Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (985) ze 102. posiedzenia

Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi

w dniu 6 listopada 2003 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

2. Sprawy organizacyjne.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 07)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Pieniążek)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Szanowni Państwo, mam zaszczyt otworzyć kolejne, sto drugie posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Stwierdzam, że - pomimo rannej pory - mamy kworum, możemy więc procedować.

W tym momencie składam w imieniu Prezydium Senatu podziękowanie wszystkim senatorom członkom komisji i naszym sekretarzom, bo jako jedyna komisja w ciągu dwu lat kadencji nigdy nie mieliśmy problemu z kworum, mimo że jest to już sto drugie posiedzenie.

Witam na naszym posiedzeniu panią minister Zofię Krzyżanowską i towarzyszące jej osoby. Witam przedstawicielkę Ministerstwa Finansów, panią Teresę Mackiewicz - pani Tereso, witamy panią. Witam pana prezesa Mirosława Drygasa z ARiMR. Serdecznie witam towarzyszącą mu miłą panią dyrektor, panią Urbaniak. Witam również przedstawicieli naszej Kancelarii Senatu z panią sekretarz, panią Kowalską, a także przedstawiciela Biura Legislacyjnego, a reprezentuje je pan Jakub Zabielski, który powiedział przed chwilą, że jest jak zawsze przygotowany do omówienia wniosków, zgłoszonych naprędce, bo wnioski ministerstwa rolnictwa odnośnie do ustawy dotarły do nas wczoraj.

Proszę państwa, mamy do omówienia dwa punkty: rozpatrzenie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz sprawy organizacyjne, a w ramach nich jest omówienie sposobu, w jaki będziemy procedować w sprawie budżetu, jak również kwestia dotycząca wystąpienia ARiMR do ministra finansów o zmianę przeznaczenia części środków na informatykę - chcielibyśmy to rozpatrzyć i, jeśliby była taka wola komisji, poprzeć to wystąpienie do ministra finansów. Czy byłaby zgoda na zaprezentowany przeze mnie porządek posiedzenia? Skoro tak, to dziękuję. Porządek obrad został przyjęty.

Poza tym z obowiązku stwierdzam, że w związku z tym, iż nikt z państwa senatorów nie wniósł zastrzeżeń do protokołów dziewięćdziesiątego czwartego, dziewięćdziesiątego piątego i dziewięćdziesiątego szóstego posiedzenia komisji, zostały one, zgodnie z regulaminem, przyjęte. Informuję również, że protokół kolejnego, dziewięćdziesiątego siódmego posiedzenia jest przygotowany i jak zawsze udostępniony senatorom w sekretariacie komisji. Do jego przyjęcia przystąpimy na następnym posiedzeniu.

Pani Minister, bardzo proszę o wprowadzenie nas w temat.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Szanowni Państwo!

Jest to ustawa, która jest nam potrzebna. Jest ona ustawą kompetencyjną, bo określa zadania i właściwości poszczególnych jednostek, w tym ministra rolnictwa, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz - w przypadkach, w których przewidziane są funkcje delegowane - innych jednostek. I jest to ustawa przewidziana na okres dostosowania czy przygotowania tych jednostek do wykonywania zadań głównie w zakresie wspierania obszarów wiejskich w ramach tak zwanego Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Realizacja wyznaczonych w tym planie zadań będzie finansowana głównie ze środków unijnych, z uwzględnieniem współfinansowania ze środków krajowych. Ta ustawa odnosi się do już przyjętych ustaw w zakresie tych działań, które w tej chwili wspierane są z budżetu państwa. Dotyczy ona w zasadzie spraw związanych z finansowaniem instrumentów obecnie wspieranych ze środków budżetowych, takich jak renty strukturalne, zalesianie gruntów czy wspieranie grup producentów, w sytuacji gdy przejdziemy na finansowanie unijne. Proponujemy więc również zmiany w tych już przyjętych ustawach.

Tak jak już wcześniej powiedziałam, dziękujemy za wolę szybkiej legislacji. Jest to nam potrzebne, dlatego że przygotowujemy w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa również system wdrażania tych działań, o których mówi się w tej ustawie. Te działania będą finansowane ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji, w związku z tym agencję obowiązują szczególne procedury finansowe. Muszą być także przygotowane struktury i akredytacja w związku z tymi działaniami, które będą finansowane z europejskiego funduszu.

Z istotnych elementów dotyczących tej ustawy mogłabym dodać może jeszcze to: spieszy nam się chociażby dlatego, że do maja zostało niewiele czasu, a w tym właśnie czasie musimy przygotować zadania na poziomie zarówno ministerstwa, agencji, jak i urzędów marszałkowskich, ponieważ niektóre działania będą realizowane właśnie na poziomie urzędów marszałkowskich. Myślę tutaj także o włączeniu starostw, zwłaszcza jeśli chodzi o działania w zakresie zalesiania użytków rolnych w ramach tego programu.

