Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (843) z 100. posiedzenia
Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia
w dniu 9 lipca 2003 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o rencie socjalnej.
(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 03)
(Posiedzeniu przewod
niczy zastępca przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz)Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:
Otwieram setne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, zwołane w celu rozpatrzenia wniosków zgłoszonych do ustawy o rencie socjalnej.
Komisja s
ię zebrała. Jest wymagana liczba senatorów, więc mamy kworum. Jest reprezentacja rządowa z pełnomocnikiem, sekretarzem stanu, panią minister Banach. Jest senator wnioskodawca, pani senator Teresa Liszcz.Ponieważ równolegle odbywa się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, któremu przewodniczy pani senator Teresa Liszcz, chciałabym, zanim przystąpimy do omawiania wniosków zgłoszonych do ustawy o rencie socjalnej, udzielić na moment głosu pani senator. Zgłosi ona wniosek co do swoich poprawek.
P
ani senator ma głos.Senator Teresa Liszcz:
Dziękuję bardzo i przepraszam za pośpiech.
Chcę wycofać poprawkę trzecią, która dotyczy relacji między rentą socjalną a rentą rodzinną.
Pozostałe poprawki podtrzymuję. Dotyczą one jednej i tej samej kwestii, mianowicie zmiany w stosunku do ustawy sejmowej trybu orzekania. Chodzi mi o utrzymanie dotychczasowego trybu orzekania, czyli żeby orzekał zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności, który robi to kolegialnie, a nie jednoos
obowo lekarz orzecznik ZUS. Bo lekarze orzecznicy, będący pracownikami ZUS, moim zdaniem, są zbyt restrykcyjni, oszczędzają celowo, orzekają zgodnie z możliwościami finansowymi. To może ciężkie oskarżenie, ale mogę w razie potrzeby podać na to wiele przykładów. Rzecz jest dosyć powszechnie znana. Uważam, że to się skończy bardzo źle dla osób niepełnosprawnych ubiegających się o rentę socjalną, jeżeli orzecznictwo przekaże się lekarzom orzecznikom. Niech zostanie tak, jak jest. Jednym z argumentów było to, że zespoły orzekają wolniej, ale jak się przekaże wszystkie sprawy lekarzom orzecznikom, to pewnie będzie jeszcze wolniej, a dodatkowo będzie krzywdzące. Tak uważam.Dlatego gorąco do państwa apeluję o rozważenie tej kwestii i o poparcie sprawy pozostawienia orzecznictwa przy zespołach. Dziękuję i przepraszam, muszę już iść.
Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:
Dziękuję bardzo.
I tym sposobem już weszliśmy w fazę dyskusji o poprawkach do ustawy o rencie socjalnej.
Pani senator wnioskodawca przedstawiła stanowisko, a jednocześnie
wycofała poprawkę trzecią, dotyczącą podziału renty rodzinnej. W zestawieniu wniosków mamy więc teraz wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek i wniosek o przyjęcie poprawek, które pani senator wnioskodawczyni przedstawiła, ale przymuszona przewodniczeniem Komisji Ustawodawstwa i Praworządności opuściła już naszą komisję. Pozostaje nam zatem wysłuchanie stanowiska rządu na temat zgłoszonych poprawek i stanowiska Biura Legislacyjnego. Następnie przystąpimy do głosowania.Bardzo proszę, jeżeli pani minister zdążyła zapoznać się z poprawkami, o stanowisko rządu w sprawie poprawek pierwszej, drugiej, czwartej i piątej, które z resztą należy przegłos
ować łącznie.Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Jolanta B
anach:Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, to wymienione poprawki omówię r
azem.Otóż przyjęcie poprawek pani senator Liszcz stawiałoby pod znakiem z
apytania sensowność całej operacji. Jeżeli realizatorem renty socjalnej ma być Zakład Ubezpieczeń Społecznych - chodzi mi o przyznawanie uprawnień do niej, wypłacanie tej renty oraz inne czynności związane z jej obsługą, łącznie z taką konsekwencją dla samej istoty tego świadczenia jak korzystniejsza waloryzacja renty socjalnej wtedy, kiedy jest to świadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, oraz taką konsekwencją jak ubruttowienie renty socjalnej, a więc prawem do odpisywania należnych ulg - to sens całej operacji stanąłby pod znakiem zapytania, gdyby orzecznictwo, na podstawie którego Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje decyzję o przyznaniu renty socjalnej, było gdzie indziej. Takiej konstrukcji nie ma żadne świadczenie w ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie przyznaje żadnych świadczeń na podstawie innego rodzaju orzecznictwa.Oczywiście czym innym jest tak zwane wzajemne respektowanie systemów orzeczniczych, a czym innym systemowa zasada, że orzecznictwo dla celów p
ozarentowych leży po stronie innych instytucji, zaś ZUS wypłaca świadczenie, ale nie stosuje własnego orzecznictwa. Chodzi o pewną niespójność systemową. To po pierwsze.Po drugie, może trochę historii. Otóż proszę zauważyć, że dotychczas renta socjalna była przyznawana z pomocy społecznej również osobie całkowicie ni
ezdolnej do pracy. W związku z tym mieliśmy do czynienia z nieprawidłową sytuacją, co wymagało pewnego uporządkowania. Jeżeli lekarz orzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie orzekł całkowitej niezdolności do pracy, wówczas osoba zwracała się do zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności z prośbą o orzeczenie, ponieważ w ustawie o pomocy społecznej orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy było równoznaczne z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Ten stan nieprawidłowego orzekania w przypadku jednego świadczenia był czymś niewłaściwym. My wprowadzamy w tej chwili pewien porządek, bo w ramach orzecznictwa ZUS można było orzec niezdolność do pracy, a w ramach orzecznictwa zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności można było ocenić stopień naruszonej sprawności organizmu bez orzekania, czy ten stopień wpływa na rynek pracy, czy nie. To tyle, jeśli chodzi o systemowe rozważania.Mam również wątpliwości natury prawnej, ponieważ poprawki pani senator zmieniają ustawę o rehabilitacji i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w ten sposób, iż przypisują zespołom do spraw orzekania jeszcze jeden obowiązek, mianowicie orzekania o zdolności do pracy, czego zespoły te właściwie dzisiaj nie robią. Zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności nie orzekają o zdo
lności do pracy. One orzekają dla celów pozarentowych o przesłankach wymienionych w art. 6b ustawy o rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, a więc celowości przekwalifikowania, korzystania z warsztatu terapii zajęciowej, umieszczenia w zakładzie aktywności zawodowej. Poprawki pani senator Liszcz burzą także dotychczasowy system orzekania dla celów pozarentowych, czyli system zawarty w ustawie o rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Mało tego, w praktyce oznacza to konieczność dokonania tak istotnych zmian w funkcjonowaniu zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności jak, być może, zatrudnienie lekarzy orzekających o zdolności do pracy, czyli dodatkowe koszta.A poza tym proszę zobaczyć, że poprawki stanowią, iż przy orzekaniu o całkowitej niezdolności do pracy przez zespoły do spraw orzekania stosuje się przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W moim przekonaniu ten zapis, jeśli uzyskałby poparcie państwa senatorów, jest nie do zrealizowania, ponieważ zasady, które stosuje się przy orzekaniu o całk
owitej niezdolności do pracy w ZUS, są zupełnie inne niż zasady obowiązujące przy orzekaniu niepełnosprawności w zespołach.Podam pierwszy lepszy przykład z brzegu. Lekarz orzecznik bierze na si
ebie jednoosobową odpowiedzialność za orzeczenie, zespół - wieloosobową. W tym zespole są również pracownicy socjalni, pedagodzy. Lekarz orzecznik jest instytucją ostateczną, jeśli chodzi o orzeczenie. Orzekanie zespołów jest dwuinstancyjne, ponieważ od orzeczenia zespołu pierwszej instancji, to jest powiatowego, przysługuje odwołanie do zespołu wojewódzkiego. Nadzór nad orzecznictwem w ZUS sprawuje prezes, nadzór nad orzekaniem zespołów - pełnomocnik do spraw osób niepełnosprawnych. Tak więc przepraszam państwa bardzo, ale ja nie wiem, jak możliwy do zastosowania w zespołach jest tryb właściwy dla orzekania o całkowitej niezdolności. Po prostu jest to niewykonalne. Dziękuję bardzo.Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:
Dziękuję.
