21 lutego 2002 r.

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska wysłuchali informacji dotyczącej wdrażania przepisów prawnych zawartych w ustawach uchwalonych w poprzedniej kadencji oraz stanu prac nad aktami wykonawczymi. Szczegółową informację na ten temat przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Janusz Śleziak. Zwrócił on uwagę, że niektóre z niedawno uchwalonych aktów dotyczących ochrony środowiska będą wymagały nowelizacji m.in. ze względu na zawarte w nich błędy, jak i na zmieniające się prawo europejskie w tym zakresie (np. nowa dyrektywa wodna)

Dyrektor Andrzej Głowacki z Najwyższej Izby Kontroli jako często skomplikowane ocenił prace nad rozporządzeniami i aktami wykonawczymi do nowych ustaw ze względu na konieczność uzgodnień międzyresortowych. Przepisy dotyczące ochrony środowiska znajdują się także, oprócz Ministerstwa Środowiska, w gestii Ministerstwa Gospodarki czy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dobrze byłoby, gdyby Komisja Ochrony Środowiska poświęciła swój czas na omówienie pakietu aktów wykonawczych przygotowywanych właśnie przez te resorty.

Podsumowując dyskusję, przewodniczący komisji senator Adam Graczyński zapowiedział podjęcie przez senatorów tego tematu. Zwrócił także uwagę na konieczność podejmowania akcji informacyjnych na temat wprowadzonych nowych rozporządzeń i aktów wykonawczych do ustaw dotyczących ochrony środowiska. Senator podjął ponadto sygnalizowaną przez wiceministra A. Śleziaka propozycję utworzenia parlamentarnego zespołu do spraw zrównoważonego rozwoju.

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska przyjęto także opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych dotyczącą ustawy budżetowej na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W opinii stwierdzono:

"OPINIA

Komisji Ochrony Środowiska Senatu RP z dnia 21.02.2002 r.

dla

Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych

w sprawie uchwalonej przez Sejm RP w dniu 15 lutego 2002 roku ustawy budżetowej

/ druk senacki 67 / w częściach dotyczących:

  1. Ministerstwa Środowiska (Gospodarka Wodna /cz. 22/, Środowisko/cz.41/)
  2. Państwowej Agencji Atomistyki /cz.68/
  3. Planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środ. i Gosp.Wod. / Zał. Nr 6 /
  4. Rezerw celowych / cz. 83 - według kompetencji Komisji/
  5. Budżetu wojewodów / cz. 85 - według kompetencji Komisji/
  6. Środków bezzwrotnych pochodzących z zagranicy i wydatków nimi finansowanych
  7. / Zał. Nr 3 według kompetencji Komisji/

  8. Środków specjalnych, zakładów budżetowych gospodarstw pomocniczych w 2002 r.
  9. /Zał. Nr 5 według kompetencji Komisji/

  10. Dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych
  11. zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego

    / Zał. Nr 9 według kompetencji Komisji/

  12. Zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2002 r.

/Zał. Nr 11 według kompetencji Komisji/

Komisja Ochrony Środowiska na posiedzeniu w dniu 21 lutego 2002 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 w zakresie w/ wym części , przypisanych Komisji zgodnie z pismem Marszałka Senatu RP z dnia 19 lutego b.r. Po rozpatrzeniu objaśnień przedstawionych w nadesłanych materiałach, wysłuchaniu opinii resortów i ekspertów

Komisja wnosi o przyjęcie poprawek do ustawy w cz. 22, 68, zał. Nr 6 /zał . A/.

UZASADNIENIE:

ad. 1.

W toku debaty nad ustawą budżetową w części dotyczącej Ministerstwa Środowiska senatorowie wnieśli propozycję wprowadzenia poprawki w zał.nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe skreślić poz. 77 budowa stopnia wodnego Ciechocinek - Nieszawa a wskazaną w wydatkach majątkowych kwotę 1mln. zł. przeznaczyć na wydatki bieżące jednostek budżetowych w poz. 4 - koszty integracji z Unią Europejską, współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi i zobowiązań wobec Komisji Europejskiej z tytułu realizowanych programów. Decyzja taka została podjęta, ponieważ zgodnie z uchwałą Sejmu RP budowa stopnia wodnego Ciechocinek - Nieszawa zakładała komercyjny charakter finansowania tej inwestycji i ograniczenie środków publicznych do niezbędnego minimum.