To tyle tytułem wstępu mogę powiedzieć o tej ustawie.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Ta ustawa jest bardzo oczekiwana, i to nie tylko przez Unię Europejską, ale również przez społeczność, która przystępuje do realizacji zadań związanych z rentami strukturalnymi i do zalesiania. Były starosta zgierski Józek Dziemdziela, obecny tutaj, wie coś na temat tego, jakie są potrzeby, dlatego cieszy nas to, że podchodzimy do tej kwestii w sposób kompleksowy.

Chciałbym zapytać, Panie Jakubie: czy miał pan okazję przestudiować wszystkie propozycje zmian?

(Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak, Panie Przewodniczący, przestudiowałem je.)

To proszę omówić te propozycje zmian i ustosunkować się do nich. Proszę bardzo.

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Może zacznę od moich uwag, które zaprezentowałem w opinii.

Pierwsza z nich dotyczy art. 2 ust. 2 i 3. Moim zdaniem jeden z tych ustępów powinien zostać skreślony. Chodzi o to, że, po pierwsze, w ust. 3 zawiera się sens ust. 2; po drugie, ust. 3 ogranicza czasowo tę ustawę, bo powoduje, że w odniesieniu do planu rozwoju byłaby to ustawa jednorazowa. To jest pierwsza uwaga. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Ja widzę, że ta uwaga została dopisana do proponowanych zmian. Cieszę się, że mamy zgodność w tej kwestii.

Chciałbym zapytać, czy wszyscy senatorowie mają oba materiały, czyli ze stanowiskiem ministra i ze stanowiskiem legislatorów. Mamy, tak?

Proszę dać je jeszcze panu Drygasowi, bo widzę, że ich nie ma.

(Głos z sali: Zagląda do materiałów sąsiada.)

Ja nie wiem, czy z tego powodu zagląda, ale proszę dać mu te materiały.

Proszę bardzo.

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Moja druga uwaga dotyczy art. 5 ust. 4, w którym sformułowana jest delegacja dla Rady Ministrów do określenia organów obowiązanych do współpracy w celu prawidłowej realizacji planu. Moim zdaniem ust. 4 powinien zostać doprecyzowany tak, aby wskazywał, że chodzi o organy, o których mowa w ust. 3.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Zgadzam się z tym.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

To jest zawarte również w pani projekcie, tak?

(Głos z sali: Nie.)

Czyli nie jest zawarte, ale zgadza się pani z tym.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Tak.)

Proszę bardzo, Panie Jakubie. Kolejna uwaga.

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Moja kolejna, trzecia uwaga, ostatnia, dotyczyła... To było raczej pytanie: w jakim trybie będą rozpatrywane zastrzeżenia, o których mowa w art. 6 ust. 5? Czy nie należałoby tego doprecyzować? Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Panie Jakubie.

Proszę, Pani Minister. Co z trzecią uwagą?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

No, odnośnie do tego my mamy tryb k.p.a., więc nie będziemy już bardziej tego doprecyzowywać i nadawać temu odrębnego trybu.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Panie Jakubie, czy jest zgoda co do tego?

(Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak.)

Dziękuję.

Pani Minister, gdyby pani zechciała omówić wasze pozostałe propozycje... Zrobi to pani czy pani pełnomocnik?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: To już ja mogę to zrobić.)

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Ze względu na to, że w międzyczasie wydarzyło się jeszcze takie... Chcielibyśmy przede wszystkim poprzez zgłoszone przez nas uwagi doprecyzować niektóre zapisy w art. 3. Chodzi tu o program rolno-środowiskowy, który będzie miał charakter przestrzenny. W związku z tym chcemy tutaj dopisać "przestrzenny zasięg wdrażania tych działań", ponieważ te działania objęte planem nie będą dotyczyły całego kraju. Wprawdzie w rozporządzeniu będą określone obszary, których to działanie ma dotyczyć, ale chcemy to zaznaczyć już w ustawie, żeby była jasność.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Pytanie do pana Jakuba: co pan na to?

(Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Dziękuję. Nie mam uwag.)

Czy senatorowie mają pytania co do tego zapisu? Nie. Dziękuję.

Bardzo proszę dalej, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

W art. 5 proponujemy dopisać nowy ustęp: "W przypadku delegowania prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego funkcji agencji płatniczej, przyznawania i wypłaty rent strukturalnych, decyzje administracyjne w zakresie przyznawania renty strukturalnej wydaje prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego". To się pojawiło później, ze względu na podpisaną umowę między agencją...

(Głos z sali: Chodzi o porozumienie zmierzające do...)

Porozumienie wstępne między... Agencja ma prawo delegowania funkcji i chce delegować te funkcje prezesowi czy Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, która jest do tego przygotowana - bo ona w tej chwili te funkcje pełni - po to, żeby beneficjent, w tym wypadku rolnik, udawał się po te same świadczenia co dotychczas do tej samej instytucji.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Chodzi o to, żeby to było w jednym miejscu. Oczywiście.

Proszę, Panie Jakubie.

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Co do tego artykułu, proponuję, aby ten dodatkowy ustęp był numerowany jako ust. 2a - to jest kwestia legislacyjna - oraz aby po wyrazach "agencji płatniczej" dodać wyrazy "w zakresie". Dziękuję.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Dobrze.)

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Dziękuję... Czyli jak by to było?)

