Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (414) z 50. posiedzenia
Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia
w dniu 8 sierpnia 2002 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyr
obów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz ustawy o zawodzie lekarza.(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 40)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Balicki)
Przewodniczący Marek Balicki:
Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.
Przystępujemy do rozpatrywania wniosków do ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych i innych ustaw, zawartych w zestawieniu, które państwo otrzymali.
Mamy do przegłosowania siedem poprawek. Poprawka pierwsza i szósta powinny być przegłosowane łącznie. Są to poprawki Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.
Proszę o omówienie w skrócie tych p
oprawek.Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Poprawki pierwsza i szósta mają charakter legislacyjny. Ich celem jest umiejscowienie przepisu we właściwym miejscu w ustawie. Ust. 2 art. 4a jest wynikiem przyjęcia przez połączone komisje poprawki do ustawy o wyrobach medycznych.
Przewodniczący Marek Balicki:
Dziękuję bardzo.
Czy pan minister chciałby przedstawić swoje stanowisko?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Aleksander Nauman:
Jeżeli chodzi o poprawkę pierwszą, jesteśmy za. Jeszcze tylko sprawdzę...
(
Przewodniczący Marek Balicki: To jest konsekwencja.)Jesteśmy za, Panie Przewodniczący.
Przewodniczący Marek Balicki:
Dziękuję bardzo.
Przystępujemy do głosowania, chyba że są pytania do rządu. Nie ma pytań.
Kto jest za przyjęciem poprawek pierwszej i szóstej, proszę o podniesienie ręki. (7)
Dziękuję bardzo.
Stwierdzam, że komisja jednogłośnie przyjęła poprawki pierwszą i szóstą.
Poprawka druga, zgłoszona przeze mnie w czasie posiedzenia plenarnego: wyrazy "w ciągu", zastępuje się wyrazami "nie później niż".
Chcia
łbym usłyszeć zdanie Biura Legislacyjnego.(Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Nie mam uwag.)
Pana ministra?
(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Aleksander Nauman
: Też jesteśmy za.)Dziękuję bardzo.
Czy są jakieś pytania?
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Przystępujemy do głosowania nad poprawką drugą.
Kto jest za jej przyjęciem, proszę o poniesienie ręki. (7)
Dziękuję bardzo.
Stwierdzam, że komisja jednogłośnie przyjęła poprawkę drugą.
Teraz poprawka trzecia. To jest moja poprawka i ona jest o tyle istotna, że zmi
enia termin z 30 czerwca na...(Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: W tym miejscu powinniśmy dokonać...)(
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner: Tu możemy dokonać tej autopoprawki komisji, o której była mowa przy prawie farmaceutycznym.)Proszę bardzo.
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kanc
elarii Senatu Bożena Langner:Chodzi o wprowadzenie do art. 1 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne autopoprawki, polegającej na dodaniu poprawki, która brzmi: w art. 1 w pkcie 6 skreśla się literę "b". To jest poprawka, która jest ko
nsekwencją wcześniejszych poprawek.Przewodniczący Marek Balicki:
Czy pan minister chciałby wyrazić swoje zdanie w tej sprawie?
(
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner: Chodzi po prostu o fizyczne istnienie tej poprawki w druku.)(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Aleksander Nauman: Prze
praszam bardzo, ale ja pani mecenas prawie nie słyszę.)Główny
Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:To jest kwestia natury bardziej techniczno-formalnej. Chodzi o uzupełni
enie konsekwencji, która zaistniała w wyniku zaproponowania przez Komisję Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej poprawek do ustawy - Prawo farmaceutyczne. Ze względów formalnych w ustawie - Przepisy wprowadzające powinna występować poprawka w brzmieniu: w art. 1 w pkcie 6 skreśla się literę "b".Przewodniczący Marek Balicki:
To jest techni
czna poprawka, wynikająca z wcześniej przyjętych.Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Aleksander Nauman:
Przepraszam, jeszcze moment, Panie Przewodniczący.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Jeżeli chodzi o poprawkę drugą, jesteśmy przeciwko. To jest również ko
nsekwencja głosowania przeciwko art. 21 i następnym artykułom ustawy - Prawo farmaceutyczne.Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Dlatego proponowaliśmy, żeby tę poprawkę od razu, przy okazji tamtego głosowania, wprowadzić. I nie byłoby tego problemu.
