12 406 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 1025 tys. zł,

- w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 2684 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 221 tys. zł.>>.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz o zmianie innych ustaw.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister rolnictwa i rozwoju wsi, którego podczas posiedzenia komisji reprezentował wiceminister Andrzej Kowalski. Nowelizacja zmierza do dostosowania i doprecyzowania krajowych regulacji prawnych umożliwiających przedsiębiorcom i rolnikom pełne wykorzystanie środków wsparcia dostępnych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.

Senatorowie zapoznali się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji senatorowie Sławomir Izdebski i Krzysztof Jurgiel zgłosili propozycje wprowadzenia 2 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. W głosowaniu uzyskały one jednogłośne poparcie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator S. Izdebski.

Na swym posiedzeniu komisja rozpatrywała także ustawę o doświadczeniach na zwierzętach.

Zapisy ustawy, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Stanisław Kowalczyk. Ponadto szczegółowe uwagi do ustawy zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa była kolejną próbą, po zawetowaniu poprzedniej ustawy przez prezydenta, uregulowania spraw związanych z doświadczeniami na zwierzętach w odrębnym akcie prawnym (wyłączenie tej materii z ustawy o ochronie zwierząt) z jednoczesnym ich dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej. Odmowa podpisania poprzedniej ustawy o doświadczeniach na zwierzętach wiązała się z następującymi problemami:

- odstąpieniem od dotychczasowej definicji doświadczenia, a przyjęciem definicji, w której kryterium było stosowanie określonego produktu we wskazanym ustawą celu,

- wyłączeniem spod reżimu ustawy testowania kosmetyków na zwierzętach, co spowodowało ograniczenie zakresu ochrony zwierząt,

uchyleniem niektórych przepisów ustawy o ochronie zwierząt (m.in. przepisu, który za znęcanie się nad zwierzętami uznawał zadawanie albo świadome dopuszczanie do zadawania bólu lub cierpień przez przeprowadzanie na zwierzętach testów środków higienicznych i kosmetycznych powodujących cierpienie, jeżeli znane są odpowiednie metody alternatywne),

- brakiem definicji testu,

- wyłączeniem nadzoru Krajowej Komisji Etycznej oraz lokalnych komisji etycznych nad przeprowadzaniem doświadczeń.

W ustawie rozpatrywanej przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi powrócono do definicji doświadczenia z ustawy o ochronie zwierząt, zakazano przeprowadzania doświadczeń w celu testowania kosmetyków lub środków higienicznych. W ustawie nie zdefiniowano testu ani testowania kosmetyków lub środków higienicznych, postanowiono ponadto, że lokalne komisje etyczne wyrażają zgodę na przeprowadzenie doświadczeń i sprawują nadzór nad ich przeprowadzaniem.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie zmian do ustawy o doświadczeniach na zwierzętach, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjne. Stanowisko komisji w tej sprawie przyjęto jednogłośnie. Ustalono, że zaproponowane tam poprawki zarekomenduje Izbie podczas posiedzenia plenarnego senator Marian Kozłowski.