Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (859) z 85. posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 29 lipca 2003 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej.

2. Sprawy organizacyjne.

(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 05)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Pieniążek)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Szanowni Państwo, mam zaszczyt w imieniu senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi otworzyć jej posiedzenie.

Stwierdzam, że mamy kworum, a więc możemy procedować.

W związku z tym, że nikt z państwa senatorów nie wniósł zastrzeżeń do protokołów posiedzeń komisji siedemdziesiątego dziewiątego, osiemdziesiątego i osiemdziesiątego pierwszego, uważam, że zostały przyjęte. Informuję, że protokoły posiedzeń osiemdziesiątego drugiego i osiemdziesiątego trzeciego są przygotowane i udostępnione senatorom w sekretariacie komisji. Jeśli nikt z państwa nie zgłosi zastrzeżeń, to na następnym posiedzeniu będziemy starać się je zatwierdzić.

Szanowni Państwo, witam na naszym posiedzeniu reprezentanta rządu, pana Jerzego Józefa Pilarczyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam panią Iwonę Zawinowską, głównego inspektora. Witam również przedstawicieli Ministerstwa Finansów, panią Katarzynę Kot i pana Hieronima Sęka. Witam prezesa Krajowej Izby Lekarzy Weterynarii, pana Bartosza Winieckiego. Witam Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Kółek Rolniczych, pana prezesa Rukata. Witam Inspekcję Sanitarną, głównego specjalistę, pana Mikołaja Franczewskiego. Witam również panią Wandę Mikulską, z ministerstwa spraw wewnętrznych, a także naszą obsługę, panią mecenas z Kancelarii Senatu.

Szanowni Państwo, mamy dzisiaj dwie sprawy: rozpatrzenie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej i sprawy organizacyjne.

Czy ktoś z senatorów chciałby wnieść uwagi, propozycje do takiego porządku? Dziękuję, nie widzę chętnych. Uważam, że program został przyjęty.

Zgodnie z regulaminem pracy Senatu prosiłbym ministra Pilarczyka o wprowadzenie do tej ustawy.

Proszę, Panie Ministrze.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Przedstawiona ustawa o weterynaryjnej kontroli granicznej jest pierwszą z kilku ustaw, które będą kierowane do parlamentu i które w pełni mają dostosować prawo weterynaryjne do rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej.

Do tej pory w naszej ustawie o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej ta problematyka była określona w rozdziale trzecim. Na potrzeby funkcjonowania handlu naszego kraju jako kraju nieczłonkowskiego ona wystarczała, ale na potrzeby naszego kraju jako członkowskiego musimy w pełni dostosować przepisy związane z weterynaryjną kontrolą graniczną.

Pragnę poinformować, że obecnie w Unii Europejskiej te kwestie regulują przede wszystkim dyrektywa Rady nr 91496 i dyrektywa Rady nr 97/78. To była podstawa do przygotowania tego projektu ustawy.

Ta ustawa, tak jak powiedziałem, wchodzi w życie z dniem uzyskania członkostwa, niemniej jednak niektóre przepisy, procedury tutaj określone będą wdrażane na przejściach granicznych zewnętrznych, na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej, już od listopada tego roku. Chcemy, ażeby w oparciu o procedury tutaj zawarte nasze służby graniczne przygotowywały się do sprawnego funkcjonowania po 1 maja 2004 r.

Ustawa ta przede wszystkim reguluje kwestie związane z przywozem zwierząt z państw lub ich części, które znajdują się na listach ogłaszanych przez Komisję Europejską. Przewóz przesyłek produktów będzie dopuszczony z państw lub ich części oraz zakładów uprawnionych do ich wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej, które znajdują się na listach ogłoszonych przez Komisję Europejską. Ta lista jest załącznikiem do tej ustawy i będzie ona, tak jak wskazuje na to praktyka, ciągle aktualizowana.

Kontroli weterynaryjnej poddawana będzie każda przesyłka produktów lub zwierząt z państwa trzeciego, wprowadzana na terytorium Rzeczypospolitej jako członka Unii Europejskiej. Po przeprowadzeniu weterynaryjnej kontroli granicznej urzędowy lekarz weterynarii będzie poświadczał jej wyniki w weterynaryjnym świadectwie przekroczenia granicy.

W ustawie zostały sformułowane ogólne warunki przewozu. Przewóz produktów zwierzęcych będzie dopuszczony z państwa trzeciego, z którego nie jest zakazane wprowadzenie produktów na terytorium Unii Europejskiej, i zostało wydane na przewóz pozwolenie urzędowego lekarza weterynarii, właściwego ze względu na ich pierwsze miejsce wprowadzenia przesyłki, a osoba odpowiedzialna za przesyłkę, zobowiązała się do jej odebrania w razie jej odrzucenia lub wyraziła zgodę na jej zniszczenie.

