Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (892) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (88.)

oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej (115.)

w dniu 7 sierpnia 2003 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 42)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Pieniążek)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Szanowni Państwo, z upoważnienia pani Genowefy Grabowskiej mam zaszczyt otworzyć posiedzenie połączonych komisji: Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na podstawie list obecności stwierdzam, że mamy kworum, możemy więc procedować.

Porządek posiedzenia przewiduje rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej.

Proszę państwa, każdy z nas ma, jak rozumiem, zestawienie wniosków do ustawy. Mamy siedem poprawek oraz wniosek Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o przyjęcie ustawy bez poprawek. Poprawki druga, czwarta, piąta i szósta to poprawki Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Po konsultacji z panią przewodniczącą mam propozycję, aby nie głosować nad wnioskiem Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, bo skoro ministerstwo zaakceptowało poprawki zgłoszone przez Komisję Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, to my wycofujemy ten nasz wniosek. Pani legislator powie nam, w jaki sposób to uczynić. Myślę, że po prostu nie poprzemy go w głosowaniu.

Przegłosujemy teraz te poprawki, które nie budzą zastrzeżeń, a więc drugą, czwartą, piątą i szóstą.

Czy w tej sprawie są jakieś uwagi i opinie, inne wnioski?

Jeżeli nie ma, proszę o podniesienie ręki te osoby, które są za przyjęciem wymienionych przeze mnie poprawek. (11)

Dziękuję bardzo.

Wymienione poprawki zostały przyjęte.

Mam teraz pytanie do pani mecenas. Wydaje mi się, że jeżeli jesteśmy za przyjęciem wniosków, które poprawiają ustawę, to automatycznie jesteśmy przeciwko wnioskowi o przyjęcie ustawy bez poprawek. Czy pani sobie życzy, żeby to przegłosować?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

(Głosy z sali: Proszę włączyć mikrofon.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Tak, tak, za chwilę do tego przejdziemy. Ale rozumiem, że w ten sposób wykluczyliśmy głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Hanna Kaśnikowska:

Tak naprawdę powinno to zostać przegłosowane najpierw, ale możemy przyjąć domniemanie, że...

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dobrze.

Proszę państwa, w związku z tym, że szanujemy werdykty Kancelarii Senatu, szczególnie Biura Legislacyjnego, przeprowadzimy głosowanie nad wnioskiem oznaczonym rzymską jedynką, o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za wnioskiem? (0)

Kto jest przeciw? (13)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że jednogłośnie oddaliliśmy wniosek Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

W tej chwili przystępujemy do głosowania nad poprawkami pierwszą, trzecią i siódmą. Są to poprawki senatora Kulaka, nad którymi należy głosować łącznie. Jest wśród nas ich autor.

Prosimy, Zbyszku, masz głos.

Senator Zbigniew Kulak:

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, wracam do sprawy, która była już tematem naszej debaty w Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Po posiedzeniu komisji drążyłem jednak dalej ten temat i w dalszym ciągu mam wątpliwości. Nie upieram się, że tak jest na 100%, ale ciągle mam, proszę państwa, wątpliwość, czy zapisywanie definicji terytorium Unii Europejskiej, a więc czegoś tak szalenie ogólnego, szalenie istotnego i ważnego, akurat w ustawie o weterynaryjnej kontroli granicznej jest konieczne. Jak powiedziałem już w wystąpieniu na sali piętro niżej, jest to wręcz hak na wszystkich studentów zajmujących się Unią Europejską, bo można ich takim pytaniem zadręczać na najróżniejszych egzaminach, mówiąc na przykład: proszę mi podać miejsce w polskim prawie, w którym jest zdefiniowany obszar Unii Europejskiej. Właściwa odpowiedź brzmi: w ustawie o weterynaryjnej kontroli granicznej. Wydaje mi się, że nie jest to właściwe miejsce do definiowania tak podstawowej rzeczy.

Sięgnąłem do opracowania pana profesora Barcza, który przez wiele lat, wielokrotnie, był ekspertem Senatu i który na ten temat wypowiedział się w książce "Prawo Unii Europejskiej. Zagadnienia systemowe". W tym jego opracowaniu jest parę pozycji sprzecznych z zestawieniem zawartym w załączniku do ustawy. W związku z tym dopóki nie wyjaśnimy, czy na przykład obrót gospodarczy między wyspą Man a Polską czy też między Gibraltarem a Polską mieści się w tym zestawieniu, czy nie mieści i jak to rozwiązać, proponowałbym, żeby jednak zrezygnować z tego załącznika i przyjąć, że terytorialny zakres Unii Europejskiej jest określony zasadami prawa międzynarodowego. Po prostu. Rozszerzmy to pojęcie, zamiast definiować je akurat w tej ustawie. Taki składam wniosek.

