3 grudnia 2002 r.

W gmachu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z aktualną sytuacją i perspektywami rynku drobiu i jaj w Polsce.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Jerzego Pilarczyka. W 2002 r. ma miejsce znaczący wzrost (o 12%) zużycia krajowego mięsa i przetworów drobiowych. Szybszy wzrost niż produkcja mięsa wykazuje przemysłowa produkcja przetworów drobiowych. Mimo wzrostu produkcji przeciętna kondycja finansowa przedsiębiorstw drobiarskich pogarsza się. Branża nie wygospodarowała w I półroczu br. zysku, choć znacznie zwiększyły się przychody. Prowadzi to do wzmocnienia pozycji rynkowej liderów branży przy równoczesnym osłabieniu pozycji firm małych i średnich.

W I półroczu br. spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym wykazują wstawienia do odchowu piskląt hodowlanych. Może to oznaczać zapowiedź istotnego zmniejszenia tempa wzrostu produkcji żywca i mięsa drobiowego w drugim półroczu 2003 r. W 2003 r. przeciętne ceny na rynku drobiarskim pozostaną niskie, choć okresowo może występować poprawa koniunktury.

Od połowy 2001 r. w opłacalności produkcji żywca i mięsa drobiowego zachodzą niekorzystne zmiany (kryzys nadprodukcji, obniżenie poziomu cen detalicznych).

W 2002 r. wzrost produkcji przestał wyprzedzać tempo wzrostu spożycia drobiu, co rodzi nadzieje na większą stabilizację na rynku drobiarskim. Od maja br. zwiększa się przeciętna cena skupu mięsa drobiowego.

W skupie jaj od czerwca 2001 r. utrzymuje się spadek cen. Niski poziom cen jaj poprzez niekorzystny wpływ na kształtowanie się opłacalności produkcji przyczynia się do zmniejszenia tempa wzrostu produkcji jaj, ale przyczyniają się do ożywienia popytu. Jaja stały się relatywnie tanim źródłem białka zwierzęcego.

Podczas posiedzenia o aktualnej sytuacji na rynku drobiu i jaj wypowiadali się także przedstawiciele hodowców i producentów: prezes Polskiego Związku Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu Aldona Łoś oraz Leszek Mizgier z Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. Ich wystąpienia dotyczyły m.in. ekonomicznych możliwości krajowego sektora jaj spożywczych oraz dostosowania systemów utrzymania kur nieśnych w klatkach do wymogów unijnych określających normy ochronne dla kur nieśnych.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatorowie rozpatrzyli także ustawę budżetową na rok 2003 w części 32 - Rolnictwo, części 33 - Rozwój Wsi, części 35 - Rynki Rolne, części 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zał. nr 6 - Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS, zał. nr 6 - Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS, zał. nr 6 - Plan funduszu Administracyjnego KRUS oraz zał. nr 6 - Plan finansowy Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja przyjęła opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniu się z ustawą budżetową na 2003 r.,
zgodnie ze swoimi kompetencjami, proponuje wprowadzenie następujących poprawek:

Poprawka 1

  1. w poz. 8 na końcu dodaje się wyrazy "oraz na sfinansowanie szkoleń zawodowych i pomocy technicznej, tj. zadań ujętych w poz. 6 i 7 programu SAPARD",
  2. w poz. 83 na końcu dodaje się wyrazy "dopłaty do oprocentowania kredytów, na współfinansowanie zadań określonych w programie SAPARD oraz na wdrażanie systemu JACS";

Poprawka 2

"Art. 39a. 1. Izbom rolniczym przysługuje dotacja celowa na wykonywanie ich zadań ustawowych.

2. Środki finansowe na realizację zadań, o których mowa w ust. 1, ujęte są w rezerwie celowej budżetu państwa.

3. Minister właściwy do spraw finansów w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa przekazuje izbom rolniczym dotacje, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 marca 2003 r.".

Poprawka 3

  1. w rozdziale 01020 - Postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej, w poz. 12, w kolumnie 6 i 7 kwotę 103 676 tys. zł zwiększa się o 100 tys. zł,
  2. w rozdziale 01029 - Dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze, w poz. 15, w kolumnie 6 i 7 kwotę 150 480 tys. zł zwiększa się o 119 tys. zł;

Poprawka 4