Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (1828) ze 180. posiedzenia
Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego
w dniu 29 czerwca 2005 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji (HQ SACT) dotyczącej ustanowienia i wsparcia Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC) NATO na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej dnia 13 kwietnia 2005 r. w Brukseli (druk nr 993).
(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 45)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Wiesław Pietrzak)
Przewodniczący Wiesław Pietrzak:
Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Porządek obrad przewiduje jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji, dotyczącej ustanowienia i wsparcia Centrum Szkolenia Sił Połączonych NATO na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej dnia 13 kwietnia 2005 r. w Brukseli - jak widać, jest to jeszcze, że tak powiem, świeże - zawartej w drukach sejmowych nr 4025 i 4080 oraz w druku senackim nr 993.
Szanowni Państwo Senatorowie, nic nie możemy - tak jak to bywa z ratyfikacjami takich umów - w nich zmieniać. Tak samo jest i w tym przypadku, ale oczywiście możemy sobie porozmawiać na temat tej umowy, szczególnie że dotyczy ona słusznej inicjatywy, którą udało się naszym przedstawicielom wynegocjować. Dlatego też teraz pozwolę sobie oddać głos przedstawicielom rządu, a reprezentują go w tej sprawie minister spraw zagranicznych oraz minister obrony narodowej. Witam zatem naszych gości.
Kto z państwa reprezentuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych?
(Zastępca Dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal: Andrzej Misztal.)
Kto został upoważniony do reprezentowania Ministerstwa Obrony Narodowej? Pan Artur Busz, zastępca Departamentu Prawnego w MON, czy tak?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Witam panów pułkowników Andrzeja Żurka oraz Jana Pawliczkę, szefa oddziału w Departamencie Prawnym w MON, a także pana pułkownika Wojtana i pana podpułkownika Kuszmidra oraz pana komandora Korczyńskiego, który dobrze, że przybył do nas samochodem, bo drogo kosztowałyby mnie w dniu dzisiejszym przeprosiny... Witam także pana Adama Niemczewskiego, reprezentującego Biuro Legislacyjne, które przygotowało opinię do tej ustawy.
Kto z panów przedstawi tę ustawę: przedstawiciel MSZ czy MON?
Proszę bardzo.
Zastępca Dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal:
Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!
Tak się składa, że sprawy, jakie miałem okazję przedstawiać na forum Wysokiej Komisji, można byłoby podzielić na dwie grupy: oznaczone literą A - niebudzące wątpliwości, i oznaczone literą B - oczywiste. W mojej ocenie tak to właśnie wygląda.
(Głos z sali: Te są z grupy A czy B?)
Te są zarówno z grupy A, jak i z grupy B. Moje zadanie jest proste, dlatego że korzyści płynące z zawarcia tej umowy są oczywiste. Myślę, że one zostały dosyć rzetelnie przedstawione w uzasadnieniu. Oczywiście podstawowym celem tej umowy jest utworzenie Centrum Szkolenia Sił Połączonych NATO w Bydgoszczy. Ma to być ośrodek szkolenia przeznaczony dla potrzeb operacji połączonych organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz działań bojowych na szczeblu taktycznym.
Wejście w życie projektowanej umowy, która jest dzisiaj przedmiotem obrad Wysokiej Komisji, pozwoli na uruchomienie tego centrum szkolenia w formie, która została przewidziana przez organizacje Traktatu Północnoatlantyckiego. Jeśliby oceniać umowę z punktu widzenia politycznego, to trzeba by podkreślić, że fakt jej zawarcia i przyszłe uruchomienie tego centrum oznacza jeszcze większy wzrost zaufania do Polski jako członka sojuszu północnoatlantyckiego. Stwarza to oczywiście szansę na zwiększenie naszej aktywności w strukturach NATO i na wzrost prestiżu Polski na arenie międzynarodowej.
Jeśli chodzi o sprawy proceduralne, związane z trybem, jaki został zastosowany w przypadku tej umowy, to trzeba podkreślić, że zgodnie z tą umową w jej art. 12 przewiduje się ratyfikację. Artykuł ten nie wskazuje wprawdzie, czy ma to być ratyfikacja za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, czy też ratyfikacja dokonywana przez prezydenta bez tej zgody. Ale związanie umową - i taka jest ocena rządu, którą jak dotąd podzielił Sejm - powinno nastąpić w trybie ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 konstytucji, a kluczową przyczyną wyboru tego trybu jest fakt, że umowa przewiduje pobyt na terytorium Polski żołnierzy innych państw. Ponadto postanowienia umowy przewidują zwolnienie z podatku lub jego zwrot, a także zwolnienia z opłat celnych, a więc dotyczą spraw, które są uregulowane ustawowo. Należy przy tym jednocześnie podkreślić, że uregulowania te nie są czymś nowym, dlatego że w zasadzie umowa ta bazuje na postanowieniach umów już ratyfikowanych przez Polskę, a wchodzących w skład dorobku prawnego NATO, przede wszystkim umowy NATO SOFA. Mamy również kwaterę korpusu północno-wschodniego w Szczecinie, która działa na tych samych zasadach, a więc nie są to postanowienia, którym można zarzucić jakąś nowość czy odrębność w odniesieniu do dotychczas stosowanych postanowień. Art. 12 ust. 1 umowy stanowi, że wejdzie ona w życie po podpisaniu jej przez umawiające się strony i po wypełnieniu procedur wewnętrznych, w ramach których w tej chwili właśnie procedujemy.
