Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia zapoznali się z informacją Ministra Zdrowia o aktualnej sytuacji w systemie ochrony zdrowia z uwzględnieniem kontraktowania świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku.

Posiedzeniu przewodniczyła senator Krystyna Sienkiewicz, która na wstępie wyraziła opinię, iż obecna sytuacja w ochronie zdrowia stwarza zagrożenie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów, ponieważ w podstawowej opiece zdrowotnej nie podpisano dużej części zaplanowanych kontraktów zarówno z lekarzami rodzinnymi, jak i pielęgniarkami.

Obecny na posiedzeniu minister zdrowia Leszek Sikorski przedstawił informację o aktualnej sytuacji w systemie ochrony zdrowia. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Krzysztof Panas (obecni byli również wszyscy wiceprezesi funduszu), a także przedstawiciele Kolegium Lekarzy Rodzinnych, Kolegium Pielęgniarek i Położnych w Polsce, Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych, krajowy konsultant ds. psychiatrii prof. Stanisław Pużyński oraz grupa mediatorów w sporze lekarzy rodzinnych (którzy nie złożyli ofert kontraktowych na wykonywanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku) z Narodowym Funduszem Zdrowia: senator M. Lubiński, senator M. Balicki oraz doc. R. Niżankowski.

W dyskusji przedstawiciele lekarzy rodzinnych, skupionych w tzw. Porozumieniu Zielonogórskim, oraz mediatorzy sugerowali potrzebę unieważnienia obecnego konkursu ofert na świadczenia zdrowotne medyczne w podstawowej opiece zdrowotnej i ponownego rozpisania konkursu przez fundusz.

Prezes NFZ K. Panas, powołując się na obowiązujące przepisy ustawowe, wykluczył możliwość unieważnienia konkursu ofert, w ramach którego zostały już podpisane niektóre kontrakty. Fundusz - podkreślał prezes - może prowadzić negocjacje tylko z tymi, którzy złożyli oferty, i nie można zmieniać warunków i zasad kontraktowania w trakcie konkursu.

Ponadto poinformował, że w oddziale opolskim NFZ po zawarciu umów na podstawową opiekę zdrowotną część świadczeń nie została zakontraktowana. Oznacza to, że rokowania będą kontynuowane. Do tych uzupełniających rokowań może przystąpić każdy ze świadczeniodawców, także ci, którzy wcześniej oferty nie złożyli.

Prezes K. Panas nie wykluczył, że podobnie może się zdarzyć w innych regionach, gdzie na świadczenia z podstawowej opieki zdrowotnej nie wpłynęła wystarczająca liczba ofert. Taka sytuacja zdarzyła się w 89 powiatach z ośmiu województw.

Obecny na posiedzeniu prof. S. Pużyński, krajowy konsultant w ds. psychiatrii, wyraził opinię, iż propozycja NFZ w zakresie finansowania opieki psychiatrycznej, zmierzająca do obniżenia środków o 25% w stosunku do potrzeb, jest dyskryminacją pacjentów.

Przedstawiciel mediatorów R. Niżankowski stwierdził, iż stanowisko NFZ w sprawie kontraktów na świadczenia z podstawowej opieki zdrowotnej jest postawą monopolisty, który nie rozumie, że aby obniżać koszty funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, należy rozwijać podstawową opiekę zdrowotną. Wyraził pogląd, iż podobna polityka zdrowotna NFZ może doprowadzić do rozpadu systemu.

W opinii senatora M. Balickiego i lekarzy rodzinnych, fundusz nie chce rozmawiać ze świadczeniodawcami, którzy ofert nie złożyli. Senator stwierdził, że w obecnej sytuacji zgodnie z prawem fundusz powinien unieważnić konkurs na świadczenia z podstawowej opieki zdrowotnej i rozpisać nowy. Przypomniał, że takie postępowanie umożliwia ustawa o NFZ, w myśl której zarząd funduszu na wniosek komisji konkursowej unieważnia konkurs, jeśli "nastąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub zawarcie umowy nie leży w interesie ubezpieczonych, czego nie można było wcześniej przewidzieć".

Prezes NFZ był przeciwnego zdania. Podkreślił na zakończenie posiedzenia, że nie ma podstaw prawnych, które by uzasadniały przedstawione na posiedzeniu stanowisko lekarzy rodzinnych.

Minister zdrowia L. Sikorski uznał, iż dialog ze środowiskiem lekarzy rodzinnych jest potrzebny i będzie kontynuowany. Dodał, iż realne zmiany, jakie mogą wpłynąć na lepsze funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, muszą zmierzać do wprowadzenia dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych, przy ustawowym uregulowaniu zakresu świadczeń zdrowotnych gwarantowanych przez państwo w ramach składki na NFZ. Pozostałe działania powinny usprawniać organizację i zarządzanie, a niezbędnym elementem tych działań będzie przekształcenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki prawa handlowego.