29 stycznia 2002 r.

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywali wstępnie, z udziałem przedstawicieli zainteresowanych resortów, projekt ustawy budżetowej na 2002 r. w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych na 2002 r., planów finansowych Funduszu Emerytalno-Rentowego (KRUS), Funduszu Prewencji i Rehabilitacji (KRUS), Funduszu Administracyjnego (KRUS) oraz Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych.

Podczas posiedzenia komisja przyjęła także opinię dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz zmianie niektórych ustaw. W opinii stwierdzono, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowała wprowadzenie następującej poprawki: "w art. 33 pkt 18 otrzymuje brzmienie: 18) w art. 73 w ust. 1 skreśla się pkt 4".

Na zakończenie posiedzenia komisja przyjęła stanowisko dotyczące problemów dyskutowanych podczas posiedzenia wyjazdowego w dniach 21-22 stycznia w województwie łódzkim:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na wyjazdowym posiedzeniu, które odbyło się w dniach 21-22 stycznia 2002 r. na terenie województwa łódzkiego, po zapoznaniu się z materiałami przygotowanymi przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Gospodarki, Agencję Rynku Rolnego, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz starostów pabianickiego, pajęczańskiego, wieluńskiego i wieruszowskiego, a także uwzględniając przebieg dyskusji podczas wizyt w przedsiębiorstwach przetwórstwa rolno-spożywczego, sformułowała następujące stanowisko:

1. Należy poprzeć postulaty zgłoszone podczas obrad II Forum Gospodarczego Polska - Rosja, które odbyło się w dniach 16-17 stycznia 2002 r. w Warszawie i Poznaniu. Uczestnicy forum uznali, iż trzeba dokonać znacznej przebudowy stosunków gospodarczych między Polską i Rosją. Dotychczasowa współpraca sprowadzała się do prostej wymiany towarowej, która w obecnej sytuacji jest niezadowalająca. Zdaniem uczestników, aby współpraca gospodarcza obydwu krajów rozwijała się, niezbędne jest stworzenie warunków prawnych, wzajemna ochrona inwestycji oraz podjęcie działań ułatwiających dostęp do rynków.

2. Należy przyspieszyć wprowadzenie szeregu zmian prawnych zaproponowanych w pakiecie "Przede wszystkim przedsiębiorczość", który dotyczy sektora małych i średnich przedsiębiorstw działających w gospodarce. Celem proponowanych zmian jest ułatwienie przedsiębiorcom podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej poprzez eliminowanie istniejących barier. Podjęte działania powinny doprowadzić do wypracowania rozwiązań legislacyjnych kreujących politykę gospodarczą i umożliwiających wspieranie małej i średniej przedsiębiorczości.

3. Oceniając realizację "Rządowego programu budowy i rozwoju rynków hurtowych" uznano, iż wobec niewypracowania jednolitej koncepcji ich budowy oraz braku prawidłowego nadzoru nad funkcjonowaniem poszczególnych rynków, a szczególnie braku zabezpieczenia środków finansowych, przebiega ona mało efektywnie.

Łódzki Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy jako jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce jest szczególnie ważny dla rolników oraz przedsiębiorstw rolno-spożywczych i handlowych regionu. Położenie rynku w sąsiedztwie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na terenie aglomeracji łódzkiej oraz perspektywa odbudowy stosunków gospodarczych ze Wschodem sprawiają, że rynek ten ma dziś szczególnie dużą szansę rozwoju. W związku z tym uznano, iż należy stworzyć możliwość reaktywowania Łódzkiego Rolno-Spożywczego Rynku Hurtowego w Ksawerowie m.in. poprzez nawiązanie ścisłej współpracy z Łódzkim Centrum Handlowym "ZJAZDOWA" SA oraz podobnymi podmiotami na terenie krajów WNP, a także umożliwienie dzierżawienia majątku państwowego odrębnym podmiotom reprezentowanym przez np. grupy producentów rolnych, spółdzielczość wiejską, branżowe związki rolnicze, organizacje przedsiębiorców, izby rolnicze czy lokalne samorządy.

4. Dzisiaj rolnicy, podobnie jak wszyscy inni producenci, stają wobec coraz trudniejszej sytuacji rynkowej wynikającej z narastającej konkurencji. Zjawisko to będzie się nasilało. Dlatego jedynym sposobem na sukces, rozwój i umacnianie pozycji rynkowej jest łączenie się rolników w grupy producenckie. Wspólne działanie jest zjawiskiem pozytywnym dla całego rynku, zwiększa jego stabilność i przewidywalność. Dlatego należy dokonać zmian w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, która powinna ułatwiać łączenie się rolników oraz wspomagać organizacyjnie i logistycznie ich rozwój.

5. O możliwościach rozwoju przetwórstwa i jego konkurencyjności decydują ogólne warunki prowadzenia działalności gospodarczej, ale także ceny surowców, po których kupuje się te surowce od rolników i przedsiębiorców, sposoby dystrybucji artykułów rolno-spożywczych oraz sposoby spłaty należności. Dlatego postulujemy, aby wzorując się na uregulowaniach obowiązujących w Unii Europejskiej, przystąpić do prac nad ustawą o supermarketach, która stworzy prawne możliwości ochrony rodzimych producentów
i umożliwi konkurowanie z podmiotami zagranicznymi.

6. Z uwagi na m.in. liczbę osób związanych z rolnictwem w Polsce, sytuację ekonomiczną polskiej wsi oraz konieczność spełnienia wysokich standardów jakościowych rolnictwo jest jedną z najtrudniej integrowalnych dziedzin naszej gospodarki. Dobrze rozwijające się przetwórstwo będzie największą szansą rozwoju polskiego rolnictwa. W wypadku inwestycji dostosowujących przemysł spożywczy do wymogów Unii Europejskiej potrzebne są impulsy i dodatkowe zasilanie finansowe. Jedyną drogą do osiągnięcia tego celu jest odpowiednie przygotowanie zawodowe producentów. Dlatego należy przyspieszyć uzyskanie środków z SAPARD-u umożliwiających przygotowanie polskich rolników i przedsiębiorców rolno-spożywczych do sprostania w przyszłości konkurencji na rynkach europejskich i światowych.

7. Koszty i wydatki ponoszone przez małe i średnie firmy w związku z wprowadzeniem ich towarów na rynki zagraniczne są bardzo duże. Ze względu na znaczne ryzyko niepowodzenia tych działań często stanowią one barierę nie do pokonania. W związku z tym należy pilnie rozwiązać problemy dotyczące systemu ubezpieczeń eksportowych, zwłaszcza jeśli chodzi o ograniczanie ryzyka w handlu oraz obsługę polskich banków poza granicami kraju.

8. Ze względów społecznych, ekonomicznych oraz rolniczych należy wykorzystywać surowce rolnicze do produkcji paliw. W związku z tym postulujemy, aby szybko zostały zakończone prace nad ustawą o biopaliwach oraz podjęta nowelizacja ustawy - Prawo energetyczne w kierunku promocji tzw. energii odnawialnej.

9. Wizyty w zakładach przetwórstwa rolno-spożywczego pokazały, iż potencjał polskiej gospodarki żywnościowej jest ogromny, ale nie wszystkie możliwości jego rozwoju są wykorzystane. Widzimy potrzebę zwiększonego zaangażowania się agencji rządowych i samorządów lokalnych w odbudowę systemu kontraktacji, skupu i zbytu płodów rolnych. Istnieje również potrzeba rozwoju działań istniejących instytucji w promowanie polskiej przedsiębiorczości poza granicami kraju, a w przyszłości stworzenie w oparciu
o doświadczenia krajów Unii Europejskiej wyspecjalizowanych jednostek.

10. Ze względu na bliską integrację Polski z Unią Europejską, a więc objęcie polskiego rolnictwa Wspólną Polityką Rolną, preferencyjne kredyty rolnicze, zwłaszcza wspierane środkami budżetowymi, stanowią jeden z najważniejszych instrumentów polityki państwa wobec rolnictwa. Należy oczekiwać, że w przyszłości działania w tym zakresie będą zgodne z państwową polityką rolną wspierania rolnictwa przede wszystkim poprzez krajowe instytucje finansowe".