Dodalibyśmy ust. 2a w brzmieniu: "W przypadku delegowania prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego funkcji agencji płatniczej w zakresie przyznawania..." itd.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Zgoda, Pani Minister?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Tak.)

Dziękuję.

Czy senatorowie wyrażają zgodę na taką poprawkę?

(Głos z sali: Tak.)

Dziękuję bardzo.

Proszę, czwarta propozycja.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Proponujemy dodać art. 5a w brzmieniu: "Na wniosek właściciela gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, który ubiega się o przyznanie renty strukturalnej, lub na wniosek małżonka tego rolnika Agencja Nieruchomości Rolnych: pośredniczy w sprzedaży lub wydzierżawieniu wskazanej nieruchomości; lub przejmuje nieodpłatnie wskazaną we wniosku nieruchomość na własność Skarbu Państwa w drodze decyzji prezesa..." - zaraz to uzupełnimy. I ust. 2: "W sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio tryb postępowania dotyczący stwierdzenia niemożliwości sprzedaży nieruchomości oraz przejmowania nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, określony w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników".

Chciałabym wyjaśnić, że aby uzyskać rentę strukturalną, należy zaprzestać działalności i przekazać ziemię.

(Głos z sali: Tak jest.)

Jeśli nie ma komu jej przekazać, to funkcję przejmującego będzie pełnić, na wniosek beneficjenta, który ubiega się o przyznanie renty, Agencja Nieruchomości Rolnych. Czyli jeśli rolnik nie miałby możliwości przekazania ziemi komuś innemu, to będzie ją przekazywał Agencji Nieruchomości Rolnych, Skarbowi Państwa.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Dziękuję bardzo... Pani doprecyzowała ten pkt 2 w ust. 1 tego dodawanego artykułu, tak? "W drodze decyzji prezesa..." - tu trzeba dopisać...)

..."prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych" - chodzi o tego prezesa. Bo on tutaj tak nagle się pojawia, a wcześniej chodziło o prezesa KRUS...

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Pani Minister.

Proszę prezesa ARiMR.

Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Mirosław Drygas:

Ja może w sprawie agencji nieruchomości. To sformułowanie użyte w ust. 1, "pośredniczy w sprzedaży lub wydzierżawianiu wskazanej nieruchomości", sugeruje niejako, że agencja w imieniu rolnika zajmowałaby się właśnie przekazywaniem, sprzedażą lub wydzierżawianiem ziemi komuś trzeciemu. A tu ma chodzić o to, że to rolnik przekazuje agencji ziemię. I to już jest jej sprawa, co ona z tym zrobi. A więc ja nie wiem, czy nie ma niezręczności w tym zapisie.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Panie Jakubie?

(Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Muszę się chwileczkę zastanowić, Panie Przewodniczący.)

Dobrze, ma pan chwileczkę.

Witamy w naszym gronie pana Henryka Jasiorowskiego, naszego eksperta, również przedstawiciela Polskiej Rady Rolnej i innych związków funkcjonujących od lat, znanych w naszym gronie.

Panie Henryku, rozumiem, że pan będzie uczestniczył również w kolejnym posiedzeniu, 13 listopada, kiedy będziemy wstępnie zapoznawać się z zapisami dotyczącymi budżetu rolnego. Tak? To jest dla nas ważna sprawa. 13 listopada mamy posiedzenie wprowadzające w ministerstwie rolnictwa w sali Wzorcownia. Dobrze by było, żeby pan...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, Panie Jakubie. Już pan się naradził?

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Tak. Myślę, że ten przepis powinien brzmieć tak, jak zaproponowało to ministerstwo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Czy Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa otrzymała wyjaśnienie i czy ono ją satysfakcjonuje? Tak, dziękuję.

Czy panowie senatorowie mają uwagi, a szczególnie czy ma je były starosta Józef Dziemdziela?

Proszę bardzo.

Senator Józef Dziemdziela:

Myślę, że to drobna uwaga, ale chodzi o to, że jest to nowa ustawa, więc nie powinniśmy nadawać artykułom numerów 5a, 5b. Proponuję numerować: 5, 6, czyli przesunąć kolejne artykuły. Bo wstawianie takich numerów z literami w nowej ustawie jest, no, powiedziałbym, nie bardzo eleganckie. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę, Panie Jakubie.

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Panie Senatorze, pragnę wyjaśnić, że w tekście jednolitym ustawy, po przyjęciu poprawek przez Sejm, wszystkie numery zostaną nadane tak, jak należy. Kwestia jest taka, że zgodnie z naszą techniką legislacyjną my w Senacie nie możemy dokonywać takich roszad w numeracji.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Aha, czyli to będzie zgodnie z sugestią senatora Dziemdzieli. Tak?

(Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Będzie tak, jak zasugerował senator Dziemdziela.)

Bardzo dziękuję.

Czy przyjmujemy zatem, Szanowni Senatorowie, propozycję czwartą? Nie ma uwag? Nie. Dziękuję serdecznie.

