3 grudnia 2002 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2003 w zakresie dotyczącym jej działania i zgodnie z art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu komisja przekazała opinię w tej sprawie do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.
Do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych upoważniono senator Zdzisławę Janowską.
Komisja rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2003 w następującym zakresie:
cz. nr 46 - Zdrowie
- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
- środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 5,
- dotacje podmiotowe z zał. nr 9,
- zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11
- cz. nr 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 851 - Ochrona zdrowia
- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
- dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
z zał. nr 8,
- zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11
- cz. nr 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 38, 39 i 77
- Środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane (zał. nr 3),
w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw zdrowia
- cz. nr 31 - Praca
- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
- zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 5,
- zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11
- cz. nr 44 - Zabezpieczenie społeczne
- wydatki z zał. nr 2,
- zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11
- cz. nr 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 853 - Opieka społeczna
- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
- dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
z zał. nr 8,
- zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11
- cz. nr 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 7, 16, 17, 18, 25, 27, 29, 30, 34 i 75
- Plan finansowy Funduszu Pracy (zał. nr 6)
- Plan finansowy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (zał. nr 6)
- cz. nr 12 - Państwowa Inspekcja Pracy
- cz. nr 14 - Rzecznik Praw Dziecka
- wydatki z zał. nr 2,
- limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 12
- cz. nr 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
- wydatki z zał. nr 2
- Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS (zał. nr 6)
- Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS (zał. nr 6)
- Plan finansowy Funduszu Administracyjnego KRUS (zał. nr 6)
- Plan finansowy Państwowego Funduszu Rehabilitacji Os. Niepełnosprawnych (zał. nr 6)
- cz. nr 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych
- Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (zał. nr 6)
- Plan finansowy Funduszu Alimentacyjnego (zał. nr 6)
- Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych (część nr 48)
- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
- zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11.
Jak stwierdzono w przyjętej opinii, komisja po zapoznaniu się z uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej 23 listopada br. ustawą budżetową na rok 2003 oraz po dyskusji pozytywnie zaopiniowała rozpatrywaną ustawę i wniosła o wprowadzenie poprawek:
Poprawki do ustawy budżetowej na rok 2003 proponowane przez Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia
1)
- w art. 1 w ust. 3 zmniejsza się deficyt budżetu państwa o 110 000 tys. zł,
- w art. 47 skreśla się pkt 2,
c) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:
- w poz. 8 "koszty integracji z Unią Europejską, współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi i zobowiązań wobec Komisji Europejskiej z tytułu zrealizowanych programów, w tym 29 100 tys. zł na zatrudnienie 625 funkcjonariuszy Straży Granicznej oraz wydatki związane z promocją dotyczącą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, w tym sfinansowanie kampanii przedreferendalnej", zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 20 000 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 40 000 tys. zł,
- w poz. 80 "program działań osłonowych w ochronie zdrowia w ramach prowadzonej restrukturyzacji" zmniejsza się dotacje i subwencje o 50 000 tys. zł;
2) w art. 6 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do dokonania zwiększenia o 100.000 tys. zł dotacji i subwencji w części 83 Rezerwy celowe w poz. 17 - zasiłki z pomocy społecznej, w przypadku wydatkowania do dnia 30 czerwca 2003 r. poniżej 50% łącznie ujętych kwot planu na 2003 r. w części 78 Obsługa zadłużenia zagranicznego w dziale 757 - Obsługa długu publicznego oraz w części 79 Obsługa długu krajowego w dziale 757 - Obsługa długu publicznego.";
3)
- w załączniku nr 2 w części 31 Praca:
- w rozdziale 75095 - Pozostała działalność zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 6000 tys. zł,
- w rozdziale 85416 - Ochotnicze Hufce Pracy zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3000 tys. zł,
- w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3000 tys. zł;
4) w załączniku nr 2:
- w części 40 Turystyka w rozdziale 63002 - Polska Organizacja Turystyczna, zmniejsza się dotacje i subwencje o 5000 tys. zł,
- w części 83 Rezerwy celowe:
- w poz. 17 - zasiłki z pomocy społecznej, zwiększa się dotacje i subwencje o 14 400 tys. zł,
- w poz. 63 - środki na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendum, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3000 tys. zł,
- skreśla się poz. 79 - prace projektowe dotyczące Studium Budowy Zapory Ciechocinek - Nieszawa;
5) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe poz. 25 otrzymuje brzmienie:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
dotacje na finansowanie działalności wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy |
25 |
16 000 |
16 000 |
|
|
|
|
|
6) w załączniku nr 14:
- w tabeli Plan finansowy Agencji Rynku Rolnego zmniejsza się o 160 000 tys. zł wpłatę z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz wynik finansowy brutto,
- w tabeli Plan finansowy Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w części 3 Wydatki statutowe:
- w Lp. 3.4 treść otrzymuje brzmienie "Aktywizacja zawodowa bezrobotnych, w tym realizowana przez urzędy pracy" oraz zwiększa się Plan na 2003 r. o 160 000 tys. zł,
- w Lp. 3.9 Wpłaty na rzecz Agencji Rynku Rolnego, zmniejsza się Plan na 2003 r. o 160 000 tys. zł.
Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego.
Senatorowie zapoznali się informacją o ustawie sejmowej, którą przedstawił wiceminister pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater. Wysłuchano także opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Uchwalona przez Sejm ustawa zakłada m.in., że co najmniej 500 tys., a nie jak do tej pory - 300 tys. pracowników, musi zrzeszać organizacja związkowa lub pracodawców, by zostać uznana za reprezentatywną, a tym samym brać udział w pracach Komisji Trójstronnej.
W przyjętym stanowisku Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zdecydowała o dodaniu nowego art. 2a w brzmieniu: "Art. 2a. Do postępowań o stwierdzenie reprezentatywności organizacji, wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe". Ustalono, że wprowadzenie zaproponowanej przez komisję poprawki zarekomenduje Izbie senator Krystyna Sienkiewicz.