2 lutego 2005 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Senatorowie wysłuchali informacji wiceprezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Mariana Leszczyńskiego. Zapisy nowelizacji rekomendował także pełnomocnik rządu do spraw osób niepełnosprawnych Leszek Zieliński. Zapoznano się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Przyjęta przez Sejm ustawa stanowiła projekt poselski i dotyczyła finansowania tworzenia i działalności warsztatów terapii zajęciowej oraz zakładów aktywności zawodowej. Zmiana ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, przyjęta 20 grudnia 2002 r., przewiduje od 1 stycznia br. jedynie częściowe finansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych działalności warsztatów terapii zajęciowej, pozostawiając samorządom terytorialnym współfinansowanie w określonym procentowo zakresie i zróżnicowanym rozłożeniem na lata dalsze. Należy podkreślić, że dla tworzenia tych warsztatów ustawa z 20 grudnia 2002 r. przewiduje od 2003 r. zmniejszone finansowanie przez środki PFRON (jednocześnie zakładając współfinansowanie przez samorząd terytorialny), ustalając procentowy udział tego zmniejszenia na kolejne lata. Nowelizacja przyjęta 21 stycznia br. powraca do finansowania w całości ze środków PFRON warsztatów terapii zajęciowej - przewiduje takie finansowanie działalności warsztatów jako zasadę jeszcze przez 2005 i 2006 r., a także zmniejsza dofinansowanie PFRON od 2007 r., wprowadzając także mniejszy procent współfinansowania samorządu terytorialnego w stosunku do przyjętego w ustawie z 20 grudnia 2002 r. W zakresie tworzenia warsztatów nowelizacja zachowuje, przyjęty w ustawie z 20 grudnia 2002 r. na 2005 r., 70-procentowy maksymalny pułap finansowania przez PFRON, pozostawiając jednak taką wysokość na lata następne.
Dla zakładów aktywności zawodowej nowelizacja wprowadza także na 2005 i 2006 r. dofinansowanie w całości ze środków PFRON (ustawa z 20 grudnia 2002 r. od 2005 r. przewidywała dofinansowanie PFRON na poziomie 85%, ze zmniejszeniem na kolejne lat, do pozostawienia na stałym poziomie 65% kosztów od roku 2007). Obecnie współfinansowanie tworzenia i działania zakładów aktywności zawodowej od 2007 r. zostaje zróżnicowane, także w kolejnych latach, przy czym finansowanie przez PFRON zmniejsza się, a od 2009 r. ustawa wprowadza utrzymanie dofinansowania przez PFRON na stałym poziomie procentowym.
W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Za przyjęciem nowelizacji było 8 senatorów, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.