Graniczny lekarz weterynarii może nakazać kwarantannę zwierząt lub izolację zwierząt, którą przeprowadza się w zależności od stwierdzonego ryzyka w granicznym posterunku kontroli lub w jego pobliżu, w gospodarstwie miejsca przeznaczenia przesyłki, w stacji kwarantanny znajdującej się w pobliżu gospodarstwa miejsca przeznaczenia przesyłki zwierząt.

Jeżeli taka sytuacja zaistnieje, w przypadku konieczności poddawania zwierząt kwarantannie, ze względu na przepisy obowiązujące na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej albo przepisy państwa miejsca przeznaczenia, to przeprowadza się tę kwarantannę w zatwierdzonej stacji kwarantanny, znajdującej się w państwie pochodzenia przesyłki zwierząt, albo w zatwierdzonej stacji kwarantanny, znajdującej się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W przypadku stwierdzenia niedopełnienia przepisów weterynaryjnej kontroli granicznej w innym państwie członkowskim główny lekarz weterynarii, wraz z właściwymi władzami zainteresowanego państwa członkowskiego, będzie miał możliwość przeglądu granicznych posterunków kontroli, składów celnych, magazynów, znajdujących się w wolnym obszarze celnym innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Urzędowy lekarz weterynarii w granicznym posterunku kontroli przejścia granicznego będzie informowany z wyprzedzeniem co najmniej jednego dnia roboczego, w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji, o przesyłce zwierząt lub przesyłce produktu. On z kolei będzie powiadamiał o opuszczeniu przez przesyłkę tego posterunku właściwą władzę państwa członkowskiego Unii Europejskiej, przez które jest dokonywany przewóz, oraz graniczny posterunek kontroli wyjścia przesyłki za pośrednictwem systemu informacji ANIMO.

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Można powiedzieć, że to ogólnie treść czy główne założenia tej ustawy. Unia Europejska kładzie bardzo duży nacisk na sprawność funkcjonowania weterynaryjnych posterunków kontroli z uwagi na to, że one będą przesądzać o bezpieczeństwie zarówno zwierząt, jak i konsumentów. Stąd też ten projekt ustawy wprowadzany jest już w formie ostatecznej, w pełni zgodnej z wymogami Unii Europejskiej po to, żeby odpowiednio wcześnie przygotować weterynaryjne punkty kontroli granicznej.

Projekt ten jest całkowicie zgodny z przepisami Unii Europejskiej. Prace nad nim były konsultowane na etapie prac rządowych, jak również na etapie prac parlamentarnych. Treść zapisów konsultowano również z ekspertami Komisji Europejskiej. W Sejmie podkomisją, jak i pracami w Komisji Europejskiej, kierowała pani poseł Zofia Grzebisz-Nowicka, która jest tutaj obecna. Tak więc wspólnie z panią doktor Zawinowską - widzę też przedstawicieli Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej - jesteśmy do państwa dyspozycji. Jeżeli trzeba będzie wyjaśnić jakieś kwestie, to jesteśmy gotowi to uczynić.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Panie Ministrze.

Witamy w naszym gronie panią poseł sprawozdawcę Zofię Grzebisz-Nowicką z Komisji Europejskiej i komisji rolnictwa, obserwatora w Unii Europejskiej. Witamy przedstawiciela UKIE, który przyszedł do nas, jak również innych zaproszonych gości, którzy zechcieli przyjść do nas z Ministerstwa Finansów, pana Jerzego Szałkowskiego również.

Szanowni Państwo, w związku z tym, że mamy tutaj panią senator sprawozdawcę, chciałbym prosić ją, żeby wyjaśniła stanowisko Sejmu w tej kwestii.

Poseł Zofia Grzebisz-Nowicka:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Wysoka Komisjo!

Serdecznie dziękuję za zaproszenie mnie na dzisiejsze posiedzenie komisji jako posła sprawozdawcy Komisji Europejskiej Sejmu. Chciałabym poinformować państwa, że przewodniczyłam także komisji nadzwyczajnej, powołanej przez Komisję Europejską do szczegółowego przepracowania rządowego projektu ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej.

