Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1329) ze 123. posiedzenia

Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 2 czerwca 2004 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 30 listopada 2000 r. sporządzonego na podstawie artykułu 43 ustęp 1 Konwencji w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencji o Europolu) zmieniającego artykuł 2 oraz Załącznik do tej Konwencji (druk nr 716).

2. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 28 listopada 2002 r. zmieniającego Konwencję w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencję o Europolu) oraz Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Europolu, członków jego organów, zastępców dyrektora i pracowników Europolu (druk nr 717).

3. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 23 lipca 1996 r. sporządzonego na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, w sprawie wykładni, w trybie prejudycjalnym, przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Konwencji o ustanowieniu Europejskiego Urzędu Policji (druk nr 718).

4. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 19 czerwca 1997 r. sporządzonego na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz artykułu 41 ustęp 3 Konwencji o Europolu w sprawie przywilejów i immunitetów Europolu, członków jego organów, zastępców dyrektora i pracowników Europolu (druk nr 719).

5. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 27 listopada 2003 r zmieniającego Konwencję w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencję o Europolu), sporządzonego w oparciu o artykuł 43 ustęp 1 tej Konwencji (druk nr 720).

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 14)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Wiesław Pietrzak)

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

Porządek obrad obejmuje pięć punktów:

1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 30 listopada 2000 r. sporządzonego na podstawie artykułu 43 ustęp 1 Konwencji w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencji o Europolu) zmieniającego artykuł 2 oraz Załącznik do tej Konwencji.

2. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 28 listopada 2002 r. zmieniającego Konwencję w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencję o Europolu) oraz Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Europolu, członków jego organów, zastępców dyrektora i pracowników Europolu.

3. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 23 lipca 1996 r. sporządzonego na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, w sprawie wykładni, w trybie prejudycjalnym, przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Konwencji o ustanowieniu Europejskiego Urzędu Policji.

4. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 19 czerwca 1997 r. sporządzonego na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz artykułu 41 ustęp 3 Konwencji o Europolu w sprawie przywilejów i immunitetów Europolu, członków jego organów, zastępców dyrektora i pracowników Europolu.

5. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Protokołu z dnia 27 listopada 2003 r zmieniającego Konwencję w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencję o Europolu), sporządzonego w oparciu o artykuł 43 ustęp 1 tej Konwencji.

Są to przedłożenia rządowe i do reprezentowania rządu zostali wyznaczeni minister spraw wewnętrznych i administracji oraz minister spraw zagranicznych.

Witam w dniu dzisiejszym na posiedzeniu dyrektora Biura Międzynarodowej Współpracy Policji w Komendzie Głównej Policji, pana Marka Wierzbickiego, witam zastępcę dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pana Andrzeja Misztala, witam radcę prawnego w Biurze Prawnym w Komendzie Głównej Policji, pana Dariusza Jankowskiego, radcę w Biurze Międzynarodowej Współpracy Policji w Komendzie Głównej Policji, panią Jolantę Glińską, witam dyrektora Departamentu Finansowania Bezpieczeństwa Państwa w Ministerstwie Finansów, panią Grażynę Żywiecką oraz panią Monikę Rokitę-Górniewicz z Ministerstwa Finansów, witam pana Włodzimierza Maciejewskiego z Biura Bezpieczeństwa Narodowego, witam Biuro Legislacyjne, które reprezentuje pani Beata Mandylis... A gdzie ona jest?

Szanowni Państwo, ponieważ tematyka punktów porządku jest wspólna, mam propozycję, żeby przedstawiciele rządu w jednym wystąpieniu przedstawili wszystkie konwencje, wszystkie ustawy. A później rozpatrzymy je łącznie. Jeżeli nie będzie głosów sprzeciwu, to uznam, że państwo senatorowie, których serdecznie witam, wyrażają zgodę. Nie ma sprzeciwu.

Wobec tego przypomnę, że pierwsza ustawa jest zawarta w drukach sejmowych nr 2885 i nr 2918 oraz w druku senackim nr 716, druga ustawa - w drukach sejmowych nr 2886 i nr 2919 oraz w druku senackim nr 217, trzecia - w drukach sejmowych nr 2887 i nr 2920 oraz w druku senackim nr 218, czwarta - w drukach sejmowych nr 2888 i nr 2921 oraz w druku senackim nr 219 i piąta - w drukach sejmowych nr 2889 i nr 2922 oraz w druku senackim nr 720.