Proszę, propozycja piąta.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Proponujemy również dokonać zmiany w art. 8. Uporządkowaliśmy ten artykuł i chcemy nadać ust. 3 takie brzmienie: "Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, warunki, sposób i tryb prowadzenia szkoleń dla podmiotów, których dotyczą działania objęte planem, oraz doradzania w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy, mając na względzie zapewnienie prawidłowej realizacji planu". Chodzi tu o plan rolno-środowiskowy, prawda?

(Główny Specjalista w Departamencie Rozwoju Obszarów Wiejskich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nina Dobrzyńska: Też. Ale generalnie chodzi o wszystkie działania. Mieliśmy na celu uporządkowanie tego artykułu. Dodanie wyrazu "warunki" było konieczne, ponieważ w ustawie wymieniono instytucje, a nie wymieniono warunków ich działania.)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Chodzi więc o sposób, w jaki będą przeprowadzane szkolenia.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jest to czytelne. Dziękuję, Pani Minister.

Proszę bardzo, Panie Jakubie.

(Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Dziękuję. Nie mam uwag.)

Panie Drygas, czy ma pan uwagi?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z senatorów ma uwagi? Nie. Dziękuję bardzo. Czyli jest wstępna akceptacja tej poprawki.

Proszę o omówienie propozycji szóstej.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

W art. 9 proponujemy dokonanie następującej zmiany: po pkcie 3 dopisanie pktu 4. Chodzi tu o pobieranie renty strukturalnej. Ten pkt 4 brzmiałby następująco: "małżonek osoby, o której mowa w pkcie 3..." - to jest osoby pobierającej rentę strukturalną - "...jeżeli renta strukturalna wypłacana jest wraz z dodatkiem na tego małżonka".

(Główny Specjalista w Departamencie Rozwoju Obszarów Wiejskich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nina Dobrzyńska: Chodzi o konieczność przekazywania składki na ubezpieczenie społeczne przez rolnika i jego małżonka, jeśli na tego małżonka przysługuje dodatek z tytułu renty strukturalnej. Chodzi więc o uściślenie, że obie osoby w takim przypadku są objęte ubezpieczeniem społecznym.)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Dla mnie jest to czytelne, ale zapytam pana, Panie Jakubie: czy te sformułowania nie budzą zastrzeżeń? Proszę bardzo.

(Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Dziękuję. Nie mam zastrzeżeń.)

Chciałbym zapytać senatorów: czy dla was jest to jasne? Zwracam się z tym pytaniem szczególnie do pana Józefa, dlatego że zaproponujemy, aby pan Józef był naszym sprawozdawcą, bo jako starosta miał on już do czynienia z takimi kwestiami.

Czy są uwagi, Państwo Senatorowie? Nie ma. Dziękuję bardzo.

Proszę, Pani Minister. Propozycja siódma.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

W propozycji siódmej chodzi o dodanie jednego słowa doprecyzowującego, po to, żeby było jasne, o co chodzi: zamiast wyrazu "jego" jest wyraz "zalesienia". Ten ustęp brzmiałby więc następująco: "Nadleśniczy, na wniosek właściciela gruntu przeznaczonego do zalesienia, sporządza plan zalesienia i potwierdza wykonanie zalesienia, w przypadku zalesienia objętego przepisami o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej".

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Proszę, Panie Jakubie.

(Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Dziękuję. Nie mam uwag.)

A agencja? Zapis jest zrozumiały, tak?

Senatorowie, czy mamy uwagi?

(Głos z sali: Niektórym mogłoby się wydawać, że to "jego wykonanie" oznacza wykonanie planu, prawda?)

(Głos z sali: Dlatego trzeba to było doprecyzować.)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, dlatego mamy doprecyzowanie zapisu dotyczącego zalesienia.

Dziękuję bardzo. Czyli wstępnie to zaakceptowaliśmy.

Proszę, ósma propozycja.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Proponuje się nadanie ust. 3 w art. 13 następującego brzmienia: "Do spraw w zakresie wyrażenia zgody na przeznaczanie gruntu rolnego do zalesienia, objętych przepisami ustawy, o których mowa w art. 14, wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe, z tym że w zakresie zgłoszonych wniosków o wyrażenie takiej zgody przekraczających roczny limit zalesienia na 2003 r. i lata następne, postępowanie umarza się".

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Panie Jakubie?

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję.

Do tego punktu miałem pewne uwagi. Miałem do pani minister pytanie, czy wprowadzenie drugiej części tego przepisu nie spowoduje naruszenia praw nabytych podmiotów, które wystąpiły z wnioskiem o wyrażenie zgody na zalesienie, jednak pani minister zapewniła mnie, że takiego problemu nie będzie.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Proszę bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Takie wnioski zostały zgłoszone w dużej ilości. Są jednak limity zalesienia, limity finansowe. Gdyby w sprawie tych wniosków zapadły decyzje, to weszłyby one do realizacji na dwadzieścia lat, a jeśliby nie zmieściły się w planie i pozostałyby tylko złożonymi wnioskami, bez decyzji, to wnioskodawcy nie nabywaliby takich praw.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Co na to agencja? Pani dyrektor kiwa głową, pan pełnomocnik też.

Proszę, Senatorowie: czy dla nas jest to czytelne? Nie ma pytań. Dziękuję.

