3 grudnia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2005 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

Komisja przyjęła następującą opinię w sprawie ustawy budżetowej na rok 2004 w zakresie wydatków przeznaczonych na finansowanie obronności i bezpieczeństwa państwa, którą przekazano Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

"Komisja na kolejnych posiedzeniach w dniu 3 grudnia 2004 r. rozpatrzyła uchwaloną przez Sejm w dniu 26 listopada 2004 r. ustawę budżetową na 2005 rok w zakresie:

1. części 57 - budżet Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;

2. części 59 - budżet Agencji Wywiadu;

3. części budżetowej 29 - Obrona narodowa;

4. planu finansowego Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

5. planów finansowych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej oraz Agencji Mienia Wojskowego;

6. części 83 Rezerwy celowe - poz. 23, 38;

7. przychodów z prywatyzacji wraz z ich rozdysponowaniem - zał. 3 poz. 40 i 43;

8. wydatków na obronę narodową w pozostałych częściach budżetowych;

9. zestawienia programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z innych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych;

10. części 42 - Sprawy wewnętrzne;

11. planów finansowych: Funduszu Wsparcia Policji oraz Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego;

12. części 85 - budżety wojewodów ogółem w zakresie działu bezpieczeństwo wewnętrzne i ochrona przeciwpożarowa;

13. części 83 - rezerwy celowe: poz. 4, 9, 10, 19, 21, 60, 67;

14. środków bezzwrotnych pochodzących z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej.

Ad. pkt 1 i 2: część 57 - budżet Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz część 59 - budżet Agencji Wywiadu

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego po rozpatrzeniu części
57 i 59 budżetu państwa na 2005 r. w zakresie dochodów i wydatków, środków specjalnych, gospodarstw pomocniczych (zał. nr 4) oraz zatrudnienia i wynagrodzenia (zał. nr 12) akceptuje przyjęte w uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej
na 2005 rok budżety: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.

Potrzeby cywilnych służb ochrony państwa w realizacji ich ustawowych obowiązków oraz zobowiązań międzynarodowych znacznie przekraczają kwoty zapisane w ustawie budżetowej na 2005 rok, zaś poziom wydatków obu Agencji w opinii Komisji stanowi jedynie minimum niezbędne dla ich prawidłowego funkcjonowania.

Ad pkt 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9;

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła wydatki obronne w ustawie budżetowej na 2005 rok w zakresie:

części budżetowej 29 - Obrona narodowa,

planu finansowego Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych,

planów finansowych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej oraz Agencji Mienia Wojskowego,

części 83 Rezerwy celowe - poz. 23, 38; ,

przychodów z prywatyzacji wraz z ich rozdysponowaniem - zał. 3 poz. 40 i 43: Restrukturyzacja i modernizacja techniczna Sił Zbrojnych RP,

wydatków na obronę narodową w pozostałych częściach budżetowych,

zestawienia programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z innych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych.

1. W ustawie budżetowej na 2005 r. w obszarze wydatków obronnych ujęto środki:

w części 29 - 17 192 250 tys. zł.

w dziale 752 (w pozostałych częściach budżetowych) - 47 720 tys. zł.

Środki te rosną w stosunku do roku ubiegłego nominalnie o 7,4% (przy planowanej inflacji 3%).

Komisja pozytywnie ocenia wielkość wydatków obronnych ukształtowaną zgodnie z ustawą z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP na poziomie 1,95% PKB roku 2004.

Rok 2005 jest pierwszym rokiem kolejnego programu sześcioletniego obejmującego lata 2005-2010, w którym widoczne są efekty konsekwentnie realizowanej przebudowy sił zbrojnych, co obrazuje wzrost udziału wydatków majątkowych w globalnej kwocie budżetu, w 2005 r. wyniesie 18,8 % (w 2004-16,2%), a udział wydatków osobowych zmniejszy się do 28,7% (w 2004 r. 30,7%).

