17 listopada 2004 r.
Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywali wstępnie projekt ustawy budżetowej na rok 2005 w częściach dotyczących rolnictwa.
Informację na temat budżetu dla rolnictwa na przyszły rok przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Andrzej Kowalski. Senatorowie wysłuchali także wiceministra finansów Wiesława Czyżowicza.
Ponadto komisja zapoznała się z informacją o projekcie budżetu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przedstawioną przez prezesa agencji Wojciecha Pomajdę.
Projekt budżetu Agencji Rynku Rolnego omówił p.o. prezesa agencji Roman Wenerski.
Plan finansowo-rzeczowy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego na rok 2005 przedstawił wiceprezes kasy Wojciech Kobielski.
Wydatki na rolnictwo z budżetu krajowego wyniosą w roku 2005 około 8 mld zł i będą stanowić 3,38% wszystkich wydatków budżetowych. Będą o 40% wyższe niż w br. Oprócz wydatków z budżetu państwa w roku 2005 do rolnictwa zostaną skierowane środki z budżetu Unii Europejskiej z programów Phare, Sapard, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW), Sektorowego Programu Operacyjnego (SPO), na Wspólną Politykę Rybacką oraz w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) na dopłaty bezpośrednie i interwencje rynkowe.
Przyszłoroczny budżet jest pierwszym całkowicie unijnym. W związku ze zmianą sposobu finansowania i źródeł finansowania coraz więcej wydatków na rolnictwo będzie finansowane ze środków unijnych, a mniej z budżetu krajowego.
W budżecie, którym zarządza wyłącznie minister rolnictwa, jest o 247 mln zł mniej środków niż w ubiegłym roku. Redukcja wydatków wynika głównie ze zmniejszenia wydatków na Agencję Rynku Rolnego - o 186 mln zł i o 65 mln zł na dopłaty do kredytów obrotowych.
Zmniejszenie dotacji dla ARR wynika ze zmiany charakteru tej agencji (realizuje ona zadania WPR i środki na interwencje pochodzą z UE). Kredyty obrotowe zaś w roku 2005 nie będą udzielane, gdyż Komisja Europejska nie wyraziła zgody na ich funkcjonowanie.
Budżet Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ma wynieść ogółem (łącznie ze środkami unijnymi) ponad 13 mld zł.
W drugiej części posiedzenia przyjęto stanowisko w sprawie stanu i perspektyw sektora spirytusowego w Polsce, sformułowane na posiedzeniu 2 listopada br.:
"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP po wysłuchaniu informacji Ministra Skarbu Państwa oraz Ministra Finansów, a także dyskusji z udziałem przedstawicieli producentów spirytusu i ich reprezentantów z zadowoleniem przyjmuje poprawę sytuacji finansowej branży oraz wzrost wpłat z akcyzy do budżetu państwa spowodowanej m.in. zmniejszeniem w 2002 roku poziomu akcyzy na wyroby spirytusowe.
Jednocześnie zwraca uwagę na potrzebę przyjęcia pilnych rozwiązań prawno-finansowych dotyczących promowania produkcji miodów pitnych - tradycyjnych polskich trunków regionalnych, których produkcja w Polsce ulega marginalizacji.
Biorąc pod uwagę okres finalizacji zmian restrukturyzacyjnych tej branży oraz konieczność utrzymania podatkowych wpływów do budżetu państwa, komisja negatywnie opiniuje propozycje Ministra Finansów dotyczącą podwyższenia stawek akcyzowych od produkcji wyrobów spirytusowych w nowym roku finansowym. Obecny poziom akcyzy gwarantuje bowiem utrzymanie delikatnej równowagi między wielkością wpływów do budżetu państwa, a przyszłością funkcjonowania przemysłu spirytusowego w Polsce, w tym poziomu zatrudnienia w branży na wciąż trudnym rynku pracy.
Komisja wita również z zadowoleniem czynności podejmowane przez Ministra Skarbu dotyczące działalności restrukturyzacyjnej oraz wspierania niekonwencjonalnych przekształceń własnościowych poszczególnych zakładów, czy finansowego wzmocnienia potencjału poprzez ofertę publiczną akcji.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postuluje również stosowne fiskalne oprzyrządowanie możliwości wzrostu poziomu wykorzystania spirytusu technicznego do produkcji biopaliw - jako polskiego alternatywnego paliwa w stosunku do rosnących cen tradycyjnych paliw importowanych".