11 marca 2003 r.

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw.

Podczas posiedzenia założenia rozpatrywanej ustawy przedstawił wiceminister gospodarki pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater oraz dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w tym resorcie Teresa Guzelf. Swoją opinię przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Nowelizacja sejmowa stanowi, że emerytury i renty będą waloryzowane na podstawie faktycznej inflacji poprzedniego roku, a nie według wskaźnika przewidywanej inflacji. Nowelizacja zmienia ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy regulujące emerytury i renty żołnierzy zawodowych, służb mundurowych podległych MSWiA i służb specjalnych.

Wskaźnik waloryzacji ma być nie niższy niż średnioroczny wskaźnik wzrostu cen w poprzednim roku plus co najmniej 20% realnego wzrostu wynagrodzeń w roku poprzednim. Emerytury i renty będą waloryzowane od 1 marca (a nie od czerwca) każdego roku, waloryzacja obejmie wszystkie świadczenia przyznane do końca lutego danego roku.

W dyskusji senatorowie pozytywnie ocenili ustawę sejmową, a następnie w głosowaniu opowiedzieli się za jej przyjęciem bez poprawek Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Wiesława Sadowska.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

W tej części obrad uczestniczyli: wiceminister zdrowia Ewa Kralkowska, poseł Tadeusz Cymański, dyrektor i jego zastępca Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych prof. Jerzy Mellibruda i Bogusław Preisner, a także sekretarz generalny Polskiego Komitetu Olimpijskiego Janusz Tatere.

Rozpatrywana nowelizacja wprowadza istotne zmiany w zakresie reklamowania i promowania napojów alkoholowych, a także zasad sponsorowania imprez masowych. W zasadniczej części liberalizuje ona ustawowe zakazy dotyczące reklamy i promocji piwa poprzez umożliwienie reklamowania i promowania piwa na podstawie budowania skojarzeń ze sportem, pod warunkiem jednak, iż reklama nie będzie wskazywała związku między spożywaniem alkoholu a tężyzną fizyczną. Ustawa przewiduje też skrócenie o trzy godziny czasu chronionego (już od godz. 20.00), w którym zakazana jest reklama i promocja piwa w telewizji, radiu, teatrze oraz kinie, przy czym zakaz ten nie obejmuje reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego. W noweli zawarto także zapis o dopuszczeniu reklamowania piwa na słupach, tablicach oraz innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, jeżeli 20% powierzchni reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim.

Zakazy dotyczące reklamy i promocji piwa nie będą dotyczyć reklamowania i promowania napojów alkoholowych w wydzielonych stoiskach w punktach sprzedaży oraz nie obejmą realizatorów uczestniczących w prowadzeniu reklamy piwa - takich modyfikacji art. 131 ust. 9 i 10 dokonano na etapie prac sejmowych.

Nowelizacja zawiera nową, poszerzoną definicję sponsorowania oraz zmienia przepisy dotyczące informowania o sponsorowaniu. W świetle przepisów omawianej nowelizacji możliwe będzie udzielanie pełnej informacji o sponsorowaniu imprez masowych przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych o zawartości alkoholu do 7% oraz przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych o zawartości alkoholu od 8% do 18%, jeżeli produkcja lub sprzedaż tych napojów alkoholowych nie stanowi ich zasadniczej działalności. O sponsorowaniu imprez masowych przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych zawierających od 8% do 18% alkoholu można będzie informować jedynie na zaproszeniu, bilecie, plakacie, produkcie lub tablicy informacyjnej związanej z określoną imprezą, czyli w miejscach przewidzianych do tego celu w dotychczasowych przepisach, ale także wewnątrz dzienników i czasopism - jak proponują inicjatorzy nowelizacji. Zakaz informowania o sponsorowaniu przez producentów i dystrybutorów napojów zawierających powyżej 18% alkoholu został utrzymany.

Omawiana ustawa przewiduje również - jako zadanie własne gminy - prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych. Środki na ten cel będą pochodziły m.in. z opłat uiszczanych przez podmioty świadczące usługi, których przedmiotem jest reklama napojów alkoholowych, prowadzona zgodnie z przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Podczas dyskusji dyrektor J. Mellibruda odpowiadał szczegółowo na pytania senatorów dotyczące związków reklamy napojów alkoholowych z jego spożyciem. Szef PARPA podkreślał, że reklama powoduje wzrost spożycia, co szczególnie widoczne jest u ludzi młodych. Świadczą o tym badania prowadzone w wielu krajach europejskich.

W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Sejmowi wprowadzenie kilku poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnych ze zmianami postulowanymi przez biuro legislacyjne. Dotyczyły one m.in. doprecyzowania użytej w nowelizacji definicji sponsorowania i terminu wejścia ustawy w życie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Alicję Stradomską.