Czy są pytania do pani minister Jolanty Banach?
Proszę bardzo, pan senator Pawłowski.
Senator Wojciech Pawłowski:
Pani M
inister, czy to prawda, że ZUS zastanawia się nad wprowadzeniem w najbliższym czasie orzekania dwustopniowego?Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:
Pani minister twierdząco kiwa głową.
Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Jolanta B
anach:Tak. Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej też się zastan
awia. Rzecznik praw obywatelskich interpelował w tej sprawie i u państwa posłów, i u nas w ministerstwie.Senator Wojciech Pawłowski:
Pani Przewodnicząca, jeżeli tak ma być, to sądzę, że jednak poprawki pani senator Liszcz należy odrzucić i przyjąć ustawę bez poprawek. Dziękuję bardzo.
Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:
Dziękuję bardzo.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Bardzo proszę panią mecenas Langner o uwagi Biura Legi
slacyjnego.O, przepraszam. Pani dyrektor Wolińska chciałaby jeszcze coś powiedzieć, tak?
Zastępca Dyrektora Departamentu Świadczeń Emerytalno-Rentowych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Halina Wolińska:
Potwierdzam, takie prace w Ministerstwie Gospodark
i, Pracy i Polityki Społecznej są prowadzone. ZUS opracował pewne projekty przy współpracy Ministerstwa Sprawiedliwości i one mają być zgłoszone. Rzeczywiście jest tam proponowana dwuinstancyjność. Mówi się o tym już od dłuższego czasu. Jest taki zamiar, żeby wprowadzić dwuinstancyjność w ZUS. Dziękuję.Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:
Dziękuję bardzo i przepraszam panią. Ja przez te okulary do dali po prostu nie zauważyłam.
Bardzo panią proszę.
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze
Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:Mogę tylko potwierdzić to, co powiedziała pani minister. Wątpliwości leg
islacyjne związane z tymi poprawkami łączą się z wątpliwościami systemowymi i prawnymi. Koncepcja ustawy, która jest nową ustawą, więc na etapie prac w Senacie można wiele do niej wprowadzić, zostaje jednak naruszona - i to w sposób zakłócający jasność całej koncepcji. A została ona zaproponowana na samym początku w przedłożeniu rządowym. To znaczy, zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności pojawia się jako podmiot, który jest właściwy dla zupełnie innej sfery aktywności ludzkiej. Koncepcja przyjęta w ustawie i koncepcja zaproponowana w poprawkach po prostu stwarzają daleko idącą niejednolitość i powodują wątpliwości co do stosowania ustawy, a także co do samej spójności systemu ubezpieczeń społecznych. Dziękuję bardzo.Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:
Dziękuję bardzo.
Czy do pani są pytania? Nie.
Możemy zatem przystąpić do głosowania zgodnie z zestawieniem wniosków, jak również do realizacji wniosku pana senatora Pawłowskiego, żeby przystąpić do głosowania. Będziemy głosować zgodnie z oznaczeniem wniosków z zestawienia.
Pierwszy jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek i ten wniosek poddam pod głosowanie.
Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy o rencie socjalnej bez poprawek, proszę o podniesienie ręki. (7)
Dziękuję bardzo.
7 głosów za, czyli jednogłośnie przyjęliśmy wniosek Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia o przyjęcie ustawy bez poprawek. Zatem dalej już nie głosujemy.
Nie ma już potrzeby głosowania, pozostaje tylko ustalenie senatora spr
awozdawcy. Jeżeli członkowie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia nie mieliby nic przeciwko temu, to ja bym już dokończyła sprawozdawanie tej ustawy.Czy mogę poprosić o upoważnienie? Dziękuję bardzo. Jeżeli członkowie komisji nie mają nic przeciwko temu, to bardzo dziękuję.
Bardzo dziękuję pani minister oraz państwu dyrektorom, pani dyrektor i panu dyrektorowi. Dziękuję pani mecenas, dziękuję sekretariatowi komisji, dziękuję
senatorom.Zamykam posiedzenie komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 16)