Nie ma co prawda w tej chwili przedstawiciela rządu, więc nie wiem, co zrobimy, ale decyzję musimy już podjąć.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Pani przewodnicząca Genowefa Grabowska ma głos.

Senator Genowefa Grabowska:

Dziękuję.

Panie Przewodniczący, jeżeli już byśmy mieli definiować terytorium Unii Europejskiej, to nie na zasadach prawa międzynarodowego, tylko prawa europejskiego, bo tam znalazłoby się to odniesienie. Z całą pewnością terytorialny zasięg oddziaływania Unii Europejskiej jest taki, na jaki rozciąga się władza państw członkowskich, to jest oczywiste. Nie chciałabym jednak wchodzić w tego typu definicje, bo taka definicja nie jest nam potrzebna, chyba że ustawa sama na swoje potrzeby taką definicję kreuje. I tak jest właśnie w przypadku tej ustawy, gdzie w art. 1 jest odwołanie do terytorialnego zasięgu jej stosowania, który został określony jako terytorium Unii Europejskiej. I to terytorium Unii Europejskiej jest zdefiniowane w załączniku do ustawy, gdzie są wyliczone państwa wraz z pewnymi elementami terytorialnymi, które zostały do tego włączone. Pamiętacie państwo te dyskusje, mieliśmy co do tego wątpliwości, ale minister nas przekonywał, że rządowi zależy na tym, żeby ten załącznik, w takiej formie znalazł się w ustawie, żeby ta definicja tutaj była.

Owszem, ja podzielam pogląd pana senatora Kulaka i gdyby to ode mnie zależało, to powiedziałabym, że nie ma wątpliwości dotyczących tego, co to jest terytorium Unii, bo wiadomo, gdzie to prawo działa. Ale jeżeli jest to przeniesienie dyrektywy, o czym mówił wtedy minister, i jeżeli jest taka potrzeba, to ja bym się, Panie Senatorze, nie upierała i nie robiła z tego jakiegoś problemu, z którym będziemy się zmagać. Chciał tego resort, niech resort teraz te sprawy załatwia. Tyle ode mnie.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Chcielibyśmy w tej sprawie wysłuchać również głosu Biura Legislacyjnego.

Proszę bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Hanna Kaśnikowska:

Biuro Legislacyjne popiera całkowicie argumentację przedstawioną przez panią senator.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, kontaktowaliśmy się właśnie telefonicznie z ministrem Pilarczykiem, który przekazał nam informację, że w tej kwestii wypowiedział się już podczas debaty i nie zmienia stanowiska rządu. Prosił mnie zatem o przekazanie państwu, że swoje stanowisko przedstawił już raz na posiedzeniu komisji, drugi raz w czasie debaty w Senacie i tego stanowiska nie zmienia. Dlatego też myślę, że nie ma potrzeby, abyśmy dalej się nad tym zastanawiali.

Czy w innych kwestiach jeszcze ktoś chciałby zabrać głos?

Jeżeli nie, to pozwólcie, Szanowni Państwo, że będziemy konkludowali i przejdziemy do głosowania.

Kto jest za tym, aby poprzeć poprawkę pierwszą, trzecią i siódmą, nad którymi głosujemy łącznie? Ręka do góry. (0)

Kto jest przeciw? (11)

Kto się wstrzymał? (2)

Stwierdzam, że poprawki zostały odrzucone większością głosów.

Zgodnie z nowym Regulaminem Senatu, nie musimy głosować nad całością, wyznaczamy tylko naszego sprawozdawcę.

Senator Zbigniew Kulak:

Przepraszam bardzo, mimo że jesteśmy już tak daleko, to ja jednak wycofałbym te poprawki. Szanujmy po prostu nasz czas.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie. Teraz, zgodnie ze zmienionym regulaminem, można je do samego końca wycofywać.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Tak, zgodnie z nowym regulaminem można do końca wycofać poprawki.)

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Hanna Kaśnikowska:

Tyle że, Panie Senatorze, w zestawieniu wniosków one i tak będą, tylko będzie obok napisane "poprawka wycofana".

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Tak więc senator Kulak wycofuje swoje poprawki. Zapisujemy to w protokole.

(Senator Genowefa Grabowska: Tylko że już jest po głosowaniu...)

(Rozmowy na sali)

Szanowni Państwo, w związku z tym, że senator Lorenz, sprawozdawca połączonych komisji, ze względów rodzinnych nie będzie jutro obecny na głosowaniu, proponujemy z panią przewodniczącą, aby sprawozdawcą został senator Józef Dziemdziela.

Czy pan senator się zgadza? Tak.

Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.

Rozumiem więc, że podjęliśmy decyzję przez aklamację i że sprawozdawcą połączonych komisji będzie senator Józef Dziemdziela.

Serdecznie dziękuję za przygotowanie posiedzenia komisji i za państwa aktywne w nim uczestnictwo.

Wspólne posiedzenie komisji uważam za zamknięte. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 53)