Posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o włączeniu Akademii Medycznej im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Sejmową ustawę rekomendował senatorom wiceminister edukacji narodowej i sportu Tadeusz Szulc. Poparcie dla niej przedstawił także rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Jan Kopcewicz. Uwagi szczegółowe do rozpatrywanej ustawy sejmowej zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym, inicjatywa w tej sprawie zrodziła się 2 lata temu w środowisku naukowym obu uczelni i jesienią ub.r. uzyskała poparcie ich senatów. Jest ona analogiczna z ustawą o włączeniu Akademii Medycznej im. Mikołaja Kopernika w Krakowie do Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Na mocy rozpatrywanej ustawy przestaje istnieć w dotychczasowej formie organizacyjno-prawnej Akademia Medyczna im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy (akademia). Z dniem wejścia w życie ustawy jednostki organizacyjne akademii staną się jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (UMK) i w związku z tym rozszerzy się zakres działalności UMK. Prowadzić on będzie działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, działalność leczniczą, a także uczestniczyć będzie w sprawowaniu opieki zdrowotnej. Nadzór nad UMK w zakresie tej działalności obejmie minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego.

UMK w zakresie wyżej wskazanych sfer działalności finansowany będzie na podobnych zasadach jak Uniwersytet Jagielloński, w którego skład wchodzi Collegium Medicum.

Z dniem wejścia w życie ustawy UMK przejmie wszystkie prawa i zobowiązania włączanej Akademii, a ponadto dotychczasowi pracownicy akademii staną się pracownikami UMK, studenci Akademii staną się studentami UMK, rektor akademii stanie się prorektorem UMK, natomiast dyrektor administracyjny akademii - zastępcą dyrektora administracyjnego UMK. Od dnia włączenia akademii w struktury UMK jej dotychczasowi prorektorzy przestaną pełnić swoje funkcje, senat UMK zostanie powiększony o dotychczasowy skład senatu akademii, a dziekani i rady wydziałów poszczególnych wydziałów akademii staną się odpowiednio dziekanami i radami wydziałów UMK.

W dyskusji wskazywano przede wszystkim na szanse rozwoju i korzyści, jakie odnieść może bydgoska akademia medyczna po połączeniu z toruńskim uniwersytetem.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o włączeniu Akademii Medycznej im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionej przez dyrektora Departamentu Mieszkalnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Zdzisława Żydaka. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

Konieczność zmiany ustawy o dodatkach mieszkaniowych wynikała przede wszystkim z zaskarżenia do Trybunału Konstytucyjnego rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy przez rzecznika praw obywatelskich. Zdaniem rzecznika, Rada Ministrów wyłączając spośród wydatków stanowiących podstawę obliczania dodatku mieszkaniowego ubezpieczenie, podatek od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów, przekroczyła ustawowe upoważnienie, tym samym rozporządzenie nie zostało wydane w celu wykonania ustawy, "lecz w celu jej niedopuszczalnej modyfikacji". Rozpatrywana ustawa zmierza do naprawienia rozporządzenia poprzez ustawowe wyłączenie wymienionych wydatków z wydatków stanowiących podstawę obliczania dodatku mieszkaniowego, wyłączając z tych wydatków także opłaty za gaz i energię elektryczną dostarczane na cele bytowe.

Ponadto w ustawie znowelizowano przepis stanowiący o zwiększaniu powierzchni normatywnej dla osób niepełnosprawnych. Zgodnie z nową regulacją o wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju będą orzekały powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Ustawa wprowadza także obligatoryjną odmowę przyznania dodatku mieszkaniowego w wypadku stwierdzenia rażącej dysproporcji pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy oraz w razie stwierdzenia, iż faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących jest mniejsza niż wykazana w deklaracji.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnej z sugestią biura legislacyjnego. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Mirosław Lubiński.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Wysłuchano informacji przedstawionej przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki i Pracy Piotra Kulpę. Zapoznano się także z opiniami przedstawicieli OPZZ i Forum Związków Zawodowych. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa wprowadza zmiany zarówno w ustawie o Komisji Trójstronnej, jak i w 9 innych ustawach. Do istotnych kwestii regulowanych opiniowaną ustawą, dotyczących trybu pracy Komisji Trójstronnej oraz wojewódzkich komisji dialogu społecznego, należy zaliczyć:

Poprawka wprowadzona do kodeksu pracy zmierza do zastąpienia jednego z dotychczasowych kryteriów reprezentatywności ponadzakładowej organizacji związkowej (organizacja zrzeszająca 500 tys. pracowników) kryterium odnoszącym się do reprezentatywności w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego.

Zmiany dokonane w ustawie o związkach zawodowych umożliwiają skrócenie terminu, jaki przysługuje reprezentatywnym organizacjom związkowym na wyrażenie opinii o założeniach lub projekcie aktu prawnego, oraz wprowadzają prawo opiniowania projektów aktów prawnych i dokumentów konsultacyjnych Unii Europejskiej. Prawo opiniowania dokumentów unijnych przyznano również reprezentatywnym organizacjom pracodawców.

Istotne uprawnienia dla organizacji pracodawców przewidują dwie zmiany: art. 162 dodany w ustawie o organizacji pracodawców oraz zmieniony art. 11 ust. 1 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Pierwszy z wymienionych przepisów przyznaje reprezentatywnym organizacjom pracodawców prawo występowania z wnioskami o wydanie lub zmianę aktu prawnego, analogicznie do uprawnienia, które w obecnym stanie prawnym przysługuje reprezentatywnym organizacjom związkowym. Zmiana w ustawie o rozwiązywaniu sporów zbiorowych przewiduje, że ustalenie listy mediatorów, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw pracy, następuje w uzgodnieniu nie tylko z organizacjami związkowymi, ale również z organizacjami pracodawców.

Na uwagę zasługują również zmiany dokonane w przepisach ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zmierzające do zwiększenia uczestnictwa organizacji pozarządowych, innych niż organizacje pracodawców i organizacje związkowe, w Krajowej Radzie Konsultacyjnej do spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Radzie Nadzorczej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy o zmianie ustawy o Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zbieżnych z propozycjami senackiego biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Zdzisławę Janowską.