Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (727) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia (88.)

oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego (81.)

w dniu 2 kwietnia 2003 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową.

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 36)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia Krystyna Sienkiewicz)

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Otwieram posiedzenie połączonych komisji poświęcone rozpatrzeniu zestawienia wniosków do ustawy o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową.

Poprawek mamy pięć, z czego w jednym przypadku można nad nimi głosować łącznie. Zgodnie z przyjętym zwyczajem i procedurą rozpoczniemy od prezentacji poszczególnych poprawek.

Proszę panią magister z naszego Biura Legislacyjnego o krótkie omówienie tych poprawek. Proszę bardzo, poprawka pierwsza.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Poprawka pierwsza dotyczy art. 22 ust. 5 i ma na celu dostosowanie ustawy w zakresie drogi odwoławczej od decyzji organów rentowych do kodeksu postępowania cywilnego, w którym środkiem zaskarżenia takich decyzji jest odwołanie, a nie skarga, a także do samej ustawy, która w art. 22 ust. 4 w sposób niewątpliwy mówi, że chodzi na pewno o kodeks postępowania cywilnego i o taki właśnie tryb. Poprawka...

Po kolei? Czy tylko...

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Nie, od razu będziemy głosować, dziękuję bardzo.

To była poprawka poparta zarówno przez jedną, jak i drugą komisję.

Czy są jeszcze pytania, czy możemy przystąpić do głosowania?

Kto z państwa senatorów jest za poparciem poprawki pierwszej, proszę o podniesienie ręki. (9)

Nie muszę pytać, kto jest przeciw, skoro przyjęliśmy tę poprawkę jednogłośnie.

Proszę bardzo, poprawka druga.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Poprawka druga dotyczy również drogi odwoławczej od decyzji w sprawie świadczeń odszkodowawczych w związku ze służbą wojskową za wypadki lub choroby związane ze służbą wojskową. Jest tutaj podobna sytuacja, z tym że poprawka druga jest poprawką dalej idącą niż identyczna poprawka prostująca tę niezgodność terminologiczną w zakresie zamiany skargi na odwołanie. Poprawka druga pod względem merytorycznym jest dalej idąca, ponieważ jednocześnie obejmuje także inną materię, to znaczy mówi się w niej również o decyzji odmownej. W tej części poprawka jest zgodna z systemem prawnym, z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych, ponieważ w art. 22 ust. 6 mówi się o świadczeniach szczególnych.

Tak więc można przyjąć albo jedną, albo drugą poprawkę. One dotyczą w pewnym zakresie tej samej materii, przy czym poprawka druga jest dalej idąca, ponieważ stanowi ujednolicenie nie tylko z kodeksem postępowania cywilnego, ale i z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Dziękuję.

Poprawka druga była poprawką Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Czy w sprawie tej poprawki są pytania, uwagi?

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Maciej Górski: Jeśli można...)

Tylko proszę się przedstawić.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Maciej Górski:

Tutaj, tak jak...

(Głos z sali: Niech się pan przedstawi.)

Maciej Górski, od tygodnia wiceminister obrony.

Chciałbym powiedzieć, że strona rządowa postulowała i stawiała taki wniosek, aby pozostawić po prostu samo "od decyzji", dlatego że zapis "od decyzji odmownej" to jest już powtarzanie. Decyzja może być i odmowna, i pozytywna, dlatego postulowaliśmy, żeby tego nie powtarzać i pozostawić zapis, że od decyzji wydanej w takim trybie odwołanie nie przysługuje. Chodzi o to, żeby nie powtarzać po raz drugi...

(Głos z sali: Opowiadamy się po prostu za poprawką trzecią.)

Tak, dlatego opowiadamy się za poprawką trzecią.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

To oczywiście nie zwalnia mnie od konieczności poddania pod głosowanie poprawki drugiej i rozstrzygnięcia w ten sposób, która z tych poprawek uzyska poparcie komisji.

Czy są ewentualne zgłoszenia do dyskusji w sprawie poprawki po wypowiedzi pana ministra? Są pytania?

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner: Czy ja mogę jeszcze raz?)

Tak, oczywiście, proszę bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Chciałabym powiedzieć, że niewątpliwie najistotniejszą kwestią jest tutaj to, żeby nie było skargi, tylko żeby było odwołanie. W razie jakichś ewentualnych sporów ważne jest to, żeby Sejm nie pozostawił tej ustawy w takiej postaci, że w ust. 5 będzie odwołanie, a w ust. 6 będzie skarga. To byłby wtedy już problem naprawdę zwielokrotniony. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką drugą.

Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki drugiej? (6)

Kto jest przeciw? (4)

Kto wstrzymał się od głosu? (1)

Mamy zatem 6 głosów za, 4 - przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu.

W ten sposób przyjęta została poprawka druga.

Ponieważ przyjęliśmy poprawkę drugą, wykluczyliśmy głosowanie nad poprawką trzecią, pozostawiając rozstrzygnięcie tej sprawy Senatowi.

Nad poprawkami czwartą i piątą będziemy głosować łącznie. Proszę o omówienie tych poprawek.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Poprawka czwarta dotyczy ustawy o ubezpieczeniach społecznych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Tak jak poprawka piąta, ma ona charakter technicznolegislacyjny. Obie te poprawki stanowią po prostu bardziej poprawny zapis pod względem techniki legislacyjnej, ponieważ art. 23a powinien być potraktowany jako przepis merytoryczny, ale wyraźnie oddzielone powinno być jego wejście w życie, czego dokonuje się poprzez zmianę art. 33. Dziękuję.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Dziękuję.

Czy są pytania, uwagi lub głosy w dyskusji co do zawartości merytorycznej poprawek czwartej i piątej? Nie widzę zgłoszeń.

Kto jest zatem za przyjęciem poprawek czwartej i piątej, proszę o podniesienie ręki. (11)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

Poprawki czwartą i piątą przyjęliśmy jednogłośnie.

W takim razie pozostają nam jeszcze dwa głosowania: za przyjęciem projektu uchwały o przyjęciu ustawy wraz z przyjętymi poprawkami...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Tak, oczywiście.

Senator Maria Berny:

Przepraszam bardzo, ale ja chciałabym, żeby się zastanowić, czy nie moglibyśmy zrobić reasumpcji głosowania nad poprawkami drugą i trzecią, bo skoro w poprawce pierwszej w art. 22 ust. 5 wyraz "skarga" zastępujemy wyrazem "odwołanie", to byłoby logiczne, żeby również - kolegom chyba to umknęło - w art. 22 w ust. 6 także wyraz "skarga" został zastąpiony przez "odwołanie". Bo w jednym artykule będziemy mieli "skargę", a w drugim "odwołanie". Ja proponuję, żebyśmy się przez moment zastanowili i spróbowali zrobić reasumpcję głosowania. Pani Przewodnicząca, to jest po prostu logiczne.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

To ja poproszę panią o opinię.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Chcę tylko powiedzieć, że regulamin przewiduje możliwość dokonania reasumpcji w przypadku ujawnienia oczywistego błędu w poprzednim głosowaniu. Państwo musielibyście po prostu... No cóż, musiałaby zajść taka podstawa, żeby uznać to za zasadne. To po pierwsze. A po drugie, należałoby głosować nad tym, czy chcecie państwo dokonać reasumpcji z powodów formalnych.

Senator Józef Dziemdziela:

Tak, ale, Pani Mario, myśmy już poprzez głosowanie zmienili ust. 6. Czyli w tym nowym brzmieniu nie ma już mowy o skardze - jest odwołanie. No, albo jedno, albo drugie. A skoro już przyjęliśmy w tej chwili poprawkę, to nie możemy znowu mówić o poprawce trzeciej, bo teraz w art. 22 ust. 6 nie występują już te wyrazy. On miał najpierw brzmienie takie jak w poprawce drugiej: "Od decyzji wydanej w trybie art. 16 oraz od decyzji odmownej wydanej w tym trybie, odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych nie przysługuje". Tam było właśnie odwołanie. Podjęliśmy taką decyzję, jaką podjęliśmy, i myślę, że nie możemy robić żadnej reasumpcji. Dziękuję.

Senator Maria Berny:

To w takim razie ja rezygnuję ze swojej propozycji. Może uda nam się w czasie obrad plenarnych pomyśleć na ten temat.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Dziękuję bardzo. Poprawka druga konsumuje zawartość poprawki trzeciej. Jest wprost przeniesienie...

Proszę bardzo.

Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Marek Cieciera:

Ja chciałbym tylko zwrócić uwagę Wysokiej Komisji na jedną rzecz. Gdyby doszło do takiej sytuacji, o której hipotetycznie mówiła pani mecenas, że Sejm odrzuci poprawkę drugą w tym arkuszu, to wtedy nastąpi rzeczywiście bardzo niedobra rzecz, bo w ust. 5 będzie "odwołanie", a w ust. 6 będzie "skarga" i to będzie już oczywista sprzeczność z obowiązującymi przepisami prawa. Dziękuję.

Senator Józef Dziemdziela:

Mam propozycję. Jeżeli pani senator Berny chce, może zgłosić swoją propozycję jako poprawkę mniejszości, a w głosowaniu plenarnym może być ta sama poprawka, nad którą właśnie głosowaliśmy. Jeżeli poprzemy poprawkę trzecią, a nie drugą, to będzie tak, jak pan mówi. Jeżeli nie, to będzie tak, jak zdecydowaliśmy, tylko że wtedy, jeżeli Sejm to odrzuci, będzie kłopot.

(Dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Marek Cieciera: Rzeczywiście, jest taka groźba, Panie Senatorze.)

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

W takim razie poczekajmy moment, aż panie to uzgodnią.

(Głos z sali: Wniosku mniejszości być nie może.)

(Senator Józef Dziemdziela: Może być, bo są cztery...)

(Głosy z sali: Nie może.)

(Senator Józef Dziemdziela: Dlaczego?)

(Głos z sali: Bo się wykluczały te poprawki.)

Senator Józef Dziemdziela:

Nie. To znaczy wykluczyły się, ja to rozumiem, ale jeżeli mniejszość, cztery osoby, upierają się przy poprawce trzeciej, nie drugiej, to tak jakby się nie wykluczały.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

No, nie do końca. Ale tu jest pewne niebezpieczeństwo, wiemy jakie. Jeżeli przyjmiemy taką poprawkę, jaką teraz zdecydowaliśmy się przyjąć, czyli poprawę drugą, a ta poprawka trafi do Sejmu, który jej nie przyjmie, to będzie kłopot z tymi zapisami.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Wiem, wiem, ale nie możemy inaczej procedować, bo nie możemy przyjąć poprawki w wykreślonym przez nas zapisie. No, nie możemy takiej rzeczy zrobić. Tak uważam.

(Głos z sali: Panie Przewodniczący, ale jest tu niebezpieczeństwo, i to bardzo realne niebezpieczeństwo.)

Ależ ja to potwierdzam. Myślę, że senator sprawozdawca, który będzie to referował na posiedzeniu komisji w Sejmie, musi to bardzo mocno wyartykułować i państwo również. Trzeba to wyartykułować bardzo wyraźnie. Miejmy nadzieję, że Sejm przychyli się do przyjęcia tej poprawki i wtedy będzie załatwiona sprawa. W każdym razie nie możemy teraz przyjąć poprawki do tego, co wykreśliliśmy, zmieniliśmy. Myślę, że nie możemy tak zrobić. Ten wniosek może być najwyżej zgłoszony jeszcze raz i można nad nim głosować alternatywnie, ale jeżeli Senat przyjmie poprawkę drugą, nie może przyjąć trzeciej.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

A więc zapytuję teraz, żeby już zbliżać się ku końcowi, czy będzie zgłoszony wniosek mniejszości?

Senator Maria Berny:

Z przyczyn formalnych nie może być złożony.

(Głos z sali: Bo myśmy go wykluczyli.)

Ja myślę, że Pani Przewodnicząca może zapytać, czy koledzy nie zechcieliby przeprowadzić reasumpcji. To wtedy...

(Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz: Ale nie mamy podstaw...)

Można poddać pod głosowanie propozycję wniosku o reasumpcję.

(Senator Józef Dziemdziela: Każdy wiedział, za czym głosuje, ale cóż...)

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Dobrze.

Kto z państwa, pań i panów senatorów, jest za reasumpcją głosowania nad poprawką drugą, proszę o podniesienie ręki. (2)

Kto jest przeciw? (8)

Kto się wstrzymał od głosu? (0)

A zatem wniosek o reasumpcję głosowania został odrzucony.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

No cóż, próba została podjęta.

Kto z państwa jest zatem za przyjęciem ustawy wraz z przyjętymi...

(Głosy z sali: Nie głosujemy.)

Nie głosujemy, przepraszam, wróciłam do tego samego.

Proszę zatem o zgłoszenie sprawozdawcy.

(Senator Józef Dziemdziela: Senator Niski.)

Czy pan senator Niski zgadza się?

(Senator Grzegorz Niski: Z przyjemnością.)

Czy pan senator Niski zechce w swoim sprawozdaniu szczególnie podkreślić ten dylemat, który tutaj wystąpił i ukierunkować, uczulić Wysoką Izbę na to, co tutaj się stało? Dziękuję.

Senator Józef Dziemdziela:

Kto jest koordynatorem tej ustawy?

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Mam prośbę, żeby w posiedzeniu komisji sejmowej wziął później udział pan senator Niski.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Tak, dziękuję bardzo.

Senatorem sprawozdawcą pozostaje zatem pan senator Grzegorz Niski z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

Zamykam posiedzenie połączonych komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 50)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.