28 maja 2002 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

Założenia ustawy, która była projektem rządowym, przedstawili podczas posiedzenia: pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Jolanta Banach, naczelnik w Ministerstwie Finansów Artur Kawaler oraz naczelnik w Ministerstwie Infrastruktury Jolanta Trojanowska-Łyżwa. Swoje uwagi przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Znowelizowana przez Sejm ustawa zmierza przede wszystkim zwiększenia liczby rodzajów zniżek na przejazdy pociągami ekspresowymi i autobusami przyspieszonymi.

Zgodnie z nowelą osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji mają uzyskać prawo do 49-procentowej ulgi na przejazdy pociągami osobowymi i autobusami zwykłymi oraz 37% zniżki na pociągi InterCity i EuroCity. Dotyczy to niektórych osób niewidomych, niezdolnych do samodzielnej egzystencji, dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz towarzyszących im w podróży rodziców lub opiekunów. Jeśli jednak niewidomy nie został uznany za osobę niezdolną do samodzielnej egzystencji, to przysługuje mu wyłącznie 37% ulgi.

Ulgi obowiązują tylko w określonych rodzajach publicznego transportu kolejowego i autobusowego i tylko w drugiej klasie. W wypadku gdy osoba uprawniona do zniżki chce pojechać pierwszą klasą, musi uiścić dopłatę.

Prawo do 95-procentowej zniżki mają mieć osoby towarzyszące w podróży ociemniałym lub niezdolnym do samodzielnej egzystencji. Posłowie uznali, że za przewodnika osoby niewidomej należy uznać osobę, która ukończyła 13 lat, lub psa przewodnika.

Młodzież i dzieci dotknięte kalectwem uprawnione są do 78% zniżki na przejazdy środkami publicznego transportu na trasie dom-szkoła i dom-turnus rehabilitacyjny.

Młodzież ucząca się do ukończenia 24. roku życia i studenci do 26 lat będą mieli prawo nie tylko do 49% ulgi na przejazdy pociągami osobowymi, ale także pociągami pospiesznymi i przyspieszonymi autobusami. Ulgi są ważne zawsze, a nie tylko wówczas, gdy uprawnieni podróżują między szkołą a domem, jak stanowiła ustawa przyjęta w grudniu ubiegłego roku.

Ponadto w nowelizacji sejmowej prawo do 37% ulgi na bilety miesięczne przyznano także nauczycielom.

Zgodnie z ustawą, przewoźnicy mogą sami wprowadzić ulgi na bilety (nawet do 100%) dla swoich pracowników lub byłych pracowników i ich rodzin.

Bezpłatny przejazd zagwarantowano funkcjonariuszom policji w czasie służby patrolowej. Natomiast do ulgi 78% w pociągach osobowych, pospiesznych i także ekspresowych uprawniono żołnierzy odbywających niezawodową służbę wojskową.

W dyskusji senatorowie poparli sejmową nowelizację. Interesowano się także, jakie dokumenty będą wymagane w celu udokumentowania prawa do zniżki. Uzyskano zapewnienie, że resort pracy przygotuje rozporządzenie w sprawie nowych dokumentów mających stanowić podstawę do uzyskania takiego prawa.

W głosowaniu Komisja Zdrowia i Polityki Społecznej poparła jedną poprawkę zgłoszoną przez senatora Kazimierza Drożdża. Postanowiono, że stanowisko komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego przedstawi Izbie senator Mieczysław Mietła.