Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1050) ze 111. posiedzenia

Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi

w dniu 10 grudnia 2003 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt.

(Początek posiedzenia o godzinie 21 minut 46)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Pieniążek)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Mam zaszczyt otworzyć kolejne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, poświęcone - na szczęście - jednej kwestii: przegłosowaniu wniosków do ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt.

Stwierdzam, że mamy kworum. Jest legislator, jest też pani dyrektor i pan minister rolnictwa Jerzy Józef Pilarczyk.

Proponuję, abyśmy przystąpili do procedowania.

W związku z tym, że część rozpatrzonych przez nas poprawek nie została oprotestowana w czasie debaty i poparł je minister - za chwilę poprosimy o odpowiedź, czy nie zmienił zdania - proponuję, abyśmy przegłosowali łącznie poprawki: pierwszą, drugą, trzecia, szóstą, siódmą, dziewiątą, trzynastą, czternastą, piętnastą, siedemnastą, dziewiętnastą, dwudziestą, dwudziestą pierwszą, dwudziestą drugą, dwudziestą trzecią, dwudziestą czwartą, dwudziestą piątą, dwudziestą szóstą, dwudziestą siódmą, dwudziestą ósma, dwudziestą dziewiątą, trzydziestą, trzydziestą pierwszą, trzydziestą drugą, trzydziestą trzecią, trzydziestą czwartą, trzydziestą piątą, trzydziestą szóstą, trzydziestą siódmą.

Panie Ministrze, które poprawki chce pan wyłączyć z głosowania łącznego?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk: Pan przewodniczący przedstawił wszystkie poprawki pozytywnie zaopiniowane przez komisję, tak?)

Tak. Ale jest kilka, które pan chce wyłączyć, tak?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Moment... Mówimy teraz o poprawkach, które pan przewodniczący wyczytał.

Chciałbym po kolei przeanalizować poprawki: poprawka pierwsza - zgoda; poprawka druga - zgoda; poprawka trzecia - zgoda; poprawka szósta - zgoda; poprawka siódma - zgoda; poprawka dziewiąta - zgoda; poprawka trzynasta dotycząca art. 6, czyli "skreśla się wyrazy «albo w przypadku weterynaryjnego laboratorium...»" - zgoda; poprawka czternasta - zgoda; poprawka piętnasta - zgoda; poprawka siedemnasta - zgoda; poprawka dziewiętnasta - zgoda; poprawka dwudziesta - zgoda; poprawka dwudziesta pierwsza - zgoda; poprawka dwudziesta druga - zgoda; dwudziesta trzecia - zgoda; dwudziesta czwarta - zgoda; dwudziesta piąta - zgoda; dwudziesta szósta - zgoda; dwudziesta siódma - zgoda; dwudziesta ósma - zgoda; dwudziesta dziewiąta - zgoda; trzydziesta - zgoda; trzydziesta pierwsza - zgoda; trzydziesta druga - zgoda; trzydziesta trzecia - zgoda; trzydziesta czwarta - zgoda...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Trzydziestą czwartą muszę sprawdzić, bo...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, nie. Poprawka trzydziesta czwarta dotyczy art. 28 ust. 1 i mówi o tym, że wyrazy "odrębnymi przepisami" zastępuje się słowami "w przepisach o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa". Ja bym proponował, żeby nie przyjmować tej poprawki z racji tej... Aha, w przepisach o zwalczaniu, nie w ustawie...

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: To jest zgodne z konstytucją. To jest celowo pokazane, Panie Ministrze.)

Dobrze, zgoda.

Poprawka trzydziesta piąta - zgoda, trzydziesta szósta - zgoda i trzydziesta siódma - zgoda.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie poprawek? Nie.

Czy ktoś jest przeciw łącznemu przegłosowaniu tych poprawek? Nie.

Proponuję przegłosować poprawki zaopiniowane przed chwilą pozytywnie przez pana ministra.

Kto jest za, prosimy o podniesienie ręki. (6)

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte jednogłośnie.

W tej chwili przystępujemy do procedowania nad pozostałymi poprawkami.

Poprawka czwarta, autorstwa pana senatora Mańkuta, byłego wojewody.