Przewodniczący Marek Balicki:
To jest jakieś nieporozumienie. Przeciwko której poprawce jest pan min
ister?(
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Bożena Langner: Przeciwko tamtym i przeciwko tej, jak rozumiem.)Niech pan minister powie.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Aleksander Nauman:
Państwo z Biura Legislacyjnego mówią, że wprowadzenie tej poprawki wiąże się z głosowaniem nad art. 21. Dobrze to roz
umiem?(
Przewodniczący Marek Balicki: Ale proszę odpowiadać na pytania.)Czy mógłbym prosić o przeczytanie pełnej treści poprawki?
Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Proponowana autopoprawka brzmi: w art. 1 w pkcie 6 skreśla się lit. b. Jest ona konsekwencją zaproponowanych do ustawy - Prawo farmaceutyczne poprawek: dwudziestej pierwszej, dwudziestej szóstej i dwudziestej siódmej. One nie zostały przyjęte, jednak istnieje ewentualność, że zostaną przyjęte na posiedzeniu plenarnym. Jeśli tak by się stało, zaistniałaby wówczas sytuacja, że nie byłoby w ustawie - Przepisy wprowadzające...
Przewodniczący Marek Balicki:
Po prostu w ten sposób trzeba było mówić. Autopoprawka została dokonana i rząd, konsekwentnie, jest przeciwny.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Czy już wszystko jest zrozumiałe? Poprawka musi być, ale nie musi mieć p
ozytywnej opinii.(Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: Oczywiście, po prostu formalności musi stać się zadość.)Przechodzimy do głosowania.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Tak jest.
Kto jest za przyjęciem tej autopoprawki, proszę o podniesienie ręki. (0)
Kto jest przeciw? (7)
Dziękuję bardzo. Jednogłośnie przeciw.
To pierwsza autopoprawka, kt
órej nikt nie poparł.Teraz przechodzimy do poprawki trzeciej...
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Ale sprawa jest już zamknięta. Autopoprawka została jednogłośnie odrz
ucona.(
Wypowiedź poza mikrofonem)Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Nie ma autopoprawki. W związku z tym mamy znowu problem, bo nie ma poprawki, która być powinna, choć nie musi zostać poparta.
(
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner: W tym momencie jest to nawet jakiś błąd, niespójność.)Przewodniczący Marek Balicki:
Nie, nie, Drodzy Państwo, to nie powinno być poddane pod głosowanie.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Chodzi o to, żeby wprowadzić autopoprawkę, a później jej nie poprzeć, tak żeby fizycznie taka poprawka była...
Przewodniczący Marek Balicki:
Więc do czego jest ta autopoprawka, do której linijki w tych ustawach?
(
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner: W art. 1 pkcie 6 skreślamy lit. b.)Ale do której poprawki jest ta autopoprawka, pierwszej?
Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Może być do poprawki pierwszej, bo przejmowaliśmy w ust. 2...
(
Przewodniczący Marek Balicki: To do której poprawki - drugiej czy trzeciej?)Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Możemy to od strony formalnej przenieść do poprawki pierwszej, bo prz
enosiliśmy, wpisaliśmy tutaj konsekwencje przyjęcia określonych poprawek w prawie o wyrobach medycznych, a w prawie farmaceutycznym, przyjmując poprawki, nie wpisaliśmy tego.Przewodniczący Marek Balicki:
Ja bym bardzo
prosił, żeby na to spojrzeć w spójny sposób.Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:
Panie Senatorze, jest nam bardzo przykro, ale gdyby Komisja Spraw Za
granicznych i Integracji Europejskiej w porządku obrad komisji miała ustawę -Przepisy wprowadzające, nie byłoby tego problemu. Teraz spada na państwa rozwiązanie kwestii technicznej, zupełnie niemerytorycznej.Przewodniczący Marek Balicki:
Ale to nie jest pewne. Nie dyskutujmy o tym, na co nie mamy w
pływu, tylko dyskutujmy o tym, na co mamy wpływ.(
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner: Możemy mieć wpływ na to, żeby taka poprawka była i nie została poparta przez państwa komisję.)Ale przecież poprawka pierwsza została poparta przez komisję.
