7 października 2003 r.
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych.
Komisja zapoznała się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk, doradca prezesa Agencji Rynku Rolnego Maciej Sedak, poseł sprawozdawca Piotr Krutul oraz liczni przedstawiciele wszystkich związków mleczarskich działających w Polsce. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Zgodnie z ustawą, prezes ARR musi przedstawić ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi do 30 listopada pisemną informację o ilości mleka wyprodukowanego i wprowadzonego do obrotu przez dostawców hurtowych, dostawców bezpośrednich oraz informację o łącznej ilości mleka tzw. kwoty mlecznej, której wprowadzenie postulowali dostawcy hurtowi i bezpośredni.
Również do 30 listopada producenci bezpośredni mleka (produkują przetwory, a także sprzedają mleko na rynek, na przykład sąsiadom) mają czas na złożenie wniosków o przyznanie indywidualnej kwoty mlecznej. Dostawcy hurtowi natomiast (rolnicy sprzedający mleko do podmiotów skupujących) na przykład do spółdzielni mleczarskich składają wnioski do 31 października.
Kwoty mleczne oznaczają dla producentów wyrażony w litrach indywidualny limit ilości mleka o określonej zawartości tłuszczu, który może zostać wprowadzony przez nich na rynek w wyznaczonym czasie.
Pierwszym rokiem, w którym kwoty będą obowiązywać, będzie okres od 1 kwietnia 2004 roku do 31 marca 2005 roku. Od początku tego okresu rolnik niemający przyznanej indywidualnej kwoty mlecznej nie będzie mógł sprzedawać mleka do mleczarni lub przetwórni.
Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyk poinformował, że Sejm wprowadził kilka istotnych zmian do projektu rządowego noweli ustawy o regulacji rynku mleka. Jego zdaniem, uchwalona przez Sejm ustawa wymaga poprawienia.
Najważniejsza ze zmian dotyczyła likwidacji funduszu promocji mleczarstwa. W opinii resortu rolnictwa, fundusz jest potrzebny, zwłaszcza w aspekcie przystąpienia Polski do Unii. "W tej sprawie zabrakło solidaryzmu branżowego" - powiedział J. Pilarczyk. Ponadto wiceminister zwrócił uwagę na kolizję zawartych w ustawie sejmowej terminów.
Fundusz finansowany jest przez mleczarnie, które wpłacają 0,2 grosza od każdego skupionego przez nie litra mleka. Oznacza to, że największe podmioty płacą najwięcej, co wzbudza pewne niezadowolenie.
Powodem likwidacji funduszu było przekonanie posłów, że środki zgromadzone przez fundusz w ramach Agencji Rynku Rolnego nie są wykorzystywane efektywnie.
Podczas posiedzenia poseł sprawozdawca P. Krutul wyjaśniał, że to sami rolnicy wnosili o likwidację funduszu, gdyż ministerstwo finansów nie wyraziło zgody, by funkcjonował on niezależnie od ARR.
W dyskusji przedstawiciele związków branżowych, w tym Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, który posiada niemal 80% udziału w rynku mleka, jednoznacznie opowiadali się za dalszym istnieniem funduszu.
Związkowcy podkreślali, że celem funduszu jest promowanie przetworów mlecznych. Fundusz finansuje także udział polskich związków mleczarskich w pracach ich europejskich odpowiedników, udział w targach i wystawach, a także badania naukowe.
W kolejnych głosowaniach Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowała wprowadzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych. Komisja opowiedziała się jednogłośnie m.in. za przywróceniem Funduszu Promocji Mleczarstwa.
Ponadto senatorowie zaproponowali usunięcie niespójności w ustawie. Dotyczy ona terminu składania wniosków o przyznanie kwoty mlecznej dla indywidualnych producentów do 30 listopada br., a jednocześnie w tym samym dniu prezes ARR był zobowiązany do złożenia informacji do resortu rolnictwa o rozdysponowaniu kwoty. Komisja postulowała, by termin sprawozdania przesunąć na 15 grudnia 2003 r.
Ustalono, że rekomendowane przez komisję wnioski przedstawi Izbie senator Andrzej Anulewicz.