7 grudnia 2004 r.
Na swoim posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w sprawie ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:
<<Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP wita z zadowoleniem poważny wzrost całościowych wydatków na rolnictwo, rozwój wsi i rynki rolne przewidziany w ustawie budżetowej na rok 2005 związany z realizacją w Polsce Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej.
Zagrożeniem jednak dla rysującej się poprawy sytuacji na polskiej wsi jest zaplanowane już w tym budżecie zmniejszenie środków na cele KRUS związane z proponowaną reformą systemu ubezpieczeń społecznych rolników. Komisja stoi bowiem na stanowisku, iż redukcja budżetu KRUS - nie może wyprzedzić poprawy sytuacji dochodowej gospodarstw rolnych, stąd uznajemy potrzebę przesunięcia w czasie kompleksowej reformy KRUS.
Problemem jawi się też zmniejszenie tzw. krajowej części powyższego budżetu w aspekcie:
1) rosnących cen środków do produkcji rolnej szczególnie paliw i nawozów sztucznych,
2) funkcjonowania w innych państwach Unii Europejskiej krajowych systemów wsparcia wybranych dziedzin rolnictwa, w tym postępu biologicznego czy zakupu paliwa rolniczego,
3) otrzymywania przez polskich rolników jeszcze przez wiele lat niepełnych stawek dopłat bezpośrednich,
4) wyłączenia z systemu działań interwencyjnych na rynku zbóż - żyta tradycyjnie uprawianego w Polsce na glebach lżejszych.
Dlatego też komisja proponuje następujące poprawki:
1. w załączniku nr 2 w części 32 Rolnictwo, dz. 010 Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01015 Postęp biologiczny w produkcji roślinnej w kol. 6 i 7 zwiększa się z kwoty 33 060 tys. zł do kwoty 50 000 tys. zł,
2. w załączniku nr 2 w części 32 Rolnictwo, dz. 010 Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01020 Postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej w kol. 6 i 7 zwiększa się z kwoty 90654 tys. zł do kwoty 100 000 tys. zł,
3. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe, dz. 758 Różne rozliczenia, rozdz. 75818 Rezerwy ogólne i celowe, poz. 35 - Utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych w kol. 6 i 7 zwiększa się z kwoty 13 500 tys. zł do kwoty 14 000 tys. zł,
Źródło pokrycia poz. 1-3: w załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe, dział 758 - Różne rozliczenia, rozdz. 75818 Rezerwy ogólne i celowe, poz. 11 - Kontrakty wojewódzkie oraz współfinansowanie programów rozwoju regionalnego w kol. 6 i 10 zmniejsza się wydatki z kwoty 1 070 000 tys. zł do kwoty 1 043 214 tys. zł.
4. Propozycja dotycząca zapewnien
a) w art. 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje ust. 2 i 3 w brzmieniu:
"2. Izbom rolniczym przysługuje dotacja celowa na wykonywanie ich zadań ustawowych. Środki finansowe w kwocie 6000 tys. zł na realizację tych zadań ujęte są w rezerwie celowej budżetu państwa.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa i właściwymi wojewodami dokona podziału rezerwy celowej w ramach kwoty o której mowa w u
b) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe dział 758 - Różne rozliczenia, rozdz. 75818 Rezerwy ogólne i celowe, poz. 11 - Kontrakty wojewódzkie oraz współfinansowanie programów rozwoju regionalnego w kol. 6 i 10 zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 6000 tys. zł,
- tworzy się nową pozycję Rezerwy celowe nr 78 o treści: "Wsparcie działalności ustawowej izb rolniczych" na kwotę w kol. 6 i 7 po 6000 tys. zł.
