23 kwietnia 2002 r.
Tematem posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska były biopaliwa jako element rynku paliw.
Otwierając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Adam Graczyński nawiązał do stanowiska komisji w sprawie szczególnego nadzoru nad przebiegiem prac legislacyjnych w sprawie biopaliw. Jak stwierdził senator, obecne posiedzenie powinno odpowiedzieć na pytanie, w jakim punkcie się znajdujemy, oraz pomóc wypracować wspólny pogląd na temat biopaliw.
Pierwszy głos zabrał doc. Andrzej Kulczycki z Centralnego Laboratorium Naftowego, który omówił ogólne uwarunkowania techniczne i prawno-standaryzacyjne wprowadzania biopaliw na rynek paliw silnikowych. Jego zdaniem, dotychczasowa dyskusja nad biopaliwami w Polsce skupiła się głównie wokół problematyki hodowli rzepaku oraz technologii i organizacji zakładów przetwarzających olej rzepakowy na estry. W niewielkim natomiast stopniu rozważano te zagadnienia z punktu widzenia szeroko rozumianego rynku paliw, który w celu uniknięcia zamieszania po wprowadzeniu biopaliw, należałoby unormować. Ważne uwarunkowania stanowią tu m.in. kwestie podatkowe, mogące stanowić stymulację finansową, czy jednakowe traktowanie różnego rodzaju paliw. Do publicznego obiegu powinno się wprowadzać biopaliwa o określonych normach.
O uwarunkowaniach technicznych i eksploatacyjnych produkcji paliw z udziałem biokomponentów mówił podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska Czesław Bugaj z Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN SA. Jego zdaniem, wprowadzenie obowiązku stosowania bioetanolu w zaproponowanej wersji ustawy o organizacji rynku eko-paliw płynnych i składników spowoduje, że polskie rafinerie, a szczególnie PKN ORLEN SA poniosą duże koszty i mogą się stać przedsiębiorstwami nierentownymi. Zapewnił, że polski przemysł rafineryjny nie jest przeciwny biopaliwom, dziś już stosuje znaczne ilości bioetanolu, co stawia Polskę w ścisłej czołówce światowej. Sektor paliwowy oczekuje jednak rozwiązań zgodnych z unijnymi, ponieważ rynek paliwowy w Europie jest zintegrowanym rynkiem jednolitej jakości paliw i na ogół jednolitej ceny z niskimi marżami rafinerii.
Jak stwierdził Cz. Bugaj, sektor paliwowy liczy na stabilne warunki dostaw biokomponentów, gdyż przerwy przy obowiązku stosowania mogą oznaczać braki paliw na rynku. Jakość biokomponentów musi spełniać wymagania norm przewidywanych dyrektywą 98/70/EC. Ponadto konieczne jest wprowadzenie w Polsce monitoringu paliw. Jak podkreślił przedstawiciel PKN ORLEN, w trosce o spokojne wejście biopaliw na polski rynek biopaliwowy jego firma liczy na możliwość udziału w pracach legislacyjnych i późniejszą możliwość weryfikacji przyjętych w tym zakresie zapisów ustawowych.
Grzegorz Wiśniewski z Europejskiego Centrum Energii Odnawialnej zwrócił uwagę na zmniejszenie emisji do atmosfery, zwłaszcza przez środki transportu, szkodliwych substancji dzięki wykorzystaniu biopaliw.
W dyskusji, która odbyła się po wysłuchaniu referatów głos zabrali m.in. przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki i Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Podsumowując dyskusję, przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska senator A. Graczyński za pozytywne uznał podjęcie prac nad ustawą o monitorowaniu jakości paliw.
Do resortu rolnictwa senator zwrócił się o opracowanie uzasadnienia ekonomicznego produkcji biopaliw ze względu interdyscyplinarność tego zagadnienia.
Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska zwrócił się o przyspieszenie prac legislacyjnych nad nową ustawą, ponadto zaoferował pomoc senackich komisji środowiska i gospodarki w ewentualnym podjęciu inicjatywy ustawodawczej w tej sprawie.