Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (701) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego (78.)

oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia (83.)

w dniu 19 marca 2003 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 08)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia Krystyna Sienkiewicz)

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Z upoważnienia pana przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpoczynam wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, zwołane w celu rozpatrzenia wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Oprócz wszystkich przypisanych do tej sprawy osób z Senatu w naszym posiedzeniu uczestniczy również upoważniony przedstawiciel rządu, pan minister Krzysztof Pater.

W porządku obrad tej części posiedzenia komisji mamy rozpatrzenie wniosków i, jak zwykle, sprawy różne.

Czy do tak sformułowanego porządku obrad są uwagi? Nie widzę, nie słyszę uwag.

Proszę państwa, zestawienie wniosków zawiera dwie kategorie wniosków, opatrzonych rzymskimi numerami: wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek i - to w przypadku, gdyby ten wniosek został odrzucony - wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy. I w takiej kolejności poddam to pod głosowanie.

Kto z państwa jest za wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, proszę o podniesienie ręki.

Kto jest przeciw przyjęciu ustawy bez poprawek?

Kto się wstrzymał od głosu?

9 senatorów głosowało przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, tak?

W związku z tym pierwszy wniosek, o przyjęcie ustawy bez poprawek, został odrzucony.

W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia poprawek do ustawy.

Niefortunnie się składa, iż ja prowadzę posiedzenie, a jednocześnie będę omawiała swoje poprawki. Ale powtórzę ich uzasadnienie, a następnie poproszę o przedstawienie stanowiska rządu wobec tych poprawek i o opinię Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Otóż moja poprawka zgłoszona przy okazji nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dobrodziejstwa tej ustawy rozciąga również na podmioty czy przedsiębiorców korzystających z ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców. Ta ustawa, zwana ustawą restrukturyzacyjną czy ustawą Kołodki, umożliwia skorzystanie z dobrodziejstwa restrukturyzacji tym podmiotom publicznoprawnym, które nie będą miały żadnych zadłużeń wobec różnych podmiotów uczestniczących w restrukturyzacji.

Z dotychczasowej oceny możliwości spłaty zaległości przedsiębiorstw wynika, że wielu z tych, którzy chcą ruszyć tę machinę, to koło gospodarcze, nie będzie w stanie uregulować zaległych zobowiązań z tytułu składek w części finansowanej przez ubezpieczonych w terminie do 2 kwietnia, oczywiście tego roku, czyli w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Zachodzi więc obawa, że restrukturyzacja nie zakończy się umorzeniem zobowiązań, ponieważ nie zostanie zrealizowany warunek określony w ustawie macierzystej o restrukturyzacji. Chodzi o to, że niespłacone zobowiązania, na przykład te wobec ZUS, są negatywną przesłanką do umorzenia zobowiązań w innym organie restrukturyzacyjnym, na przykład w izbie skarbowej. Tworzy to efekt domina - w jednym miejscu się nie uzyskuje, a więc i w drugim miejscu się nie uzyskuje, niemożliwe jest wtedy uzyskanie żadnych kredytów, poręczeń lub gwarancji.

Ponieważ Sejm w swojej szczodrości do tej ustawy o waloryzacji dopisał art. 5, który umożliwia umorzenie w uzasadnionych przypadkach należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne ubezpieczonych będących równocześnie płatnikami składek, proponuję dodanie art. 5a, rozszerzającego tę możliwość na podmioty objęte przepisami ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców. To tyle z mojej strony.

No a teraz kolejna niezręczność, bo muszę poprosić o stanowisko rządu wobec tej poprawki, która, jeśli zostanie przyjęta, będzie poprawką komisyjną. Nie mogę dalej dyskutować o tej poprawce, dopóki nie będzie znane stanowisko rządu.

Proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Krzysztof Pater:

Oczywiście rząd popiera tę propozycję.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Czy są zatem pytania do mnie lub do rządu?

Przepraszam...

(Brak nagrania)

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Czy ja mam się wypowiedzieć na temat...

(Głos z sali: Poprawności...)

Jeśli chodzi o stronę legislacyjną, to poprawka jest zapisana w sposób właściwy. Jeśli chodzi o materię tej poprawki, to znaczy o to, czy ta poprawka ma rację bytu przed Sejmem, czy jest konstytucyjna, czy przekracza... Jeżeli podejdziemy do sprawy bardzo formalnie, wąsko i ściśle, to ta poprawka niewątpliwie przekracza tę materię ustawową. Ale jeżeli państwo uważają za celowe i niezbędne podzielenie argumentacji pani senator o związku tej poprawki z kondycją Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, do czego nawiązuje art. 5, to oczywiście jak najbardziej mają państwo prawo wnieść tę poprawkę, a Senat ją rekomendować, Sejm zaś zdecyduje, czy podziela to stanowisko.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Dziękuję bardzo.

Czy zatem...

Tak, Panie Ministrze, proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Krzysztof Pater:

My podchodzimy do tego tak, jak podeszliśmy do inicjatywy Sejmu związanej z wprowadzeniem art. 5, który niejako wychodzi troszeczkę poza materię przedłożenia rządowego, ale chodzi tu o spojrzenie na stan finansów FUS i wprowadzenie regulacji dotyczącej umarzania zobowiązań osób fizycznych będących jednocześnie płatnikami i ubezpieczonymi. Także w tym wypadku namawiałbym do takiej właśnie rozszerzającej interpretacji i takie stanowisko, jeżeli ta poprawka zostanie przyjęta, w trakcie prac sejmowych będziemy prezentować. Będziemy namawiać Sejm do przyjęcia tej poprawki, bo to po prostu leży w interesie gospodarki, osób pracujących w tych firmach, które nie mają szans na zapłacenie tych kwot. W konsekwencji, jeśli pozostałby obecny zapis, cały proces ich restrukturyzacji ległby w gruzach - oczywiście w przypadku części tych firm - zaś proponowany zapis, który w świetle całej konstrukcji ustawowej jest osiągnięciem maksimum tego, co jest możliwe, daje szansę na to, że część czy większość firm, być może wszystkie, po rozłożeniu płatności na systematyczne raty wyjdzie z tego dołka gospodarczego, w którym się znalazła.

Zastępca Przewodniczącego Krystyna Sienkiewicz:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania w tej sprawie? Nie ma.

Zgodnie z sugestią Biura Legislacyjnego poprawki pierwszą i drugą należy przegłosować łącznie.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z obecnych tu senatorów połączonych komisji jest za przyjęciem poprawek pierwszej i drugiej, proszę o podniesienie ręki. (11)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję bardzo.

Pozostaje nam upoważnienie senatora sprawozdawcy. Czy pani senator Wiesława Sadowska będzie uprzejma być...

Dziękuję bardzo pani senator, dziękuję państwu.

Czy są sprawy różne? Nie ma.

W takim razie dziękuję bardzo senatorom z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, dziękuję panu przewodniczącemu i zamykam tę część posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Za chwilę przystąpimy do dalszej części obrad, razem z Komisją Kultury i Środków Przekazu.

(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 19)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.