W efekcie dokonujących się, zmian w strukturze wydatków budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej realizowane będą zadania priorytetowe, do których należą:

- modernizacja sił zbrojnych, głównie w obszarze sprzętu dowodzenia i łączności oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb nowoczesnego uzbrojenia;

- kontynuacja programów wieloletnich: Kołowych Transporterów oraz Przeciwpancernych Pocisków Kierowanych;

- realizacja Celów Sił Zbrojnych i Wymagań Długoterminowych oraz tzw. "zobowiązań praskich", w części dotyczącej 2005 roku.

2. Komisja odnotowuje spadek wydatków na finansowanie misji pokojowych poza granicami państwa z 391,1 mln zł w br. do 306,9 mln zł w roku 2005, co wiąże się przede wszystkim ze zmniejszeniem zaangażowania naszych sił zbrojnych w misji stabilizacyjnej w Iraku.

3. W ustawie budżetowej na 2005 rok w rezerwach celowych (część 83 - Rezerwy celowe) ujęte zostały środki budżetowe z przeznaczeniem na:

poz. nr 23 - "Realizacja programu wyposażania Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe" w wysokości 439 180 tys. zł.

poz. nr 38 - "Utrzymanie mocy produkcyjnych w przemyśle obronnym" w wysokości 5000 tys. zł.

4. Ponadto w roku 2005 resort obrony narodowej dysponował będzie:

a) Funduszem Modernizacji Sił Zbrojnych - 96 513tys. zł.

Środki pozyskane przez MON zgodnie z art. 11 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP:

- pochodzące z Agencji Mienia Wojskowego (88 534 tys. zł),

- wpływy z udostępnienia poligonów wojskom obcym (7962 tys. zł),

- usługi świadczone w czasie wykonywania zadań szkoleniowych (17 tys. zł). Środki te łącznie stanowią uzupełniające źródło finansowania procesu modernizacji sił zbrojnych..

b) środkami z prywatyzacji przemysłu obronnego 13 195 tys. zł. (35% ogólnych wpływów)

Środki pozyskane zgodnie z art. 12 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP.

Komisja w pełni popiera wysokość wydatków obronnych ujętych w ustawie budżetowej na 2005 r. - budżet MON oraz w dziale Obrona narodowa w innych częściach budżetu państwa w zakresie dotyczącym dochodów i wydatków budżetowych uznając je za właściwe zarówno w kontekście możliwości finansowych państwa jak i potrzeb sił zbrojnych oraz oczekiwań sojuszniczych. Jakkolwiek wypełnia to ustawowy wymóg dotyczący poziomu wydatków obronnych (1,95 PKB 2004 r.), to jednak wysiłek obronny naszego państwa mierzony na jednego mieszkańca i jednego żołnierza jest nadal odpowiednio trzy i dwukrotnie niższy niż średni wysiłek państw NATO. Poziom finansowania, dynamika i struktura wydatków zawartych w poszczególnych budżetach rodzajów sił zbrojnych umożliwia w roku przyszłym jedynie realizację podstawowych zadań szkoleniowych i modernizacyjnych.

Ad pkt 10, 11, 12; 13, 14

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła również wydatki budżetowe w zakresie:

1. części 42 - Sprawy wewnętrzne,

2. części 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu bezpieczeństwo wewnętrzne
i ochrona przeciwpożarowa,

3. planów finansowych: Funduszu Wsparcia Policji oraz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego;

4. części 83 - Rezerwy celowe: poz. 4, 9, 10, 19, 21, 60, 67;

5. środków bezzwrotnych pochodzących z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej.

W uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej na 2004 rok ogólna kwota wydatków w zakresie części 42 wyniesie 11.520.435 tys. zł. Największy udział w tej części budżetu państwa mają działy 754: Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - 63,4% oraz 753 - Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne - 34,8%.

Wydatki na finansowanie działu 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa są zawarte również w 85 części budżetu państwa i wynoszą 1 378 535 tys. zł.

Wydatki przeznaczone na finansowanie w 2004 r. poszczególnych służb mundurowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji wynoszą:

Policja

6 027 120 tys. zł

Państwowa Straż Pożarna

1.500.584 tys. zł

Straż Graniczna

958 502 tys. zł

Biuro Ochrony Rządu

160 006 tys. zł

Obrona Cywilna

43 953 tys. zł

W części 42 w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa ujęte są również środki finansowe przeznaczone na sfinansowanie zadań ratownictwa górskiego i wodnego oraz na dotację dla Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w trakcie prac Sejmu nad ustawą budżetową na 2005 rok zwiększono środki na wydatki majątkowe oraz remonty obiektów. Dotyczy to środków przeznaczonych na wydatki Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu. Pozyskane środki przeznaczone są głównie na zakupy nowoczesnego sprzętu i uzbrojenia dla służb mundurowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Komisja dokonała analizy środków finansowych w dziale 754 w kontekście uwarunkowań budżetowych i zadań Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz Ochotniczych Straży Pożarnych proponując następujące poprawki :

I

W załączniku nr 12 w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 85/26 Województwo świętokrzyskie w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne o ochrona przeciwpożarowa, zwiększa się zatrudnienie o 1 etat;

Poprawka jest korektą błędu technicznego popełnionego przy wprowadzaniu danych dotyczących zatrudnienia.

II

W załączniku nr 2 w części 42 Sprawy wewnętrzne:

a) w rozdziale 75405 - Komendy Powiatowe Policji, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 10 000 tys. zł,

b) w rozdziale 75409 - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, zwiększa się dotacje i subwencje o 5000 tys. zł,

c) w rozdziale 75412 - Ochotnicze Straże Pożarne, zwiększa się wydatki majątkowe o 5000 tys. zł;

Celem poprawki jest częściowe pokrycie kosztów utrzymania w gotowości bojowej jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (ppkt b) oraz kosztów związanych z bieżącym utrzymaniem jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych (ppkt c).

III

Komisja zwróciła uwagę na bardzo niski poziom wynagrodzeń pracowników cywilnych Policji i Straży Granicznej proponując zwiększenie środków na wynagrodzenia w drodze przeniesienie środków - w ramach budżetów tych formacji - z innych wydatków bieżących.

W załączniku nr 12 w części 42 Sprawy wewnętrzne w dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, zwiększa się wynagrodzenia łącznie z podwyżkami:

a) w tabeli - Wyszczególnienie (osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń), o 5920 tys. zł,

b) w tabeli - Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej), o 3694 tys. zł;

Wynagrodzenia tych pracowników należą do jednych z najniższych w państwowej sferze budżetowej. Dodatkowa podwyżka (ponad zakładany 3% -owy wzrost przeciętnego wynagrodzenia pracowników cywilnych Policji i Straży Granicznej spowoduje zmniejszenie dysproporcji pomiędzy przeciętnym wynagrodzeniem pracowników, a przeciętnym uposażeniem funkcjonariuszy w danej formacji.

Komisja zaakceptowała wydatki na obronność i bezpieczeństwo, jakkolwiek środki przeznaczone na ten cel spełniają jedynie minimum niezbędne do wypełniania zadań nałożonych na realizujące te budżety resorty, w tym wypełnienie zobowiązań wynikających z przynależności do NATO oraz Unii Europejskiej.

Po dokładnej analizie wydatków poszczególnych formacji podległych MSWiA Komisja zweryfikowała wydatki na cele, które służby te muszą wypełnić w najbliższym czasie oraz sprawy, których realizacji nie można już odłożyć za następny rok. Zaproponowane poprawki polegają wyłącznie na przesunięciu środków w obrębie rozpatrywanych działów. W związku z powyższym Komisja zwraca się z prośbą o zachowanie budżetów MON i MSWiA w wielkości przyjętej przez Sejm i przyjęcie zaproponowanych przez Komisję poprawek" .