Szanowni Państwo, przystępujemy do meritum sprawy.

Proszę przedstawiciela rządu, który jest upoważniony... Ministerstwo Spraw Zagranicznych, czy Komenda Główna Policji? Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Wobec tego proszę pana dyrektora o przedstawienie głównych założeń pięciu ustaw, pięciu traktatów, a potem ustosunkujemy się do nich.

Jest już Biuro Legislacyjne, które przedstawiło opinię o ustawach, którą państwo senatorowie otrzymali.

Pełniący Obowiązki Zastępcy Dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!

We wprowadzeniu, które będzie dotyczyć, tak jak powiedział pan przewodniczący, wszystkich pięciu protokołów dodatkowych, chciałbym się odnieść do trzech podstawowych kwestii: wyboru trybu związania się tymi protokołami dodatkowymi, kontekstu politycznego przystąpienia do protokołu przez Rzeczpospolitą Polską oraz miejsca protokołów w polityce traktatowej państwa.

Omawiane protokoły dodatkowe stanowią integralną część międzynarodowej Konwencji o ustanowieniu Europejskiego Urzędu Policji - Europol, która została podpisana 27 lipca 1995 r. przez piętnaście państw członkowskich Unii Europejskiej. Konwencja ta zostanie wkrótce ratyfikowana przez Rzeczpospolitą Polską w trybie art. 89 ust. 1 konstytucji.

W związku z powyższym również protokoły dodatkowe do konwencji wymagają przyjęcia według takiej samej procedury, to jest ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.

W tym samym trybie była ratyfikowana również umowa między Rzecząpospolitą Polską a Europolem w sprawie współpracy w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej, która została podpisana w dniu 3 października 2001 r.

Za koniecznością zastosowania wnioskowanej procedury do protokołów dodatkowych do konwencji przemawiają postanowienia art. 89 ust. 1 pkty 2, 3 i 5 konstytucji, gdyż przepisy protokołów odnoszą się do członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w organizacji międzynarodowej, a także do wolności, praw i obowiązków obywatelskich.

Ponadto art. 24 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych wskazuje, że otrzymywanie z zagranicy oraz wysyłanie za granicę materiałów niejawnych wymaga uregulowania poprzez ratyfikowaną umowę międzynarodową.

W kontekście politycznym ratyfikowanie przez Rzeczpospolitą Polską omawianych protokołów dodatkowych do konwencji jest krokiem w kierunku realizacji zobowiązania do przyjęcia przez Polskę konwencji z dziedziny wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, które zostało wyrażone w konwencji ateńskiej z dnia 16 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Omawiane protokoły dodatkowe oraz Konwencja o ustanowieniu Europejskiego Urzędu Policji są zbiorem przepisów prawnych stanowiących podstawę działania Europolu. Członkostwo Polski w tej organizacji pozwoli polskim służbom policyjnym na pełnoprawne uczestnictwo w forum skupiającym organy policji wszystkich państw członkowskich Unii.

Zastosowanie wspomnianych przepisów pozwoli uzyskać wsparcie w zapewnianiu porządku i bezpieczeństwa publicznego zarówno na szczeblu europejskim, jak i krajowym.

Korzyści przystąpienia Polski do omawianych umów międzynarodowych będą również odczuwalne dla obywateli polskich w kraju i za granicą, ponieważ dzięki sprawnej współpracy służb policyjnych państw Unii Europejskiej poprawi się poczucie bezpieczeństwa zarówno wewnątrz kraju, jak też i poza nim.

W politycznym interesie Rzeczypospolitej Polskiej leży wyrażenie woli politycznej i jak najszybszej realizacji przyjętych przez nią zobowiązań w zakresie związania się omawianymi przepisami, między innymi ze względu na uzyskanie statusu członka Unii Europejskiej, prestiż jakim cieszy się Europol na arenie międzynarodowej, a także korzyści płynących z przynależenia do organizacji koordynującej zwalczanie przestępczości w wymiarze zjednoczonej Europy.