Prowadziliśmy w trakcie prac legislacyjnych szeroką konsultację z ekspertami, z instytutami naukowymi, a także z ekspertami Unii Europejskiej w Brukseli. Chodziło nam bowiem o to, żeby te kwestie, które były sporne, tak zapisać w projekcie ustawy, która została uchwalona przez Sejm kilka dni temu, aby nie budziły żadnych kontrowersji, a jednocześnie dostosowywały przepisy prawa polskiego do wymogów prawa Unii Europejskiej, ale nade wszystko zapewniały bezpieczeństwo zdrowia ludzi i zwierząt przy przywozie spoza Unii Europejskiej oraz przewozie przez terytorium krajów członkowskich Wspólnoty zwierząt i produktów zwierzęcych.

Z satysfakcją mogę odnotować to, że udało nam się właśnie tak te regulacje zapisać, doredagowaliśmy kilka nowych ustępów, wprowadziliśmy kilkanaście poprawek do poszczególnych artykułów. Ja nie będę wszystkich omawiała, żeby nie zabierać czasu. Powiem tylko, że jedną z najbardziej kontrowersyjnych kwestii była sprawa urzędowego lekarza weterynarii.

W tym celu dopisaliśmy, że na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwą władzą są właściwy minister do spraw rolnictwa i główny lekarz weterynarii. Pierwotnie tego nie było w projekcie rządowym. Doredagowaliśmy ust. 3 w art. 1 w ten sposób, że na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej urzędowymi lekarzami weterynarii są powiatowy lekarz weterynarii i graniczny lekarz weterynarii, w przypadku urzędowego lekarza weterynarii w granicznym posterunku kontroli. To uzgodniliśmy także, co pan minister Pilarczyk może potwierdzić, z ekspertami Unii Europejskiej. Wyrażono na to zgodę. Te zapisy porządkują ustawę, jeśli chodzi o jej stosowanie w praktyce na terytorium Polski.

Z uwagi na to, że ta ustawa, tak jak mówił pan minister, zastępuje rozdział trzeci ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej, musieliśmy właśnie te regulacje tak zapisać i dostosować do wymogów prawa unijnego oraz do tego głównego celu, o którym mówiłam, czyli zapewnienia bezpieczeństwa zdrowia ludzi i zwierząt. Tak że ustawa została trochę rozbudowana, ale z pożytkiem dla sprawy.

Wnoszę w imieniu Sejmu, już nie tylko Komisji Europejskiej, aby Wysoka Komisja zaakceptowała przedłożoną ustawę. Jest to ustawa bardzo pilna i konieczna. Byliśmy za nią wielokrotnie krytykowani, my jako Polska. Proces uzgadniania między poszczególnymi resortami, a także między Polską a Komisją Europejską, trwał bardzo długo. Tak że zróbmy wszystko co możliwe, żeby teraz ona jak najszybciej mogła być podpisana przez pana prezydenta i wejść w życie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo, Pani Poseł.

W związku z tym, że mamy wśród nas przedstawicieli poszczególnych ministerstw, chciałbym zapytać, czy UKIE wnosi jakieś uwagi i zastrzeżenia do tejże ustawy. Pani Justyna Kamińska.

(Referendarz w Departamencie Prawa w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Justyna Kamińska: Dzień dobry. Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowna Komisjo, nie wnoszę uwag w imieniu Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Czy Ministerstwo Finansów ma jakieś uwagi? Proszę bardzo.

(Starszy Specjalista w Departamencie Polityki Rolnej i Rolnictwa w Ministerstwie Finansów Jerzy Szałkowski: Ministerstwo Finansów nie zgłasza żadnych uwag.)

Ministerstwo spraw wewnętrznych, proszę bardzo.

(Specjalista w Departamencie Zdrowia w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Wanda Mikulska: Nie mamy uwag.)

Dziękuję.

Krajowa Izba Lekarzy Weterynarii, pan Bartosz Winiecki.

(Prezes Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej Bartosz Winiecki: Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, nie wnosimy uwag.)

Dziękuję serdecznie.

Pani Iwony nie pytam, bo to było przygotowywane w konsultacji z ministerstwem. Czy nasz koordynator, sprawozdawca w imieniu Senatu, doktor Janusz Lorenz chciałby zabrać głos w tej sprawie?

Proszę bardzo.

Senator Janusz Lorenz:

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Pani Poseł! Wszyscy Państwo, którzy tutaj jesteście zgromadzeni!

W mojej ocenie... Chcę zgodzić się ze słowami czy opinią wygłoszoną przez panią poseł. Jako sprawozdawca i ten, który analizował tę ustawę, uważam, że ona jest dobra i ujmuje wszystkie potrzebne elementy, aby zapewnić naszemu krajowi dobre i zdrowe produkty.

Ja bym proponował, żeby po wniesieniu tych wszystkich poprawek, o których była mowa, ustawę tę przyjąć bez kolejnych poprawek i rzeczywiście nadać jej dalej tryb pilny. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Mamy również przedstawiciela kółek rolniczych. Czy pan Wacław Rukat chciałby zabrać głos?

(Prezes Zarządu Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Kółek Rolniczych Wacław Rukat: Nie.)

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo, chciałbym zapytać, czy ktoś z senatorów chce jeszcze zabrać głos? Nikt.

Zatem stawiam wniosek formalny o przegłosowanie tego, co zaproponował pan senator doktor Janusz Lorenz, aby ustawę przyjąć w wersji zaprezentowanej przez Sejm, czyli bez poprawek.

Kto jest za, proszę o podniesienie ręki.

Jednogłośnie za. Dziękuję.

Stwierdzam, że przyjęliśmy tekst ustawy jednogłośnie.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Jeszcze mamy...

(Brak nagrania)

(Poseł Zofia Grzebisz-Nowicka: Chciałabym także gorąco podziękować.)

Dziękuję, Pani Zosiu.

Chcielibyśmy określić, kto będzie naszym sprawozdawcą. Proponujemy oczywiście, aby sprawozdawcą był senator Janusz Lorenz. Czy jest zgoda na to?

(Głos z sali: Tak, jest.)

Dziękuję bardzo.

Chciałbym jeszcze o jedno zapytać: czy pani mecenas ma jakieś drobne poprawki legislacyjne?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Hanna Kaśnikowska:

Panie Przewodniczący!

Ja zastępuję tutaj panią Aleksandrę Sulkowską, która będzie prowadziła z państwem tę ustawę. Przekazała mi do przedstawienia państwu dwie uwagi legislacyjne i jedną natury ogólnej.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Legislacyjne proszę przedstawić nam, a ogólną panu senatorowi Lorenzowi.)

Pierwsza uwaga legislacyjna dotyczy art. 2 ust. 2. Tutaj proponuje się, ażeby to sformułowanie, które istnieje, dotyczące tego, że właściwą władzą jest właściwy minister do spraw rolnictwa, zastąpić sformułowaniem "minister właściwy do spraw rolnictwa", ponieważ dotychczasowe sformułowanie sugeruje, że jest kilku ministrów właściwych i tak naprawdę nie wiadomo, kogo wybrać. A druga uwaga...

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Chciałbym, żeby od razu ustosunkował się do tego pan minister.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk: To jest kwestia prawna. Ja w tej chwili nie wiem...)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Proszę, druga uwaga.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Hanna Kaśnikowska:

Druga uwaga dotyczy art. 15 ust. 4. To jest poprawka o charakterze doprecyzowującym. Mianowicie w ust. 3 art. 15 mówi się, że minister właściwy do spraw rolnictwa zawiesza w drodze zarządzenia zatwierdzenie granicznego posterunku kontroli, a w ust. 4, który się do tegoż przepisu odnosi, mówi się o powodach tej decyzji. Sformułowanie "powody tej decyzji" jest sformułowaniem potocznym, które w praktyce może budzić domysły, czy chodzi o decyzję administracyjną w rozumieniu prawnym, rozumieniu k.p.a., czy chodzi o zarządzenie. Tak naprawdę chyba tutaj chodzi o zarządzenie, a nie o decyzję, raczej na pewno chodzi o zarządzenie. Żeby nie było tych wątpliwości, to należałoby sformułowanie "tej decyzji" zastąpić sformułowaniem "tego zawieszenia", czyli należy podać powody tego zawieszenia, a nie tej decyzji.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Jaki więc zapis ust. 4 w art. 15 pani proponuje?)

W art. 15 w ust. 4 wyrazy "tej decyzji" proponuję zastąpić wyrazami "tego zawieszenia".

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Panie Ministrze, co pan na to?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk: Hm...)

Pani Zofio, bardziej po polsku, bo uważam...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Poseł Zofia Grzebisz-Nowicka: Panie Przewodniczący...)

Proszę, Pani Zosiu.

Poseł Zofia Grzebisz-Nowicka:

Ponieważ w ust. 4 jest zapis, że minister właściwy do spraw rolnictwa informuje Komisję Europejską oraz inne państwa członkowskie Unii Europejskiej o zawieszeniu, o którym mowa w ust. 3, a w ust. 3 jest właśnie mowa o zarządzeniu, więc to jest według mnie czytelne.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Panie Ministrze, czy pan ma takie samo zdanie? Tak.

(Poseł Zofia Grzebisz-Nowicka: Przecież zarządzenie to jest też rodzaj decyzji.)

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

No, jeżeli tak byśmy to interpretowali...

(Poseł Zofia Grzebisz-Nowicka: Tak legislatorzy Sejmu to napisali.)

Tak, ale wiem, że tutaj prawnicy mają odmienne zdanie: zarządzenie jest zarządzeniem, a decyzja jest decyzją.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Poprawkę legislacyjną możemy przegłosować. Nie ma żadnych problemów, jeżeli pan minister uzna, że jest potrzebna.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, tamte były merytoryczne, a jeszcze legislacyjną...

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk:

Z jednej strony dobrze byłoby, żeby w tej ustawie nic nie mieszać, ale zdaje się, że to jest racja - minister właściwy do spraw rolnictwa informuje komisję o zawieszeniu, o którym mowa w ust. 3 i powodach tej decyzji. On podejmuje decyzję o zawieszeniu, no, można to też tak interpretować.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

On podjął decyzję o zawieszeniu, czyli jego właściwym działaniem jest zawieszenie, a informuje Komisję Europejską o powodach tej decyzji o zawieszeniu.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Poseł Zofia Grzebisz-Nowicka: Ale ponieważ jest to odesłanie do ust. 3, to jest to czytelne.)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dobrze.

Szanowni Państwo, w związku z tym, że nie mamy stanowiska naszego koordynatora, a oprócz tego w tej kwestii są różnice zdań, to proszę, Panie Ministrze, żeby to skonsultować u pana w Departamencie Prawnym. Jeżeli będzie taka konieczność, to zgłosimy tę poprawkę po dyskusji, w czasie debaty. Tę sprawę merytoryczną też proszę skonsultować z panem sprawozdawcą.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Hanna Kaśnikowska:

Panie Przewodniczący, jeśli można...

To nie jest sprawa do skonsultowania. To jest raczej wygłoszenie takiej opinii Biura Legislacyjnego, że ta ustawa samoistnie nie może działać. Ta ustawa jest tylko częścią, fragmentem innych przepisów, o tym wyraźnie mówiła pani poseł Grzebisz-Nowicka. Biuro Legislacyjne musi powiedzieć, że taki akt prawny zanim wejdzie w życie... Musi być dokonana zmiana przepisów ustrojowych w podstawowej ustawie, jaką jest ustawa o zwalczaniu chorób zakaźnych. To biuro musi wyrazić, żeby nie...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Trzeba być tego świadomym.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Szanowni Państwo, przyjęliśmy tę ustawę bez poprawek. Ewentualne kwestie legislacyjne zostaną uzgodnione i wniesione, jeżeli będzie potrzeba, Panie Ministrze, poprzez naszego koordynatora, doktora Janusza Lorenza w czasie debaty.

Ja mam jeszcze jedno pytanie, Panie Ministrze. W związku z tym, że wszystko wskazuje na to, że będzie na obecnym posiedzeniu Sejmu uchwalona ustawa o uruchamianiu środków pochodzących z sekcji gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej... Tak?

(Głos z sali: Tak.)

Kiedy będzie to uchwalone?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk: Dzisiaj o 21.30.)

Powinno być, tak?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Józef Pilarczyk: Tak.)

Z tego wynika, Szanowni Państwo, że my, jako komisja, powinniśmy się spotkać przed posiedzeniem. W związku z tym, że posiedzenie Senatu zaczyna się o 15.00, posiedzenia klubów są o 14.00...

(Głos z sali: To musimy być rano, o 11.00.)

Czyli powinniśmy się szybciej spotkać. Godzinę wcześniej wystarczy? O której? O 16.00 mamy posiedzenie Senatu, tak?

(Głos z sali: Tak.)

(Głos z sali: A to jest wtorek czy środa?)

Wtorek. Bo o 16.00 zaraz rozpoczynamy posiedzenie Senatu. W związku z tym, że potrwa ono trzy dni, będzie możliwość nienaruszenia regulaminu. Ale my też jesteśmy powiadamiani tylko kilka dni przed posiedzeniem, więc damy czas, abyśmy mogli się z tym zapoznać. Czy jest zgoda na to, żeby się spotkać o 14.00? Czyli dwie godziny przed posiedzeniem.

W takim razie sprawy organizacyjne mamy też za sobą.

Czy zgłaszają jeszcze senatorowie sprawy różne? Nie ma. Dziękuję pani poseł, panu ministrowi, wszystkim zaproszonym gościom. Serdecznie dziękuję.

Posiedzenie uważam za zamknięte.

(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 31)