Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (1300) ze 119. posiedzenia
Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego
w dniu 19 maja 2004 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Konwencji wyznaczającej państwo o
dpowiedzialne za rozpatrywanie wniosków o azyl złożonych w jednym z Państw Członkowskich Wspólnot Europejskich, sporządzonej w Dublinie dnia 15 czerwca 1990 r.(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 35)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Wiesław Pietrzak
)Przewodniczący Wiesław Pietrzak
:Szanowni Państwo, otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.
Witam serdecznie na dzisiejszym posiedzeniu panów senatorów, witam szanownych gości.
Porządek obrad dzisiejszego posiedzenia przewiduje jeden punkt: rozp
atrzenie ustawy o ratyfikacji Konwencji wyznaczającej państwo odpowiedzialne za rozpatrywanie wniosków o azyl złożonych w jednym z Państw Członkowskich Wspólnot Europejskich, sporządzonej w Dublinie dnia 15 czerwca 1990 r. Tekst ustawy jest zawarty w drukach sejmowych nr 2641 i 2740 oraz w druku senackim nr 703.Do reprezentowania rządu został wyznaczony minister spraw wewnętr
znych i administracji. Witam serdecznie przedstawicieli ministra spraw wewnętrznych i administracji, zastępcę dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pana Piotra Ogonowskiego, witam dyrektora Biura Prawnego w Urzędzie do spraw Repatriacji i Cudzoziemców, panią Bożenę Sadowską, witam dyrektora Departamentu Postępowań Uchodźczych i Azylowych, pana Andrzeja Pilaszkiewicza, witam panią Edytę Berę, referendarza w Departamencie Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam panią Katarzynę Iwicką z Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu oraz panie z biura obsługującego posiedzenie naszej komisji.Kto z państwa ma upoważnienie, aby w imieniu ministra spraw wewnętr
znych i administracji przedstawić główne założenia traktatu i ustawy?(
Pełniąca Obowiązki Dyrektora Biura Prawnego w Urzędzie do spraw Repatriacji i Cudzoziemców Bożena Sadowska: Bożena Sadowska z Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców.)Proszę bardzo.
Pełniąca Obowiązki Dyrektora Biura Prawnego w Urzędzie do spraw Repatriacji i Cudz
oziemców Bożena Sadowska:Konwencja, która jest dzisiaj przedmiotem obrad komisji, zos
tała podpisana w Dublinie w 1990 r., zanim jeszcze została uwspólnotowiona polityka wizowa i imigracyjna. Konwencja dublińska nie wchodzi w zakres prawa wspólnotowego, ale jest odrębnym aktem prawa międzynarodowego. Jej sygnatariuszami są wszystkie państwa członkowskie Unii. Królestwo Szwecji, Austria i Finlandia przystąpiły do tej konwencji w późniejszym okresie, to znaczy są związane postanowieniami tej konwencji od 1997 r. i 1998 r.Od 2003 r. przedmiot konwencji został włączony do prawa wspólnotowego rozporządzeniem Unii Europejskiej z 2003 r. o ustanowieniu kryteriów i mech
anizmów określania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku azylowego złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego.Królestwo Dan
ii skorzystało z uprawnienia, jakie zagwarantował traktat amsterdamski, do niewiązania się postanowieniami tego rozporządzenia. Dania, Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Irlandia, na mocy traktatu amsterdamskiego, uzyskały prawo niewiązania się aktami unijnymi, które będą wydawane w zakresie swobodnego przepływu osób. Dania skorzystała z tego prawa i wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej w stosunkach z Danią związane są nie poprzez rozporządzenie, ale poprzez konwencję.Polska, przystępując do Unii Europejskiej, nie jest związana z Danią tą konwencją tylko musi do niej odrębnie przystąpić. Jest to o tyle ważne, że w ten sposób jakby domykamy procedury, które obowiązują w zakresie postępowań o nadanie statusu uchodźcy
na obszarze Unii Europejskiej. Konwencja i rozporządzenie regulują kryteria określania państwa, które jest odpowiedzialne za rozpatrzenie wniosku o azyl, określają tryb wymiany informacji pomiędzy państwami, określają ochronę danych osobowych cudzoziemców, którzy ubiegają się o nadanie statusu uchodźcy, oraz zasady postępowania przy przekazywaniu wniosku. Tym samym zostało rozstrzygnięte, jakie państwo jest odpowiedzialne za rozpatrzenie wniosku o azyl. Nie może więc powstać taka sytuacja, że żadne z państw nie czuje się odpowiedzialne za rozpatrzenie takiego wniosku.W związku z tym konieczna jest ratyfikacja tej umowy. Jesteśmy przyg
otowani do jej wykonywania tak pod względem finansowym, jak i organizacyjnym. W urzędzie powstała już komórka, która będzie zajmowała się wykonywaniem rozporządzenia i aktu, który jest dziś rozpatrywany.Wydaje nam się, że wniosek o ratyfikację tej konwencji był jak najbardziej uzasadniony i niezbędne jest zachowanie takiej właśnie procedury.
Przewodniczący Wiesław Pietrzak
:Dz
iękuję bardzo.Czy ktoś z gości chciałby jeszcze to uzupełnić? Może Ministerstwo Spraw Z
agranicznych?Proszę, Panie Dyrektorze.
Pełniący Obowiązki Zastępcy Dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministe
rstwie Spraw Zagranicznych Piotr Ogonowski:Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący!
Wysoka Komisjo, Ministerstwo Spraw Zagranicznych w pełni podziela st
anowisko zaprezentowane tutaj w imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji.Jeśli chodzi o tryb ratyfikacji, to za wcześniejszą zgodą, wyrażoną
w ustawie, przemawia fakt, że problematyka dotycząca azylu jest zastrzeżona, zgodnie z konstytucją, dla materii ustawowej.Chciałem też podkreślić, że zobowiązanie Polski do przystąpienia do om
awianej konwencji wynika z postanowień traktatu akcesyjnego. Dziękuję bardzo.Przewodniczący Wiesław Pietrzak
:Dziękuję.
Biuro Legislacyjne - pani Katarzyna Iwicka.
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Katarzyna Iwicka:
Dziękuję.
Biuro Legislacyjne nie ma zastrzeżeń legislacyjnych do ustawy o ratyfikacji konwencji dublińskiej. Dziękuję.
Przewodniczący Wiesław Pietrzak:
Dziękuję bardzo.
Państwo senatorowie mają zarówno materiały z dyskusji, jaka odbyła się w Sejmie, jak i wniosek Biura Legislacyjnego. Każdy ma prawo zadać pytanie, wypowiedzieć się. Proszę bardzo, który z panów senatorów ma pytania?
Pan senator Podkański, proszę bardzo.
Senator Lesław Podkański:
Dziękuję bardzo.
Ja chcę zapytać tylko o jedną kwestię. W materiałach znalazły się pewne ślady oceny zjawiska, ale chodzi mi o oszacowanie ilości spraw, które będą ro
zpatrywane. I w tym kontekście mam pytanie, czy środki, które są przeznaczone w obecnym budżecie, na realizację postanowień konwencji dublińskiej, są wystarczające. Czy zmieścimy się, że tak powiem, w kasie? Dziękuję.Przewodniczący Wiesław Pietrzak
:Uzupełniające pytanie: czy będzie tych spraw więcej, czy mniej?
(
Senator Lesław Podkański: Na pewno będzie ich więcej, tylko jest pytanie: o ile?)No właśnie, jak to będzie wyglądało w liczbach.
Proszę bardzo.
Pe
łniąca Obowiązki Dyrektora Biura Prawnego w Urzędzie do spraw Repatriacji i Cudzoziemców Bożena Sadowska:Jeśli chodzi o środki finansowe to uważamy, że kwota, która została przedstawiona w uzasadnieniu, jest wystarczająca.
Jeśli chodzi o samą konwencję, to zważywszy na to, że z Danią nie graniczymy, nie spodziewamy się z tego tytułu jakichś nadmiernych obciążeń dla państwa polskiego. Ogólnie rzecz biorąc myślę, że państwa interesuje nie tylko samo postanowienie konwencji, ale także łączące się z nim rozporządzenie. Uważamy, że wskutek działania tych aktów w Polsce może być rozpatrywanych około tysiąc, tysiąc pięćset wniosków w skali roku.
Przewodniczący Wiesław Pietrzak:
Dziękuję.
Czy są jeszcze inne wnioski?
(
Głos z sali: Wniosek formalny, że przyjmujemy ustawę.)Rozumiem, że jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Czy jest jeszcze jakiś inny wniosek? Wobec tego poddaję wniosek pod głosowanie.
Kto jest za przyjęciem ustawy? (5)
Dziękuję. Jednogłośnie za.
Został nam ostatni punkt: kto na ochotnika do bycia sprawozdawcą?
(
Głos z sali: Jest.)Pan senator Grzegorz Niski był najszybszy na finiszu. Tak więc pan senator Grzegorz Niski został sprawozdawcą k
omisji.Dziękuję serdecznie państwu za udział, dziękuję gościom, dziękuję państwu senatorom, Biuru Legislacyjnemu i paniom, które obsługiwały posiedzenie k
omisji.(
Głos z sali: A my dziękujemy przewodniczącemu za sprawne prowadzenie posiedzenia.)Dziękuję.
(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 47)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.