(
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Senatu Bożena Langner: Tak.)Przecież nie może być poprawka poparta i niepoparta jednocześnie, bo to jest trudne do wykonania. Wtedy wpadamy we własne sidła - to nie jest żaden pomysł.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
To jest nie do zaakceptowania. To musi być przecież propozycja do przyjęcia. Proszę coś takiego zaprop
onować.Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Ka
ncelarii Senatu Bożena Langner:Po prostu w ustawie - Prawo farmaceutyczne powinna znaleźć się podobna uwaga jak w ustawie o wyrobach medycznych. Skreślając bowiem uregulowanie z ustawy o wyrobach medycznych proponowaliśmy przyjęcie tego uregulowania w ust
awie - Przepisy wprowadzające.Przewodniczący Marek Balicki:
Ale nie zostało to zrobione, tak?
(
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner: Rzeczywiście są pewne ograniczone możliwości techniczne.)Jeśli nie możemy tego zrobić, to trudno. Tylko teraz tamta poprawka jest niekompletna, tak? Ona została odrzucona.
Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Ona została odrzucona, ale jeżeli znajdzie się grupa sen
atorów, która poprze...(
Przewodniczący Marek Balicki: Ale co poprze?)...poprawki: dwudziestą pierwszą, dwudziestą szóstą i dwudziestą siódmą, to wtedy nie będzie określonego przepisu.
Przewodniczący Marek Balicki:
To nie można jej poprzeć.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Nie, musimy postępować według jakiegoś porządku.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)(Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: Jesteśmy formalistami, my musimy...)Formalista powie, że ona nie może być przyjęta, ponieważ jest niekomple
tna - na tym polega formalizm, on nie polega na tym, że coś się robi na siłę.Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kanc
elarii Senatu Bożena Langner:Powinniśmy omówić, wskazać tę sytuację, że jeże
li tej poprawki nie będzie...(
Przewodniczący Marek Balicki: Marszałek musi to odczytać.)...to będzie błąd. My proponujemy zaś takie wyjście...
(
Przewodniczący Marek Balicki: Ale może my nie chcemy, bo...)My po prostu zwracamy na to uwagę.
Przewodniczący Marek Balicki:
Wnioskodawca odpowiada za swoje wnioski. Chcącemu nie dzieje się krzywda - to jest podstawowa zasada.
Pan dyrektor Mierzejewski, proszę.
(
Zastępca Dyrektora Instytutu Leków Piotr Mierzejewski: Panie Przewodniczący, przepraszam, machnąłem ręką z powodu ekscytacji.)Rozumiem.
Po prostu Senat musi to mieć, a nie wiadomo, czy można poddać ją pod głosowanie, tak? Ale to już nie jest materia naszej kom
isji.Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Mo
żna poddać pod głosowanie, tylko jeżeli te poprawki przejdą, będzie musiała być zrobiona nowelizacja ustawy - Przepisy wprowadzające, która taką konsekwencję wprowadza. To tylko taka uwaga.Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Ka
ncelarii Senatu Bożena Langner:Albo nie będzie nowelizacji i będzie błąd, będzie luka.
Przewodniczący Marek Balicki:
Panie Mecenasie, bardzo bym prosił o to, ażeby takie uwagi padały w m
omencie, kiedy poprawka jest zgłaszana.(Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: Biuro Legislacyjne nie może tego uczynić.)Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kanc
elarii Senatu Bożena Langner:To nie jest nasz błąd, to jest kwestia kierowania ustaw do poszczególnych komisji. My nie mamy wpływu na stanowiska komisji, na ich spójność.
(
Przewodniczący Marek Balicki: Jaka to była poprawka? Zgłoszona przez senatora?)To były poprawki Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.
(Przewodniczący Marek Balicki: To trzeba było wtedy, na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych...)
Panie Senatorze, ale jeżeli komisja nie rozpatrywała ustawy - Przepisy wprowadzające? My tylko możemy sygnalizować, że jest taka czy inna potrzeba, ale to leży również w gestii komisji. Nie mamy na to takiego wpływu jak marszałek.
Przewodniczący Marek Balicki:
To w takiej sytuacji trzeba sporządzić wniosek, jakieś pismo, które można złożyć w czasie posiedzenia.
Poprawka trzecia. Jest to moja poprawka - dosyć istotna. Wiem, że są tu kontrowersje, dlatego interesuje mnie stanowisko rządu. Mianowicie chodzi o przesunięcie terminu dotyczącego rejestracji.
