Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1247) z 100. posiedzenia

Komisji Ochrony Środowiska

w dniu 6 kwietnia 2004 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o rolnictwie ekologicznym.

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 55)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego January Bień)

Zastępca Przewodniczącego January Bień:

Przystępujemy, proszę państwa, do punktu dotyczącego spraw rolnictwa ekologicznego.

Bardzo proszę panią minister o krótkie wprowadzenie do nowelizacji... Nie, to jest nowa ustawa, nie nowelizacja.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daria Oleszczuk: Nowa ustawa.)

Bardzo proszę o przedstawienie tej ustawy.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daria Oleszczuk:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

Celem ustawy z dnia 31 marca 2004 r. o rolnictwie ekologicznym jest implementacja przepisów Unii Europejskiej właśnie w zakresie rolnictwa ekologicznego do polskiego systemu prawa. Niniejszy projekt ustawy zastępuje poprzednią ustawę, z 2001 r., o rolnictwie ekologicznym. Omawiana ustawa wejdzie w życie z dniem akcesji.

Wyznacza ona kompetentne organy i jednostki organizacyjne w zakresie systemu kontroli i certyfikacji w Polsce. Będzie to na przykład minister właściwy do spraw rolnictwa jako organ upoważniający jednostki certyfikujące do przeprowadzania kontroli, wydawania i cofania certyfikatu zgodności w zakresie rolnictwa ekologicznego. Następny taki organ to Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, sprawująca nadzór nad upoważnionymi jednostkami certyfikującymi, przyjmująca zgłoszenia producentów podejmujących działalność w zakresie rolnictwa ekologicznego, upoważniająca producentów do importu produktów rolnictwa ekologicznego z państw trzecich niewymienionych na liście, o której mowa w ustawie. Wykonywałaby też kontrolę produktów rolnictwa ekologicznego z państw trzecich niewymienionych na liście, o której mowa w ustawie.

Ustawa stanowi, które jednostki certyfikujące są akredytowane zgodnie z polską normą. Tych jednostek jest dzisiaj sześć.

Projekt ustawy wyznacza również podmioty, które będą kwalifikowały do stosowania w rolnictwie ekologicznym środków ochrony roślin oraz nawozów i preparatów poprawiających właściwości gleby. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego January Bień:

Dziękuję, Pani Minister.

Bardzo proszę panią mecenas o przedstawienie opinii na temat ustawy.

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący, za udzielenie głosu.

Pragnę zgłosić dwa zastrzeżenia do ustawy o rolnictwie ekologicznym.

Pierwsze z nich dotyczy art. 6, który mówi o kwestiach związanych z obowiązkiem producenta polegającym na zgłaszaniu zamiaru prowadzenia działalności w zakresie rolnictwa ekologicznego. Zgłoszenie takie ma być dokonywane na formularzu opracowywanym przez głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Przyjęcie takiego rozwiązania może budzić pewne zastrzeżenia z tego względu, że celowe byłoby publikowanie i określanie tego rodzaju formularzy w akcie prawa powszechnie obowiązującego, w akcie wykonawczym.

Z tego względu można by rozważyć możliwość określania wzoru formularza w drodze rozporządzenia. Ministrem właściwym do wydania takiego rozporządzenia byłby albo minister właściwy do spraw rolnictwa, który zgodnie z omawianą ustawą ma być organem nadzorującym, albo minister właściwy do spraw rynków rolnych, ponieważ jest to minister sprawujący nadzór nad wymienioną agencją.

Druga kwestia związana z tym zagadnieniem to, być może, ograniczony dostęp do tego rodzaju formularzy, gdyby miały one być udostępniane jedynie przez głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Podobne zastrzeżenia budzi przepis art. 12 ust. 4 opiniowanej ustawy. W opinii Biura Legislacyjnego zostały przedstawione na piśmie propozycje poprawek w tym zakresie.

I drugie zastrzeżenie, które jest związane z art. 12 ust. 3. Jest tam skrótowe określenie "główny inspektor", przy czym akurat w tym artykule ten skrót może wprowadzać w błąd co do właściwości organu. Zgodnie z art. 4 ust. 5 określenie "główny inspektor" ma się odnosić, na gruncie opiniowanej ustawy, do głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, a akurat w art. 12 ust. 3 chodzi o inspektora ochrony roślin i nasiennictwa. Propozycja poprawki przedstawiona w tym zakresie ma na celu doprecyzowanie przepisu. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego January Bień:

Dziękuję ślicznie, Pani Mecenas.

Bardzo proszę o ustosunkowanie się do tego, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daria Oleszczuk:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Kwestie zakresu informacji zawartych w formularzu opracowanym przez głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wynikają wprost z przepisów Unii Europejskiej. I w tym przypadku rozporządzenie nr 2092 z 1991 r. w załączniku nr 4 precyzyjnie określa zakres informacji, które mają być w rozporządzeniu. A zgodnie z postanowieniami traktatu akcesyjnego art. 249 nie należy powtarzać przepisów unijnych. I tylko to możemy tutaj... Te przepisy są bardzo szczegółowe. Chcieliśmy więc przekazać Biuru Legislacyjnemu i państwu taką informację, że to wynika wprost z przepisów Unii Europejskiej. Nie możemy się zgodzić z tą uwagą, ponieważ byłoby to powtórzenie przepisów wspólnotowych. Takie samo jest nasze stanowisko w drugiej sprawie. Regulacje dotyczące bazy danych nasion określa rozporządzenie 1452 z 2003 r. i wprost na podstawie przepisów unijnych inspekcja będzie sporządzała ten formularz dotyczący zgłoszenia nasion do bazy danych. Również tutaj nie podzielam opinii Biura Legislacyjnego. Spotkalibyśmy się z zarzutem powtarzania przepisów Unii Europejskiej, Wysoka Komisjo.

Oczywiście uwaga dotycząca art. 12 ust. 3 jest słuszna, przyjmujemy tę uwagę. Nie wiem, może po prostu ze względu na pośpiech przy pracach legislacyjnych zostało to tutaj zamienione. Tutaj więc ta uwaga Biura Legislacyjnego jest słuszna. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego January Bień:

Dziękuję, Pani Minister.

Bardzo proszę o zabieranie głosu panie senator i panów senatorów w sprawie przedstawionych poprawek.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Franciszek Bachleda-Księdzularz:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący, wydaje mi się, że wyjaśnienia pani minister były dość jasne i oczywiste, więc należy się ograniczyć do tej jednej poprawki. W takim razie, jak uważam, należy poddać ją pod głosowanie. No, chyba że panowie senatorowie mają jakieś pytania dodatkowe. Dziękuję bardzo.

Zastępca Przewodniczącego January Bień:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Czy ktoś jeszcze z państwa?

Jeśli nie, to ja rozumiem, że w tej chwili nasza decyzja dotyczy tylko jednej poprawki, tej trzeciej, tak?

Pani Mecenas?

Starszy Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Agata Karwowska-Sokołowska:

Tak. To jest poprawka, która została w opinii zapisana w punkcie drugim uwag szczegółowych. Dotyczy art. 12 ust. 3.

Zastępca Przewodniczącego January Bień:

Rozumiem więc, że w art. 12 ust. 3 po wyrazach "główny inspektor" dodaje się wyrazy "ochrony roślin i nasiennictwa"? I to byłaby tylko ta jedna poprawka.

Czy ktoś z państwa senatorów jest przeciwny, żebyśmy wnieśli poprawkę o treści, jak to przedstawiłem? Nikt.

Czy ktoś wstrzymał od głosu? Nikt.

Dziękuję. Jednogłośnie za. (6)

Poprawka została przyjęta.

W związku z tym bardzo proszę o przegłosowanie ustawy o rolnictwie wraz z tą poprawką. Bardzo proszę.

Kto jest za? (6)

Czy ktoś jest przeciwny? Nikt.

Czy ktoś wstrzymał od głosu? Nikt.

Dziękuję.

Czyli przyjęliśmy tę ustawę.

Pan senator Bachleda zgodził się być sprawozdawcą komisji. Czy państwo to akceptują? Jeśli tak, to serdecznie dziękuję i proszę pana senatora, aby przedstawił nasze obrady w tym zakresie. Dziękuję. Dziękuję serdecznie, Pani Minister i składam w imieniu komisji serdeczne życzenia.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daria Oleszczuk: Ja również składam najserdeczniejsze życzenia świąteczne całej komisji. Dziękuję bardzo.)

Dziękuję ślicznie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 02)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie: Ewa Zbroszczyk
Publikacja: Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów