Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (632) z 66. posiedzenia

Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 5 lutego 2003 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.

(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 38)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Wiesław Pietrzak)

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

Tematem dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej - druki sejmowe nr 1195, 1249 i 1249-A oraz druk senacki nr 324.

Do reprezentowania rządu został wyznaczony minister spraw wewnętrznych i administracji. Wczoraj dzwonił do mnie pan minister Sobotka, który miał być na naszym posiedzeniu. Pilny wyjazd nie pozwala mu na to, żeby był na nim obecny. Reprezentuje go pan Piotr Kwiatkowski, dyrektor Departamentu...

(Głos z sali: ...Bezpieczeństwa Powszechnego.)

Bezpieczeństwa powszechnego? A dlaczego my publicznego, a wy powszechnego?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

To się rozmijamy, tak?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Witam również pana Piotra Buka, zastępcę komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej. Witam panią Dorotę Kamarczyk...

(Głos z sali: Kramarczyk.)

Kramarczyk, dyrektor Zespołu Prawnego Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Z naszego Biura Legislacyjnego jest pan Maciej...?

(Głos z sali: Telec.)

...Telec.

(Głos z sali: Jakieś trudne dzisiaj nazwiska, Panie Przewodniczący.)

(Głos z sali: Albo niewyraźnie napisane.)

Proszę, niech to drukują, bo jak nie, to nie będę czytał.

Witam szanownych panów senatorów. Witam panie z obsługi.

Przystępujemy do realizowania naszego dzisiejszego porządku obrad.

Proszę bardzo, pan dyrektor czy pan pułkownik? Kto przedstawi założenia nowelizacji ustawy?

(Głos z sali: Może pan komendant, ponieważ jest...)

Proszę bardzo, Panie Pułkowniku.

Zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej Piotr Buk:

Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!

Nowelizacja ustawy o Państwowej Straży Pożarnej ma na celu uporządkowanie istniejącego systemu prawnego. Jest to związane z tym, iż podczas wprowadzania reformy administracji publicznej, kiedy były zmieniane uregulowania prawne dotyczące sieci i organizacji Państwowej Straży Pożarnej, ośrodki szkolenia zostały w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej przypisane komendantowi głównemu jako jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, a sprawy związane z etatami, finansami i utrzymaniem tych ośrodków zostały przypisane komendom wojewódzkim, ale nie zostały określone zadania komendantów wojewódzkich. I w dwóch latach, w 1999 i 2000 r., gdy to funkcjonowało, w kilku województwach, po różnego rodzaju kontrolach, postawiono zarzuty komendantom wojewódzkim, że nieprawnie utrzymują ośrodki szkolenia, które są jednostkami organizacyjnymi podporządkowanymi komendantowi głównemu, bo nie mają tego wpisanego w swoich zadaniach.

Proponowana nowelizacja ma na celu uporządkowanie tego zagadnienia i umożliwienie komendantom wojewódzkim, poprzez dopisanie im zadania dotyczącego kształcenia i doskonalenia zawodowego, tworzenia wewnątrz komend wojewódzkich komórek organizacyjnych, które będą zajmowały się szkoleniem, czyli jakby reaktywowania i utrzymania - ewentualnie, bo będzie to oczywiście w gestii komendantów wojewódzkich - ośrodków szkolenia. Pozwoli to oczywiście zarówno na racjonalizację wykorzystania etatów, struktur, jak i dostosowanie tego do potrzeb danego województwa. To komendant wojewódzki będzie obecnie decydował o tym, czy na terenie jego województwa potrzebny jest ośrodek szkolenia. Jeżeli tak, to będzie miał prawną możliwość tworzenia go i utrzymywania w ramach własnego budżetu i posiadanych etatów.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Dziękuję bardzo.

Czy pan dyrektor chce coś dodać?

Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Powszechnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Piotr Kwiatkowski:

Mogę tylko dodać, że w dalszym ciągu pozostaje nadzór merytoryczny komendanta głównego nad działalnością tych ośrodków, oczywiście w zakresie programu, bo chodzi o to, żeby było to po prostu spójne z polityką tego dotyczącą realizowaną przez Państwową Straż Pożarną. Dziękuję.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Dziękuję bardzo.

Panowie senatorowie mają opinię Biura Legislacyjnego do ustawy. Nie budzi ona zastrzeżeń. Biuro Legislacyjne proponuje tylko, żeby w art. 1 pkt 1 po wyrazach "komendy wojewódzkiej" dodać wyrazy "Państwowej Straży Pożarnej". Nie wiem, czy jest to potrzebne, czy nie.

Proszę.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Jest to poprawka wyłącznie porządkowa. Ona nie ma charakteru merytorycznego. Poprawka ta zmierza do zachowania spójności ustawy.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Co na to strona rządowa?

Zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej Piotr Buk:

Skoro ma ona na celu uporządkowanie ustawy, to oczywiście jej wprowadzenie byłoby słuszne i tu przyznaję panu rację. Ale art. 1 - jeśli przeczytamy go literalnie - mówi, że jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej są... i tu są one literalnie wymienione. Gdy dodamy ust. 1a, to będzie on, jak sądzę, jak gdyby spójny z tym ust. 1 i dlatego w nim przy komendach wojewódzkich nie musi być tego określenia "Państwowej Straży Pożarnej". Jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej są... Więc myślę, że ze względu na to, iż nam mimo wszystko zależy na dosyć sprawnym przeprowadzeniu tego i na terminach, chcielibyśmy prosić... Bo ta poprawka spowoduje po prostu to, że ustawa będzie musiała wrócić do Sejmu i będzie to trwało dłużej. Nam wydaje się, że z naszego punktu widzenia to nic nie zmieni, bo w zasadzie jest to dla nas czytelne. Nie wiem, jak pan do tego się odniesie...?

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec:

Jak mówiłem, jest to jedynie kwestia porządkowa, nie wpływa ona na meritum ustawy.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Dobrze. To od nas będzie zależała decyzja.

Pan senator Dziemdziela.

Senator Józef Dziemdziela:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

Myślę, że jest to bardzo drobna poprawka i występowanie z taką jedną poprawką do Sejmu niezbyt poważnie wygląda, bo opóźnia to proces, a nie wnosi niczego nowego. Co prawda w pkcie 2, dotyczącym komendy powiatowej, mamy słowa "Państwowej Straży Pożarnej", ale, no, nie zamazuje to obrazu i jest dosyć logiczne. W związku z tym, jak sądzę, nie będzie żadnych problemów z odczytaniem, bym powiedział, treści tego artykułu. Dlatego, tylko z tego względu, ja bym prosił panów senatorów o nieprzyjmowanie tej poprawki. Biuro Legislacyjne ma rację, bym powiedział, ale nie jest to aż tak konieczne. Dlatego o to bym prosił.

Jeżeli chodzi zaś o samą ustawę, to myślę, że ona to porządkuje i jak gdyby powraca do starego sposobu myślenia. Bo w zasadzie po części, tak jak tu pan komendant powiedział, one były tak przyporządkowane, ale nie do końca było to zgodne z prawem, i po tych kontrolach, o których pan komendant mówił, zaszła potrzeba uregulowania tego w ten sposób. Ja czytałem całą dyskusję sejmową i myślę, że obawy, które niektórzy posłowie podnosili, są bezpodstawne. Na pewno funkcjonowanie tych ośrodków będzie prawidłowe, dlatego że będzie nadzór merytoryczny komendy głównej. Były takie zarzuty, że nie wiadomo, jakie będą programy itd. Wiadomo, jakie są programy, bo gdy jest to szkolenie podstawowe, jest jeden program w całym kraju, a jeśli chodzi o szkolenie medyczne czy ochotników, bo nim również te ośrodki będą się zajmowały, to są programy zatwierdzone przez komendę główną i tutaj nie ma dowolności. Dowolność może dotyczyć tego, ile na przykład zrobić kursów jednych czy drugich, bo w województwach są różne potrzeby. Jakość tych kursów od strony przygotowania merytorycznego, czyli programowa, jest identyczna. Ona może się różnić, jeśli chodzi o kadrę, jaką województwo ma. Ale obecnie we wszystkich województwach, w tak dużych województwach, których jest szesnaście, ta kadra w zasadzie jest porównywalna.

No i oczywiście zgłaszam się na ochotnika jako sprawozdawca. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Czy ktoś z państwa senatorów chce zabrać głos?

Proszę.

Senator Lesław Podkański:

Ja rozumiem jak gdyby chęć uszczegółowienia zaprezentowaną przez Biuro Legislacyjne, ale z merytorycznego punktu widzenia, gdy się weźmie pod uwagę fakt, że jest to ustawa o Państwowej Straży Pożarnej, każda komenda wojewódzka w tej ustawie jest komendą Państwowej Straży Pożarnej. W związku z tym zgłaszam wniosek formalny o to, żeby projekt ustawy przyjąć bez poprawek.

Przewodniczący Wiesław Pietrzak:

Co nie oznacza, że przy najbliższej nowelizacji będzie to...

(Senator Lesław Podkański: ...przeszkodą, żeby taką poprawkę wprowadzić.)

Tak.

(Senator Lesław Podkański: Ale wniosek zgłosiłem.)

Czy jeszcze ktoś ma jakieś wnioski? Wobec tego wnioskiem najdalej idącym jest wniosek...

Czy któryś z panów senatorów przejmuje tę poprawkę? Nie.

Wobec tego poddaję pod głosowanie wniosek pana senatora Podkańskiego.

Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (4)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Na sprawozdawcę na ochotnika zgłosił się...

(Głos z sali: ...strażak.)

Tak, strażak.

Przepraszam, ja mówiłem pułkownik, a to jest chyba trochę inny stopień: brygadier, starszy brygadier...

(Głos z sali: Ale to wygląda podobnie i można powiedzieć: panie pułkowniku.)

Tak.

Dziękuję za udział w posiedzeniu. Dziękuję panu komendantowi, dziękuję panu dyrektorowi, dziękuję pani, dziękuję panom senatorom, Biuru Legislacyjnemu, paniom za udział w posiedzeniu komisji.

Zamykam posiedzenie komisji.

Dziękuję. Do widzenia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 48)