Proszę bardzo.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Aleksander Nauman:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Jak pan zapewne
pamięta, podczas głosowań w senackiej Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rząd optował za utrzymaniem terminu 30 czerwca. Zapis "31 grudnia 2003 r." oznacza, iż w starym trybie - a podmiot odpowiedzialny otrzyma zezwolenie na okres pięcioletni, który wykroczy poza czteroletni okres przejściowy - na rynku będzie funkcjonował dopuszczony do obrotu produkt, niezgodny z ustaleniami czy z wynegocjonowanym okresem przejściowym dla produktów leczniczych, który kończy się w 2008 r.(
Przewodniczący Marek Balicki: Czyli stanowisko rządu jest...)Czyli stanowisko jest następujące, aby utrzymać termin 30 czerwca. 2003 r.
(
Przewodniczący Marek Balicki: Czyli przeciwne poprawce.)Przeciwne poprawce, przeciwne terminowi 31 grudnia 2003 r.
Przewodniczący Marek Balicki:
Dz
iękuję bardzo.W związku z tym wycofuję poprawkę trzecią.
Czy ktoś z pań lub panów senatorów chce ją przejąć? Nie radzę, bo znowu może być kłopot.
Poprawka czwarta, która powinna być przegłosowana łącznie z poprawką ósmą...
Mamy jeszcze jeden remanent, tak?
Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Pozwoliłem sobie przygotować autopoprawkę, która od strony technicznej i legislacyjnej poprawi zaproponowaną poprawkę.
Przewodniczący Marek Balicki:
Tak, dziękuję bardzo. Czyli dokonuję autopoprawki.
Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Będziemy mieli poprawki czwartą, ósmą i dziewiątą. Po prostu na końcu będzie poprawka dziewiąta.
Przewodniczący Marek Balicki:
Dziękuję.
Wszyscy państwo otrzymali treść autopoprawki.
Proszę bardzo pana min
istra o odniesienie się do niej.Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Aleksander Nauman:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Jeżeli chodzi o autopoprawkę pana przewodniczącego, rząd
jest za jej przyjęciem, w kształcie zawartym w tym druku.Przewodniczący Marek Balicki:
I jednocześnie poprawka ósma, która jest na stronie 4 zestawienia popr
awek.To jest łączna opinia. Dziękuję bardzo.
Jeśli nie ma pytań, prz
ystępujemy do głosowania.Kt
o jest za przyjęciem poprawki czwartej i ósmej, poprawka czwarta w brzmieniu po autopoprawce, proszę o podniesienie ręki. (7)Kto jest przeciw? (0)
Kto się wstrzymał od głosu? (0)
Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że komisje jednogłośnie przyjęły poprawki czwartą, po aut
opoprawce, i ósmą.Poprawka piąta, poprawka Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia...
(Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: Ona już została wykluczona.)Słucham?
Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Ta poprawka została wykluczona poprzez przyjęcie poprawki pana senat
ora.Przewodniczący Marek Balicki:
Tak, rzeczywiście, przepraszam, to wykluczyło głosowanie nad poprawką piątą.
Poprawka szósta, też poprawka naszej komisji: "w art. 1 w pkcie 9: a) w zdaniu wstępnym skreśla się wyrazy "i 22b"; b) skreśla się art. 22b".
(Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: Już nad nią głosowaliśmy.)(Wypowiedzi w tle nagrania)
(
Głos z sali: Była przegłosowana z pierwszą poprawką.)Z pierwszą?
Dziękuję bardzo za czujność.
I poprawka siódma...
(Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski
: Wczoraj została wycofana.)Wczoraj wy
cofana? Ale to chyba powinno być zaznaczone... Czy nie?(Wy
powiedź poza mikrofonem)(Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Dopiero teraz zostanie przygotowana.)
Dobrze.
I nad poprawką ósmą już głosowaliśmy, w związku z czym możemy prz
ystąpić do głosowania nad całością ustawy.Kto jest za przyjęciem ustawy, proszę o podniesienie ręki. (7)
Dziękuję bardzo.
Stwierdzam, że komisja jednogłośnie przyjęła ustawę.
Proszę o wyznaczenie senatora sprawozdawcy. Pani se
nator Stradomska, o ile pamiętam.Czy wyraża pani zgodę?
(Senator Alicja Stradomska: Tak.)
Komisja również, jak widzę.
Dziękuję bardzo.
Zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.
Dziękuję panu ministrowi, dziękuję gościom. Dziękuję paniom s
enator i panom senatorom, a także przedstawicielom Biura Legislacyjnego.(
Głos z sali: Dziękujemy.)(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 03)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.