Czy inni uczestnicy posiedzenia mają co do tych ośmiu omówionych poprawek - a właściwie dziewięciu, bo jest też jedna uwaga Biura Legislacyjnego - jakieś pytania, wnioski, opinie? Nie. Dziękuję.

Jaki byłby tok procedowania, Pani Minister? Rozumiem, że kolejna nasza komisja, czyli komisja spraw zagranicznych...

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Jutro nad tym będzie obradować.)

Jeśliby to zostało jednoznacznie przyjęte, wówczas moglibyśmy procedować na następnym posiedzeniu, tak? No, wiadomo, że jeszcze Sejm musi to zatwierdzić, a więc...

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Może by w przyszłym tygodniu się udało?)

Można by więc było przyjąć wszystko razem.

Dziękuję bardzo.

Czyli mamy, proszę państwa, osiem wniosków brzmiących tak, jak zaproponowała pani minister Krzyżanowska, i jedną uwagę z opinii Biura Legislacyjnego - to jest druga uwaga, czyli środkowa.

Chciałbym zapytać: czy w tej sprawie ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?

Skoro nie, to przystępujemy do głosowania łącznie nad tymi dziewięcioma poprawkami.

Kto jest za przyjęciem omówionych, zaprezentowanych poprawek, proszę o podniesienie ręki. (8)

Dziękuję. Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte jednogłośnie.

Serdecznie dziękuję.

Zamknęliśmy rozpatrywanie punktu pierwszego...

(Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Musimy jeszcze przegłosować całość...)

Aha, według naszego legislatora trzeba jeszcze głosować nad całością projektu ustawy. Pani Hania ma inne zdanie, ale zawsze szanujemy opinię legislatora, który prowadzi daną ustawę. W związku z tym proszę o przegłosowanie całości, z zaprezentowanymi i przyjętymi przez nas poprawkami.

Kto jest za, proszę o podniesienie ręki. (8)

Dziękuję. Stwierdzam, że całość została przyjęta jednogłośnie.

Jest propozycja, żeby naszym sprawozdawcą został były starosta, senator Józef Dziemdziela.

Czy pan Józef się zgadza?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Dziękuję.

Senatorowie, czy wyrażamy na to zgodę?

(Głosy z sali: Tak.)

Dziękuję.

Rozumiem, że jeżeli będzie omawiana ustawa związana z funduszami typowo pomocowymi, to będziemy mogli skorzystać z pomocy senatora Stokłosy. Tak, Kolego Senatorze?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To będzie za dwa posiedzenia, tak to jest planowane. Serdecznie dziękuję.

Pierwszy punkt uważam za zamknięty.

Przechodzimy do drugiego punktu porządku.

Bardzo bym prosił...

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.)

Dziękuję bardzo.

Bardzo bym prosił panią minister o pozostanie na sali, dlatego że teraz też będzie temat związany z naszą pracą.

Panie Jasiorowski, prosimy o pozostanie, bo jest to ważny temat.

Mamy, proszę państwa, wniosek Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie zmian w budżecie agencji, dotyczących informatyzacji.

Czy pan Drygas mógłby powiedzieć nam coś na ten temat?

Pani Sekretarz Kowalska, czy mamy ten materiał?

(Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska: Tak, każdy to otrzymał.)

Czy pani Krzyżanowska zna temat?

Ja bym prosił panią sekretarz o zaprezentowanie nam najważniejszych treści tegoż materiału.

Pani Sekretarz, można panią prosić?

Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska:

Pismo zostało skierowane... Chodzi o projekt ustawy budżetowej. Pismo to dotyczy korekty planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2003 r. Chodzi o pewne przesunięcia środków przeznaczonych na działalność informacyjną: proponuje się przeznaczyć, w ramach wydatków, dodatkowe środki na zadania wymienione w piśmie.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Pani Sekretarz.

Prosimy panią minister o uzasadnienie.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Oczywiście bardzo popieramy to stanowisko. Chodzi tu o prowadzoną obecnie kampanię wypełniania wniosków dla rolników. Środki były zaplanowane na samą obsługę, my zaś wystąpiliśmy o to, żeby rolnik na spotkaniu informacyjnym mógł uzyskać także wypis z ewidencji gruntów, mapę oraz potrzebne dane i żeby nie musiał chodzić po to do powiatowego urzędu geodezji i kartografii i indywidualnie za to płacić. Chodzi więc o to, żeby agencja, dzięki przesunięciu w planie finansowym środków, które już ma, mogła wykupić z zasobów geodezji i kartografii te informacje oraz nieodpłatnie przekazać je na szkoleniach rolnikom, po to przede wszystkim, żeby ułatwić im dostęp do danych i wypełnienie wniosków w czasie tych szkoleń. Wobec tego ministerstwo popiera to działanie, ponieważ ono bardzo nam ułatwi udzielanie pomocy rolnikom w przygotowaniu wniosków o dopłaty.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Z tego, co pamiętam, druga kwestia dotyczyła doposażenia w komputery tych jednostek, które... a przede wszystkim wyposażenia szkół wiejskich, które podpisały umowy, a które komputerów nie mają.

Proszę bardzo, senator Borkowski.