Proszę bardzo, Panie Wojewodo.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Władysław Mańkut:

...związanych chociażby z trudnym porodem. To wymaga szczególnego zdiagnozowania i powinno się odbywać w konsultacji z lekarzem weterynarii. W związku z tym, że takiej możliwości nie ma, proponuję, aby ta poprawka została uzupełniona właśnie wyrazami "pkt 2-4, 6 i 7".

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Ja mam jeszcze pytanie do legislatora: czym się różni poprawka czwarta od piątej?

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Poprawka czwarta różni się od piątej tym, że w poprawce czwartej chodzi o pkty 2, 3, 4, 6 i 7, a w poprawce piątej tylko o pkty 2, 4, 6 i 7.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bo w czwartej jest "2-4", a w piątej "2, 4".

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Tak jest. Dziękuję bardzo.

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Jestem przeciwny tej poprawce.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: A piątej?)

Również. Po prostu podczas prac w Sejmie uzyskano konsensus z technikami weterynarii, którzy zabiegają o to, żeby ta już niewielka grupa techników, tak zwanych felczerów weterynarii, mogła wykonywać zawód w takim zakresie, jaki został tu określony. Pkty 3 i 4 dotyczą pierwszej pomocy. Dlatego zgodzono się, żeby to było działanie w przypadku udzielania pierwszej pomocy. Zarówno pkt 3, jak i pkt 4 dotyczą takich przypadków udzielania pierwszej pomocy. W przeciwnym razie znowu trzeba będzie wracać do sprawy techników weterynarii, bo po prostu...

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Rozumiem.

Naszym koordynatorem jest kolega doktor inżynier Lorenz. Bardzo prosimy.

Senator Janusz Lorenz:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Te przepisy będą przepisami unijnymi. Powinniśmy dbać o najwyższą jakość wykonywania zawodu od strony zarówno formalnej, jak i praktycznej. Zapewniają to lekarze weterynarii. Stąd uważamy, że pod nadzorem lekarza weterynarii technicy mogą robić wszystko, nawet to, co jest wymienione w pktach 2, 3, 4, 6, 7. To są te czynności, które technicy mogą wykonywać pod nadzorem lekarza weterynarii - nic się nie stanie, to nie będzie żadną ujmą dla honoru technika; niech się douczy. A silny polski nadzór lekarza weterynarii... Tym bardziej że, jak wspomniałem na posiedzeniu plenarnym, mamy nadwyżkę lekarzy weterynarii i trzeba dać im szansę na nadzorowanie tych czynności.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Co pan proponuje?)

Proponuję jako lepszą daleko idącą poprawkę kolegi Mańkuta, bo daje tym wszystkim technikom weterynarii... Skoro pan minister nie chciał poprawki, która zawężała zakres czynności techników, to uważam, że ta powinna być przez nas przyjęta. Czyli popieram poprawkę czwartą.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Panie Ministrze, co pan na to?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Oznacza to więc, że aby udzielić pierwszej pomocy w nagłych przypadkach technik weterynarii może przyjechać tylko z lekarzem. W związku z tym to jest sytuacja, w której technik jest niepotrzebny, bo przyjedzie lekarz. Praktycznie jest to zlikwidowanie możliwości działania techników weterynarii. Podkreślam, że to jest niezbyt liczna grupa zawodowa. Dzisiejsi technicy weterynarii nie wykonują zawodu. To są ci, którzy do tej pory wykonywali zawód tak zwanego felczera weterynarii i mieli podstawy do tego, żeby działać samodzielnie. Od pewnego momentu, odkąd ukazały się przepisy dotyczące wykonywania zawodu lekarza weterynarii, po prostu taką możliwość im odebrano.

Senator Janusz Lorenz:

Panie Ministrze, poszliśmy panu na rękę, stwarzając maksymalnie dobre warunki technikom weterynarii, i wyeliminowaliśmy pkt 3 dotyczący udzielania pierwszej pomocy przez samych techników weterynarii. Proponuję więc, aby powrócić do tego, żeby czynności, o których mowa w pkcie. 2, czyli przy sekcjach zwłok, i w pktach 4, 6 i 7, były wykonywane pod nadzorem lekarza weterynarii. A te wyjątkowe czynności niech już zostaną w gestii technika weterynarii. Czyli proponuję, aby poprawka piąta została przyjęta przez komisję, tak jak to było ustalone wcześniej.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Szanowni Państwo, przypominam, że poprawka piąta została przyjęta przez komisję i była pewnym kompromisem.