5. Propozycja dotycząca zapewnienia dofinansowania Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin
i Nasiennictwa:
- dodaje się art. ... w brzmieniu:
"Art. ... 1. W przypadku uzyskania do końca III kwartału 2005 r. dodatkowej kwoty dochodów z podatku akcyzowego ponad kwotę planowaną na ten okres - dochody w kwocie 6968 tys. zł przeznaczy się na zwiększenie wydatków wojewódzkich inspektoratów ochrony roślin i nasiennictwa.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa na wniosek właściwego wojewody zwiększy, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 1, wydatki w części 85 Budżety wojewodów, dział 010 Rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01032 Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa.".
6. Propozycje dotyczące zmian w ustawie budżetowej koniecznych w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2005 r. ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego, która zmienia organizację i sposób finansowania tych jednostek. Jednostki doradztwa rolniczego, będące dotychczas jednostkami budżetowymi, jako państwowe
a) w art. 1 dochody i wydatki budżetu państwa zmniejsza się o 495 tys. zł,
b) w załączniku nr 1 w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo zmniejsza się dochody o 495 tys. zł, w tym:
- w części 32 Rolnictwo o 116 tys. zł,
- w części 85/02 Województwo dolnośląskie o 15 tys. zł,
- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie o 21 tys. zł,
- w części 85/06 Województwo lubelskie o 7 tys. zł,
- w części 85/08 Województwo lubuskie o 6 tys. zł,
- w części 85/10 Województwo łódzkie o 28 tys. zł,
- w części 85/12 Województwo małopolskie o 46 tys. zł,
- w części 85/14 Województwo mazowieckie o 20 tys. zł,
- w części 85/16 Województwo opolskie o 36 tys. zł,
- w części 85/18 Województwo podkarpackie o 82 tys. zł,
- w części 85/20 Województwo podlaskie o 30 tys. zł,
- w części 85/24 Województwo śląskie o 47 tys. zł,
- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie o 18 tys. zł,
- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie o 10 tys. zł,
- w części 85/30 Województwo wielkopolskie o 13 tys. zł,
c) w załączniku nr 2:
- w części 32 Rolnictwo skreśla się poz. 3,
- w części 33 Rozwój wsi dodaje się poz. 2a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01001 |
Centrum Doradztwa Rolniczego |
2a |
8660 |
8660 |
- w części 85/02 Województwo dolnośląskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
12 412 |
12 412 |
- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorski
e poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
11 283 |
11 283 |
- w części 85/06 Województwo lubelskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie oś rodki doradztwa rolniczego |
3 |
15 975 |
15 975 |
- w części 85/08 Województwo lubuskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
5160 |
5160 |
- w części 85/10 Województwo łódzkie p
oz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
11 931 |
11 931 |
- w części 85/12 Województwo małopolskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośr odki doradztwa rolniczego |
3 |
11 745 |
11 745 |
- w części 85/14 Województwo mazowieckie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
22 380 |
22 380 |
- w części 85/16 Województwo opo
lskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
5050 |
5050 |
- w części 85/18 Województwo podkarpackie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzki e ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
12 746 |
12 746 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
9057 |
9057 |
- w części 85/22 Województwo pomor
skie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
10 696 |
10 696 |
- w części 85/24 Województwo śląskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie o środki doradztwa rolniczego |
3 |
8370 |
8370 |
- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
9011 |
9011 |
- w części 85/28 Województwo warmiń
sko-mazurskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
6924 |
6924 |
- w części 85/30 Województwo wielkopolskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wo jewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
17 456 |
17 456 |
- w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie poz. 3 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
01002 |
Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego |
3 |
7713 |
7713 |
d) w załączniku n
r 4 w tabeli nr 2 Gospodarstwa pomocnicze:- poz. 17 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
32 |
ROLNICTWO |
17 |
1830 |
50 179 |
29 |
50 179 |
|
1 830 |
- poz. 32-48 otrzymują brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
85 |
BUDŻETY WOJEWODÓW OGÓŁEM |
32 |
-1333 |
213 952 |
|
216 589 |
4 |
-3977 |
85/02 |
Województwo dolnośląskie |
33 |
-527 |
11 823 |
|
13 167 |
|
-1871 |
85/04 |
Województwo kujawsko-pomorskie |
34 |
234 |
10 357 |
|
10 357 |
|
234 |
85/06 |
Województwo lubelskie |
35 |
670 |
20 867 |
|
20 867 |
|
670 |
85/08 |
Województwo lubuskie |
36 |
-598 |
14 411 |
|
14 695 |
|
-883 |
85/10 |
Województwo łódzkie |
37 |
355 |
11 197 |
|
11 214 |
|
338 |
85/12 |
Województwo małopolskie |
38 |
-283 |
9321 |
|
9321 |
|
-283 |
85/14 |
Województwo mazowieckie |
39 |
-777 |
15 367 |
|
15 363 |
1 |
-775 |
85/16 |
Województwo opolskie |
40 |
-423 |
5660 |
|
5660 |
|
-423 |
85/18 |
Województwo podkarpackie |
41 |
96 |
14 713 |
|
14 713 |
|
96 |
85/20 |
Województwo podlaskie |
42 |
85 |
11 829 |
|
11 829 |
|
85 |
85/22 |
Województwo pomorskie |
43 |
265 |
19 638 |
|
19 654 |
|
249 |
85/24 |
Województwo śląskie |
44 |