Senator Krzysztof Borkowski:

Chciałbym poprzeć właśnie to, co powiedział pan przewodniczący - ubiegł mnie pan w powiedzeniu tego.

Panie Przewodniczący, otóż z tych informacji, które ja posiadam, wynika - i myślę, że pani minister to potwierdzi - że wpłynęło ponad trzy tysiące wniosków, a na sprawy z tym związane jest zapisanych tylko 200 milionów zł. Gdyby więc tę sumę tak podzielić, to wyjdą bardzo mizerne kwoty, a jest to przecież bardzo ważna kwestia. Prosimy więc panią minister i agencję, żeby przyspieszyć te działania, bo to jest już ostatni dzwonek. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Senator Anulewicz, członek rady agencji.

Senator Andrzej Anulewicz:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Przed agencją zostały postawione bardzo odpowiedzialne zadania. Niepokoimy się wszelkimi napływającymi do nas informacjami, które dotyczą zagrożenia. Ja powiem króciutko, Panie Przewodniczący: jeśli stawia się zadania, należy dać też środki na ich realizację.

Dziękuję, Pani Minister, za tak przychylną opinię. Ja również jestem za tym, żeby te dodatkowe środki skierować do agencji. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Przedstawiciel ministra finansów, pani dyrektor Teresa Mackiewicz.

Wszystkie materiały są przed panią, proszę bardzo. Co pani na to? Jaka formuła musiałaby tu obowiązywać? My oczywiście chcemy ten wniosek poprzeć, ale chciałbym zapytać, czy w związku z tym, że chodzi o sprawy zapisane w budżecie ARiMR na 2003 r., konieczna jest opinia sejmowej komisji finansów?

Główny Specjalista w Departamencie Polityki Regionalnej i Rolnictwa w Ministerstwie Finansów Teresa Mackiewicz:

Ja wiem, że nasz minister już poparł ten wniosek...

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Tak, czyli...)

I że te dwie propozycje zostały uznane...

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Ale jaka jest tu decyzyjność?)

Pozytywna.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Ja rozumiem... To znaczy ja pytam o procedurę, jaka w takich kwestiach obowiązuje. Czy musi być jeszcze opinia sejmowej komisji finansów w tej sprawie, Pani Dyrektor?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Rozumiem. Dziękuję bardzo.

Pani Minister Krzyżanowska, czy pani nie zna stanu zaawansowania rozpatrywania tejże propozycji?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Sprawy budżetowo-finansowe prowadzi u nas minister Kowalczyk. Ja, ze względu na to, że zajmuję się sprawami szkoleń i przygotowaniem do IACS, znam sprawę tylko od tej strony i wiem, że te środki, które agencja ma - bo tu nie chodzi o nowe środki - można by przesunąć w ramach własnego planu z jednej działalności do drugiej. Jeśli więc chodzi o mnie, to ja cały czas prowadziłam sprawę przygotowania szkoleń i tego, żeby na szkoleniach rolnicy dostali te informacje i żebyśmy to sfinansowali.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Wczoraj rozmawialiśmy telefonicznie z ministrem Kowalczykiem, który prosił o wsparcie tych działań po to, żeby przyspieszyć odpowiednią procedurę.

W związku z tym, że, jak widzę, Szanowni Państwo, mamy jednakowe zdanie w tej kwestii, mam propozycję, abyśmy w trybie pilnym jeszcze dzisiaj skierowali do ministra Raczki odpowiedni dezyderat wspierający ten wniosek ARiMR do ministra finansów.

Kto jest za tak sprecyzowanym wnioskiem, proszę o podniesienie ręki. (8)

Dziękuję.

Stwierdzam, że wniosek został przyjęty.

Prosiłbym panią sekretarz, aby jeszcze dzisiaj przygotować odpowiednie pismo i skonsultować je z senatorem Anulewiczem, członkiem rady agencji. W związku z tym, że ja wylatuję na szczyt w Orlando na Florydzie, podpisałby to w imieniu komisji wiceprzewodniczący, senator Izdebski. Prosiłbym tylko, żeby przygotować to pismo dzisiaj, dlatego że minister Kowalczyk bardzo o to prosił. Dziękuję serdecznie.

Proszę państwa, omówimy teraz tryb procedowania w sprawie budżetu.

Proszę, Pani Sekretarz.

Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska:

23 grudnia, we wtorek, nastąpi przedłożenie ustawy budżetowej Senatowi. Komisje senackie muszą rozpatrzyć właściwe części ustawy budżetowej do dnia 5 stycznia, do dnia 9 stycznia Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych musi przygotować sprawozdanie, a do 12 stycznia Senat musi podjąć uchwałę w sprawie ustawy budżetowej.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

13 listopada o godzinie 17.00 w ministerstwie rolnictwa w sali Wzorcownia będziemy mieć przedstawiony projekt budżetu, który nie został jeszcze przez Sejm przyjęty, ale będzie to, że tak powiem, pierwsze czytanie, konsultacja z wszystkimi organizacjami. Przedstawilibyśmy tam też wnioski z wyjazdowego posiedzenia na Podlasiu - przyjęto nas tam bardzo godnie i merytorycznie, więc chcielibyśmy je tam przyjąć.