Co na to kolega Mańkut - były wojewoda, a dzisiaj senator?

Senator Władysław Mańkut:

Oczywiście jestem bezwzględnie przekonany o wyższości woli komisji nad wolą jednostki.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Bardzo to szanujemy, Kolego Senatorze.

Proponuję, abyśmy przystąpili do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki czwartej, proszę o podniesienie ręki. (0)

Dziękuję bardzo.

Kto jest przeciw? (6)

Stwierdzam, że poprawka została odrzucona jednogłośnie.

Kto jest za przyjęciem poprawki piątej, proszę o podniesienie ręki. (5)

Dziękuję.

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta stosunkiem głosów 5:1.

Przechodzimy w tej chwili do poprawki ósmej.

Panie Ministrze, bardzo proszę.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Chodzi o zawężenie kręgu podmiotów mogących tworzyć zakład leczniczy. Uważam, że kompromisowe rozwiązanie, które zostało przyjęte w Sejmie, jest rozwiązaniem prawidłowym. Ograniczenie możliwości tworzenia zakładów leczniczych tylko i wyłącznie do lekarzy weterynarii to nadmierne zmonopolizowanie organizacji zakładów leczniczych dla zwierząt. Jestem przeciwny tej poprawce.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Proszę o głos mniejszości. Kolega Lorenz.

Senator Janusz Lorenz:

Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!

Na posiedzeniu plenarnym informowałem, i jeszcze raz powtórzę, że musimy dbać o to, aby funkcjonowanie naszej kontroli weterynaryjnej i nadzorcze działania weterynaryjne były jak najlepsze. To jest szczęście w nieszczęściu, że Polska posiada nadwyżkę lekarzy weterynarii, bo dzięki temu jest szansa, aby niezależne układy i organizacje weterynaryjne mogły właściwie funkcjonować dla dobra naszego nadzoru. Jestem za tym, aby przyjąć formułę, jaka została wprowadzona w poprawce ósmej.

Panie Ministrze, jeżeli w Sejmie znajdziemy lepsze rozwiązanie, to wtedy zaproponuję inne, szczególne rozwiązanie. Ale w tym momencie to jest jedyne i najlepsze.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Kolega mecenas Zabielski.

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Wczoraj i dzisiaj Biuro Legislacyjne rozważało jeszcze tę poprawkę we własnym kręgu. Doszliśmy do wniosku, że przyjęcie tej poprawki może rodzić wątpliwości co do jej zgodności z art. 20 i art. 22 konstytucji, które stanowią o tym, że w Polsce obowiązuje zasada wolności działalności gospodarczej. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Proszę, czy jeszcze ktoś chce zabrać głos?

(Senator Janusz Lorenz: Ja chcę zabrać głos.)

Jeszcze kolega Lorenz.

Senator Janusz Lorenz:

Wolność gospodarcza jest bardzo ważna, ale przede wszystkim dla ludzi przygotowanych, wykształconych i przystosowanych do zawodu. Dlatego szukałbym jak najlepszej formuły, aby nie podawać w wątpliwość możliwości wykonywania tego zawodu przez ludzi najlepiej przygotowanych.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Pan minister?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Panie Przewodniczący! Szanowni Członkowie Komisji!

Otóż tu nie mówimy o wykonywaniu zawodu, mówimy o możliwości tworzenia zakładów. Jestem tego samego zdania, co pan senator Lorenz - najlepiej przygotowani ludzie mają wykonywać zawód. Ale tu mówimy o możliwości tworzenia zakładu i prowadzenia działalności polegającej na leczeniu zwierząt. Stąd też zasadne będzie zakwestionowanie tego zapisu, jeśli chodzi o zgodność z konstytucją.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Ostatni raz udzielam głosu, Kolego Lorenz.

Senator Janusz Lorenz:

Zrobimy to, co zechcemy, co uznamy za słuszne. Nigdy natomiast nie można porównywać leczniczego zakładu weterynaryjnego z jakąkolwiek apteką czy z czymkolwiek. To jest ogromna różnica. I jeszcze, co najważniejsze: jeżeli, jak podawano na sesji plenarnej, lecznicę będzie się traktowało tylko komercyjnie, będzie to wymuszało stosowanie na przykład najtańszych czy najgorszych leków itd. Może to przynieść kiepskie skutki. Pamiętajmy, że zwierzęta nie mówią, nie skarżą się. I to jest ta duża różnica dotycząca jakiegokolwiek zakładu lekarskiego.

Ja uznaję to, co kolega powiedział o równości podmiotów itd. Jest to jakiś problem konstytucyjny. To, co chciałem przekazać, przekazuję. Uważam, że powinniśmy pozostawić tę formułę, bo na przygotowanie nowej jest trochę za późno. Jeżeli znajdziemy w Sejmie lepsze rozwiązanie, to nawet gotów jestem wycofać się z tego i przeprosić. Ale chodzi o to, żeby maksymalnie dobrze zabezpieczyć działalność...

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Kolego Doktorze Lorenz, Wiceprzewodniczący Komisji, wszyscy jesteśmy za tym, aby chronić polski przemysł, dać możliwość eksportu i dobrej jakości pracy, jeśli chodzi o weterynarię. Nikt w to nie wątpi. Dzisiaj konsultowaliśmy tę kwestię z senatorami, a także z profesorem Marianem Kozłowskim, który w tych sprawach jest dla mnie autorytetem. Powiem szczerze, że do wypowiedzi pana Zabielskiego byliśmy zdecydowani głosować za tą poprawką, nawet pomimo wielu kłopotów. Ale po argumencie o niezgodności z konstytucją... Proszę wybaczyć, ja nie mogę podnieść ręki za niekonstytucyjną poprawką.

Jednocześnie zgadzam się z całą tezą senatora Lorenza, dlatego mam pytanie do ministra: jak zrobić - nie w ustawie, a w aktach wykonawczych - żeby to, o czym mówił senator Lorenz, zrealizować w praktyce. Można zadać takie pytanie?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Na tym etapie będzie to trudne, ponieważ w ustawie nie ma upoważnienia do wydawania w tym zakresie aktów wykonawczych. Tak więc w aktach wykonawczych trudno będzie ograniczyć zakres możliwości tworzenia zakładów leczniczych.

Ale, Panie Przewodniczący, ja nie byłbym aż tak bardzo zapobiegliwy. W medycynie zajmującej się ludźmi obowiązuje w tym zakresie większy liberalizm, niż chcemy wprowadzić w medycynie zajmującej się zwierzętami. W związku z tym, chociażby przez analogię, takich ograniczeń nie wprowadzono nie tylko w przypadku aptek, ale również w przypadku leczenia ludzi.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Proponuję, abyśmy przystąpili do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki ósmej, prosimy o podniesienie ręki.

Kto jest przeciw tej poprawce?

Kto się wstrzymał od głosu?

Kto był przeciw?

Senator...

(Głos z sali: Ja byłem przeciw.)

Nie, dwóch senatorów - kolega Kozłowski i kolega Dziemdziela.

Czyli poprawka została odrzucona przy 2 głosach przeciw i 1 głosie za. 3 senatorów wstrzymało się od głosu.

Dziękuję bardzo.

Poprawka dziesiąta.

Panie Ministrze?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk: Sekundę, bo trochę się...)

Senator Janusz Lorenz:

Poprawka dziesiąta dotyczy tego, o czym mówiłem. Chodzi o to, Panie Ministrze, żeby zakładów w różnych wielkostadnych hodowlach itd. nie podporządkowywać... W tym przypadku będę obstawał przy swoim w 100%, bo to jest bardzo złe - złe dla żywności, złe dla Polski, złe dla weterynarii. To jest to, co uniemożliwia sprawowanie właściwego nadzoru. To jest spolegliwy nadzór, nadzór umotywowany pieniędzmi, nadzór uzależniony od właściciela.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Pan minister.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Panie Przewodniczący! Panie Senatorze!

Otóż ust. 3 mówi o tym, że ogranicza się działania lekarza weterynarii pracującego w zakładzie leczniczym utworzonym przez podmiot prowadzący hodowlę, tylko i wyłącznie do działań odnoszących się do zwierząt należących do tego podmiotu, nie daje się mu prawa wystawiania świadectw zdrowia tych zwierząt, czyli poddaje się go nadzorowi lekarza Inspekcji Weterynaryjnej.

Stąd też jestem przeciw. To wydaje się niespójne z oczekiwaniami pana senatora, że należy poprawić bezpieczeństwo żywności. Inspekcja będzie sprawowała nadzór z zewnątrz. Człowiek w tym zakładzie będzie leczył tylko i wyłącznie swoje zwierzęta.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Doktor Lorenz.

Senator Janusz Lorenz:

Panie Ministrze, wiele czasu poświęciliśmy temu na posiedzeniu plenarnym. Mówiliśmy wyraźnie, a wręcz udowadnialiśmy, jak wygląda leczenie i jakie są późniejsze skutki, jeśli chodzi o jego pozostałości w żywności itd. Proszę pana, to, co pan opowiadał na temat możliwości dotarcia, skąd pochodzi jakieś zanieczyszczenie czy skąd pochodzą różne pozostałości takie lub inne, to, proszę wybaczyć, doszukiwanie się... Mam tu na myśli formę. A przecież zapobieganie od razu musi być podporządkowane powiatowemu czy innemu lekarzowi weterynarii. Dobieranie leków nie może być uzależnione od finansów jakiegoś tam właściciela. Leki muszą być takie, jakie są w danym momencie potrzebne do wyleczenia zwierzęcia.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Ale, Panie Senatorze, skreślenie ust. 3 jeszcze bardziej liberalizuje tę sytuację. Ustęp 3 ją ogranicza.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Szanowni Państwo, strony nie zmieniły zdania i powtarzamy dyskusję z dnia wczorajszego. Dlatego proponuję, abyśmy przeszli do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki dziesiątej, która wyklucza przyjęcie poprawki jedenastej, proszę o podniesienie ręki.

Jeden.

Kto jest przeciw? (3)

Kto się wstrzymał od głosu? (2)

Poprawka została odrzucona.

Dziękuję.

Poprawka jedenasta.

Proponuję, abyśmy ją przegłosowali.

Kto jest za przyjęciem poprawki jedenastej?

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Pięć głosów za, więc poprawka została przyjęta.

Dziękuję.

Poprawka dwunasta.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

To, co jest zapisane w poprawce dwunastej, jest już określone w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej. Stąd też nie ma potrzeby regulowania tego w tej ustawie. Tam są określone zadania z zakresu nadzoru sprawowanego przez Inspekcję Weterynaryjną i powiatowego lekarza weterynarii.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Rozumiem. Dziękuję.

Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie.

Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwunastej, proszę o podniesienie ręki.

Nikt.

Kto jest przeciw? (6)

Poprawka została odrzucona jednogłośnie.

Poprawka szesnasta.

Panie Ministrze?

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Proponuję przyjąć poprawkę osiemnastą.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Najpierw szesnastą.)

Przepraszam... Tak, te poprawki dotyczą tego samego...

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Czyli obie poprawki głosujemy łącznie, tak?)

W zasadzie obie sprowadzają się do tego samego - jedna dotyczy lecznicy, a druga kliniki weterynaryjnej.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę chętnych.

Proponuję, abyśmy głosowali łącznie nad poprawkami szesnastą i osiemnastą.

Kto jest za, proszę o podniesienie ręki. (6)

Stwierdzam, że przyjęliśmy poprawki jednogłośnie.

W takim razie posiedzenie komisji uważam za zamknięte.

Serdecznie dziękuję panu ministrowi, pani dyrektor, panu Zabielskiemu, senatorom i koordynatorowi.

Proponuję, aby naszym sprawozdawcą był kolega Lorenz.

Jest zgoda?

(Wypowiedzi poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo. Sprawozdawcą zostaje kolega Lorenz.

Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 22 minut 14)