30 lipca 2002 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ochrony Środowiska w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie wysłuchali szczegółowych wyjaśnień i opinii, które przedstawili: reprezentujący wnioskodawców Janusz Korwin-Mikke, poseł Adam Szejnfeld, zastępca głównego inspektora ochrony środowiska Zdzisław Krajewski, Mirosław Lewiński z Ministerstwa Gospodarki oraz przewodniczący Krajowej Izby Gospodarczej Zbigniew Podkidacz. Komisja wysłuchała także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu oraz dysponowała opinią prof. Wojciecha Radeckiego z Instytutu Nauk Prawnych PAN.

Ustawa, która była inicjatywą obywatelską, zezwala na ponowne sprowadzanie do Polski odzieży używanej, wymieszanej ze zużytą. Intencją wnioskodawców było utrzymanie miejsc pracy kilkudziesięciu tysięcy osób zatrudnionych przy sortowaniu i sprzedaży odzieży używanej oraz wsparcie osób najuboższych, zaopatrujących się w tzw. lumpeksach.

Sejm zmienił prawo tak, by firmy, które 1 lipca br. utraciły zezwolenia na sprowadzanie odzieży używanej, uzyskały je w ciągu trzech miesięcy od wejścia w życie rozpatrywanej noweli. Zanim zostaną im przyznane nowe zezwolenia na przywóz używanej odzieży, będzie można sprowadzać ją na podstawie dotychczasowych dokumentów.

W głosowaniu komisja poparła sejmową nowelizację i zdecydowała o zarekomendowaniu jej Senatowi. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Apolonię Klepacz.

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska rozpatrzono także ustawę o ratyfikacji Protokołu z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu.

Senatorowie wysłuchali informacji o ustaleniach zawartych w przedmiotowym protokole, które przedstawili wiceminister spraw zagranicznych Sławomir Dąbrowa oraz wiceminister środowiska Ewa Symonides. Swoją opinię przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ramowa Konwencja Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu nałożyła na Polskę zobowiązania w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Protokół z Kioto rozszerza zobowiązania w zakresie redukcji gazów cieplarnianych, a ich wypełnienie wymagać będzie udziału większości sektorów gospodarczych. Przyjęte rozwiązania mają służyć stabilizacji poziomu koncentracji gazów cieplarnianych w atmosferze jako jeden z kierunków działań w zakresie ochrony środowiska oraz realizacji programu zrównoważonego rozwoju. Polska zajmuje wysoką pozycję wśród państw emitujących te gazy i ratyfikacja protokołu postrzegana jest jako element procesu akcesyjnego. W aspekcie finansowym udział Polski w mechanizmach wspomagających może przynieść przedsiębiorcom i budżetowi państwa wymierne zyski finansowe, głównie przez udział w międzynarodowym handlu jednostkami przyznanych limitów emisji gazów, zmniejszający w sposób znaczący koszt wdrożenia postanowień protokołu. Wejdzie on w życie 90 dnia od daty, w której nie mniej niż 55 stron konwencji, których emisje wynoszą co najmniej 55% całkowitych emisji dwutlenku węgla w 1990 r., złoży dokumenty ratyfikacji.

W dyskusji senator A. Graczynski postulował przedstawienie harmonogramu prac nad wdrożeniem przez Polskę protokołu z Kioto, obejmującego konieczne nakłady kapitałowe, korzyści oraz przewidywany przebieg procesu legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła przyjąć sejmową ustawę ratyfikacyjną bez poprawek. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator January Bień.

Podczas posiedzenia senatorowie spotkali się także z przedstawicielami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w celu zapoznania się i omówienia projektu strategii funduszu na lata 2003-2007, jego założeń i priorytetów.

Prezes funduszu Jerzy Pietrewicz, przedstawiając założenia na najbliższe lata, stwierdził m.in., że potrzebna jest lepsza koordynacja działań między narodowym i wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska. Jego zdaniem, 16 wojewódzkich i jeden fundusz narodowy powinny zachować osobowość prawną. W dyskusji o zmianach organizacyjnych w funduszach warto natomiast pomyśleć o możliwości lepszej koordynacji działań tych struktur.

Jak stwierdził prezes J. Pietrewicz, koordynacja miałaby objąć uzgadnianie planów finansowych oraz sugerowanie struktury wydatków, która powinna być zbieżna z celami polityki ekologicznej państwa, a nie rozbita na 16 różnych polityk.

"Nic nie stoi na przeszkodzie, by przedstawiać na forum Sejmu do akceptacji nasze plany finansowe. W ramach struktur można wypracować wspólne kryteria oceny wniosków o dotacje" - powiedział.

Prezes NFOŚiGW tłumaczył, że ze strategii wynika wyraźnie, iż na ochronę środowiska potrzebne są dodatkowe nakłady, a nie wyjmowanie z nich ważnego elementu, jakim są fundusze wojewódzkie. Przypomniał również, że zgodnie z planem integracji z UE duża część kosztów dostosowania w dziedzinie ochrony środowiska będzie spoczywać na przedsiębiorstwach. "Zdajemy sobie sprawę, że może być to trudne do realizacji, dlatego należy zastanowić się w skali państwa, czy środki z funduszy ekologicznych i EkoFunduszu z konwersji polskiego zadłużenia wystarczą" - mówił podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska J. Pietrewicz.

Podsumowując tę część posiedzenia, przewodniczący komisji A. Graczyński zwrócił uwagę na potrzebę zorganizowania konferencji poświęconej roli i funkcjonowaniu funduszy ochrony środowiska, a także ich wzajemnym relacjom i formom współpracy.