19 lipca 2002 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego.
Najważniejsze rozwiązania przyjęte w omawianej nowelizacji przedstawili wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Kazimierz Gutowski oraz wiceprezes Agencji Rynku Rolnego Waldemar Sochaczewski. Pozytywną opinię na temat kształtu legislacyjnego ustawy przekazało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana ustawa została wniesiona do Sejmu przez rząd jako projekt pilny. Jej celem jest rozwiązanie problemu nagromadzonych zapasów żywnościowych i jednocześnie zrealizowanie określonych zadań w sferze pomocy społecznej. Przeznaczenie części zapasów Agencji Rynku Rolnego na te cele w długim okresie czasu może być, zdaniem rządu, korzystne dla budżetu państwa, ponieważ zmniejsza koszty przechowywania zapasów oraz konieczność dotowania dużego zakresu eksportu nadwyżek towarów żywnościowych.
Zaproponowane zmiany zmierzają do uprawnienia agencji jako państwowej jednostki organizacyjnej do przekazywania na określone cele, za częściową odpłatnością lub bezpłatnie, nadwyżki produktów rolnych i ich przetworów a także produktów i półproduktów żywnościowych, gromadzonych przez agencję w ramach prowadzenia interwencyjnej polityki rolnej.
Proces dystrybucji produktów rolnych i żywnościowych ma następować na podstawie przyjętego przez Radę Ministrów programu, który uszczegółowi m. in. ilość oraz rodzaj produktów, a ponadto wskaże formę przekazania.
Podczas dyskusji nad nowelizacją ustawy o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego senator Sławomir Izdebski zaproponował wprowadzenie zmian. Zgłoszony wniosek nie uzyskał jednak akceptacji komisji w głosowaniu. Senatorowie poparli wniosek o przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek.
Odnosząc się do propozycji senatora S. Izdebskiego, przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senator Jerzy Pieniążek postanowił zwrócić się do Ministerstwa Finansów i biura legislacyjnego o przedstawienie opinii, czy ich wprowadzenie nie naruszyłoby materii ustawy nowel
izującej.
Podczas posiedzenia przewodniczący komisji senator J. Pieniążek poinformował, że 3 października br. komisje rolnictwa Sejmu i Senatu spotkają się z Komisją Rolną i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego. Wizyta deputowanych europejskich jest elementem przygotowań do kolejnej, przewidzianej jesienią br., dyskusji na temat stanu negocjacji akcesyjnych, a także kształtu przyszłej wspólnej polityku rolnej. Natomiast 12 września br. w Polsce będzie przebywać komisarz UE ds. rolnictwa Franz Fischler, z k
tórym spotkają się komisje rolnictwa Sejmu i Senatu.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatorowie przyjęli wnioski z posiedzenia, które odbyło się 2 lipca br.:
"Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi 2 lipca br. były następujące zagadnienia:
- Ochrona polskiego obszaru celnego przed nadmiernym importem płodów rolnych z zagranicy.
- Informacja o planowanej interwencji na rynku zbóż w 2002 r.
Ad. pkt 1
Komisja dokonując analizy przedstawionego materiału przygotowanego przez Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencję Rynku Rolnego, a także uwzględniając przebieg dyskusji, formułuje następujące wnioski:
- Nadrzędnym kierunkiem zmian w zakresie ochrony polskiego obszaru celnego przed nadmiernym przywozem towarów rolno-spożywczych z zagranicy jest potrzeba całościowej zmiany systemu wsparcia finansowego dla polskiego rolnictwa w kierunku bezpośrednich dopłat dla producentów. Częścią tego systemu może być zmniejszenie obciążeń
podatkowych dla polskich producentów artykułów rolnych przetworzonych, choćby alkoholi czy wyrobów tytoniowych.
Zmiany te, dostosowując prawo w tym zakresie do rozwiązań występujących w Unii Europejskiej, pozwoliłyby:
- zbliżyć warunki działalności polskich rolników i przetwórstwa rolno-spożywczego do podmiotów unijnych,
- zmniejszyć poziom cen rodzimych produktów sektora rolno-spożywczego,
- zwiększyć poziom spożycia wewnętrznego tych artykułów,
- zahamować ekonomiczny import ich z zagranicy, a nawet zwiększyć eksport polskich produktów rolno-spożywczych,
- ustabilizować sytuację na poszczególnych polskich rynkach płodów rolnych oraz skalę finansowego wsparcia rolnictwa z budżetu państwa.
- Uważamy, że podstawową trudnością w zakresie kontroli przywozu płodów rolnych i prowadzenia działań skierowanych na ograniczenie jego przemytu jest brak w większości kolejowych i morskich przejść granicznych właściwego oprzyrządowania. Dlatego postulujemy do ministra infrastruktury o pilne uzupełnienie potrzeb w tym zakresie w celu
umożliwienia pełnej kontroli celnej, w tym ich komputeryzację.
Ograniczenie przemytu płodów rolnych może być realizowane m.in. poprzez nawiązanie ściślejszej współpracy organów celnych z granicznymi służbami fitosanitarnymi, urzędami kontroli skarbowej, policją i innymi instytucjami w zakresie dokonywania kontroli sprowadzanych płodów rolnych zarówno na granicy kraju, jak i wewnątrz polskiego obszaru celnego.
Komisja postanowiła zorganizować na granicy kraju posiedzenie wyjazdowe, połączone z wizytami studialnymi na wybranych przejściach granicznych, których celem byłoby zapoznanie się funkcjonowaniem służb celnych i fitosanitarnych.
Ad. pkt 2
Komisja, dokonując analizy przedstawionego materiału przygotowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencję Rynku Rolnego, a także uwzględniając przebieg dyskusji formułuje następujące wnioski:
- Stwierdzamy, że dotychczasowe działania na rynku zbóż prowadzone przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencję Rynku Rolnego nie mogą zadowolić polskich rolników, pomimo poważnego zwiększenia środków interwencyjnych na tym rynku.
- W obliczu kumulowania się w Polsce negatywnych zjawisk na większości rynków płodów rolnych, będących efektem prowadzenia w ostatnich latach błędnej polityki rolnej państwa, widzimy pilną potrzebę generalnej zmiany systemu pomocy ze środków publicznych dla polskiego rolnictwa.
- Postulujemy podjęcie pilnych działań, zmierzających do rozpoczęcia budowy systemu dopłat bezpośrednich z części dotychczasowych środków przeznaczonych na rolnictwo z budżetu państwa, wzorowanych na standardach Unii Europejskiej. Jednocześnie uznajemy pilną potrzebę interwencji na poszczególnych zagrożonych rynkach płodów rolnych. Jesteśmy zdania, że należy wprowadzić modyfikację do systemu skupu zbóż z tegoro
cznych zbiorów dostosowując go do istniejących warunków. Będziemy wspierać w tym zakresie niezbędne rządowe zmiany legislacyjne dotyczące rynku wewnętrznego, jak i też eksportu.
- Uznajemy za słuszne, związane z ustabilizowaniem sytuacji na rynku zbóż, przesuniecie otwarcia kontyngentu importowego do Polski na pszenicę z Unii Europejskiej" .
Podczas swojego posiedzenia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła także wnioski z posiedzenia, które odbyło się 16 lipca br.:
"Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi 16 lipca br. był stan i perspektywy przemysłu spirytusowego. Komisja, dokonując analizy przedstawionego materiału, przygotowanego przez Ministerstwo Skarbu Państwa, oraz uwzględniając przebieg dyskusji, w której udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Finansów oraz reprezentanci zakładów przemysłu spirytusowego i gorzelni formułuje następujące wnioski:
- Wspieramy działania Ministerstwa Skarbu Państwa w zakresie ochrony polskiego przemysłu spirytusowego, wciąż potencjalnego poważnego źródła wpływu środków finansowych do budżetu państwa, zagospodarowania rodzimych płodów rolnych oraz miejsca zatrudnienia szerokiej rzeszy pracowników.
- Rozwój sektora spirytusowego widzimy przede wszystkim poprzez zrównanie warunków konkurencji dla polskich gorzelni i producentów wyrobów alkoholowych z odpowiednimi podmiotami krajów Unii Europejskiej i doń pretendujących. Popieramy w ramach dostosowania naszego prawa do standardów unijnych inicjatywę zmniejszenia akcyzy na wyroby alkoholowe.
- Problem prywatyzacji państwowych zakładów przemysłu spirytusowego traktujemy nie jako cel działania Ministerstwa Skarbu Państwa, a wyłącznie wymuszoną potrzebami rynku konieczność utrzymania funkcjonowania danego przedsiębiorstwa i jego poziomu zatrudnienia oraz wpływów do budżetu państwa. Dlatego jesteśmy zdania, iż postęp w tych procesach winien być czyniony w uzgodnieniu z reprezentacją tegoż sektora, poszczególnych załóg, a umowy prywatyzacyjne winny gwarantować zarówno prawa pracown
icze, jak i zabezpieczać dobro Skarbu Państwa.
- Sytuacja przedsiębiorstw przemysłu spirytusowego może poprawić się m.in. na skutek produkcji biopaliw. Apelujemy o pilną finalizację przygotowań do realizacji produkcji biopaliw w Polsce, która może być szansą dla polskiego rolnictwa i przetwórstwa spirytusowego. Postulujemy też, aby wprowadzić mechanizmy ekonomiczne kreujące szersze wykorzystanie krajowego spirytusu w polskiej gospodarce.
- Popieramy ideę rozwoju składów i sklepów fabrycznych produktów wyrobów alkoholowych jako jeden z elementów poprawienia rentowności branży.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanawia podjąć drugą część debaty nad problemem perspektyw polskiego przemysłu spirytusowego w kontekście wykorzystania rodzimych płodów rolnych w III kwartale br. na swym posiedzeniu wyjazdowym na Podlasiu, z szerszą reprezentacją sektora, połączonym z wizytami na polskich przejściach granicznych".