Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (264) z 30. posiedzenia

Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia

w dniu 5 czerwca 2002 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 23)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Balicki)

Przewodniczący Marek Balicki:

Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Witam panie i panów senatorów oraz gości. Witam także przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia: pana ministra Łapińskiego i panią minister Kralkowską, oraz przedstawicieli innych resortów i Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.

Porządek obrad dzisiejszego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przewiduje jeden punkt: rozpatrzenie ustawy z dnia 23 maja 2002 r. o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Przypominam, że ustawa ta jest zawarta w druku nr 123.

Czy są uwagi do porządku obrad dzisiejszego posiedzenia komisji? Nie ma żadnych uwag, więc porządek został przyjęty. Dziękuję.

Zatem możemy przystąpić do pracy nad ustawą. Przypomnę, że ustawa ta jest wynikiem inicjatywy legislacyjnej rządu. Do reprezentowania stanowiska rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister zdrowia. Jeszcze raz witam pana ministra i proponuję następujący tryb procedowania: w pierwszej kolejności zapoznamy się ze stanowiskiem ministra zdrowia wobec ustawy przyjętej przez Sejm, następnie pani mecenas Langner z Biura Legislacyjnego przedstawi opinię w tej sprawie, ewentualnie potem pytania, dyskusja i formułowanie wniosków.

Jeśli wyrażają państwo zgodę, to bardzo proszę pana ministra jako pierwszego o zabranie głosu.

Minister Zdrowia Mariusz Łapiński:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Osobą upoważnioną do prowadzenia prac nad całą ustawą zarówno w Sejmie, jak i w Senacie jest pani minister Kralkowska, która ze strony Ministerstwa Zdrowia pilnuje całego procesu legislacyjnego, więc poprosiłbym, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, panią minister o zabranie głosu w sprawie omawianej ustawy.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo.

Jeśli pani minister będzie wygodniej mówić z miejsca, to proszę mówić z miejsca, jeśli nie, to zapraszam na mównicę.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Ewa Kralkowska: Jestem do państwa dyspozycji.)

(Głos z sali: Proszę włączyć mikrofon.)

Trzeba tylko wcisnąć zielony przycisk i wtedy się nagrywa.

Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Ewa Kralkowska:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!

Pozwolę sobie przedstawić państwu projekt nowelizacji ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w zakresie sposobu powoływania rad kas chorych. Jak państwo wiecie, minister zdrowia przedstawił strategię dla zdrowia na lata 2002-2003. Naturalnie w następnych latach planujemy konsekwentnie wprowadzać zmiany, które przede wszystkim umożliwiłyby chorym lepszy dostęp do świadczeń zdrowotnych. To pozwoliłoby także, by rząd z powrotem brał odpowiedzialność za politykę zdrowotną kraju.

Aby móc dokonać tych zmian w sposób płynny, to znaczy tak, żeby nie było żadnych niedociągnięć organizacyjnych przy przechodzeniu z systemu kas chorych na system Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia, musimy je zacząć wprowadzać już w tym roku. Intencją pana ministra jest dokonanie w tym roku dwóch bardzo fundamentalnych zmian w funkcjonowaniu kas chorych tak, żeby fundusz, który będzie następcą prawnym kas chorych, mógł przejąć to w sposób płynny.

Tę zasadniczą zmianę stanowi zmiana sposobu zawierania kontraktów ze świadczeniodawcami na dwóch polach. Jedno pole to jest ujednolicenie sposobu kontraktowania. Jak państwo wszyscy wiecie, w tej chwili kontrakty są zawierane przez siedemnaście kas chorych w różny sposób, obowiązuje różny słownik, co innego kryje się za tą samą nazwą kontraktowanej usługi. To pierwsza sprawa.

Druga sprawa dotyczy uśrednienia cen zawieranych kontraktów na poszczególne usługi, uśrednienie ich tak, żeby były one porównywalne na terenie całego kraju. Żeby móc wprowadzić te zmiany w sposób płynny i już w dniu dzisiejszym rozpocząć kontrolowanie realizacji polityki zdrowotnej w kraju, minister musi mieć wpływ na funkcjonowanie kas chorych. Obecne zapisy prawa nie dają ministrowi zdrowia żadnego wpływu na ich funkcjonowanie. W związku z tym proponujemy inny sposób powoływania rad kas chorych. W miejsce dotychczasowego sposobu proponujemy powoływanie rad kas chorych przez ministra zdrowia. Minister powoływałby siedmioosobowe rady kas chorych, w tym trzy osoby wskazywałby sejmik wojewódzki, a cztery osoby byłyby wskazywane przez ministra zdrowia. Na tym polega generalna filozofia zaproponowanej nowelizacji.