W związku z tym proszę Wysoką Komisję o pozytywne zarekomendowanie Senatowi omawianej ustawy. Dziękuję.
Przewodniczący Wiesław Pietrzak:
Dziękuję bardzo.
Czy przedstawiciel MON ma coś do dodania...?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Biuro Legislacyjne?
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:
Ustawa ratyfikacyjna nie wzbudza zastrzeżeń natury legislacyjnej.
(Przewodniczący Wiesław Pietrzak: Będzie musiał pan chyba dla potrzeb...)
(Głos z sali: Dla potrzeb telewizji powtórzyć.)
Ustawa nie wzbudza zastrzeżeń natury legislacyjnej.
Przewodniczący Wiesław Pietrzak:
Dzięki.
Państwo Senatorowie, czy są jakieś pytania? Najpierw pytania.
Proszę, pan senator Grzegorz Niski, pułkownik Wojska Polskiego, będący w rezerwie.
Senator Grzegorz Niski:
Chciałbym zapytać przedstawiciela Ministerstwa Obrony Narodowej, aby powiedział nam, jak liczna to będzie struktura. To pierwsze pytanie.
I drugie pytanie. Ile to będzie nowych miejsc pracy dla naszych obywateli w Bydgoszczy? Pytam o to, bo to jest dla nas również ważna kwestia. Dziękuję.
Przewodniczący Wiesław Pietrzak:
Czy można prosić o odpowiedź na te pytania?
Proszę bardzo.
Zastępca Szefa Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego Anatol Wojtan:
Pułkownik Wojtan.
Chciałbym poinformować, że w Bydgoszczy będzie odbywało się szkolenie połączonego sztabu NATO. Jest to nowa komórka ACT w Europie Środkowo-Wschodniej. Będą szkoleni żołnierze zarówno państw sojuszu, jak i państw należących do programu Partnerstwo dla Pokoju. Proces szkoleniowy będzie odbywał się w postaci czterech turnusów rocznie. W każdym turnusie będzie uczestniczyło po około czterystu szkolonych, a czas szkolenia to około dwóch, trzech tygodni. Podobnie planuje się cztery turnusy szkoleniowe dla uczestników z państw należących do programu Partnerstwo dla Pokoju, a także przewiduje się, że będą uczestniczyli w nich żołnierze ukraińscy.
Jeżeli chodzi o miejsca pracy, to nie mam dokładnej wiedzy na ten temat.
Przewodniczący Wiesław Pietrzak:
Ale jeżeli chodzi o obsługę, to czy można już teraz powiedzieć, ile to będzie osób.
(Zastępca Szefa Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego Anatol Wojtan: Generalnie to będzie około osiemdziesięciu pracowników cywilnych.)
A więc można to jakoś przeliczyć. Pan senator Grzegorz Niski wie, o czym mówi, ponieważ był pracownikiem Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Obrony Przeciwlotniczej w Koszalinie, i wie, ile osób z obsługi przypadało na jednego szkolonego...
(Wypowiedzi w tle nagrania)
To zna problemy.
Senator Grzegorz Niski:
Dlatego się z tego bardzo cieszymy, bo w tej chwili każde miejsce pracy, każda instytucja, która powstaje, a jest finansowana z pieniędzy zewnętrznych, to jest miód na nasze serce.
Przewodniczący Wiesław Pietrzak:
Dziękuję.
Czy jeszcze ktoś chciałby...
(Zastępca Dyrektora Departamentu Infrastruktury w Ministerstwie Obrony Narodowej Andrzej Żurek: Jeżeli można, chciałbym uzupełnić.)
Proszę uprzejmie, proszę bardzo.
Zastępca Dyrektora Departamentu Infrastruktury w Ministerstwie Obrony Narodowej Andrzej Żurek:
Pułkownik Żurek.
Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!
Sądzę, że jest bardzo ważną informacją, że samo NATO przeznacza na inwestycje związane z utworzeniem centrum...
(Przewodniczący Wiesław Pietrzak: O, mówi do rzeczy.)
...ponad 120 milionów, podobna suma będzie ze strony polskiej, czyli szacujemy, że przez najbliższe dwa lata znajdzie tam zatrudnienie, przy samych budowach i przy tworzeniu całej infrastruktury informatycznej i dowodzenia ściśle związanej ze szkoleniem, blisko czterysta osób. Sądzę, że jak na Bydgoszcz to jest bardzo dużo.
(Głos z sali: W ciągu dwóch lat.)
(Senator Lesław Podkański: Wszystko, co jest powyżej pięćdziesiątki, to już jest plus.)
Przewodniczący Wiesław Pietrzak:
Dziękuję.
Czy są jeszcze pytania ze strony państwa senatorów?
Stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Kto jest za przyjęciem ustawy? (5)
Dziękuję. Jednogłośnie za.
Sprawozdawca? Ochotnik? Grzegorz Niski, ochotnik Grzegorz Niski.
Szanowni Państwo, dziękuję przedstawicielom rządu i wszystkim obecnym za udział.
Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.
Państwu życzę równie miłej atmosfery podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych.
(Głos z sali: Już było.)
(Głos z sali: Niemożliwe.)
To zaraz będzie...
(Głos z sali: Ale to niemożliwe, żeby była aż tak miła.)
Życzę tego, a czasami życzenia się spełniają. Państwu senatorom zaś życzę miłego wieczoru.
Zamykam posiedzenie komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 57)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.