7 grudnia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska rozparzyła ustawę budżetową na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi komisji. Komisja przyjęła następującą opinię, którą przekazano Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

Komisja Ochrony Środowiska Senatu RP na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2004 roku rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2005 ( druk senacki nr 851) w zakresie:

1) części budżetowej 22 - Gospodarka wodna,

a) dochody i wydatki z zał. 1 i 2,

b) środki specjalne, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4,

c) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, zał. nr 12;

2) części budżetowej 41 - Środowisko,

a) dochody i wydatki z zał. 1 i 2,

b) środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał.4,

c) dotacje podmiotowe z zał.10,

d) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. 12;

3) części budżetowej 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 4- kredyt na usuwanie klęsk żywiołowych; 9 - rezerwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych; 24 - zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa, w tym: opłata dla Gminy Różan z tytułu lokalizacji na jej terenie Krajowego Składowiska Odpadów Promieniotwórczych...; 30 - " Program dla Odry 2006", w tym 10. 000 tys. zł pochodzące z Międzynarodowych Instytucji Finansowych (łącznie z zał. 14 - programy wieloletnie 1.p.XVIII/21); 45- środki na realizację zadań przyjętych w "Programie usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski; 57 - rezerwie dla zakładów chemicznych "Tarnowskie Góry" na współfinansowanie ze środków UE prac likwidacyjnych i ochronę środowiska;

4) części budżetowej 85 - Budżety wojewodów w zakresie działów:

020 - Leśnictwo

wydatki z zał. 1 i 2

- dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z zał. nr 9;

900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska,

dochody i wydatki z zał. 1 i 2,

dotacje podmiotowe z zał. nr 10,

- zatrudnienie i wynagradzanie w państwowych jednostkach budżetowych zał. nr 12;

925 - Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody,

dochody i wydatki z zał. 1 i 2,

zatrudnienie i wynagradzanie w państwowych jednostkach budżetowych zał. nr 12;

5) planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ( zał. 5 ),

6) części budżetowej 68 - budżet Państwowej Agencji Atomistyki,

- dochody i wydatki z zał. 1 i 2,

zatrudnienie i wynagradzanie w państwowych jednostkach budżetowych zał. nr 12;

7) środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane z zał.7

w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw środowiska oraz NFOŚiGW,

8) środki z Unii Europejskiej i wydatki nimi finansowane z zał. nr 8, limity kwot zobowiązań oraz wydatków w roku 2005 i kolejnych latach obowiązywania Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 z zał. nr 17;

Uwagi ogólne

Podczas posiedzeń komisji zgłoszono ogólne zastrzeżenia co do sposobu konstruowania ustawy budżetowej. Zastrzeżenia dotyczą braku jednolitego poziomu szczegółowości w przedstawianiu poszczególnych pozycji budżetowych oraz rozproszenia środków na ochronę środowiska w różnych częściach ustawy. Utrudnia to analizę budżetu.

W odniesieniu do środków finansowych będących w dyspozycji NFOŚiGW również brak jednolitej koncepcji wykorzystania tych środków i metod ich zagospodarowania.

Zwrócono uwagę na pozycje zawarte w zał. 4 dotyczące gospodarstw pomocniczych, zgłoszono potrzebę regulacji funkcjonowania tych przedsiębiorstw w warunkach gospodarki rynkowej oraz dystrybucji środków specjalnych.

Ponadto w niektórych wypadkach nie wykorzystano możliwości komercjalizacji działań w omawianym zakresie.

Komisja z zadowoleniem przyjęła do wiadomości informację o zabezpieczeniu środków umożliwiających realizację kolejnych etapów budowy zbiorników wodnych, zwłaszcza zbiorników: Wióry, Świnna Poręba, Racibórz. Dyskutowano nad problemem zabezpieczenia środków na zbiornik w Nieszawie, w tej kwestii komisja podtrzymuje swoje stanowisko z 8 października 2003 r., w którym stwierdza potrzebę opracowania koncepcji programowo-przestrzennej umożliwiającej podjęcie ostatecznej decyzji w tej sprawie.

Uwagi szczegółowe

W odniesieniu do poszczególnych części, po wysłuchaniu informacji i wyjaśnień komisja w odniesieniu do części 22 - gospodarka wodna zwraca uwagę na szczupłość środków przeznaczonych na tę działalność, zwłaszcza w odniesieniu do bezpieczeństwa budowli wodnych. Wyraża nadzieję na sprawną realizację Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych, także w zakresie gospodarki osadowej oraz opracowanie w jak najszybszym terminie Krajowej Strategii Gospodarki Wodnej.

Komisja w opinii stwierdza, że wnosi 2 poprawki do części budżetu rozpatrywanych przez Komisję, zgodnie z załącznikiem.

Komisja upoważniła senatora Januarego Bienia do przedstawienia stanowiska na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Poprawki do ustawy budżetowej na rok 2005

1) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w części III Wydatki w lp. 3.3.2 w kol. 2 po wyrazach "w górnictwie" dodaje się wyraz "siarki";

2) w załączniku nr 5 w tabeli Plan finansowy Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców w części III Wydatki lp. 2.1 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

2.1

- dotacje inwestycyjne

- dla jednostek sektora finansów publicznych - budowa zbiornika wodnego Świnna Poręba

x

 

6260

 

 

 

 

 

 

110 000>>.