Zapis w przedłożeniu sejmowym spowodował protesty środowisk naukowych i organizacji ekologicznych.

Odnośnie pozostałych zapisów budżetu resortu środowiska członkowie Komisji wyrazili zaniepokojenie skromnymi zasobami finansowymi, które mogą spowodować zagrożenia dla funkcjonowania tak ważnych obiektów jak np. melioracje, budowle hydrotechniczne i Parki Narodowe. Mając jednak na uwadze trudną sytuację gospodarczą kraju i wyrażając nadzieję na możliwość wykorzystania środków pomocowych Komisja zaakceptowała przedłożone zapisy ustawy budżetowej w tej części.

ad. 2.

Po wysłuchaniu wyjaśnień i opinii do budżetu Państwowej Agencji Atomistyki , Komisja zaproponowała wprowadzenie poprawki w załączniku nr 2 w części 68 - w rozdziale 15004 Zadania w zakresie bezpiecznego wykorzystania energii atomowej, zwiększa się Dotacje i subwencje o kwotę 2.000 tys. zł, - źródłem pokrycia jest zmniejszenie w części 68 Państwowa Agencja Atomistyki w rozdziale 75064- współpraca naukowo-techniczna z zagranicą, wydatków bieżących jednostek budżetowych o 2 mln zł. Decyzja taka została podjęta w celu uzupełnienia środków na bezpieczeństwo radiologiczne kraju. Pokrycie wydatków na bezpieczeństwo kosztem współpracy naukowo-technicznej spowoduje zaspokojenie przynajmniej jednego strategicznego celu, natomiast znaczny niedobór środków finansowych na składki członkowskie dla organizacji, do których należy Polska i tak wymaga ich renegocjacji, a nawet rozważenia zachowania przynależności do niektórych z nich.

ad 3.

Rozpatrując plan finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Komisja wysłuchała informacji Prezesa Zarządu, z której wynika, że przychody

Funduszu i wydatki znacznie różnią się od tych, jak szacowano we wrześniu 2001 roku /druk senacki 67/. Stan funduszu na początek 2002 roku planowany w wysokości

4.675.353 tys. zł. w rzeczywistości wyniósł 4.538.823 zł., a przychody z tytułu opłat i kar

za korzystanie ze środowiska przewidywane na 462.000 tys. zł. wyniosły 392.629 tys. zł,

wydatki bieżące własne przewidywane na 107.800 tys. zł. wyniosły 215.364 tys. zł.

W celu realizacji planu obniżenia kosztów funkcjonowania Funduszu zaproponowano

m.in. obniżenie wydatków bieżących własnych o 13.800 tys. zł. do kwoty 109.500 tys. zł.

W celu zwiększenia finansowania ochrony środowiska w formie dotacji inwestycyjnych zwiększono łączną kwotę planowanych dotacji o 70.000 tys. zł. / tj. do kwoty 650.000 tys. zł/ przy zwiększeniu dotacji inwestycyjnych o 90.000 tys. zł. oraz zmniejszeniu dotacji nieinwestycyjnych o 20.000 tys. zł.

Analizując kolejne pozycje planu finansowego dokonano istotnych zmian w zapisach, które

Prezes w imieniu Zarządu i przy akceptacji obecnego na posiedzeniu Ministra Środowiska przedstawił na posiedzeniu jako propozycję zmiany planu finansowego NFOSiGW.

Całość zawarte w p. 3 zał . A .

Członkowie Komisji, po wysłuchaniu uzasadnienia, większością głosów przyjęli proponowane zmiany w planie finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska

i Gospodarki Wodnej.

Dwóch członków Komisji natomiast zaakceptowało zmianę z zastrzeżeniem, aby koszty likwidacji wyrobisk i rekultywacji terenów po kopalniach siarki w Zagłębiu Staszowsko- Tarnobrzeskim sfinansowane ze środków NFOŚiGW pozostały na poziomie 96 mln. zł, tak jak zaproponowano w przedłożeniu sejmowym / a nie jak w nowej propozycji NFOSiGW

w kwocie 73, 5 mln zł./.

Komisja upoważniła do przedstawienia stanowiska na posiedzeniu Komisji Gospodarki

i Finansów Publicznych senatora Adama Graczyńskiego.

ZAŁĄCZNIK A

Po zapoznaniu się z zapisami ustawy budżetowej na rok 2002 Komisja proponuje następujące poprawki:

  1. W załączniku nr 2 w części 68 Państwowa Agencja Atomistyki - w rozdziale 15004 Zadania w zakresie bezpiecznego wykorzystania energii atomowej, zwiększa się Dotacje i subwencje o kwotę 2.000 tys. zł,
  2. Źródłem pokrycia jest zmniejszenie w części 68 Państwowa Agencja Atomistyki w rozdziale 75064 Współpraca naukowo-techniczna z zagranicą, wydatków bieżących jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł.

  3. W załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe skreśla się poz. 77 budowa stopnia wodnego Ciechocinek - Nieszawa a wskazaną w wydatkach majątkowych kwotę 1.000 tys. zł. przeznacza się na wydatki bieżące jednostek budżetowych w poz. 4 koszty integracji z Unią Europejską, współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi i zobowiązań wobec Komisji Europejskiej z tytułu realizowanych programów.
  4. W załączniku nr 6 Przychody i wydatki państwowych funduszy celowych na 2002 r. tabela Plan finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymuje brzmienie:

"PLAN FINANSOWY NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA

I GOSPODARKI WODNEJ

Poz.

Treść

Paragrafy

Przewidywane wykonanie
2001 r.

Projekt planu na 2002 r.

1

2

3

4

5

I

Stan funduszu na początek roku

x

4 445 886

4 538 823

1

2

3

4

w tym:

  • środki pieniężne
  • należności
  • papiery wartościowe Skarbu Państwa

w tym: z tytułu udzielonych pożyczek i kredytów

  • zobowiązania (minus)

x

x

x

x

x

180 554

125 225

3 958 895

3 828 742

-63 154

86 921

64 028

4 124 885

4 116 777

-50 306

II

Przychody

x

947 361

785 000

1

Dotacje z budżetu państwa

x

0

0

2

Dotacje z innych funduszy

x

0

0

3

3.1

3.2

Składki i opłaty

  • opłaty i kary za korzystanie ze środowiska
  • opłaty i kary eksploatacyjne i koncesyjne

069

519 243

382 920

126 614

518 000

393 000

125 000

4

Przelewy redystrybucyjne

296

0

0

5

Pozostałe przychody

w tym:

Przychody z odsetek od pożyczek i kredytów

x

x

437 827

363 460

267 000

242 000

III

Wydatki

x

859 858

767 010

1

1.1

1.2

Dotacje na realizację zadań bieżących

  • dla jednostek sektora finansów publicznych
  • dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych

x

2440

2450

178 779

180 000

150 000

30 000

2

Transfery na rzecz ludności

 

0

0

3

3.1

3.2

3.3

Wydatki bieżące (własne)

Wynagrodzenia

Pochodne od wynagrodzeń

Pozostałe

w tym:

Koszty finansowe

4010-4100

4110-4120

x

x

216 135

25 723

3 540

186 872

174 522

109 500

25 900

3 600

80 000

66 700

4

4.1

4.2

4.3

4.3.1

4.3.2

Wydatki inwestycyjne

  • wydatki inwestycyjne (własne)*)
  • zakupy inwestycyjne (własne)*)
  • dotacje inwestycyjne
  • dla jednostek sektora finansów publicznych
  • dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych

w tym na roboty likwidacyjne i rekultywacyjne terenów górnictwa siarki w Tarnobrzeskim, Staszewskim i Lubaczewskim Zagłębiu Siarkowym

x

6110

6120

x

6260

6270

464 944

1 043

4 391

459 510

477 510

4 660

2 850

470 000

320 000

150 000

73 500

5

Przelewy redystrybucyjne

2960

0

0

IV

Stan funduszu na koniec roku

x

4 538 823

4 564 323

1

2

3

4

w tym:

  • środki pieniężne
  • papiery wartościowe Skarbu Państwa
  • należności

w tym: z tytułu udzielonych pożyczek i kredytów

  • zobowiązania (minus)

x

x

x

x

x

86 921

64 028

4 124 885

4 116 777

-50 306

30 000

25 000

4 289 550

4 272 450

-53 200

*)Wydatki