6 grudnia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła skierowaną przez marszałka Senatu 30 listopada br. ustawę budżetową na rok 2005 w zakresie dotyczącym działania komisji i zgodnie z art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu przekazała Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinię w tej sprawie.

Do przedstawienia opinii komisji na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych został upoważniony senator Mirosław Lubiński.

W przyjętej przez Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia opinii napisano:

Komisja rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2005 (druk nr 851) w następującym zakresie:

1) cz. 46 - Zdrowie,

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

b) zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4,

c) dotacje podmiotowe z zał. nr 10,

d) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12

2) cz. nr 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 26, 27, 28 i 62

3) cz. nr 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 851 - Ochrona zdrowia,

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

b) dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z zał. nr 9,

c) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12

4) środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane z zał. nr 7, w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw zdrowia

5) cz. 44 - Zabezpieczenie społeczne,

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

b) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12

6) cz. 31 - Praca,

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

b) zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4,

c) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12

7) zestawienie programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z różnych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych (plan na 2005 r.)
z zał. nr 7, w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw pracy i minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.

8) Limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2005 i kolejnych latach obowiązywania NPR 2004 - 2006 (zał. nr 17)

9) Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej (zał. nr 16)

10) cz. 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów:

a) 852 - Pomoc społeczna:

dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego zał. nr 9,

b) 853 - pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej:

- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

- dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z zał. nr 9,

- zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12

11) cz. 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 12, 13, 49, 51, 52, 56, i 60.

12) wykaz programów wieloletnich w 2005 r. z zał. nr 14:

a) "Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia człowieka w środowisku pracy" (poz. 1)

b) "Dostosowywanie warunków pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej" (poz. 13)

c) "Wspieranie inicjatyw obywatelskich" (poz. 19)

13) Plan finansowy Funduszu Pracy (zał. nr 5)

14) Plan finansowy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (zał. nr 5)

15) cz. 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych:

wydatki z zał. nr 2

16) Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (zał. nr 5)

17) Plan finansowy Funduszu Rezerwy Demograficznej (zał. nr 5)

18) cz. 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego:

wydatki z zał. nr 2

19) Plany finansowe funduszy celowych KRUS (zał. nr 5):

Plan finansowy Funduszu Administracyjnego KRUS

Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS

Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS

20) Plan finansowy Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (zał. nr 5)

21) cz. 48 - Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych:

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

b) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12

22) cz. 12 - Państwowa Inspekcja Pracy

23) cz. 14 - Rzecznik Praw Dziecka

a) wydatki z zał. nr 2,

b) limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 13

Komisja po zapoznaniu się z uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 30 listopada 2004 r. ustawą budżetową na rok 2005 oraz po dyskusji pozytywnie opiniuje rozpatrywaną ustawę i wnosi o wprowadzenie następujących poprawek:

1)

a) w art. 24 zmniejsza się ogólną rezerwę budżetową o 175 tys. zł,

b) w załączniku nr 2:

- w części 14 Rzecznik Praw Dziecka w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 350 tys. zł,

- w części 81 Rezerwa ogólna w rozdziale 75817 - Ogólna rezerwa budżetowa Rady Ministrów, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 175 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 10 - Wydatki na integrację europejską, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 175 tys. zł;

2) w załączniku nr 2 i 6 w części 46 Zdrowie:

a) w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zmniejsza się wydatki majątkowe przeznaczone w 2005 r. na inwestycję wieloletnią Akademii Medycznej w Poznaniu - Instytut Stomatologii Akademii Medycznej w Poznaniu, o 900 tys. zł,

b) w rozdziale 85111 - Szpitale ogólne, zwiększa się wydatki majątkowe przeznaczone w 2005 r. na inwestycję wieloletnią Ministerstwa Zdrowia - Specjalistyczne Centrum Medyczne w Polanicy Zdroju, o 900 tys. zł;

3)

a) w załączniku nr 2:

- w części 46 Zdrowie w rozdziale 85151 - Świadczenia zdrowotne, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 15 000 tys. zł,

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 63 - Środki na realizację Rządowego Programu Wieloletniego "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich", zmniejsza się dotacje i subwencje o 15 000 tys. zł,

b) w załączniku nr 14 w części 83 Rezerwy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe, zmniejsza się nakłady z budżetu państwa do poniesienia w 2005 r. na "Rządowy Program - Fundusz Inicjatyw Obywatelskich" o 15 000 tys. zł;

4)

a) w załączniku nr 2:

- w części 72 Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego dodaje się poz. 3a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

   

75306

Fundusz Prewencji i Rehabilitacji

3a

5000

5000

           

- w części 83 Rezerwy celowe w poz. 7 - Środki na wspieranie działań rozwojowych i restrukturyzacyjnych oraz działań na rzecz wzrostu konkurencyjności, w tym kredyt na restrukturyzację węgla kamiennego, zmniejsza się dotacje i subwencje o 5000 tys. zł,

b) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji w części II Przychody w kol. 5 zwiększa się dotacje z budżetu państwa o 5000 tys. zł oraz w części III Wydatki w kol. 5 zwiększa się o tę kwotę wydatki bieżące;

5) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

a) w poz. 12 - Zasiłki z pomocy społecznej, zwiększa się dotacje i subwencje o 150 000 tys. zł,

b) w poz. 46 - Rezerwa na wypłatę dodatków pieniężnych dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenia lub zasiłki przedemerytalne, zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 190 000 tys. zł,

c) dodaje się poz. 78 w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Wspieranie lokalnych systemów opieki nad dzieckiem

i rodziną oraz dofinansowanie bieżącej działalności placówek opiekuńczo - wychowawczych

78

40 000

40 000

           

UZASADNIENIE

ad 1. Projekt budżetu Rzecznika Praw Dziecka przekazany 12 sierpnia 2004 r. Ministrowi Finansów opiewał na kwotę 4.818 tys. zł (w tym: wydatki bieżące - 4573 tys. zł, wydatki majątkowe - 245 tys. zł).