Po tym, gdy Sejm przyjmie budżet, kiedy będziemy jako komisja mieli czas na to, aby podejść do tego finalnie?

(Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska: Między 24 grudnia a 5 stycznia.)

Czyli właściwie wchodzi w grę czas, kiedy mamy też posiedzenie Senatu.

(Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska: Tak.)

Proszę przypomnieć, kiedy mamy posiedzenie Senatu.

(Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska: 29 i 30 grudnia)

Myślę, Szanowni Senatorowie, że wtedy znaleźlibyśmy na to czas na przykład wieczorem albo rano, tak jak dzisiaj. Może omówilibyśmy tę sprawę w dwóch częściach, dlatego że będzie ona o wiele poważniejsza. Chodzi o to, aby szanować czas, dlatego że na te nasze działania mamy wolny tylko jeden tydzień stycznia, jeśli więc robilibyśmy posiedzenie komisji, to nie moglibyśmy planować niczego innego. Informuję o tym, bo myślę, że omówienie tej sprawy w czasie obrad Senatu czy raczej w pół dnia bezpośrednio po obradach byłoby najbardziej zasadne.

Czy są uwagi do trybu procedowania ustawy budżetowej? Nie ma. Dziękuję.

Mamy jeszcze jedną sprawę wewnętrzną, organizacyjną.

Naszym gościom, pani minister i panu pełnomocnikowi, panu Jasiorowskiemu, przedstawicielstwu finansów, zaproszonym gościom, serdecznie dziękuję.

Pani Sekretarz, mamy wnioski z wyjazdowego posiedzenia zespołu "Wodnik" i naszej komisji, posiedzenia poświęconego rybołówstwu. Czy wszyscy członkowie mają te materiały?

(Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska: Tak, wszyscy członkowie je otrzymali.)

Szanowni Państwo, te wnioski doprecyzowano i zostały one zaakceptowane przez kierownictwo zespołu "Wodnik".

Czy są uwagi do tych wniosków?

Pani Sekretarz, proszę w czasie, gdy senatorowie je przeglądają, omówić, co proponujemy, jeśli chodzi o konferencję. Czy może pani powiedzieć kilka słów na ten temat?

Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska:

1 marca odbyłaby się wspólna konferencja międzynarodowa na temat: "Perspektywy rybactwa śródlądowego w jednoczącej się Europie". Współorganizatorem byłby Parlamentarny Zespół Ochrony i Wykorzystania Zasobów Wodnych "Wodnik". Zaproszeni byliby wszyscy przewodniczący komisji rolnictwa bądź rybołówstwa z krajów kandydujących, z Parlamentu Europejskiego, a także pan Fischler.

W pierwszej części - konferencja zaczynałaby się o godzinie  11.00 - byłyby trzy wystąpienia: przewodniczącego Komisji Rybołówstwa Parlamentu Europejskiego, ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz profesora Zdanowskiego, dyrektora Instytutu Rybactwa Śródlądowego.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Ten instytut byłby współorganizatorem ze strony naukowej. Mieliśmy już w tym instytucie wyjazdowe posiedzenie z zespołem "Wodnik", więc mamy doświadczenie ze współpracy.)

Pan dyrektor zobowiązał się, że jeżeli byliby goście zagraniczni chętni do odbycia wizyty studialnej, to w drugiej części konferencji naukowej zorganizowana zostałaby taka wizyta w gospodarstwie rybackim gdzieś niedaleko Warszawy.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Jaki jest cel tej konferencji? Przede wszystkim, proszę państwa, rybołówstwo morskie w Polsce jest praktycznie zdziesiątkowane - tak było przed negocjacjami i tak jest po negocjacjach. My nie mamy tutaj czego zbierać i niczego nie poprawimy dzisiaj jakąś konferencją. Tu konieczne są bardzo trudne działania odbudowujące.

Jeśli zaś chodzi o rybołówstwo śródlądowe, to w tej chwili jesteśmy w tej kwestii potęgą na miarę Niemiec, a właściwie przekraczamy już poziom niemiecki. I oczywiście na śródlądziu łowimy więcej niż na otwartych wodach morskich.

Do tego chcę państwu powiedzieć, że obecnie zmienia się Wspólna Polityka Rybacka i dobrze by było, żeby nasz głos tam był słyszany i żeby nie było tak, jak w wypadku polityki rolnej. Bo pamiętam, że proponowaliśmy półtora roku temu zorganizowanie konferencji szefów komisji rolnictwa dziesięciu krajów wchodzących do Unii, żeby uzgodnić pewne wspólne stanowisko, ale niestety, nie było wtedy zgody na taką konferencję. I każdy kraj poszedł swoją drogą. No i dzisiaj mamy tego, między innymi tego, skutki. Do dziś nie było, proszę państwa, żadnego spotkania przedstawicieli dziesięciu krajów wchodzących do Unii, i to nie tylko na niwie parlamentarnej, ale również rządowej. I to jest podstawowy błąd. Tak między nami powiem, że Europa zaczyna stosować politykę: dziel i rządź. I to jest właśnie przykład zmiany polityki, jeśli chodzi o Kopenhagę. Mamy tego następstwo.

