25 czerwca 2004 r.
Senatorowie z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowili zaproponować poprawki do ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.
Senatorowie zapoznali się ze stanowiskiem rządu, który reprezentował wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Andrzej Brachmański. Na pytania senatorów odpowiadał także wicedyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Andrzej Rudlicki.
Ponadto zapoznano się ze szczegółowymi uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Stwierdzono tam m.in., że ustawa, wprowadzając możliwość stosowania przez służby porządkowe środków przymusu bezpośredniego w postaci siły fizycznej, nie stanowi o zakresie ewentualnego użycia tej siły. W przepisach dotyczących tych kwestii np. dotyczących policjantów określa się w szczególności, kiedy można stosować uderzenia, a kiedy jedynie chwyty obezwładniające. W rozpatrywanej ustawie brak jest takich zastrzeżeń.
W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, dotyczyły one m.in. doprecyzowania przepisów dotyczących możliwości użycia siły przez służby porządkowe. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych wybrano senator Marię Berny.
W drugim punkcie porządku dziennego komisja z własnej inicjatywy zaopiniowała ustawę - Prawo telekomunikacyjne w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa państwa i bezpieczeństwa publicznego. Komisja postanowiła zwrócić się do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, do której marszałek skierował ustawę sejmową, z prośbą o przyjęcie poprawki polegającej na dodaniu w art. 56 nowych ust. 6 i 7 w brzmieniu:
"6. Dostawca usług uzależnia zawarcie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych z użytkownikiem końcowym będącym osobą fizyczną, a także świadczenie tych usług od uprzedniego ustalenia danych tego użytkownika końcowego o którym mowa w art.160 ust. 2 pkt 1-6 , na podstawie dokumentu tożsamość okazanego przez użytkownika końcowego.
7. Przepis ust. 6 stosuje się także do użytkowników końcowych usługi przedpłaconej, świadczonej w ruchomej sieci telefonicznej.".
Celem poprawki jest wprowadzenie do ustawy zapisów zobowiązujących przedsiębiorców telekomunikacyjnych do rejestracji użytkowników kart prepaid na etapie zakupu tzw. "pakietu startowego". Sejm, uchwalając ustawę, podtrzymał obowiązujący obecnie stan prawny, w którym nie dokonuje się rejestracji tych kart. Oznacza to całkowitą anonimowość użytkowników tej formy telefonii komórkowej, których liczbę obecnie szacuje się na ponad 3,5 mln. Z praktyki Policji wynika, że w większości najpoważniejszych przestępstw sprawcy wykorzystują telefony komórkowe działające w systemie kart prepaid. Z uwagi na gwarantowaną w dzisiejszym stanie prawnym możliwość w pełni anonimowego korzystania z usług telefonicznych skuteczne działanie Policji jest w tych przypadkach znacznie ograniczone. Brak tego instrumentu prawnego co najmniej opóźnia zarówno działania prewencyjne, jak i ściganie przez właściwe służby państwowe sprawców najgroźniejszych przestępstw, do których należy zaliczyć m.in. akty terroru kryminalnego. Ma to również fundamentalne znaczenie dla skutecznego przeciwdziałania zagrożeniom wynikającym z fali międzynarodowego terroryzmu.
Podkreślono, że kilka europejskich państw już wprowadziło podobne regulacje, których zadaniem jest ograniczenie anonimowości użytkowników telefonii komórkowej w systemie kart przedpłaconych. Starania o ich umieszczenie w polskim ustawodawstwie podjęła również również Rada Ministrów, przedkładając odpowiednie zapisy w rządowym projekcie ustawy - Prawo telekomunikacyjne - ostatecznie jednak odrzucone przez Sejm.