Protokoły dodatkowe do konwencji należą do aktów prawa unijnego, które Polska jest zobligowana przyjąć w ramach implementacji wspólnotowego dorobku prawnego, czy acquis communautaire. Tak więc staną się one integralną częścią polskiego porządku prawnego.

Chciałbym przypomnieć, że otwarta jest już ścieżka do ratyfikacji Konwencji o Europolu, ponieważ ustawa wyrażająca zgodę na jej ratyfikację weszła w życie 12 maja bieżącego roku. Konwencja, jak i omawiane protokoły dodatkowe wejdą w życie, w odniesieniu do Rzeczypospolitej Polskiej, po upływie trzech miesięcy od złożenia wszystkich dokumentów ratyfikacyjnych u depozytariusza. Z tą chwilą automatycznie przestanie obowiązywać umowa z dnia 3 października 2001 r. między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejskim Biurem Policji o współpracy w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej.

Ratyfikacja omawianych protokołów dodatkowych, uzupełniających lub zmieniających Konwencję o Europolu, należeć będzie do powiększającego się katalogu wielostronnych umów międzynarodowych dotyczących zwalczania przestępczości zorganizowanej, które Rzeczpospolita Polska ratyfikowała w ostatnich kilku latach.

Ratyfikacja kompletu omawianych dokumentów przez Polskę już na początku jej członkostwa w poszerzonej Unii Europejskiej potwierdzi aktywne zaangażowanie naszego kraju w walkę z przestępczością i gotowość do współpracy w tej dziedzinie z innymi państwami.

Kończąc pragnę dodać, iż ratyfikacja protokołów dodatkowych nie pociąga za sobą dodatkowych zobowiązań finansowych dla budżetu państwa, związanych z uczestnictwem we wspólnym budżecie Europolu, ponieważ wszelkie koszty będą związane z przystąpieniem Polski do Konwencji o ustanowieniu Europejskiego Urzędu Policji.

Jeśli chodzi o konieczność wprowadzenia zmian w obowiązującym ustawodawstwie polskim, w wyniku przystąpienia do protokołów dodatkowych, to tylko w przypadku jednego z nich, to jest wspólnych zespołów śledczych, wymagane jest dostosowanie do jego postanowień przepisów kodeksu postępowania karnego, nad którego nowelizacją trwają obecnie prace.

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Zwracam się z prośbą o pozytywne zarekomendowanie przez Wysoką Komisję wniosku o ratyfikację, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, pięciu protokołów dodatkowych do Konwencji o ustanowieniu Europolu. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Dziękuję bardzo.

Czy przedstawiciele Komendy Głównej Policji chcą coś dodać?

Dyrektor Biura Międzynarodowej Współpracy Policji w Komendzie Głównej Policji Marek Wierzbicki:

Dziękuję, Panie Przewodniczący!

Szanowna Komisjo!

Chciałbym tylko zasygnalizować, że przyjęcie tych protokołów oznacza, że polska Policja może zostać członkiem Europolu nie wcześniej niż 1 września, bo proces przyjmowania tych dokumentów, przez sekretarza generalnego Rady Europy, trwa dziewięćdziesiąt dni. Jest to najwcześniejszy termin. Liczymy, że jeżeli prace zostaną zakończone, to z dniem 1 października będziemy członkiem Europolu. Dziękuję.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne, proszę.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Dziękuję bardzo.

Biuro Legislacyjne nie zgłasza żadnych uwag. Dziękuję.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Dziękuję bardzo.

Czy państwo senatorowie lub pozostali goście chcą wypowiedzieć się na ten temat?

Chcę powiedzieć, że my byliśmy gotowi, aby zrobić to wcześniej, trzy miesiące temu. Nie wiem co stało na przeszkodzie, żeby te wszystkie protokoły dodatkowe zostały rozpatrzone razem z konwencją. Chyba nie było takiej woli ze strony rządu, bo nie przedstawiono tych protokołów Sejmowi. Wydaje mi się, że traktat rozpatrywaliśmy 19 marca.

Ja mam pytanie: kto był wtedy sprawozdawcą?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Wobec tego przystępujemy do głosowania, a potem będziemy się licytować.

Każdą ustawę musimy przegłosować oddzielnie. Jeżeli nie ma innych wniosków, to ja zgłaszam wniosek o przyjęcie wszystkich pięciu ustaw.

Czy pan chce zabrać głos? Proszę bardzo.

Radca Prawny w Wydziale Legislacji w Biurze - Gabinecie Komendanta Głównego Policji w Komendzie Głównej Policji Dariusz Jankowski:

Dariusz Jankowski, Biuro - Gabinet Komendanta Głównego Policji.

Wysoka Komisjo!

Jeżeli wolno odpowiedzieć na pytanie pana przewodniczącego, dlaczego rząd nie przedłożył wszystkich protokołów razem z Konwencją o Eropolu, to spieszę z wyjaśnieniami, że ostatni z protokołów dodatkowych, protokół piąty, tak zwane duńskie propozycje, jest obecnie ratyfikowany również przez pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej. Został on podpisany dopiero 27 listopada 2003 r., a więc w momencie, kiedy już wszczęliśmy procedurę ratyfikowania Konwencji o Europolu.

Minęło troszeczkę czasu, zanim ten dokument do nas dotarł w formie oficjalnej, zanim został przetłumaczony i zostały dokonane wszelkie uzgodnienia w resortach. No, niestety, trwało to trochę i to spowodowało zwłokę z wejściem tych protokołów, że tak to określę, na posiedzenie komisji. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Dziękuję bardzo, usprawiedliwiam w 20%, ponieważ cztery protokoły można było przedstawić wtedy, a piąty teraz. Myślę, że nie ma to jednak wielkiego znaczenia.

Szanowni Państwo, jeżeli nie ma innych wniosków, to poddaję pod głosowanie mój wniosek o przyjęcie pierwszej ustawy, zawartej w druku nr 716.

Pozwolicie państwo, że nie będę czytał pełnych tytułów. Czy mam czytać wszystko?

(Głosy z sali: Nie, nie.)

Druki wszyscy mają.

Poddaję ustawę pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem ustawy? (7)

Dziękuję.

Drugi protokół, z dnia 28 listopada 2002 r., zawarty w druku nr 717.

Kto jest za? (7)

Dziękuję.

Trzeci protokół, z dnia 23 lipca 1996 r., zawarty w druku nr 718.

Kto jest za? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Czwarty protokół, z dnia 19 czerwca 1997 r., zawarty w druku nr 719:

Kto jest za? (7)

Dziękuję.

I piąty - z dnia 27 listopada 2003 r., zawarty w druku nr 720.

Kto jest za? (7)

Dziękuję.

Kto będzie sprawozdawcą? Pani senator Maria Berny.

Chciałbym, żeby na posiedzeniu Senatu wystąpić z wnioskiem, może ja to zrobię, o łączną debatę nad tymi pięcioma protokołami. Myślę, że nie ma tu żadnych przeszkód legislacyjnych.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Beata Mandylis:

Chciałam poinformować, że na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych była przedstawiona prośba, żeby to rozpoznawać jeszcze na dzisiejszym posiedzeniu.

(Przewodniczący Wiesław Pietrzak: Na dzisiejszym posiedzeniu?)

Tak. Wiem, że podobno miał paść taki wniosek.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

To o dwa tygodnie przyspieszy wejście Policji do Europolu.

Rozumiem, że państwo senatorowie zaakceptowali wniosek o wprowadzenie tych ustaw na to posiedzenie Senatu. Uzgodnimy to z Komisją Spraw Zagranicznych i ten, kto będzie zgłaszał wniosek, będzie to robił w imieniu komisji, tak? Nie ma głosów sprzeciwu.

Dziękuję stronie rządowej, dziękuję państwu senatorom, dziękuję Biuru Legislacyjnemu. Dziękuję Biuru Bezpieczeństwa Narodowego, wypróbowanemu sojusznikowi komisji.

Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 33)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie: Julita Rudzka
Publ
ikacja: Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów