1 czerwca 2004 r.
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zapoznano się ze sprawozdaniem o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz działaniach realizowanych w tym zakresie w 2003 r.
Informację na ten temat przedstawili: wiceminister infrastruktury Witold Górski i Andrzej Grzegorczyk, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego, która przygotowała sprawozdanie. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Komendy Głównej Policji, Komendy Głó
wnej Żandarmerii Wojskowej, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.W omawianym sprawozdaniu stwierdzono m.in., że w 2003 r. zanotowano w porównaniu z rokiem 2002 mniejszą liczbę wypadków, zabitych i rannych na polskich drogach. W 2003 r. miało miejsce 51 078 wypadków drogowych, w których zginęło 5640 osób, a 63 900 zostało rannych. W porównaniu z rokiem 2002 odnotowano o 4,6% mniej wypadków, o 3,2% mniej zabitych i o 5,3% mniej rannych.
Uczestnicy ruchu drogowego będący pod wpływem działania alkoholu spowodowali w 2003 r. 5800 wypadków, co stanowiło 11,4% wszystkich wypadków. Jak podali autorzy sprawozdania, o wypadek najłatwiej w godzinach między 16 a 20, zwłaszcza w piątek.
W opinii podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury W. Górskiego, główną przyczyną wypadków drogowych w Polsce jest nadmierna prędkość, z jaką poruszają się kierowcy. Jego zdaniem, dobrze się stało, że parlamentarzyści ograniczyli dozwoloną prędkość na terenie zabudowanym do 50 km/h.
W Polsce zagrożenie zdrowia i życia pieszych jest wielokrotnie większe niż w krajach UE. W Polsce piesi stanowią 34% wszystkich zabitych na drogach, co wynosi ponaddwukrotnie więcej niż średnio w UE.
W 2003 r. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nadzorowała i finansowała wojewódzkie programy poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, współfinansowane ze środków Banku Światowego, zleciła prowadzenie systematycznych pomiarów wykorzystania pasów bezpieczeństwa w połączeniu z pomiarem prędkości
oraz stosowania pasów przez kierowców i pasażerów. Zakupiła też dla Politechniki Gdańskiej zestaw specjalistycznego oprogramowania do projektowania bezpiecznych dróg i symulacji zarządzania ruchem i opracowała projekt ustawy o kierujących pojazdami (obecnie na etapie ustaleń międzyresortowych).