Sejm w dniu 26 listopada br. zmniejszył tę kwotę o 700 tys. zł. Zwiększony znacznie plan zadań Rzecznika Praw Dziecka na 2005 r. uwzględnia nie tylko zadania ustawowe, ale również uruchomienie Centrum Promocji Praw Dziecka.

W 2005 r. wzrasta aktywność międzynarodowa Rzecznika Praw Dziecka; wiąże się to z wyborem polskiego Rzecznika Praw Dziecka na stanowisko przewodniczącego Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Dziecka (ENOC). Zadaniem Przewodniczącego ENOC w 2005 r. będzie organizacja i inauguracja Stałego Sekretariatu Sieci. We wrześniu 2005 r. w Warszawie odbędzie się zjazd Europejskich Rzeczników Praw Dziecka.

ad 2. W ramach środków przeznaczonych w 2005 r. na inwestycję wieloletnią Ministerstwa Zdrowia - Specjalistyczne Centrum Medyczne w Polanicy Zdroju, zaplanowanych na rok 2005 w kwocie 1102 tys. zł, nie będzie możliwe sfinansowanie zadania do pełnej wartości kosztorysowej, co utrudni oddanie tej inwestycji do użytku w 2005 r. Rok 2005 jest terminem zakończenia tej inwestycji trwającej od 21 lat.

Rzeczywista wartość kosztorysowa opracowana w oparciu o zatwierdzony program medyczny wynosi ponad 288 mln. zł w cenach z 2004 r. W ustawie budżetowej ujęto wartość kosztorysową zadania w wysokości 217 mln. zł bez uwzględnienia rzeczywistej wartości kosztorysowej.

Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia nie zwraca się o uzupełnienie brakujących 70 mln zł zdając sobie sprawę z braku możliwości budżetu państwa. Komisja wnioskuje o 900 tys. zł, tak, aby zwiększyć szansę nie tyle ukończenia tej inwestycji, co niezaprzepaszczenia dotychczasowych prac wartych setki milionów zł.

ad 3. Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia wnioskuje o uzupełnienie budżetu Ministerstwa Zdrowia na rok 2005 o kwotę 15 mln zł z przeznaczeniem na procedury transplantacji narządów i szpiku. Liczba wykonywanych zabiegów jest daleko niższa od potrzeb i część chorych umiera nie doczekując zabiegu. Od 1 stycznia 2005 r. leczenie immunosupresyjne, niezbędne po przeszczepieniu narządu unaczynionego lub szpiku, dotychczas finansowane z budżetu państwa, będzie finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. W planie finansowym NFZ są zarezerwowane środki na leczenie immunosupresyjne wystarczające na kontynuację leczenia po przeszczepach. Dzięki poprawce zwiększy się liczba przeprowadzonych zabiegów.

ad 4. W budżecie KRUS na 2005 r. nie przyznano dotacji budżetowej dla Funduszu Prewencji i Rehabilitacji. Brak dotacji budżetowej spowoduje, że Fundusz Prewencji i Rehabilitacji będzie finansowany wyłącznie ze składek ubezpieczonych rolników.

Planowane dochody nie pozwalają na pełną realizację zadań wynikających z ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników i spowoduje zmniejszenie liczby rehabilitowanych rolników; ograniczenie środków przeznaczonych na turnusy rehabilitacyjne dla dzieci rolników oraz na zakup sprzętu i doposażenie w sprzęt rehabilitacyjny gabinetów usprawnienia leczniczego miejskich i gminnych ośrodków zdrowia o 35% w stosunku do 2004 r.

W związku z powyższym brak dotacji budżetowej państwa spowodowałby zagrożenie dla realizacji ustawowych zadań Kasy, dla których został utworzony Fundusz Prewencji i Rehabilitacji.

Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia prosi o uwzględnienie poprawki zwiększającej budżet Funduszu Prewencji i Rehabilitacji o 5000 tys. zł.

ad 5. Środki na zasiłki z pomocy społecznej w obecnej wysokości około 202 mln zł nie wystarczają nawet na obligatoryjne świadczenia. Konieczne jest ich zwiększenie. Komisja proponuje przesunięcie 150 mln zł z "Rezerwy na wypłatę dodatków pieniężnych dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenia lub zasiłki przedemerytalne", której nie było w przedłożeniu rządowym, a utworzonej przez posłów.

Emeryci i renciści korzystają z powszechnego systemu pomocy społecznej i w naszym przekonaniu nie ma potrzeby tworzenia takiej rezerwy i to w tak dużej wysokości.

Z tego samego źródła proponujemy przesunięcie 40 mln zł na wspieranie lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz dofinansowanie bieżącej działalności placówek opiekuńczo-wychowawczych, co stało się zadaniem własnym gminy i powiatu nie popartym dotacją z budżetu państwa.>>.