16 marca 2004 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska dyskutowała o edukacji ekologicznej w kontekście dotychczasowych działań i planów na przyszłość.
Otwierając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Adam Graczyński podkreślił, że w dziedzinie ochrony środowiska nie ma sporów politycznych, wszyscy są zgodni, że chcą żyć w czystym środowisku.
Wiceminister środowiska Tomasz Podgajniak zwrócił uwagę, że ochrona jest procesem wymagającym stałej uwagi i troski. Szczególny nacisk należy położyć na edukację ekologiczną dzieci i młodzieży. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu wspiera wraz z resortem środowiska szereg działań w tym zakresie. W formalnym procesie kształcenia za realizację zadań z zakresu ekologii jest odpowiedzialny resort edukacji. Resort środowiska podejmuje działania dotyczące tzw. edukacji nieformalnej. Przedsięwzięcia edukacyjne poprzez organizowanie szkoleń akcji i kampanii ukierunkowanych na zmianę świadomości ekologicznej szerszych grup społecznych realizują m.in. centra edukacji ekologicznej, organizacji pozarządowe, parki narodowe i krajobrazowe, nadleśnictwa, ośrodki edukacyjne leśnych kompleksów promocyjnych, gminne ośrodki kultury, ogrody botaniczne i zoologiczne.
Ważnym elementem działań edukacyjnych resortu środowiska jest, prowadzona od wielu lat, współpraca z pozarządowymi organizacjami ekologicznymi, w tym z regionalnymi centrami edukacji ekologicznej, których głównym zadaniem jest kształtowanie odpowiedzialności społeczeństwa za stan środowiska naturalnego oraz zachęcanie do działań na rzecz ochrony przyrody w najbliższym otoczeniu.
Do najważniejszych działań realizowanych przez Ministerstwo Środowiska w ostatnich latach należały m.in.: opracowanie dokumentów strategicznych - Narodowej Strategii Ekologicznej oraz Narodowego Programu Edukacji Ekologicznej, centralne obchody Dnia Ziemi, obchody Światowego Dnia Ochrony Środowiska Forum Edukacji Ekologicznej Eko Media Forum, Międzynarodowe Targi Ekologiczne POLEKO, przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii pod hasłem "Czyste środowisko? Naturalnie! Polska w Unii Europejskiej" czy kampania "Dzień bez samochodu".
Działania podejmowane przez resort edukacji przedstawił wiceminister edukacji narodowej i sportu Franciszek Potulski.
Podejmowanie problematyki ekologicznej w procesie dydaktycznym szkoły odbywa się w dwóch wymiarach. Jednym jest ścieżka edukacyjna realizowana w szkole podstawowej gimnazjum i szkole średniej. Drugi wymiar edukacji ekologicznej pojawia się w blokach przedmiotowych lub w tradycyjnych przedmiotach.
Resort podejmuje także działania na skalę międzynarodową oraz współpracuje z różnymi organizacjami, również pozarządowymi, realizującymi zadania z zakresu edukacji ekologicznej.
Można stwierdzić, że polski model edukacji ekologicznej znajduje się w fazie transformacji związanej z przechodzeniem od tradycyjnie pojmowanej edukacji ekologicznej, ukierunkowanej głównie na relacje między człowiekiem a środowiskiem do innego wymiaru tej edukacji, określanej mianem edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Jej treści obejmują zintegrowaną problematykę społeczną, gospodarczą i środowiskową.