-283 |
18 658 |
|
18 666 |
3 |
-295 |
85/26 |
Województwo świętokrzyskie |
45 |
488 |
7340 |
|
7340 |
|
488 |
85/28 |
Województwo warmińsko-mazurskie |
46 |
16 |
9085 |
|
9085 |
|
16 |
85/30 |
Województwo wielkopolskie |
47 |
-290 |
22 231 |
|
22 231 |
|
-290 |
85/32 |
Województwo zachodniopomorskie |
48 |
-361 |
11 455 |
|
12 427 |
|
-1 333 |
e) w załączniku nr 10:
- w części 33 Rozwój wsi dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01001 |
Centrum Doradztwa Rolniczego |
1a |
8660 |
- w części 85/02 Województwo dolnośląskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Dolnośląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
12 412 |
- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Kujawsko-pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
11 283 |
- w części 85/06 Województwo lubelskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Lubelski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
15 975 |
- w części 85/08 Województwo lubuskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Lubuski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
5160 |
- w części 85/10 Województwo łódzkie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
11 931 |
- w części 85/12 Województwo małopolskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Małopolski Ośrodek Do radztwa Rolniczego |
1a |
11 745 |
- w części 85/14 Województwo mazowieckie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
22 380 |
- w części 85/16 Województwo opolskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
5050 |
- w części 85/18 Województwo podkarpackie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
12 746 |
- w części 85/20 Województwo podlaskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
9057 |
- w części 85/22 Województwo pomorskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
10 696 |
- w części 85/24 Województwo śląskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Śląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
8370 |
- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Świętokrzyski Ośrodek Do radztwa Rolniczego |
1a |
9011 |
- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Warmińsko-mazurski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
6924 |
- w części 85/30 Województwo wielkopolskie dodaje się poz. 1a w
brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
17 456 |
- w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie dodaje się poz. 1a w brzmieniu:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
010 |
01002 |
Zachodniopomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego |
1a |
7 713 |
f) w załączniku nr 12 w tabeli - Wyszczególnienie (osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń) w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo zmniejsza się wynagrodzenia o 137 278 tys. zł, w tym:
- w części 32 Rolnictwo: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 22 069 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 1821 tys. zł,
- w części 85/02 Województwo dolnośląskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 6075 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 501 tys. zł,
- w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 5108 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 423 tys. zł,
- w części 85/06 Województwo lubelskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 10.983 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 906 tys. zł,
- w części 85/08 Województwo lubuskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 3329 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 275 tys. zł,
- w części 85/10 Województwo łódzkie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 8422 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 695 tys. zł,
- w części 85/12 Województwo małopolskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 8391 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 692 tys. zł,
- w części 85/14 Województwo mazowieckie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 10 543 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 869 tys. zł,
- w części 85/16 Województwo opolskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 3146 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 260 tys. zł,
- w części 85/18 Województwo podkarpackie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 8525 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 705 tys. zł,
- w części 85/20 Województwo podlaskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 6201 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 512 tys. zł,
- w części 85/22 Województwo pomorskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 4432 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 366 tys. zł,
- w części 85/24 Województwo śląskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 3692 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 305 tys. zł,
- w części 85/26 Województwo świętokrzyskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 6008 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 496 tys. zł,
- w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 4797 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 395 tys. zł,
- w części 85/30 Województwo wielkopolskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 12 406 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 1025 tys. zł,
- w części 85/32 Województwo zachodniopomorskie: wynagrodzenia łącznie z podwyżkami o 2684 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne o 221 tys. zł.>>.
Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych oraz o zmianie innych ustaw.
Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister rolnictwa i rozwoju wsi, którego podczas posiedzenia komisji reprezentował wiceminister Andrzej Kowalski. Nowelizacja zmierza do dostosowania i doprecyzowania krajowych regulacji prawnych umożliwiających przedsiębiorcom i rolnikom pełne wykorzystanie środków wsparcia dostępnych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.
Senatorowie zapoznali się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
W dyskusji senatorowie Sławomir Izdebski i Krzysztof Jurgiel zgłosili propozycje wprowadzenia 2 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. W głosowaniu uzyskały one jednogłośne poparcie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator S. Izdebski.
Na swym posiedzeniu komisja rozpatrywała także ustawę o doświadczeniach na zwierzętach.
Zapisy ustawy, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Stanisław Kowalczyk. Ponadto szczegółowe uwagi do ustawy zgłosiło senackie biuro legislacyjne.
Rozpatrywana ustawa była kolejną próbą, po zawetowaniu poprzedniej ustawy przez prezydenta, uregulowania spraw związanych z doświadczeniami na zwierzętach w odrębnym akcie prawnym (wyłączenie tej materii z ustawy o ochronie zwierząt) z jednoczesnym ich dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej. Odmowa podpisania poprzedniej ustawy o doświadczeniach na zwierzętach wiązała się z następującymi problemami:
- odstąpieniem od dotychczasowej definicji doświadczenia, a przyjęciem definicji, w której kryterium było stosowanie określonego produktu we wskazanym ustawą celu,
- wyłączeniem spod reżimu ustawy testowania kosmetyków na zwierzętach, co spowodowało ograniczenie zakresu ochrony zwierząt,
uchyleniem niektórych przepisów ustawy o ochronie zwierząt (m.in. przepisu, który za znęcanie się nad zwierzętami uznawał zadawanie albo świadome dopuszczanie do zadawania bólu lub cierpień przez przeprowadzanie na zwierzętach testów środków higienicznych i kosmetycznych powodujących cierpienie, jeżeli znane są odpowiednie metody alternatywne),
- brakiem definicji testu,
- wyłączeniem nadzoru Krajowej Komisji Etycznej oraz lokalnych komisji etycznych nad przeprowadzaniem doświadczeń.
W ustawie rozpatrywanej przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi powrócono do definicji doświadczenia z ustawy o ochronie zwierząt, zakazano przeprowadzania doświadczeń w celu testowania kosmetyków lub środków higienicznych. W ustawie nie zdefiniowano testu ani testowania kosmetyków lub środków higienicznych, postanowiono ponadto, że lokalne komisje etyczne wyrażają zgodę na przeprowadzenie doświadczeń i sprawują nadzór nad ich przeprowadzaniem.
W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie zmian do ustawy o doświadczeniach na zwierzętach, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjne. Stanowisko komisji w tej sprawie przyjęto jednogłośnie. Ustalono, że zaproponowane tam poprawki zarekomenduje Izbie podczas posiedzenia plenarnego senator Marian Kozłowski.