21 lutego 2002 r.
Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska wysłuchali informacji dotyczącej wdrażania przepisów prawnych zawartych w ustawach uchwalonych w poprzedniej kadencji oraz stanu prac nad aktami wykonawczymi. Szczegółową informację na ten temat przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Janusz Śleziak. Zwrócił on uwagę, że niektóre z niedawno uchwalonych aktów dotyczących ochrony środowiska będą wymagały nowelizacji m.in. ze względu na zawarte w nich błędy, jak i na zmieniające się prawo europejskie w tym zakresie (np. nowa dyrektywa wodna)
Dyrektor Andrzej Głowacki z Najwyższej Izby Kontroli jako często skomplikowane ocenił prace nad rozporządzeniami i aktami wykonawczymi do nowych ustaw ze względu na konieczność uzgodnień międzyresortowych. Przepisy dotyczące ochrony środowiska znajdują się także, oprócz Ministerstwa Środowiska, w gestii Ministerstwa Gospodarki czy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dobrze byłoby, gdyby Komisja Ochrony Środowiska poświęciła swój czas na omówienie pa
kietu aktów wykonawczych przygotowywanych właśnie przez te resorty.Podsumowując dyskusję, przewodniczący komisji senator Adam Graczyński zapowiedział podjęcie przez senatorów tego tematu. Zwrócił także uwagę na konieczność podejmowania akcji informacyjnych na temat wprowadzonych nowych rozporządzeń i aktów wykonawczych do ustaw dotyczących ochrony środowiska. Senator podjął ponadto sygnalizowaną przez wiceministra A. Śleziaka propozycję utworzenia parlamentarnego zespołu do spraw zrównoważonego rozwoju.
Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska przyjęto także opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych dotyczącą ustawy budżetowej na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W opinii stwierdzono:
"OPINIA
Komisji Ochrony Środowiska Senatu RP z dnia 21.02.2002 r.
dla
Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych
w sprawie uchwalonej przez Sejm RP w dniu 15 lutego 2002 roku ustawy budżetowej
/ druk senacki 67 / w częściach dotyczących:
/ Zał. Nr 3 według kompetencji Komisji/
/Zał. Nr 5 według kompetencji Komisji/
zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
/ Zał. Nr 9 według kompetencji Komisji/
/Zał. Nr 11 według kompetencji Komisji/
Komisja Ochrony Środowiska na posiedzeniu w dniu 21 lutego 2002 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 w zakresie w/ wym części , przypisanych Komisji zgodnie z pismem Marszałka Senatu RP z dnia 19 lutego b.r. Po rozpatrzeniu objaśnień przedstawionych w nadesłanych materiałach, wysłuchaniu opinii resortów i ekspertów
Komisja wnosi o przyjęcie poprawek do ustawy w cz. 22, 68, zał. Nr 6 /zał . A/.
UZASADNIENIE:
ad. 1.
W toku debaty nad ustawą budżetową w części dotyczącej Ministerstwa Środowiska senatorowie wnieśli propozycję wprowadzenia poprawki w zał.nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe skreślić poz. 77 budowa stopnia wodnego Ciechocinek - Nieszawa a wskazaną w wydatkach majątkowych kwotę 1ml
n. zł. przeznaczyć na wydatki bieżące jednostek budżetowych w poz. 4 - koszty integracji z Unią Europejską, współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi i zobowiązań wobec Komisji Europejskiej z tytułu realizowanych programów. Decyzja taka została podjęta, ponieważ zgodnie z uchwałą Sejmu RP budowa stopnia wodnego Ciechocinek - Nieszawa zakładała komercyjny charakter finansowania tej inwestycji i ograniczenie środków publicznych do niezbędnego minimum.Zapis w przedłożeniu sejmowym spowodował protesty środowisk naukowych i organizacji ekologicznych.
Odnośnie pozostałych zapisów budżetu resortu środowiska członkowie Komisji wyrazili zaniepokojenie skromnymi zasobami finansowymi, które mogą spowodować zagrożenia dla funkcjonowania tak ważnych obiektów jak np. melioracje, budowle hydrotechniczne i Parki Narodowe. Mając jednak na uwadze trudną sytuację gospodarczą kraju i wyrażając nadzieję na możliwość wykorzystania środków pomocowych Komi
sja zaakceptowała przedłożone zapisy ustawy budżetowej w tej części.ad. 2.
Po wysłuchaniu wyjaśnień i opinii do budżetu Państwowej Agencji Atomistyki , Komisja zaproponowała wprowadzenie poprawki w załączniku nr 2 w części 68 - w rozdziale 15004 Zadania w zakresie bezpiecznego wykorzystania energii atomowej, zwiększa się Dotacje i subwencje o kwotę 2.000 tys. zł, - źródłem pokrycia jest zmniejszenie w części 68 Państwowa Agencja Atomistyki w rozdziale 75064- współpraca naukowo-techniczna z zagranicą, wyd
atków bieżących jednostek budżetowych o 2 mln zł. Decyzja taka została podjęta w celu uzupełnienia środków na bezpieczeństwo radiologiczne kraju. Pokrycie wydatków na bezpieczeństwo kosztem współpracy naukowo-technicznej spowoduje zaspokojenie przynajmniej jednego strategicznego celu, natomiast znaczny niedobór środków finansowych na składki członkowskie dla organizacji, do których należy Polska i tak wymaga ich renegocjacji, a nawet rozważenia zachowania przynależności do niektórych z nich.ad 3.
Rozpatrując plan finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Komisja wysłuchała informacji Prezesa Zarządu, z której wynika, że przychody
Funduszu i wydatki znacznie różnią się od tych, jak szacowano we wrześniu 2001 roku /druk senacki 67/. Stan funduszu na początek 2002 roku planowany w wysokości
4.675.353 tys. zł. w rzeczywistości wyniósł 4.538.823 zł., a przychody z tytułu opłat i kar
za korzystanie ze środowiska przewidywane na 462.000 tys. zł. wyniosły 392.629 tys. zł,
wydatki bieżące własne przewidywane na 107.800 tys. zł. wyniosły 215.364 tys. zł.
W celu realizacji planu obniżenia kosztów funkcjonowania Funduszu zaproponowano
m.in. obniżenie wydatków bieżących własnych o 13.800 tys. zł. do kwoty 109.500 tys. zł.
W celu zwiększenia finansowania ochrony środowiska w formie dotacji inwestycyjnych zwiększono łączną kwotę planowanych dotacji o 70.000 tys. zł. / tj. do kwoty 650.000 tys. zł/ przy zwiększeniu dotacji inwestycyjnych o 90.000 tys. zł. oraz zmniejszeniu dotacji nieinwestycyjnych o 20.000 tys. zł.
Analizując kolejne pozycje planu finansowego dokonano istotnych zmian w zapisach, które
Prezes w imieniu Zarządu i przy akceptacji obecnego na posiedzeniu Ministra Środowiska przedstawił na posiedzeniu jako propozycję zmiany planu finansowego NFOSiGW.
Całość zawarte w p. 3 zał . A
.Członkowie Komisji, po wysłuchaniu uzasadnienia, większością głosów przyjęli proponowane zmiany w planie finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej.
Dwóch członków Komisji natomiast zaakceptowało zmianę z zastrzeżeniem, aby koszty likwidacji wyrobisk i rekultywacji terenów po kopalniach siarki w Zagłębiu Staszowsko- Tarnobrzeskim sfinansowane ze środków NFOŚiGW pozostały na poziomie 96 mln. zł, tak jak zaproponowano w pr
zedłożeniu sejmowym / a nie jak w nowej propozycji NFOSiGWw kwocie 73, 5 mln zł./.
Komisja upoważniła do przedstawienia stanowiska na posiedzeniu Komisji Gospodarki
i Finansów Publicznych senatora Adama Graczyńskiego.
ZAŁĄCZNIK A
Po zapoznaniu się z zapisami ustawy budżetowej na rok 2002 Komisja proponuje następujące poprawki:
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie w części 68 Państwowa Agencja Atomistyki w rozdziale 75064 Współpraca naukowo-techniczna z zagranicą, wydatków bieżących jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł.
"PLAN FINANSOWY NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA
I GOSPODARKI WODNEJ
Poz. |
Treść |
Paragrafy |
Przewidywane wykonanie |
Projekt planu na 2002 r. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
I |
S tan funduszu na początek roku |
x |
4 445 886 |
4 538 823 |
1 2 3 4 |
w tym: w tym: z tytułu udzielonych pożyczek i kredytów
|
x x x x x |
180 554 125 225 3 958 895 3 828 742 -63 154 |
86 921 64 028 4 124 885 4 116 777 -50 306 |
II |
Przychody |
x |
947 361 |
785 000 |
1 |
Dotacje z budżetu państwa |
x |
0 |
0 |
2 |
Dotacje z innych funduszy |
x |
0 |
0 |
3 3.1 3.2 |
Składki i opłaty
|
069 |
519 243 382 920 126 614 |
518 000 393 000 125 000 |
4 |
Przelewy redystrybucyjne |
296 |
0 |
0 |
5 |
Pozostałe przychody w tym: Przychody z odsetek od pożyczek i kredytów |
x x |
437 827 363 460 |
267 000 242 000 |
III |
Wydatki |
x |
859 858 |
767 010 |
1 1.1 1.2 |
Dotacje na realizację zadań bieżących |
x 2440 2450 |
178 779 |
180 000 150 000 30 000 |
2 |
Transfery na rzecz ludności |
0 |
0 |
|
3 3.1 3.2 3.3 |
Wydatki bieżące (własne) Wynagrodzenia Pochodne od wynagrodzeń Pozostałe w tym: Koszty finansowe |
4010-4100 4110-4120 x x |
216 135 25 723 3 540 186 872 174 522 |
109 500 25 900 3 600 80 000 66 700 |
4 4.1 4.2 4.3 4.3.1 4.3.2 |
Wydatki inwestycyjne w tym na roboty likwidacyjne i rekultywacyjne terenów górnictwa siarki w Tarnobrzeskim, Staszewskim i Lubac |
x 6110 6120 x 6260 6270 |
464 944 1 043 4 391 459 510 |
477 510 4 660 2 850 470 000 320 000 150 000 73 500 |
5 |
Przelewy redystrybucyjne |
2960 |
0 |
0 |
IV |
Stan funduszu na koniec roku |
x |
4 538 823 |
4 564 323 |
1 2 3 4 |
w tym: w tym: z tytułu udzielonych pożyczek i kredytów
|
x x x x x |
86 921 64 028 4 124 885 4 116 777 -50 306 |
30 000 25 000 4 289 550 4 272 450 -53 200 |
*)
Wydatki