Proponujemy więc, aby w sprawie rybołówstwa spotkać się zawczasu i skoordynować - w takim stopniu, w jakim można - działania po to, abyśmy mówili razem, jako dziesięć krajów, a nawet dwanaście, bo jest propozycja, żeby przyjąć jeszcze Bułgarię i Rumunię, które wchodzą do Unii w następnej kolejności. Wystąpimy do KBN, żeby dał nam część pieniędzy potrzebnych na to. Prezydium 20 listopada zadecyduje o tym, czy ta propozycja zostanie przyjęta.

Mam więc pytanie: czy jest z naszej strony poparcie dla tego planu? Czy jest sugestia, jak inaczej do tego podejść? Bo to jest nasza kolejna propozycja. Przypominam, że poprzednia propozycja, dotycząca samego rolnictwa, złożona półtora roku temu, nie została przyjęta przez kierownictwo Senatu ze względów, jak oficjalnie powiedziano, finansowych. Taka była wtedy decyzja.

Rozumiem, Koledzy Senatorowie, że spróbujemy do tego podejść, tak?

(Głos z sali: Tak.)

Serdecznie dziękuję.

Proszę zapisać, że senatorowie wyrazili poparcie dla tej propozycji i dla skierowania jej do Prezydium Senatu.

Co jeszcze mamy w ramach spraw różnych, Pani Sekretarz?

Starszy Sekretarz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Joanna Kowalska:

W trakcie tego posiedzenia wszyscy senatorowie dostają materiały dotyczące projektu ustawy budżetowej, łącznie z tym pismem, które pan marszałek skierował do pana przewodniczącego, i z wszystkimi częściami omówionymi przez odpowiednie agencje i instytucje.

Mam jeszcze jedną uwagę. Główny inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zwrócił się z prośbą o zgłaszanie do 24 listopada ewentualnych propozycji tematów działań kontrolnych. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Czy są uwagi co do propozycji wniosków z seminaryjnego posiedzenia naszej komisji i zespołu "Wodnik", posiedzenia dotyczącego rybactwa śródlądowego? Skoro nie, to proszę o ich przegłosowanie.

Kto jest za przyjęciem tych wniosków, proszę o podniesienie ręki. (8)

Stwierdzam, że wnioski zostały przyjęte jednogłośnie.

W związku z tym, że porządek obrad został wyczerpany, sto drugie posiedzenie...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Sprawy organizacyjne. Jeszcze senator Borkowski.

Proszę.

Senator Krzysztof Borkowski:

Panie Przewodniczący, chciałbym poruszyć dwie sprawy. Co prawda nie ma tutaj przedstawicieli rządu, ale... W tym, co wczoraj przedstawiła nam Komisja Europejska, w zasadzie najwięcej punktów dotyczyło spraw rolnictwa.

(Głos z sali: Tak.)

Moja propozycja jest więc taka, żeby w najbliższym czasie było to przedmiotem debaty albo na posiedzeniu naszej komisji, albo, być może, na posiedzeniu plenarnym, Senatu. Bo to są sprawy bardzo ważne. Jak rzeczywiście wyglądają przygotowania do członkostwa, to całkowite przygotowanie? Chodzi o to, żebyśmy mieli na ten temat rzetelną informację ze strony rządu. To jest jedna sprawa. Już jej nie będę rozwijał, żeby nie przedłużać.

Druga sprawa. Napływają do mnie pisma od wielu zakładów mięsnych w związku z decyzjami nie tak dawno podjętym przez ministra rolnictwa, który rozdzielił wielkość 14 tysięcy t mięsa pomiędzy zakłady, co spowodowało obniżenie ceny tego mięsa. Dzisiaj cena wieprzowiny, żywca, wynosi 2 zł 70 gr, za chwilę będzie to 2 zł 40 gr. Była to, z tego, co piszą zakłady, ogromnie błędna decyzja. Chciałbym więc informację na ten temat uzyskać albo tutaj, albo ze strony ministerstwa, bo pisma do niego kierowane gdzieś giną i odpowiedzi na nie wciąż nie ma. A to jest ważna sprawa, bo może za chwilę trzeba będzie interweniować na tym rynku. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Co do pierwszej kwestii, Panowie Senatorowie, to proponuję do porządku obrad posiedzenia, które odbędzie się 13 listopada, dopisać drugi punkt: informacja ministra rolnictwa i rozwoju wsi na temat propozycji zmian we Wspólnej Polityce Rolnej Unii Europejskiej. Proszę to wpisać. Tak więc pierwszy punkt będzie dotyczył budżetu, a drugi - tej informacji. To posiedzenie będzie 13 listopada w ministerstwie rolnictwa.

Jeżeli chodzi o drugą kwestię, to bardzo proszę, Pani Sekretarz, o przygotowanie w konsultacji z senatorem Borkowskim odpowiedniego pisma do ministra rolnictwa po to, aby w tej sprawie dał nam odpowiedź na piśmie. Dobrze?

Czy są jeszcze inne sprawy? Nie

Zatem zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję bardzo za przybycie i za aktywny udział.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 43)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowan
ie: Agnieszka Bernacka
Publikacja: Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów