6 sierpnia 2004 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła poprawki zgłoszone do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 116 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Jak ustalono, ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Krystyna Sienkiewicz. Do stanowiska komisji zgłoszono 8 wniosków mniejszości; na ich sprawozdawców wybrano senatorów: Zdzisławę Janowską, Olgę Krzyżanowską i Zbigniewa Religę.
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zdecydowała m.in., że zarekomenduje Izbie, by składka na ubezpieczenie zdrowotne dla duchownych była opłacana przez samych księży. Ponadto zaproponowano przywrócenie przywilejów w opiece zdrowotnej czterem osobom w kraju: prezydentowi, premierowi, marszałkom Sejmu i Senatu, ich rodzinom oraz akredytowanemu w Polsce personelowi konsularnemu i dyplomatycznemu, z którymi Polska zawarła umowy na świadczenie usług medycznych.
Komisja przywróciła także pierwotne brzmienie zapisów z projektu rządowego, dotyczące możliwości refundowania środków antykoncepcyjnych. Według ministra zdrowia Marka Balickiego, przyjęte przez Sejm przepisy regulujące tę kwestię były niepełne: wprawdzie jeden z ustępów artykułu dotyczącego refundacji leków dawał możliwość częściowej refundacji środków antykoncepcyjnych, ale kolejny, zawierający wytyczne do rozporządzenia zawierającego listy leków refundowanych, pomijał te preparaty. Zgodnie z ustawą refundacji podlegają leki podstawowe (ratujące życie i zdrowie) oraz uzupełniające (m.in. wspomagające leczenie). Przyjęta przez Sejm definicja leków uzupełniających nie obejmowała środków antykoncepcyjnych; senatorowie dołączyli je do tej kategorii.
Ponadto przyjęto poprawkę skreślającą artykuł, na mocy którego ewentualna nadwyżka, powstała w wyniku realizacji planu finansowego oddziału wojewódzkiego NFZ, miała być pozostawiona do dyspozycji dyrektora oddziału, z przeznaczeniem na świadczenia zdrowotne.
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zmodyfikowała także zasady algorytmu podziału środków między oddziały wojewódzkie NFZ. Zgodnie z poprawką w podziale jako wskaźnik korygujący ma być brana pod uwagę nie liczba i rodzaj wykonanych świadczeń wysokospecjalistycznych, ale koszty refundacji leków ponoszonych przez oddział funduszu w aptekach poza jego obszarem działania. Pozostałe elementy wzoru podziału środków mają być takie, jak uchwalił Sejm.
Zgodnie z uchwaloną przez Sejm ustawą w algorytmie miała być brana pod uwagę liczba ubezpieczonych zarejestrowanych w wojewódzkim oddziale funduszu, ich wiek, płeć i wskaźniki epidemiologiczne. Wzór miał być korygowany przez wskaźniki korzystania z opieki medycznej przez ubezpieczonych poza swoim województwem, a także liczbę i rodzaj wykonanych świadczeń wysokospecjalistycznych.
Komisja postanowiła również, że zarekomenduje poprawkę wykluczającą organizacje świadczeniodawców z grona podmiotów, którym prezes funduszu jest zobowiązany przesłać projekt ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń, zawierający m.in. ich rodzaje, sposób wyceny i warunki ich udzielania. Zgodnie z poprawką, projekt ten będą otrzymywały jedynie Naczelna Rada Lekarska oraz Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych.
Senatorowie przyjęli poprawkę zmieniającą skład Rady NFZ. Zgodnie z propozycją zgłoszoną przez senator K. Sienkiewicz rada nadal będzie liczyć 9 członków. Dwóch ma wskazywać premier, a pozostałych siedmiu premier będzie mianować spośród osób wskazanych przez rzecznika praw obywatelskich (jeden), komisję trójstronną (dwóch), komisję wspólną rządu i samorządu (jeden), ministra zdrowia (jeden), Radę Działalności Pożytku Publicznego (jeden) oraz ministrów obrony narodowej, spraw wewnętrznych i sprawiedliwości (jeden).
Komisja zadecydowała ponadto o zmniejszeniu z 11 do 9 liczby członków rad oddziałów wojewódzkich NFZ.
Akceptacji Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia nie uzyskała natomiast poprawka zmierzająca do podwyższenia składki na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości 9% przychodu ubezpieczonego już od 1 stycznia 2005 r.
Rekomendacji komisji nie uzyskała też poprawka podwyższająca podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla pewnej grupy ubezpieczonych - w tym bezrobotnych bez prawa do zasiłku oraz niepobierających zasiłku przedemerytalnego - do 80% wysokości świadczenia pielęgnacyjnego już od momentu wejścia w życie ustawy.
Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o kosmetykach.
Senatorowie wysłuchali informacji o nowelizacji sejmowej, która była projektem rządowym i zawierała przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej, przedstawionych przez zastępcę głównego inspektora sanitarnego Seweryna Jurgielańca, a także zapoznali się z opiniami przedstawicieli UKIE, Głównej Insp
ekcji Handlowej i Stowarzyszenia Producentów Kosmetyków i Chemii Gospodarczej. Ponadto uwagi do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.Rozpatrywana ustawa harmonizowała przepisy obowiązującej ustawy z przepisami ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Ponadto w ustawie zmieniono zakres definicji producenta, wprowadzono zakaz stosowania w kosmetykach substancji uznanych za rakotwórcze, mutagenne oraz szkodliwych na rozrodczość, zakazano także wprowadzania do obrotu kosmetyków testowanych n
a zwierzętach oraz wprowadzono obowiązek zapewnienia przez producenta publicznego dostępu do informacji na temat składu kosmetyku.W głosowaniu komisja opowiedziała się za wprowadzeniem 4 poprawek do sejmowej nowelizacji ustawy o kosmetykach. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Alicja Stradomska.
Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia zapoznano się także z informacją senatora Z. Religi o społecznym projekcie ustawy o finansowaniu świadczeń opieki zdrowotnej.
Projekt przygotowany przez grupę ekspercką zakłada utworzenie 6 niezależnych funduszy zdrowotnych zamiast NFZ, podwyższenie składki na ubezpieczenie zdrowotne do 9% oraz wprowadzenie dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych.
Pod projektem społecznym do tej pory zebrano 67 tys. podpisów. W opinii senatora Z. Religi, w obecnym systemie fatalna jest centralizacja Narodowego Funduszu Zdrowia. Dlatego zaproponował on utworzenie 6 samodzielnych funduszy zdrowotnych, które na początku będą mogły działać tylko na terenie określonych regionów, a po 2 latach na terenie całego kraju, co spowoduje konkurencję między nimi.
Od 2007 roku oprócz sześciu funduszy zdrowotnych mogłyby także działać prywatne fundusze zdrowia, do których obywatele oddawaliby swoje pieniądze z obowiązkowej składki na ubezpieczenie zdrowotne i wymagać bezpłatnego leczenia. Ma to, w opinii senatora Z. Religi, doprowadzić do prawdziwej konkurencji w systemie ochrony zdrowia.
Społeczny projekt zakłada również wprowadzenie dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych, które pozwolą na uzyskanie dodatkowych pieniędzy do systemu oraz rozwój medycyny prywatnej.