Rady kas chorych powołane w inny sposób, w nowym kształcie, funkcjonowałyby wyłącznie w drugim półroczu tego roku, ponieważ planujemy od 1 stycznia przyszłego roku wprowadzić już inny system finansowania i organizacji opieki zdrowotnej, czyli wprowadzenie funduszu. Jak planujemy we wszystkich zmianach, ta nowelizacja ustawy przestałaby istnieć od 1 stycznia 2003 r.

Taka jest generalna filozofia omawianej ustawy. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to na tym zakończyłabym wstęp. Jeżeli są pytania, to z przyjemnością na nie odpowiem. Jeżeli będą pytania dotyczące poszczególnych artykułów, to spróbuję je państwu przybliżyć.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Teraz bardzo proszę panią mecenas Langner z Biura Legislacyjnego o opinię w tej sprawie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Chciałabym od razu przejść do szczegółowego omówienia trzech uwag zawartych w opinii. Na początku powiem, że z jednej strony te uwagi mają charakter porządkujący, a z drugiej merytoryczny dla ustawy.

Pierwsza uwaga dotyczy art. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej odnoszącego się do art. 75 ust. 1 ustawy nowelizowanej. Wydaje nam się, iż należałoby - uwzględniając tekst zarówno ustawy nowelizującej, jak i nowelizowanej - doprecyzować, iż w art. 75 ust. 1 chodzi o rady regionalnej kasy chorych, ponieważ ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w art. 7 pkt 22 zawiera słowniczek, w którym powiedziane jest, że jeśli w ustawie wspomina się o kasie chorych bez konkretnego określenia, to oznacza to każdą kasę chorych, a więc także kasę branżową rządzącą się szczególnymi uregulowaniami. Gdyby pozostało takie niedoprecyzowane określenie, to tkwiłaby w tym jakaś sprzeczność. Proponujemy więc w art. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej, żeby w art. 75 ust. 1 ustawy nowelizowanej po wyrazie "Rady" dodać "regionalnej".

Druga uwaga jest związana z użyciem niezupełnie trafnego przyimka. Na pierwszy rzut oka wygląda, że tylko na tym polega ta nieścisłość. Chciałabym jednak powiedzieć, że to nie jest uwaga tylko gramatyczna czy redakcyjna, ponieważ w istocie to uchybienie, które, jak się wydaje, ma miejsce, ma charakter merytoryczny. Chodzi mianowicie o nabycie konkretnego uprawnienia, to jest możliwości zostania członkiem rady kasy chorych. Jak rozumiem, chodziło w tym wypadku o włączenie terminologii ustawy do systemu prawnego wywodzącego się z ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz wydanego na podstawie tej ustawy rozporządzenia, które szczegółowo już reguluje przepisy dotyczące szkoleń i egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których jedynym akcjonariuszem jest skarb państwa. W związku z tym pojawiło się to kryterium, które musi być spełnione, czyli członkiem rady nadzorczej może zostać osoba, która zdała egzamin dla kandydata, a nie, jak było do tej pory w ustawie, na kandydata. Ten zapis jest zgodny z intencją, tylko po prostu niezupełnie trafnie wyrażony. W przeciwnym wypadku chodziłoby raczej o jakąś instytucję prawną, której właściwie nie ma w systemie prawnym. To uprawnienie będzie przecież potwierdzone konkretnym dyplomem, z którego wynika, co zostało ukończone przez tę osobę. To tyle na ten temat.

Trzecia uwaga i zarazem ostatnia dotyczy art. 2. Zawarty w nim przepis przejściowy mówiący o zakresie uregulowania dotyczącego kadencji rady kasy chorych powołanej na podstawie dotychczasowych przepisów jest w istocie identyczny jak zapis art. 75a ust. 1. On właściwie powtarza tę zasadę, a nadal pozostaje przepis mówiący o tym, że rada kasy chorych ma czteroletnią kadencję. Wynika z tego, że to się nie zmienia. W związku z tym pojawiają się wątpliwość, od kiedy nowe kasy mają zacząć działać, czy dotychczasowe rady kas chorych przestają działać, czy też mają działać i jak należy rozumieć te dwa przepisy.

Jeżeli chodziłoby o to, aby dotychczasowe rady kas chorych przestały działać, trzeba byłoby skorzystać z możliwości, które daje ta ustawa i to jest jej celem, i powołać nowe kasy chorych. W związku z tym należałoby dokonać pewnego doprecyzowania, z którego niewątpliwie wynikałoby, że po wejściu w życie ustawy zostaną powołane rady kas chorych zgodnie z art. 75 ustawy nowelizowanej wymienionym w art. 1 ustawy nowelizującej. Przy czym, żeby uporządkować te sprawy, należałoby określić termin. W projekcie rządowym, w jego wersji złożonej do Sejmu, był podany termin miesięczny, który podczas debaty sejmowej okazał się zbyt krótki w powiązaniu z uprawnieniem sejmików do zgłaszania kandydatur. Wydaje się, że ten termin należałoby może jakoś realnie wydłużyć i zawrzeć taką poprawkę, która usuwałaby tę wątpliwość. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo, Pani Mecenas.

Ponieważ pojawiły się nowe kwestie, to może, zanim przejdziemy do zadawania pytań i dyskusji, pan minister czy pani minister przedstawią krótkie stanowisko wobec uwag zgłoszonych przez Biuro Legislacyjne.

Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Ewa Kralkowska:

Panie Przewodniczący, wydaje się, że każde działanie zmierzające do tego, aby prawo było jak najbardziej zbliżone do doskonałości, jest naszym wspólnym celem. Myślę więc, że uwagi zgłoszone przez panią mecenas są zasadne.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo.

Otwieram tę część dyskusji, w której zadawane są pytania.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zadać pytanie lub zabrać głos?

Pani senator Stradomska, proszę bardzo.

Senator Alicja Stradomska:

Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam: czy rady kasy chorych zostałyby powołane od drugiego półrocza i funkcjonowałyby tylko przez pół roku?

Przewodniczący Marek Balicki:

Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Ewa Kralkowska:

Tak, dlatego że termin wejścia w życie tej nowelizacji zakreśla działanie parlamentu i podpis pana prezydenta. Zaproponowaliśmy w zapisie, odnosząc się do uwag pani mecenas, by zakreślono górną granicę, kiedy trzeba wykonać polecenia ustawy, więc z logicznego punktu widzenia funkcjonowanie tych rad kas chorych to byłoby drugie półrocze tego roku. W planach Ministerstwa Zdrowia i w przedstawionej strategii, którą wstępnie przyjęła Rada Ministrów, jest zakreślony czas działania kas chorych jako koniec tego roku, czyli automatycznie z końcem roku rady kas chorych przestają mieć rację bytu.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo, Pani Minister.

Jeśli nie ma nikogo chętnego do zabrania głosu, pozwolę sobie w tym momencie sam udzielić głosu. Otóż chciałbym zgłosić trzy poprawki zgodne z duchem opinii Biura Legislacyjnego.

Pierwsza poprawka polegałaby na tym, żeby w art. 75 ust. 1 po wyrazie "Rada" dodać wyraz "regionalnej" i wtedy nie było już żadnych wątpliwości. Ta poprawka ma charakter bardziej porządkujący.

Poprawka druga odnosi się do art. 75 ust. 9 pkt 2, gdzie jest mowa o tym egzaminie i zastępuje wyrazy "na kandydata" wyrazami "dla kandydata".

I poprawka trzecia, najważniejsza, która wyjaśnia wątpliwości związane z zakończeniem kadencji dotychczasowych rad kas chorych i możliwością powołania nowych rad. Polega ona na tym, że dotychczasową treść w art. 2: "Kadencja rady kas chorych"... itd. oznacza się jako ust. 2 i dodaje się ust. 1 w brzmieniu: "Nie później niż 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy zostaną powołane rady kas chorych zgodnie z art. 75 ustawy wymienionej w art. 1". To jest poprawka, która wyjaśnia wątpliwości i określa, że ta kadencja starych rad kas chorych rzeczywiście się kończy i że minister jest zobowiązany do tego, by powołać nowe rady już zgodnie z tymi kryteriami, jakie zostaną wprowadzone w ustawie.

Pani Mecenas, zaraz przekażę pani te poprawki.

Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie bądź o coś zapytać?

Pan senator Bielawski, proszę bardzo.

Senator Janusz Bielawski:

Mam tylko wątpliwość, czy ten okres trzymiesięczny nie jest za długi. Pytanie kieruję do rządu.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Ewa Kralkowska:

Panie Senatorze, ten okres trzymiesięczny to jest ta górna granica, czyli nie dłużej niż trzy miesiące. Dolna granica zaś jest uzależniona od możliwości.

Przewodniczący Marek Balicki:

W niektórych przypadkach oczekiwanie na kandydatów zgłoszonych przez sejmiki może wynosić miesiąc. Myślę, że jest to bezpieczny termin, bo minister może to zrobić wcześniej, ale nie może później. Wynika z tego, że powinien zostać określony bezpieczny termin, który umożliwi stosowanie ustawy.

Czy są jeszcze pytania? Przypominam, że jest również obecny przedstawiciel Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych. Jeśli nie ma pytań i żadnych innych wniosków, to możemy przystąpić do głosowania nad poprawkami w kolejności takiej, w jakiej je zgłosiłem. Pani Mecenas, czy to będzie właściwa kolejność?

Najpierw będę odczytywał brzmienie poprawki i dopiero wtedy przystąpimy do głosowania nad nią.

Zatem przystępujemy do głosowania nad poprawką pierwszą, której brzmienie jest następujące: w art. 1 w pkcie 1, w art. 75 w ust. 1 po wyrazie "Rada" dodaje się wyraz "regionalnej".

Kto jest za przyjęciem poprawki pierwszej, proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Stwierdzam, że komisja jednogłośnie przyjęła poprawkę pierwszą.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką drugą, której brzmienie jest następujące: w art. 1 w pkcie 1, w art. 75 ust. 9 w pkcie 2, wyrazy "na kandydata" zastępuje się wyrazami "dla kandydata".

Kto jest za przyjęciem tej poprawki, proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Stwierdzam, że komisja jednogłośnie przyjęła poprawkę drugą.

I przystępujemy do głosowania nad poprawką trzecią, zgłoszoną jako ostatnia, o następującej treści: "w art. 2 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 2 i dodaje się ust. 1 w brzmieniu: «Nie później niż 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy zostaną powołane rady kas chorych zgodnie z art. 75 ustawy wymienionej w art. 1»".

Kto jest za przyjęciem tej poprawki, proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Stwierdzam, że komisja jednogłośnie przyjęła poprawkę trzecią.

W ten sposób mamy za sobą wszystkie głosowania.

Pozostaje nam wytypowanie senatora sprawozdawcy, który przedstawi sprawozdanie komisji w sprawie tej ustawy na posiedzeniu plenarnym Senatu.

Pani senator Sienkiewicz, proszę bardzo.

Senator Krystyna Sienkiewicz:

Dziękuję.

Chciałabym poprosić koleżanki i kolegów senatorów o poparcie kandydatury pana Marka Balickiego, przewodniczącego naszej komisji, na sprawozdawcę ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu zdrowotnym na posiedzeniu plenarnym.

Czy pan senator przyjmuje tę propozycję?

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję, przyjmuję.

Dla porządku muszę zapytać, czy są inne propozycje...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dziękuję bardzo. Został więc wyznaczony senator sprawozdawca i w ten sposób wyczerpaliśmy porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

Dziękuję bardzo panu ministrowi.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Ewa Kralkowska: Czy mogę jedno zdanie?)

Jeszcze pani minister Kralkowska, proszę bardzo.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Ewa Kralkowska:

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Senatorowie, chciałabym państwu podziękować za życzliwość i pomoc, którą nam okazujecie przy proponowaniu i wdrażaniu nowych zmian. Bardzo dziękujemy.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo.

Dziękuję jeszcze raz wszystkim paniom i panom senatorom za udział w posiedzeniu, a także panu ministrowi i pani minister oraz wszystkim przedstawicielom resortów i Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych przybyłym na nasze dzisiejsze posiedzenie.

Zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 43)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.